[help] 2.20m Zagi zonder informatie!

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Sadkingbilly, 29 mrt 2011.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De sportwing en de geier hebben niet zoveel pijlstelling als de zagi (die ik maak) en de sirion ken ik niet.
    Zeer waarschijnlijk is dat ook de reden dat mijn zagi's zonder winglets kunnen vliegen. Ik gebruik als wortelprofiel het Zagi12 en als tipprofiel het zagi 10 met 3 graden tip verdraaiing (achterlijst omhoog). de achterlijst snij ik dan af op 3 mm dikte en daar komt dan een 3mm balsa roer achter. De pijlstelling is bijna gelijk aan de koorde van het wortelprofiel.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zei al, ik kan het niet vergelijken... maar ik twijfel een beetje of er een link is tussen breed uitlopende elevons, en geen winglets nodig hebben. De Horten toestellen hadden allemaal rechte elevons.
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dat van die horten klopt, maar daar is de verdraaiing ook anders geregeld, en hangt heel erg samen met de gekozen profielen.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Weet ik... maar je suggereerde min of meer verband tussen de uitlopende elevons en geen winglets nodig hebben... :)
     
  5. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    De achterkant van de vleugel is recht afgesneden en 3-4mm hoog. Hier kan ik natuurlijk balsa op lijmen en dit vervolgens in het verloop van het profiel meeschuren. Levert gelijk extra stevigheid op voor de elevons. Breed naar buiten klinkt inderdaad logisch, ik zal er eens over nadenken. Ik ben niet zo bang voor een groef in het profiel, daar zijn trucjes voor (de eenvoudigste, plakband erover dat voor de helft voorzien is van een laagje talkpoeder zodat het niet meer kleeft - in de lucht wordt dit mooi tegen het profiel aangedrukt over de naad heen en het belemmert stuurbewegingen niet.

    Morgen bij acceptabel weer eens de delen met tape verbinden, het CoG opzoeken en balanceren. Dan naar het veldje hiervoor en een paar handstartjes maken, eens zien of het een beetje zweeft. Zou een aluminium buis van een meter overkill zijn op het gebied van versteviging? Heb ik hier liggen samen met een 8mm carbon buis, gewicht samen iets van 78 gram. Zou eventueel 6mm kunnen halen. Mijn idee is om de vleugel deelbaar te maken en alle electronica aan de binnenkant in te bouwen (met de profieldikte van ruim 4cm kan dat makkelijk, 2x 2S800 parallel voor de stroomvoorziening aan weerskanten), misschien de nu lelijke (lijm) vlakken voorzien van 3mm balsa ofzo? Ik heb ooit een Zagi gezien van 2 meter span, deze had in het midden op iedere kant een 1.5mm triplex laagje. Deze waren met twee scharniertjes aan de onderkant aan elkaar gemaakt, de bovenkant werd met twee schroeven vast gezet. Schroeven eruit, dubbel klappen en meenemen.. Dat lijkt me ideaal :D
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    We hebben met enkele mensen daar al eens over gediscusieerd, en het lijkt erop dat de pijlstelling en de 3 graden verdraaiing in combinatie met die vorm van de rolroeren soms lijkt op de verdraaiing van de hortenvleugel. Maar dat is niet aangetoond of wetenschappelijk onderbouwd.
    Horten gebruikt daarnaast ook nog eens profielen die negatieve lift opleveren in zijn vleugel, al weet ik niet precies waar en waarom hij ze toepast.

    @ sadkingbilly zoek eens op misbaksel 5, daar heb ik ooit eens een klapzagi gemaakt. het scharnier bestond uit coroplast en het borgmechanisme ook. Helaas zijn daar de foto's verdwenen net zoals alle foto's in de oudere draadjes.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2011
  7. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Niet alleen in de oudere draadjes; een aantal foto's uit mijn Hercules draadje zijn ook foetsie. imageshack :(

    Ik zal eens even zoeken, bedankt :)
     
  8. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Afgelopen dagen wat lopen piekeren over hoe de deelbaarheid aan te pakken in combinatie met de noodzaak voor een spar (tamelijk veel kracht op de vleugel aan het elastiek).

    Resultaat tot nu toe: vleugeldelen liggen nog op tafel ;)
    Als ik beide vleugelhelften nu voorzie van een halve meter skyshark (5.5mm, de pook die veel gebruikt wordt in de MiMi DLG) of 5mm aluminiumbuis, deze met elkaar verbind door er aan één kant een 4mm carbonbuis in te steken en de andere vleugelhelft er dan op te schuiven, zou dit sterk genoeg zijn?

    Nadeel is dan dat het 'scharnieren' van de vleugelhelften niet mogelijk is (anders krijg je de binnenbuis er nooit in) maar echt problematisch hoeft dit natuurlijk niet te zijn. Beide vleugeldelen voorzien van een 1mm triplex 'profiel' met hierin gaten voor de te plaatsen electronica (ontvanger, accu) zodat deze bij een vliegklare vleugel binnenin opgesloten liggen (koeling voor de accu nodig?) en deze door middel van een paar pen/gat verbindingen (om de vleugels uitgelijnd te houden) en clips of magneten met elkaar verbinden?

    Ik heb een setje rare earth magneten die een trekkracht van een kilo hebben. Vier stuks daarvan en het lijkt me sterk dat de boel losgaat...

    De vragen waar ik nog geen antwoord op bedacht heb (hou me dus aanbevolen! ;)) zijn:

    - waar plaats ik het sleepoog voor het elastiek, op het CoG of ervoor? En zo ja, hoevéél ervoor dan?
    - Kraaienkleppen (flaps naast de elevons, flaps omlaag, elevons omhoog) monteren voor remmen (Ik vlieg vaak van een vrij klein veld aan de rand van de bebouwde kom) of is dit niet nodig en alleen extra ballast?
    - Zou op de voorrand van de elevons een strookje balsa nodig zijn om deze extra te versterken/stijver te maken of is dit nadelig voor het buigen van de vleugel aan het elastiek?

    Uitsnijden van holtes voor de electronica kan makkelijk met een gebogen hete draad (in een 100W soldeer apparaat, werkt prima) en dan is de wand van die holtes ook gelijk wat verhard zodat het niet zo snel beschadigd. Wingtips plaatsen met twee rare earth magneetjes maakt ze vrijwel onmogelijk te verwijderen als ik depron gebruik, zou balsa te zwaar zijn (wel goed in vorm te schuren)

    Helaas zaterdag pas weer tijd om de boel op tafel te leggen, met een beetje geluk heb ik tegen die tijd alles uitgewerkt en heb ik aan een middag werk genoeg om 'm vliegklaar te maken..
     
  9. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    hey even m'n zagi kennis (is niet bijster veel, maar het kan ermee door) delen met de rest:
    flaps: lijkt me een zeer slecht idee :). Met iets zagi-achtig landen is een buiklanding, of dat nu snel gebeurt of traag, dat maakt niets uit.
    winglets en ailerons: waarom depron 6mm? Dat is niet zo sterk, plooit (en komt niet helemaal terug in z'n vorm), kan breken enz... Kan je niet gewoon coroplast gebruiken? Dat verkopen ze in grote platen (of je neemt zo'n plaat van een immo-kantoor dat een huis verkoopt).
    Het is stevig, weegt niet veel, kan je terugplooien, breekt niet, is snijdbaar...
    Depron snijden en er cover over doen is een alternatief natuurlijk.

    start-elastiek: lijkt me lastig met een zagi aangezien die op een goed moment zal beginnen "waggelen"(bij lage snelheid) of misschien gewoonweg in 2 scheuren(bij hoge snelheid). Het gewicht dat je zal moeten toevoegen ter versteviging zal volgens mij niet opwegen tegen het gewicht... dan kan je hem beter met een sleepkoord en plakbandje omhoog brengen(en lossen door een goed up te trekken :)).

    Verstevigingen zal je wel moeten aanbrengen tot aan de winglets. Elke zagi heeft de gewoon na X (veel gebruikte) tijd te plooien naar de tips toe (zeker bij het combatten :)). Je kan daarvoor carbon latjes gebruiken. Die zijn licht, eisen geen verzwakking van de isimo als je ze gaat insnijden en zullen voldoende stevigheid geven.

    om de 2 vleugelhelften bij elkaar te lijmen heb ik in het verleden de spotgoedkope hobbycity lijm gebruikt en een (holle) carbon spar met +-1cm diameter(type zoals een vislijn). Deze is flinterdun, zeer licht en indien goed ingelijmd "onbreekbaar".

    als alles goed licht gebouwd is ga je volgens mij veel meer plezier hebben als er een licht motortje opzit... met een goeie 40amp en 3cellen lipo zal je wel snelheid genoeg maken om boven te geraken (als je hem wil gebruiken voor te zweven). Voor te combatten zal je voor die grootte wel wat extra nodig hebben.

    CoG: bij een normale zagi voor de sloop steek je 4AA-batterijtjes vooraan, de servo's ter hoogte van CoG (en geen motor achteraan) en moet je meestal nog een beetje lood bijsteken... dus probeer ALLES naar voren te zwieren voor zover je kan :)
     
  10. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Stijn,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie, er zijn alleen een aantal dingen die ik niet helemaal begrijp:

    - wat is een isimo?
    - hoe bedoel je plooien naar de tips toe? Kromtrekken?
    - wat is een carbon spar type vislijn?

    Ik heb inderdaad getwijfeld over een motor (eenvoudiger, sneller 'even' vliegen, geen grote ruimte nodig voor het elastiek) maar het lichtste motortje dat ik kan vinden dat voldoende vermogen levert om deze vleugel boven te krijgen weegt bijna 100 gram. Als ik dat achterop zet (kan geen goede constructie met een verlengde as verzinnen) heb ik al een flinke lipo in de neus nodig om dat te balanceren en zal het gewicht flink toenemen. Of het dan nog goed zweeft (in thermiek zweeft!) is maar de vraag. Als ik de motor in de neus monteer heb ik dat probleem niet maar kun je erop wachten dat de (klap)prop de neus kapot maakt. De motor op een buis zover uit de neus laten steken dat de prop goed kan dichtklappen kan prima maar ziet er niet uit (en heeft eigenlijk een romp nodig wat weer extra gewicht is)

    De vleugelhelften wil ik dus juist niet aan elkaar lijmen (want een vleugel van 2.20 meter is niet echt makkelijk te vervoeren, ook niet in een stationwagen) maar deelbaar maken.

    De minst lelijke optie is misschien een holle, platte romp maken waarin de motor voorin zit. De lipo erachter en dan heb je waarschijnlijk al voldoende gewicht om het CoG goed te krijgen (ik heb maar goed 100 gram in de neus nodig om de vleugel nu te balanceren) maar mooi vind ik het nog steeds niet.

    De motor een eind naar voren en met een verlengde as naar achteren, de as door een lagertje en dan de prop erop zou het mooist zijn - maar is zonder speciaal gereedschap niet te realiseren denk ik. Of iemand moet een goede oplossing daarvoor weten? :D
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Misschien moet je dit draadje eens gaan bekijken:
    bouw-horten-xii-2
    Een Horten met een flinke outrunner vóórin, en een cardan-as:

    [​IMG]

    Mogelijk heeft de bouwer, Peter Verhulst, leuke tips voor je...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Dank je Bart, ik had het draadje ooit wel gezien maar was de naam van het toestel kwijt :)
    Ik ga het nog eens even doorlezen (uit dit draadje had ik dus ook het idee van de verlengde as)
     
  13. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ik heb ook een zagi en wat ik daar mee gadaan heb is van 6mm depron tips gemaakt en ingetapet met glastape en daarna vastgemaakt met uhu por maar je kan hem er ook aan vast tapen en met magneetjes de andere kant doen

    zo zag hij er uit: in het begin was hij mooier maar hij heefd heel wat te verduren gehad ;)

    [​IMG]
     
  14. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Hoe zit/zat die bevestigd aan je zagi, Robert? Over de zwarte lijn erop?

    Ik zit meer aan zoiets te denken (puur esthetisch, het zal waarschijnlijk weinig uitmaken)

    [​IMG]
     
  15. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    nee recht er op maar die stukjes naar beneden die werken wel fijn met landen omdat je vliegtuig dan schoon blijft tijdens het landen (minder werk ;) )
    en wil je er later toch een motor op willen zijn ze ook handig omdat je prop de grond dan niet raakt
    trouwens een gewelding aanrader !
    hangar led verlichting strips er op zo heb ik ook nacht gevlogen met mijn zagi 8)
     

Deel Deze Pagina