hellingzwever voor meer snelheid

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eric_laermans, 5 jan 2017.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Na intussen verschillende 'plank'-zwevers te hebben gebouwd, tijd voor een voor mij nieuwe aanpak. In het verleden bouwde ik veelal met vrij grote koorde. In dit bouwproject ga ik daar korte metten mee maken. Een les die ik wel ga meenemen: lage wingload. Ik probeer in dit geval onder de 8gr/dm² uit te komen.

    Puur op intuïtie volgend plan:

    http://fwcg.3dzone.dk/?wing_span=90...eep_type=0&sweep=5&cg_pos=20&show_mac_lines=1
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Op basis van ruwe schets de eerste uitsnedes in 6mm Depron gemaakt:

    [​IMG]
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Vervolgens de KF2 vervaardigd en de versteviging (eveneens 6mm Depron). Een mooie ronding van de voorzijde wordt verkregen door van te voren de voorlijsten af te schuinen, zie foto. Ook op deze schuine zijde komt UHU POR, zodat de tape niet continu belast wordt.


    [​IMG]
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dit was op Oudejaarsavond het voorlopige tussenresultaat (luisterend naar conference van Claudia de B.:

    [​IMG]
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Inmiddels is er een opzetje af. Verwacht AUW 150gr bij 20,25dm² = 7,5gr/dm² De canopy kan nog wel iets kleiner.

    [​IMG]
     
    Ariel vindt dit leuk.
  6. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    Je hebt in het verleden wel meer plankjes gebouwd... wat maakt deze nu net anders als de andere? Ben ook wel benieuwd wat dit gaat doen. Is het niet een KFm-2-airfoil? Volgens mij komt de step dan op exact 50% van de koorde over de volledige spanwijdte. Als ik jouw foto's bekijk, kom je op 33%, correcto?
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Hans de H. klopt. Hieronder volgt een grafische samenvatting van de plank-avonturen. Hoge wingload en een flinke koorde zijn verre van ideaal voor de Nederlandse hellinkjes. De bovenste is van supergoedkoop piepschuim, hotwired, en die koester ik: lage wingload (<6gr/dm²) en zuiver profiel plus lage luchtweerstand zorgen voor erg goed vlieggedrag. Het enige wat ik miste is snelheid, en dat wil ik met dit plankje juist wèl realiseren. Dit kan volgens mij alleen bij kleinere gemiddelde koorde (lagere aspect ratio) en met name kleine koorde aan de tippen. Tevens grote elevons met ruime uitslagen zodat ook op lage snelheid de bestuurbaarheid okay is. Verder zit de scharnier (hinge) aan de onderzijde, want daar vlieg je het meeste mee.



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2017

Deel Deze Pagina