help setup funjet 6s

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door mbcopter, 8 nov 2017.

  1. mbcopter

    mbcopter

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    ohain (Lasne)
    Hi,
    Ik heb enkele zorgen met mijn funjet multiplex.
    Ik wil een setup 6s met motor 1900 kv hobbyking fandrive , prop 6.5 x 6.5
    esc hobbyking 190amps + bec.https://hobbyking.com/fr_fr/turnigy-sk3-fandrive-3659-1900kv-90mm-edf.html
    https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm-ss-series-190-200a-esc-opto-only.html
    Wil dus speed maar ik ben nu aan de derde motor toe en elke maal wanneer ik even gas geef , begint de motor te roken.

    Ik heb gezien dat meerdere piloten succes hebben met deze setup.
    Ik heb hobbyking gecontacteerd en iemand heefd gezegd dat il met 200amps de motor overkill.

    Ik begrijp er niets van omdat andere piloten deze setup gebruiken.
    Ben aan derde motor toe en tweede esc
    nu heeft men me een 100 amp aangeraden


    Please help

    Marc


    marc.baillius@yahoo.fr
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Barneveld
    Welke piloten en waar heb je dat gezien? Ik kan mij zo voorstellen dat een motor die voor 80A en 1800Watt is gebouwd, wel wat extra koeling nodig heeft als er 200 Ampere en 5 kilowatt doorheen gaat. In een EDF gezien wellicht? Daar wordt hij wat meer gekoeld dan achterop een funjet.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.469
    Locatie:
    Rotterdam
    ff alles voor mijn gedachten op een rij zetten:
    - De motor rookt meteen als je volgas geeft
    - men vind een 190 ampere regelaar overkill voor je motor
    Stond er een beetje bijzonder.

    een kleinere regelaar is leuk, maar maakt niet uit.
    hij is wel wat zwaar voor je motor, dat wel. misschien zelfs stevig zwaar.
    maar nu weet je tenminste zeker dat je motor oprookt, en niet de regelaar.
    als de regelaar doorfikt, heb je ook geen stroom meer voor de ontvanger, dus toestel kwijt.

    ik zat even naar je link te kijken van de motor.
    Valt me op dat je motor officieel maar 80 ampere mag hebben.
    80 ampere op 6S = 24 volt * 80 = 1920 watt. tikkie meer als de accu echt vol zit.
    aangezien je motor meteen doorfikt, trek jij een stuk meer.
    en de motor mag "maar" 1770 watt hebben.

    of je timing in de regelaar staat niet goed..
    Dat is wel een dingetje wat je echt moet nakijken.. dat kan de motor ook goed warm stoken..

    ik heb het spul even door ecalc gegooit met een soortgelijke motor..
    upload_2017-11-8_11-50-22.png

    valt me op dat de motor maximaal iets meer dan 100Ampere trekt, over de aangegeven limiet van hobbyking.
    zoals hiervoor aangegeven, dan is het nog de vraag of de koeling in orde is.
    Een edf heeft in een edf opstelling een stuk meer koeling als wanneer hij achterop een toestel "vuile"lucht langs de behuizing trekt.

    en hoelang trek je exact het gas open?
    een motor kan soms best even wat over zijn max heen, maar doe je dit te lang fikt het af.
    zeg, 3 a 5 sec gas open kan soms... 10 sec kan vlammen geven bij een setup op de rand..
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.452
    Locatie:
    Druten / NL
    Nieuwe/veranderde setup altijd (laten) berekenen, bijvoorbeeld zoals @Student hierboven doet. En vervolgens ook altijd stroom meten/controleren.

    Weet je zeker dat die motoren Kv motorconstante van 1900rpm/volt hebben? Zowel stroom als opgenomen vermogen zijn rechtevenredig met Kv³ :eek::eek::eek: Daardoor hebben fouten/verschillen in Kv grote invloed.

    Several simple methods for determining Kv
    www.bavaria-direct.co.za
    → motor constants
     
  5. mbcopter

    mbcopter

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    ohain (Lasne)
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.469
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm.
    100 ampere ga je overheen.
    dat blijkt al uit het rekenstaatje wat ik hierboven heb geplaatst.
    Dat staatje is +/- 10% te vertrouwen, en houdt nog geen rekening met verstorende factoren. je kan dus nog wat hoger zitten in het echt.
    met een beetje pech trek je 1 keer het gas open, en verbrand de regelaar EN de motor.
    als je dan geen losse bec aan boord hebt, ben je het toestel kwijt (crash)

    mooiste is als je een logger kunt gebruiken, om te zien wat er werkelijk door die motor heen gestookt wordt.
    Andere indicator is bijvoorbeeld de accu. is deze warm, heet na een vlucht?
    hoelang is een vlucht, en hoeveel ma laadt je lader terug in de accu?
    die gegevens heb je wel nodig om je een beetje gefundeerd te kunnen helpen.

    Timing: niet alleen maar hoger zetten.. wordt zo'n motor ook warm van.
    je moet hem GOED zetten.
    dus kijk even of er ergens in de documentatie van de motor iets staat over timing.

    Over die blog.
    Ik ben hollander, en absoluut niet goed in frans.
    maar wat ik zo wel ff zie, is dat de beste man een compleet andere motor heeft.
    hij zegt nl "un Inrunner de 1900KV (environ 3500w max avec la batterie 6S),"
    wat hij ook vermeld, is dat de motor op de grond al 140 Ampere trekt door zijn systeem. op 6s...
    lang leve google translate.

    140 ampere bij 24 colt = 3360 watt.
    jouw motor kan dit dus bij lange na niet bijbenen.
    de man van de blog trekt bijna 2x zoveel vermogen door zijn motor, dan jouw motor aankan.

    het is dan ook een beetje jammer dat hij niet verteld welke motor hij gebruikt.
    hij geeft alleen de 1900 kv aan, maar dat zegt niets over wat de motor verder kan.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.452
    Locatie:
    Druten / NL
    De Kv motorconstante (in rpm/volt) zegt niets over max. vermogen of max. stroom dat een motor aan kan.
    Motor Kv (in rpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en max.stroom (in ampère) betreffen kunnen ...

    Brandstofmotoren houden koppel constant. Elektromotoren houden toerental constant, ook al leidt dat bij te zware belasting tot een vurige dood. Trouw als een hond.
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      (rpm_onbelast = spanning × Kv)
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
      (stroom = koppel × Kv, in SI eenheden!)
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      (capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour) )
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2017
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.124
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is een tamelijk extreme setup, op het randje van de componenten.
    Op zich kan het, maar dan moet alles wel kloppen; goede koeling, goede stekkers (6mm goud), korte draden, juiste regelaarinstellingen, goede verse lipo (en liefst opgewarmd) etc.

    Dat je ´the need for speed´ te pakken hebt is wel duidelijk. Maar als ik zo enkele vragen lees, zijn er bepaalde aspecten van electrische aandrijvingen waar je nog niet helemaal in thuis bent. Niet erg, maar in dat geval is het verstandig om iets rustiger te beginnen, bijvoorbeeld met 4 of 5 cellen, om even af te tasten hoe alles werkt voor je naar de extremen gaat.

    Je schrijft dat zodra je ook maar een beetje gas geeft de boel in rook opgaat. Betekent dat dat de motor nooit volgas gelopen heeft, direct bij de eerste keer gasgeven gaat de regelaar/motor stuk? In dat geval zou ik het niet in de motor zoeken. Misschien in de instellingen van de regelaar (timing-~5 graden, pwm maximaal). Maar eerder nog in iets basalers. Heb je niet per ongeluk te lange boutjes gebruikt om de motor te monteren?
    Die lange boutjes draai je zo de wikkeling in en zo maak je sluiting. Kan een van de vele mogelijke oorzaken zijn..
     
  9. mbcopter

    mbcopter

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    ohain (Lasne)
    mijn durafly racers werken perfect op 4 s en 6s. Ik ken niet veel af van electrische aandrijvingen en ik heb altijd helicopter gevlogen.
    Ik liet me altijd begelijden door de firma's zoals goblin en mikado.
    Hier is het iets anders want het is geen standaard setup.

    Nee de boutjes zitten niet in de wikkeling.
    Ik mag in alle geval het materiaal terugsturen naar hobbyking.
    Groetjes
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.452
    Locatie:
    Druten / NL
    Het is mij nog niet duidelijk of de Kv motorvelocityconstant, en vooral wat het niet is, jou inmiddels goed duidelijk is.
    Zijn mijn berichten te elektro, of gaan ze te diep naar je zin?
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2017
  11. mbcopter

    mbcopter

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    ohain (Lasne)
    dag Ron , helemaal niet .
    Het laat me toe alles wat beter te begrijpen en de prop calculator beter te begrijpen en te gebruiken.
    Dank je
    Marc
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.885
    Locatie:
    Uithoorn
    Marc, misschien een domme vraag maar je test toch met de propeller op de motor gemonteerd, anders dan draai je de motor bij halfgas al aan stukken.

    Ik heb trouwens ook m'n twijfels over de beweringen van de funjet die 349 km/u gaat.
    Ik had er 1, daar zat een Hacker B50 op en een 7x10 prop maar die liep, ondanks de 50.000 rpm en paar kilowatt ingangsvernogen geen 300.
    Volgens mij ligt het wereldrecord voor een Funjet op 320 km/u maar dan is echt alles zeer efficient gebouwd.
    Theoretisch is 348 km/u niet mogelijk met jouw setup.
    Op GPS kan je wel dat soort snelheden zien maar GPS is dan ook niet de manier om te meten.
    Verwacht er dus niet al te veel van.

    Dus.... motor getest met prop?
    Timing op 0 graden?
    Dan zou er niets stuk mogen gaan, de eerste paar seconden, behalve je trommelvliezen.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    10.724
    Locatie:
    Woerden
    Een motor kan en mag je maar kort overbelasten. Als er max. 80A wordt opgegeven dan moet je daar echt niet te veel en zeker niet te lang overheen gaan. Het probleem is dat die stroom samen met het aantal wikkelingen bepalen hoe sterk de elektromagneet van de motor wordt. Hoe meer wikkelingen en /of hoe meer stroom des te sterker wordt de magneet.
    De wikkelingen zijn bij de meeste motoren om een (week) ijzeren kern gewikkeld. Dit om het magnetisch veld te concentreren en zo goed mogelijk op de magneten in rotor te "richten". Die ijzeren kern kan maar een bepaald aantal veldlijnen (magnetische velddichtheid) geleiden of te wel een bepaalde magnetische sterkte geleiden.
    Wanneer je ongeveer de maximale stroom door de wikkelingen stuurt zal bij een goed ontworpen motor je vrij dichtbij die maximale veldsterkte zitten. Nog meer stroom zal een sterker magnetisch veld opwekken maar dat kan de ijzeren kern niet meer geleiden. De motor wordt er dus niet sterker van en de extra energie wordt dan nagenoeg helemaal in warmte omgezet. De motor wordt heet maar niet sterker. Al met al weinig zin vol en meestal destructief.

    Wanneer de motor al na een paar seconden begint te roken is het voor mij overduidelijk dat er te veel stroom door die motor gaat. De oorzaak zal bijna altijd een te zware belasting van de motor zijn. Als ik het goed begrijp heb je ook al een (twee?) 190A regelaar opgeblazen. Dit is een nog duidelijker signaal dat de motor veel te veel stroom ging gebruiken, zo veel zelfs dat die 190A regelaar de geest gaf. En dan te bedenken dat die motor voor "maar" 80A is gemaakt. Er liep dus bijna 2,5 zo veel stroom door de motor, geen wonder dat hij ging roken.

    De regelaar heeft niets mee te maken met hoeveel stroom er door de motor gaat. De regelaar "levert" alleen maar spanning aan de motor. Afhankelijk van de belasting bepaalt de motor hoeveel stroom er gaat lopen. Dat die regelaar 190A kan leveren geeft alleen maar aan dat die regelaar een behoorlijk "stevige" regelaar is. Het is niet zo dat de regelaar 190A "door de motor stuurt" zoals sommige mensen denken.
    De setup belast de motor blijkbaar zo zwaar dat er heel veel stroom door de motor gaat lopen, zo veel dat hij gaat roken. Het enige wat daar tegen helpt is een motor gebruiken die deze belasting wel aan kan of de belasting verlagen zodat je binnen de limieten van de motor blijft.
     
  14. mbcopter

    mbcopter

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    ohain (Lasne)
    Ik heb nooit de regelaar opgeblazen ,juist de motor.
    Ik heb de timing niet op nul gezet.

    Groetjes
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.124
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit berichtje zal wat verwarring gezaaid hebben:

    Hoe lang draait die motor voor er rook uit komt?
    Is dat direct, binnen een paar seconden, of heb je er eerst een vlucht (of meer) mee kunnen doen?
     
  16. mbcopter

    mbcopter

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    ohain (Lasne)
    derde motor uitgebrand maar ik had me een nieuwe esc besteld maar nog niet geprobeerd.
    Begint onmiddellijk te roken zonder te vliegen zelfs en begint al bij klein beetje gas.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.885
    Locatie:
    Uithoorn
    En zat er een propeller op toen hij ging roken?
    Het kan niet zo zijn dat je 3 motoren uitbrand als je er een prop op hebt staan.
    Al trek je kortstondig 400A, dat moet ie ook wel enkele seconden kunnen hebben.
    En Hobbyking levert nou niet zulk slecht spul dat het uit de fabriek gewoon niet werkt.
    Als je er een prop op had staan en hij rookt dan al, dan is er iets fout.
    De timing MOET op 0 graden staan dus doe dat meteen.
    Je hebt alle draden goed aangesloten?
    3 naar de motor, 2 naar de accu?
    Als dat allemaal zo is en hij rookt nog steeds op dan ga ik, zoals Gerben al zei, denken aan de bevestigingsboutjes.
    Zodra die een wikkeling raken is de isolatie weg en maakt de motor sluiting.
    Dan rookt ie zodra je het gas open zet, binnen een seconde.

    GJ
     
  18. mbcopter

    mbcopter

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    ohain (Lasne)
    Probleem gevonden , één boutje iets te lang. Dank je allemaal
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.469
    Locatie:
    Rotterdam
    soms hebben de grootste problemen de mooiste oorzaken..
    Gelukkig heb je het nu gevonden, dit soort "kleine" dingen kan je een erg langdradig zoekplaatje opleveren ;-)
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    6.885
    Locatie:
    Uithoorn
    Mooi!
    Dat zal je nooit meer gebeuren!

    GJ
     

Deel Deze Pagina