Help de primer hecht niet..

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door vleugelmoer78, 23 jul 2015.

  1. vleugelmoer78

    vleugelmoer78

    Lid geworden:
    14 mrt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Geleen
    Vallejo Premium Rc Collor

    Ik heb een vraagje over het ontvetten voor het gebruik.

    Als afwisseling op het modelbouwer ben ik gevraagd om een logo op een ice hockey helm te spuiten. Tot daar geen probleem, want ik spuit ook mijn modellen. Ik netjes de helm geschuurd en ontvet met alcohol. Primer erop logo erop. Nu het probleem bij het verwijderen van de friskfilm kwam het mooie logo als een sticker zonder lijm los. Geprobeerd om de Airbrush specialist in Almere, waar ik ook de verf heb gehaald, te bellen zijn ze op vakantie...

    Nu mijn vraag waarmee kan ik het best de helm ontvetten om hem weer spuitklaar te maken en het wel hecht aan de helm??
     
  2. Opabob

    Opabob

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    166
    Locatie:
    1730 Asse Belgie
    Ik volg dit mee met veel interesse.
    Bob.
     
  3. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Hoi Vleugelmoer,

    Je moet altijd eerst ontvetten, en dan pas schuren.
    Van welk soort materiaal is die ijshockeyhelm gemaakt? Heb je dat eerst bekeken voor je ging spuiten?
    Sommige kunststoffen zijn namelijk niet overspuitbaar.

    Groet,
    Frank
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Zoals die van helmen. Ze voldoen dan namelijk niet meer aan de EU norm. zodra ze zijn na bewerkt
     
  5. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Nou, ik bedoel t meer in technische zin dan in de zin van een of andere normering
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat hoeft niet perse...
    Kijk maar naar de Formule 1 of bv motorhelmen van heren als Valentino Rossi , die zijn allemaal special painted naar wens van de coureur.
    Lijkt me sterk dat de normen daar lager liggen als bij de EU ;)

    Probleem is meer dat niet elke verf hecht op de gebruikte kunstoffen en de commercieel verkrijgbare verfen die dat wel doen vaak de boel wel aantasten.....
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Vergeet niet dat die helmen van de F1 chauffeurs allemaal door de fabrikant zo geleverd zijn met special paint.
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    vleugelmoer78 vindt dit leuk.
  9. vleugelmoer78

    vleugelmoer78

    Lid geworden:
    14 mrt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Geleen
    Dank voor de off topic over het wel of niet mogen en of voldoen aan de EU norm.

    @Lt.Lowenfast en Rhelie: Ik heb de helm idd eerst ontvet daarna geschuurd en daarna weer ontvet en gereinigd on te voorkomen dat ik straks een logo in braille raillief krijg.
    het betreft een CCM HT 962 Icehockey helm gemaakt in Canada dus is gemaak naar OSHIA normering EU en CE is hier niet van toepassing is omdat dat gaat over het mogen verkopen van het spul ;)

    @Lt.Lowenfast : De helm is gemaakt van PE (Polyethyleen) en daarom ook mijn keuze verf (Vallejo Premium Airbrush Color). Voorheen spoot ik die soort dingen met Airodure van Akzo Nobel polyurethaan verf voor gebruik in de luchtvaart dus op 1:1 vliegtuigen dus. Nu mijn connectie bij wie ik dat regelde niet meer is, moest ik dus nu uitwijken naar een andere verf. toen ik zag dat Vallejo Premium Airbrush Color een polyurethaan verf is op acryl basis en ook geschikt was voor op o.a. PE was de keus snel gemaakt.

    @savage .26 picco: De helmen in de moto GP en F1 worden idd als one offs gespoten door een airbrusher. Dit omdat de eisenen of wensen van de rijder / coureur nooit door de fabriek in een redelijke tijd meestal voor een speciale race gehaald kan worden omdat het niet binnen hun "normale" bedrijfs procedures past. Bedrijven als een Sparco, Aria, Alpine Star en Shoebi gaan allemaal voor snel en gemakkelijk dus egale gekleurde helmen. derhalve zijn hun logo's dus meestal ook als decals ( stikkers) op de helmen aangebracht. Voor de duurdere modeleen die in grote oplages worden gemaakt wordt het offset gedrukt op een zelfde wijze als ze dat doen voor wijzerplaten van horloges.

    Nu terug naar mijn eigenlijke vraag waar kan ik de helm het best mee ontvetten zodat de acryl verf ook hecht aan de helm. Aceton, Thinner, Wasbenzine en Terpentine vallen allemaal af doordat deze of een residu achterlaten of niet compatible zijn met acryl verf in het algemeen. Naar wat onderzoek ben ik er dus al achter gekomen dat de desinfectie alcohol die ik heb gebruikt waarschijnlijk ook de oorzaak is dat het niet heeft gehecht, dit is namelijk niet compatible met acryl verf. Dus alcohol en isopropyl (propanol) vallen ook af. Voor het ontvetten zit ik dus te denken in de richting van een St. marc, Dreft, Dubro of Una. Maar heb hier dus niet echt ervaring mee dus vraag ik hier om advies??
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Voor het verfsysteem wat je gaat gebruiken bestaat ook een verdunner, als je daarmee ontvet kan het niet fout.
     
    vleugelmoer78 vindt dit leuk.
  11. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Misschien is het verstandig om eerst een speciale primer voor kunststof te gebruiken zoals:
    motip-plastic-primer-spuitbus--400ml

    Alle duurdere helmen (zoals In F1 motogp etc) zijn niet van plastic maar zijn gelamineerd met epoxy, dus totaal anders qua opbouw van verfsysteem.

    succes!

    groet


    Terence
     
  12. vleugelmoer78

    vleugelmoer78

    Lid geworden:
    14 mrt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Geleen
    @Rhelie : Daar had ik nog niet aan gedacht die heb ik liggen ga ik morgen even proberen. Ga dan ook even testen of het zelfde geld voor de Airbrush Cleaner van het zelfde merk..

    @Terence : Dat geld ook voor vliegershemen zoals je die ziet in o.a. top gun. Dat soort helmen is ook goed te primeren met een epoxy of was primer weet ik uit ervaring.

    To be contignued zal ik maar zeggen...
     
  13. vleugelmoer78

    vleugelmoer78

    Lid geworden:
    14 mrt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Geleen
    @Terence
    Niet om heel betweterig of bijdehand over te komen hoor, maar ik zou zeggen kijk naar de titel van deze thread: "De primer hecht niet" Ik heb dus al een primer special geschikt voor kunststof gebruikt.. Deze uit de zelfde lijn als de verf die ik voor dit project speciaal heb aangeschaft.

    Daarnaast zijn de lamineringen waar jij het over hebt wel degelijk plastic; of het nu gaat om koolstofvezel (carbon) [CFRP] officieel, Nylon [NFRP], Aramide (keflar) [AFRP] of zelf glas [GFRP].

    Deze afkortingen heb ik ooit in een ver verleden geleerd bij materiaal kennis (deed toen een opleiding luchtvaart techniek). Om wat verduidelijking van de afkortingen te geven: de eerste letter staat voor de grondstof waarvan de verstevegingsvel gemaakt is , de daarna volgende letters zijn zoals je ziet allemaal het zelfde en staan voor Fibre Reinforced PLASTIC. Dus al deze materialen vallen theoretische gewoon onder de plastics, dat het hier wel gaat om een speciaal stukje plastic is gerommel in de marge. Ook worden de induvidule lagen van deze materialen aan elkaar verbonden met resin / hars, dat is in de meeste gevallen een uit meerdere componenten bestaand goedje. Het is overgens niet zo dat dat standaard een EPOXY hoeft te zijn, dit is zeer afhankelijk aan de fabrikant en het uiteindelijke toepassingsgebied waar het spul voor gebruikt gaat worden. Zo heeft de Carbonfibre van bijvoorbeeld waar bijvoorbeeld een LMP (Le Mans Proto Type) of een Formule auto anders geformuleerd zijn dan een carbonfibre waarvan bijvoorbeel een vliegtuig HI-stress component gemaakt wordt. Laat staan de carbonfibre staafjes die je bij de modelbouwzaak haalt voor de hobby.
     
  14. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik vind het best, dacht je te helpen
     
  15. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Hoi Vleugelmoer,
    Jammer dat mensen langs "ijshockeyhelm"lezen en beginnen te praten over helmen uit de Formule-1 wereld, da's dus heel andere materie.
    St-Marc is een goed idee, of Universol, wordt veel gebruikt door schildersbedrijven, maar een beetje ammoniakwater doet ook wonderen.
    Samen met grijze Scotch-Brite om te schuren/matteren.

    Hier een citaat van AkzoNobel in de technische documentatie over het spuiten van diverse kunststoffen:
    "Ga na met welk type kunststof u te maken heeft
    U kunt bijna alle op auto’s voorkomende kunststofdelen spuiten. Er zijn echter typen die u
    wegens slechte hechting van de lak niet kunt overspuiten: polypropyleen (PP) en
    polyethyleen (PE). Polypropyleenvariaties zoals PP/EPDM zijn daarentegen wèl te spuiten."

    Bij veel kunststof-onderdelen staat aan de binnenkant met welke kunststofvariant je te maken hebt.
    Wat ik wel eens heb gehoord van een kunststofrecycler is om met een roetende, dus oranje, vlam van een brander langs de kunststof te wapperen, de zo ontstane doffe laag laat vaak een primer hechten, (maar dat moet je dus wel voorzichtig aanpakken, lijkt me duidelijk)

    groet,
    Frank
     
    vleugelmoer78 vindt dit leuk.
  16. vleugelmoer78

    vleugelmoer78

    Lid geworden:
    14 mrt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Geleen
    Hey Lt. Lowenfast,

    Ja lezen is voor sommige mensen naar het blijkt een hele opgave. Ja het is met kunststof spuiten inderdaad zeer handig om te weten wat voor goedje je hebt. Op deze manier voorkom je soms hele dure vergissingen.
    Omdat ik uit ervaring wist dat PE, ABS, en de meeste thermo harde kunststoffen lastig tot niet overschilderbaar zijn heb ik dus mijn huiswerk gedaan voordat ik de 1e poging heb ondernomen. Omdat ik dus volgens de primer van Vallejo had gebruikt die speciaal wordt gemaakt voor het schilderen van o.a. PE (geen photo etch dit keer) en polycarbonaat (lexaan) had ik goede hoop. Toen ik er dus achter kwam dat de primer niet had gehecht toen ik de friskfilm aan het verwijderen was had ik zo iets van "HUH ASJEMENOU" (in werkelijkheid kracht termen ;) ) volgens mij is er iets fout gegaan. Dus ik klim gelijk in de telefoon om te bellen met de airbrush vrienden in Almere die ook de verf hadden geleverd, om advies in te winnen. Toen bleek dat deze nog dik een week op vakantie zijn had ik zo iets van, ureka ik ben modelbouwer en dit is modelbouw verf, misschien hebben de forum vrienden een idee van wat er fout gegaan zou zijn.

    Zelf had ik al een kleine post mortum onderzoekje gestart: Ik had de volgende factoren daarbij in beschouwing genomen; 1) Op de dag van de 1e poging was het binnen bij mij een dikke 29,4 graden, normaal zou ik bij deze temperaturen niet eens overwegen om te gaan spuiten, maar zoals het wel vaker gaat was het ineens een beetje een haast klus geworden. 2) Ook had ik tijdens de 1e poging een redelijk dunne naald 0,15 mm in de spuit zitten (volgens de folder kan de primer met een naald van 0,3 mm onverdund gespoten worden) dus ik had hem redelijk verdund 50%. 3) Ook had ik de helm ontvet met desinfectie alcohol 90%, door wat onderzoek was ik er al achter dat acryl en alcohol geen vrienden waren over het algemeen.

    Vandaag met een stuk aangenamere temperatuur een nieuwe poging ondernomen. De helm eerst weer ontvet gewoon met alcohol, daarna het vlak waar het logo moet komen weer goed geschuurd met 3500 ciliciumcarbide waterproof schuurpapier. Dit is gevolgd door een badje St. Marc verfreiniger om alle schuurstof te laten verdwijnen, je gaat natuurlijk niet airbrushen om het raillief van structuurverf in het eind resultaat te hebben. Na dit goed droog was begon het afplakken met een vers gemaakt masker van friskfilm, omdat ik bij het aanbrengen hiervan het gereinigde deel had aangeraakt met mijn vingers het te spuiten deel met de verdunner uit de zelfde lijn (dit op aanraden van Rhelie) nogmaals ontvet. In de periodes dat ik toch zat te wachten tot de verschillende reinigingsbeurten droog waren het spuitje terug gebouwd naar een 0,3 mm naald uitvoering. Om te controleren of de primer ook daadwerkelijk onverdund te spuiten was met deze naald even een proefstukje op wat afval plastic gedaan. Het was inderdaad onverdund te spuiten, je had er wel slechts een kleine 3,5 bar voor nodig en dan kwam het er nog maar matig en onvolledig verneveld uit. Ik dus maar weer aan de mini chemie om een mooi spuit beeld te verkrijgen. Het mooie van het door mij gebruikte verfsysteem is dat het is uitgevoerd met een druppel systeem. Hierdoor was het vrij gemakkelijk om tot een reproduceerbaar mengformule te komen. Het mooiste spuitbeeld had ik met 20% verdunning en 10% flowimprover (emulgator). Met deze verhoudingen heb ik de eerste primer lagen aan. Ik had al wel opgemerkt dat er tijdens het spuiten 2 a 3 stof vlokjes toch waren meegespoten. Na de voorgeschreven droogtijd tot dat het schuurbaar was de vlokje met een scalpel weg gekrast en de primer kwam tenminste niet gelijkt mee af. Dus ik heb voelde me zeker genoeg om ook de eerste kleur te gaan spuiten.

    To be contignued.....

    Paul

    P.S. ik had aan dit schrijven wat foto's wille toevoegen maar ik krijg alleen een [​IMG] te zien. Ik heb trouwens besloten om van dit draadje een soort van project registratie te maken en dan zijn foto's wel wenselijk lijkt mij zo...
     
  17. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Als je dat blokje krijgt heb je de verkeerde link gepakt. Ik doe via photobucket altijd de direct link kopiëren en plakken in het schermpje wat je krijgt als je foto's toevoegen kiest.

    Ben wel benieuwd naar het resultaat. Ben zelf net begonnen met airbrush en kan/ moet nog heeeeel veel leren.
     
    vleugelmoer78 vindt dit leuk.
  18. vleugelmoer78

    vleugelmoer78

    Lid geworden:
    14 mrt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Geleen
    Zo hier weer even een update, kan ik gelijk mijn kers verse photobucket account even uit proberen...

    Het begon zo; zou jij een logo op een helm kunnen spuiten???

    [​IMG][/URL][/IMG] [​IMG]

    Na een kleine ronde in photoshop omdat het logo dus op beide kanten van de helm moest koem en het formaat toch wel heel groot was heb ik er dit van gemaakt.

    [​IMG]

    deze twee logo's heb ik daarna overgebracht op friskfilm, een licht plakkende op boeklon achtig spul..

    [​IMG]

    hier heb ik de helm nogmaals ontvet, geschuurd en weer ontvet.

    [​IMG]

    Omdat deze helm is gemaakt van PE (polyetheen) kan niet elke soort verf gebruikt worden. Ik heb voor deze klus gekozen voor Premium Color van Vallejo.
    Deze lijn zou geschikt moeten zijn voor gebruik op PE. Dat is het ook alleen moet je er heel goed op letten dat je de bovense laag van de helm ook helemaal weg schuurd ook al ziet het geschuurde gedeelte er dan redelijk wit uitgeslagen uit.

    [​IMG]
    De gebruikte kleuren

    [​IMG]
    En de gebruikte suplementen.

    Het op de friskfilm aangebrachte logo was inmiddeld was uitgesnede werd aangebracht op de helm en de witte primer werd gespoten. Volgens de handleiding zou dit onverdund met een 0,3mm naald moeten kunnen. Wat er niet bij vermeld word is dat het pas begint te vloeien bij een bar of 3,5 en dan nog maar haperend uit het airbrush pistool komt. Daarom heb ik de primer en de verf zo'n 25% verdund met de hierboven afgebeelde reducer. Tijdens het spuiten van het verdunde mengsel merkte ik dat er toch wat tip dry (opdrogen van de verf aan de naald tijdens het spuiten) ontstand heb ik aan dit mengen wat van de nieuwe flow improver tegevoegd 1% toevoeging was voldoende om de tip dry bijna volledig te voorkomen. helaas heb ik van de flow improver geen afbeelding en staat deze ook nog niet in de 2015 catalogus van Vallejo, hij staat wel op hun website overgens. www.acrylicosvallejo.com.

    Toen zag de helm er dus zo uit.

    [​IMG]

    Voor het beste resultaat breng je de kleuren het liefst van licht naar donker aan. Hiermee voorkom je dat je dat je hele dikke verflagen moet aanbrengen om het geheel goed dekkend te krijgen.
    de lichste kleur in het logo was geel dus die werd als eerst aangebracht.

    [​IMG]
    Het halve maantje was het eerste stukje dat werd afgeplakt, dat moest namelijk wit blijven, om aan het eind wat diepte in de snavel te krijgen werd deze aan de boven zijde niet helemaal dekkend over de primer gespoten. Na geel volgde oker.

    [​IMG]

    Hoe verder na benede, hoe dekkender de deze werd aangebracht, om een mooie kleur overgang te krijgen heb ik er voor gekozen om tussen de 100% geel en 100% oker nog en tussenkleur te mengen van 75% geel en 25% oker. toen deze lagen droog waren werd de snavel afgeplakt met de daarvoor bestemde stukje friskfilm. en werd de gehele kop weer voor zien van een laag witte verf. Dit omdat er een geleidelijke opbouw in het grijs zou komen waardoor een egaal witte ondegrond nodig was om tot een mooi resultaat te kunnen komen.

    [​IMG]

    Nu kwam er een stukje hogere spuit techniek om de hoek kijken. omdat het grijs in het logo een van donker naar lich kleur verloop heeft van boven naar beneden werd er nu nog maar met weinig verf op grote afstand gespoten. ook werd de standaard grijs ook eerst nog wat verzwakt met wit. Per laag werd het wit steeds iets minder waardoor en aan de boven kant zelf iets donkerder gemaakt door i.p.v. wit zwart toetevoegen. Het verloop wer pas echt goed te zien onder een grote loep.
    [​IMG]

    Het resultaat na vier lagen grijs.

    en gezien door de loep...

    [​IMG]

    Nadat dit alles weer tijd had gehad om goed aan te drogen werd het volgende stukje masker aangebracht. Dit maal voor de licht grijze streepjes boven en onder het oog. hierna werd de kuif nog voorzien van een iets donkere grijze laag om het verloop nog iets te vergroten. Hierna werd er weer een masker aangebracht voor de accenten in het grijs. hiervoor werd het grijs weer een klein tikkeltje donkerder gemaakt.

    [​IMG]

    Nadat de accenten weer voldoende tijd hadden gehad om goed te drogen werden deze weer afgeplakt met het daarvoor bestemde stukje masker uit de friskfilm. Dit werd snel gevolgde door een laag zwart. Nadat dit een nacht had kunnen drogen werden de verschillende stukje masker nog voorzichtiger verweiderd dan ik dit de vorige keer al had gedaan, tot mijn grote vreugde had de primer dit keer wel fatsoenlijk zijn werk gedaan en kwam er uit de grote zwarte vlek dize vogel tevoorschijn.

    [​IMG]

    Om dit geheel wat beter te beschermen bij de volgende stappen werd het geheel eerst voorzien van een dun laagje transparate lak. en werd nadat dit goed droog was begonnen met het afplakken van de stick.
    Ter voorkoming dat het tot nu toe gespoten werk bevuild zou worden tijdens het spuiten werd deze afgedekt met zeer licht plakkende schilders tape.

    [​IMG]

    Zoals voorheen eerst de primer gevolgd door de kleuren van licht naar donker

    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarna was het tijd om dit stukje te schrijven en lekker neer te ploffen op de bank.

    Zoals ik wel vaker heb gezegd Wordt Vervolgd.

    Groetjes uit Geleen
     
  19. vleugelmoer78

    vleugelmoer78

    Lid geworden:
    14 mrt 2014
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Geleen
    Dacht ik net nog dat ik geen foto had van de flow improver, staat hij mooi 2e rang in de foto van de verfjes :D. Het zullen de verfdampen wel zijn geweest ;)
     
  20. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Als ik het goed begrijp pla je dus eerst een soort outline af en dan steeds na elke laag iets meer van het logo bedekken?
    Dus nu zaten er iets van vijf lagen afplakspul op?
     

Deel Deze Pagina