Na intussen verschillende 'plank'-zwevers te hebben gebouwd, tijd voor een voor mij nieuwe aanpak. In het verleden bouwde ik veelal met vrij grote koorde. In dit bouwproject ga ik daar korte metten mee maken. Een les die ik wel ga meenemen: lage wingload. Ik probeer in dit geval onder de 8gr/dm² uit te komen. Puur op intuïtie volgend plan: http://fwcg.3dzone.dk/?wing_span=90...eep_type=0&sweep=5&cg_pos=20&show_mac_lines=1
Vervolgens de KF2 vervaardigd en de versteviging (eveneens 6mm Depron). Een mooie ronding van de voorzijde wordt verkregen door van te voren de voorlijsten af te schuinen, zie foto. Ook op deze schuine zijde komt UHU POR, zodat de tape niet continu belast wordt.
Dit was op Oudejaarsavond het voorlopige tussenresultaat (luisterend naar conference van Claudia de B.:
Inmiddels is er een opzetje af. Verwacht AUW 150gr bij 20,25dm² = 7,5gr/dm² De canopy kan nog wel iets kleiner.
Je hebt in het verleden wel meer plankjes gebouwd... wat maakt deze nu net anders als de andere? Ben ook wel benieuwd wat dit gaat doen. Is het niet een KFm-2-airfoil? Volgens mij komt de step dan op exact 50% van de koorde over de volledige spanwijdte. Als ik jouw foto's bekijk, kom je op 33%, correcto?
@Hans de H. klopt. Hieronder volgt een grafische samenvatting van de plank-avonturen. Hoge wingload en een flinke koorde zijn verre van ideaal voor de Nederlandse hellinkjes. De bovenste is van supergoedkoop piepschuim, hotwired, en die koester ik: lage wingload (<6gr/dm²) en zuiver profiel plus lage luchtweerstand zorgen voor erg goed vlieggedrag. Het enige wat ik miste is snelheid, en dat wil ik met dit plankje juist wèl realiseren. Dit kan volgens mij alleen bij kleinere gemiddelde koorde (lagere aspect ratio) en met name kleine koorde aan de tippen. Tevens grote elevons met ruime uitslagen zodat ook op lage snelheid de bestuurbaarheid okay is. Verder zit de scharnier (hinge) aan de onderzijde, want daar vlieg je het meeste mee.