Hellingvliegen bij Oberhausen: een verslag.

PH_AJH

Forum veteraan
Vandaag de stap gewaagd eens naar het oosten af te reizen. Arvaa, Coenair, Its en Mats en ondergetekende. Gewapend met een paar elektrozwevers, wat DLG's en een Carrera Favorit.

Om het alvast samen te vatten. Ge-wel-dig.

We zijn naar Halde Haniel bij Oberhausen gereden. Vanaf Deventer 5 kwartier, vanaf Arnhem minder dan 3 kwartier rijden. Halde der Zeche Prosper Haniel - Modellbau Wiki
De Halde Haniel is een enorme puist van meer dan honderd meter hoog in een verder vrijwel vlak landschap. Aan bijna alle zijden zijn goede hellingen. Vandaag stond de wind ZZW en dat was denk ik de enige minder optimale richting vanwege bomen op de helling waardoor je wat moeilijk weg komt als er (zoals vandaag) weinig wind is. Met een DLG geen enkel probleem en ook elektrozwevers komen natuurlijk goed weg.
Later in de middag nam de wind wat toe tot 3 Bft én kwamen er enorme thermiekbellen langsgedreven waarbij alles en iedereen echt als een kurketrekker omhoog schoot. Niet normaal meer.

We hebben Coen z'n Favorit twee keer met het hoogstartelastiek afgeschoten maar er was net te weinig wind om veilig weg te komen. En aangezien de hele helling begroeid is met bomen wil je niet onderuit zakken en een buitenlanding maken, dus daar zijn we maar mee gestopt.
Met een elastiek kun je trouwens in alle richtingen schieten als je zoals wij op het plateau bij het kruis gaat staan. Daar kun je ook vanaf alle kanten veilig landen op gras.

Op deze stek komen wat wandelaars en mountainbikers langs maar het is er verder erg rustig. Twee lokale vliegers waren er ook nog een poosje en die waren zeer behulpzaam.

Kijk het filmpje maar en oordeel zelf. Wij gaan zéker nog eens terug, bij voorkeur bij westenwind of liever nog bij oostenwind - dan is een superhelling voorhanden.

En naast dat alles hebben we ook nog eens een bijzonder gezellige dag gehad.

Google Earth markeringen voor de hellingen en parkeerplaatsen bij Oberhausen (Halde Haniël en Hoheward Recklinghausen) vind je hier:
Google_Earth_Hellingen_Oberhausen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb je stevig aangestoken, is het niet? Leuke helling, jammer dat hij zo bebost is. Erg mooi dat hij bij meerdere windrichtingen te gebruiken is. Helaas voor mij 2 uur rijden, maar ik sluit niet uit dat ik eens meekom.

Je schrijft dat DS ook mogelijk is. Mij lijkt de helling vrij vlak zonder scherpe kant (voor de loslating). Heb je dat gehoord van de lokalen?

Die modellbauwiki is overigens ook erg leuk, kende ik nog niet.

Gaaf zeg, dat kon nog wel eens een favoriete spot worden. Als ik naar Deventer kom ben ik ook zeker een half uur onderweg, dus een half uurtje meer en dan dit, super!

Ook goed om te zien dat er ondanks wat minder wind ook goede thermiek te vinden is.

Gr,

Johan

Hoi,
Ja, ik ben aardig aangestoken :-)
Op de film zie je het niet maar de oosthelling is héél erg steil en gaat scherp over in het plateau. De lokalen vertelden dat daar zeer goed te DS'en is. Ook die kom bovenop is geschikt schijnt. Arvaa zal er meer over kunnen vertellen, die heeft die mannen het hemd van het lijf gevraagd.

Die bebossing is (en ook dat is op de film niet goed te zien) geen groot probleem als er iets meer wind staat en bij oost- of westenwind al helemaal niet omdat er dan voldoende gras voorhanden is om te landen. Ook kun je vanaf die bult bovenop goed starten, en dan alle kanten op na wat hoogte te hebben gewonnen.

dit is....

Super om te lezen en zien zeg!

Complimenten voor het filmpje Arjan.

Dat vliegen daar ging dus een stuk beter dan vanmiddag in Boxmeer.
Wind kwam over de mais aanzetten m.a.g. dat de landingsplek bol stond van de rolwinden.
Probeer dan je kist maar eens fatsoenlijk aan de grond te krijgen.
Gelukkig niks stuk, maar wel knuppelen en continu corrigeren....

Nou ja, toch weer gevlogen, daar ging het tenslotte om.

Grt, Louis

Prachtig

Goede tip, erg mooi! Leuk gemaakt en zeer informatief.

Hellingvliegen heb ik nog nooit gedaan maar is zeker een wens. Als er weer eens een groep die kant op gaat sluit ik me graag aan!

Jacob Bos

geweldige dag

Arjan, geweldige film.
Deze gaf goed de dag weer die we samen beleefd hebben.
Leuk ook die kleine details in de film van de 2 DLG's die samen in dezelfde stijgwind mee vlogen.
Ook was het knetters ruig (nee geen storing) met af en toe een gigant van een thermiek bel waarbij je DLGtje in zeer korte tijd werd gereduceerd tot een stipje. Ik ben er wel achter dat een turbo 2004 een gigantisch groot snelheids bereik heeft en kan fluiten als een volwassen F3B kist.
We gaan zeker nog terug met aangepast zweef/helling tuig en dan wel met west tot noordwestenwind en oosten wind

Hoi,

Zeeeker was het een zeer geslaagde dag. Naast dat het gewoon erg gezellig was, ging het vliegen ook perfect:thumbsup:! Weliswaar is mijn Favorit niet lang de lucht in gebleven (wellicht omdat we net niet in de lucht'band' terecht kwamen), maar ook aan de kabel als leerling met een kist van Arjan vliegen gaat super.
Ik hoop hier echt snel weer heen te gaan!

Groetjes

Tja Louis daar moeten we ook een keer naartoe,, tis maar een uurtje vanaf hier.
Mooie oefening voor de WaKu voor jou.

:mrgreen::mrgreen::rolleyes:

Super om te lezen en zien zeg!

Complimenten voor het filmpje Arjan.

Dat vliegen daar ging dus een stuk beter dan vanmiddag in Boxmeer.
Wind kwam over de mais aanzetten m.a.g. dat de landingsplek bol stond van de rolwinden.
Probeer dan je kist maar eens fatsoenlijk aan de grond te krijgen.
Gelukkig niks stuk, maar wel knuppelen en continu corrigeren....

Nou ja, toch weer gevlogen, daar ging het tenslotte om.

Grt, Louis

Zondag 14-17 knopen zuidenwind......

Zat net even naar de voorspelling te kijken. Nog geen idee of ik zondag kan, maar bij deze even een aanmelding, wellicht zijn er een aantal mensen die graag die kant op willen?

Misschien niet de meest ideale windrichting voor deze helling, maar er waren nog een paar andere hellingen in de buurt toch? Wellicht interessant om eens te gaan bezoeken?

Groeten,

Johan

Laatst bewerkt:
Ik durf het bijna niet te vragen . . nog nooit helling gevlogen, weet niet 100% zeker of ik zondag kan, maar als jullie gaan ben ik geïnteresseerd!

Jacob Bos

je moet ook nog nooit helling gevlogen hebben...
gewoon die zwever van de helling smijten en herrineren dat je wind op moet draaien. dan komt het altijd goed :)

zondag

Helaas,

Zondag ben ik verhinderd...

Bovendien zijn de weersvoorspellingen nou niet zo lekker om buiten op een berg te gaan staan....:onweer::help:
Louis

Weersvoorspelling is inderdaad niet zo goed, als het weer het toe laat kom ik ook!

@Jacob: dat leer je zo, even meekijken met de anderen, evt iemand die even naast je staat en je vliegt in no time!

Laatst bewerkt:
Mooie bult!
Zulke dingen mis je wel in Nederland :(

En zo'n joekel van een kruis is echt iets waar ik gewoon bovenop zou vliegen :oops:

Op windfinder staat dat het in ieder geval droog blijft en dat er nog steeds tussen de 13-16 knopen voorspeld wordt. Prima dus om lekker te vliegen.

Het lijkt er op dat ik 's middags kan, wil echter voor het avondeten thuis zijn om het vlees aan te snijden ;-)

Sven en Jacob nog steeds zin om te gaan?

Ik zal morgen Arjan, Jako en Harry nog even bellen omdat die in de buurt wonen en ik nog geen reactie van ze heb gezien.

Zijn er nog meer liefhebbers?

Groeten,

Johan

Back