Henseleit 3DNT met V-stabi

Discussie in 'Flybarless' gestart door PaulH, 9 mei 2009.

  1. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Hallo,

    Afgelopen week heb ik de paddlestang uit mijn 3DNT gehaald en er de V-stabi met V4.0 software opgezet. Vanmiddag heb ik even testgevlogen en het werkte (zelfs met de standaard 9206 servo's)....

    Het is nog niet helemaal zo strak als ik dacht en had gehoopt, maar dat kan aan de cyclische aansturing liggen. Deze heb ik niet beperkt, omdat ik hiervoor de tuimelschijf moet aanpassen. Bovendien zullen de analoge servo's ook invloed hebben op het stuurgedrag. In ieder geval is het gedrag bij hoge toeren beduidend beter dan bij lage toeren.

    Gr. Paul
     
  2. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    hallo paul
    heb je gewoon het hele mfs eruit gehaald en een langere link aan de bladhouders gezet richting swash ?
    ik had eerst ook die 9206 servos erop , later vervangen door bls 451's alsook een lipo ontvangeraccu met bec .
    een wereld van verschil kan ik je vertellen , zal met vstabi wel welkom zijn denk ik.
    ben benieuwd naar je bevindingen als je het helemaal hebt zoals je wilt .
    mvg ferry
     
  3. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Hallo Ferry,

    Ik heb de standaardkop, waarbij ik de tuimelschijf natuurlijk eruit gehaald heb. Verder heb ik een kunststof houder wat ik in de open ruimte heb gemonteerd waarmee ik de stangetjes van de bladaansturing mee kan vastzetten (oplossing is in RC-heli voorgesteld). Verder twee kogellinkjes (uit de tuimelschijf) in de aansturingen van de bladhouders gedraaid en aan de binnenring van de tuimelschijf bevestigd. Klaar is kees.

    Het hoveren is nog niet geweldig, mar het rondvliegen is alsof de NT op rails staat. Vandaag was er redelijk wat wind bij ons, maar daar merkte ik niets van bij het vliegen.

    Vraag: heb jij een tuimelschijf met de extra boringen zodat een kleinere diameter gebruikt kan worden voor de binnenring van de tuimelschijf? Ik heb deze namelijk niet, waardoor ik nogal veel cyclic heb. Ik vroeg mij af of dit veel uitmaakt.

    Ik geloof best dat digitale servo's wat uitmaken, maar ik had geen zin om 300 euro uit te geven voor een experiment. De V-stabi had ik al (was eigenlijk bedoeld om een driebladskop stabiel te krijgen).

    Ben benieuwd hoe jij de aansluiting aan de tuimelschijf opgelost hebt.

    Gr. Paul
     
  4. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    paul , ik heb een nt , maar geen vstabi , yet .
    ik heb gekeken , maar bij mijn weten is er maar 1 soort tuimelschijf voor de nt in omloop .
    die is aan de binnenring een soort 4 ster . ik zou als ik een kleinere diameter nodig zou hebben , de tuimel demonteren , en dan kijken of je de binnen 'ster' kan afdraaien en er dan weer draad in tappen .
    ben benieuwd , mss een foto?
    mvg ferry
     
  5. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    OK. In de laatste versie van de NT tuimelschijf waren er echter nog extra gaten geboord in op de punten waar de ster de kleinste diameter heeft. In mijn versie zit dit nog niet.
    Gr. Paul
     
  6. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ah , dan heb ik niet de laatste versie [kut]
    maar de ster is gewoon massief alu , dus je kan toch gewoon boren/tappen dan ?
    mvg ferry
     
  7. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Laatst bewerkt: 11 mei 2009
  8. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Hallo Mario,

    Ik zit overal... ;)

    Met Roel heb ik natuurlijk al kontakt gehad. Hij had het ombouwsetje (houder + afdekplaatjes) nog thuis liggen welke ik gebruikt heb. Het is ook beschreven in RC-heli.

    Ik ben er via het V-stabi forum erachter gekomen (uitstekende service van Rainer Vetter) dat ik niet kan verbeteren, tenzij ik digitale servo's neem. Is weer een extra investering...., moet ik nog over nadenken.

    Ik moet wel zeggen dat de rondvlucht met de omgebouwde NT geweldig is. Alsof hij op rails staat! Ik hoef gewoon niets bij te sturen en hij is supersnel! De hover is helaas niet echt lekker, daarvoor zijn de analoge servo's gewoon te langzaam voor. Misschien niet te lang hoveren dan :).

    Gr. Paul
     
  9. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hoi Paul,

    Begreep ook dat de puss-pull niet echt optimaal is bij de NT, wellicht dat daar nog meer resolutie uit te halen is als je die 1:1 kan krijgen.

    Gr,

    Mario
     
  10. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Hoi Mario,

    Volgens Rainer Vetter maakte dat niet veel uit in combinatie met analoge servo's. Bovendien heb ik zelf niet de kennis en het gereedschap om de extra gaten in de tuimelschijf te boren en te tappen.

    Ik zou nog de servohevels korter kunnen maken, maar had gelezen dat de NT daar niet goed op reageerde.

    Gr. Paul
     
  11. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Hallo,

    Ik heb gisteren de 3DNT voorzien van s9255 digitale servo's en heb de servohevels ingekort. De pitch komt nu op ca. 10 graden bij 100% cycle gain.

    Vandaag het eerste vluchtje gemaakt. De hover is nu geweldig verbeterd, zelfs met de redelijk forse wind vandaag. Rondvlucht was al goed en is nog steeds goed.

    De staart draaide helaas weg. Ik moet nog kijken hoe dit op te lossen is. Iemand tips?

    Gr. Paul
     
  12. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Post je hele stabi file eens.
     
  13. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    <REGISTER>
    <VALUE Register="0" Value="0"/>
    <VALUE Register="1" Value="25"/>
    <VALUE Register="2" Value="5"/>
    <VALUE Register="3" Value="-6"/>
    <VALUE Register="5" Value="0"/>
    <VALUE Register="7" Value="75"/>
    <VALUE Register="8" Value="60"/>
    <VALUE Register="9" Value="12"/>
    <VALUE Register="10" Value="20"/>
    <VALUE Register="11" Value="20"/>
    <VALUE Register="12" Value="0"/>
    <VALUE Register="13" Value="0"/>
    <VALUE Register="14" Value="0"/>
    <VALUE Register="16" Value="-100"/>
    <VALUE Register="17" Value="-100"/>
    <VALUE Register="18" Value="-100"/>
    <VALUE Register="19" Value="-100"/>
    <VALUE Register="20" Value="0"/>
    <VALUE Register="21" Value="100"/>
    <VALUE Register="22" Value="87"/>
    <VALUE Register="23" Value="-50"/>
    <VALUE Register="24" Value="-87"/>
    <VALUE Register="25" Value="-50"/>
    <VALUE Register="26" Value="0"/>
    <VALUE Register="27" Value="0"/>
    <VALUE Register="28" Value="55"/>
    <VALUE Register="30" Value="43"/>
    <VALUE Register="31" Value="50"/>
    <VALUE Register="32" Value="50"/>
    <VALUE Register="33" Value="50"/>
    <VALUE Register="35" Value="43"/>
    <VALUE Register="36" Value="0"/>
    <VALUE Register="37" Value="0"/>
    <VALUE Register="38" Value="0"/>
    <VALUE Register="39" Value="0"/>
    <VALUE Register="40" Value="43"/>
    <VALUE Register="41" Value="8"/>
    <VALUE Register="42" Value="100"/>
    <VALUE Register="43" Value="17"/>
    <VALUE Register="46" Value="0"/>
    <VALUE Register="47" Value="0"/>
    <VALUE Register="48" Value="75"/>
    <VALUE Register="49" Value="5"/>
    <VALUE Register="50" Value="100"/>
    <VALUE Register="51" Value="50"/>
    <VALUE Register="52" Value="64"/>
    <VALUE Register="53" Value="9"/>
    <VALUE Register="54" Value="18"/>
    <VALUE Register="55" Value="0"/>
    <VALUE Register="56" Value="9"/>
    <VALUE Register="58" Value="45"/>
    <VALUE Register="59" Value="80"/>
    <VALUE Register="64" Value="5"/>
    <VALUE Register="65" Value="-40"/>
    <VALUE Register="66" Value="70"/>
    <VALUE Register="68" Value="0"/>
    <VALUE Register="69" Value="0"/>
    <VALUE Register="73" Value="45"/>
    <VALUE Register="74" Value="4"/>
    <VALUE Register="75" Value="5"/>
    <VALUE Register="76" Value="3"/>
    <VALUE Register="77" Value="3"/>
    <VALUE Register="78" Value="0"/>
    <VALUE Register="79" Value="48"/>
    <VALUE Register="82" Value="0"/>
    <VALUE Register="83" Value="0"/>
    <VALUE Register="99" Value="0"/>
    <VALUE Register="200" Value="2"/>
    <VALUE Register="201" Value="3"/>
    <VALUE Register="202" Value="2"/>
    <VALUE Register="203" Value="2"/>
    <VALUE Register="204" Value="0"/>
    <VALUE Register="205" Value="1"/>
    <VALUE Register="206" Value="0"/>
    <VALUE Register="207" Value="0"/>
    <VALUE Register="208" Value="0"/>
    <VALUE Register="209" Value="0"/>
    <VALUE Register="210" Value="3"/>
    <VALUE Register="211" Value="1"/>
    <VALUE Register="212" Value="2"/>
    <VALUE Register="213" Value="5"/>
    <VALUE Register="214" Value="0"/>
    <VALUE Register="215" Value="4"/>
    <VALUE Register="219" Value="0"/>
    <VALUE Register="221" Value="7"/>
    <VALUE Register="222" Value="3"/>
    <VALUE Register="223" Value="1"/>
    <VALUE Register="224" Value="-30"/>
    <VALUE Register="226" Value="0"/>
    <VALUE Register="228" Value="1"/>
    <VALUE Register="229" Value="1"/>
    <VALUE Register="260" Value="-98"/>
    <VALUE Register="261" Value="-83"/>
    <VALUE Register="262" Value="-70"/>
    <VALUE Register="263" Value="-57"/>
    <VALUE Register="264" Value="-45"/>
    <VALUE Register="265" Value="-34"/>
    <VALUE Register="266" Value="-22"/>
    <VALUE Register="267" Value="-11"/>
    <VALUE Register="268" Value="0"/>
    <VALUE Register="269" Value="11"/>
    <VALUE Register="270" Value="23"/>
    <VALUE Register="271" Value="36"/>
    <VALUE Register="272" Value="50"/>
    <VALUE Register="273" Value="64"/>
    <VALUE Register="274" Value="81"/>
    <VALUE Register="275" Value="101"/>
    <VALUE Register="276" Value="127"/>
    <VALUE Register="277" Value="0"/>
    <VALUE Register="278" Value="0"/>
    <VALUE Register="279" Value="0"/>
    <VALUE Register="280" Value="0"/>
    <VALUE Register="281" Value="0"/>
    <VALUE Register="282" Value="0"/>
    <VALUE Register="283" Value="0"/>
    <VALUE Register="284" Value="0"/>
    <VALUE Register="285" Value="0"/>
    <VALUE Register="286" Value="0"/>
    <VALUE Register="287" Value="0"/>
    <VALUE Register="288" Value="0"/>
    <VALUE Register="289" Value="0"/>
    <VALUE Register="290" Value="0"/>
    <VALUE Register="291" Value="0"/>
    <VALUE Register="292" Value="0"/>
    <VALUE Register="293" Value="0"/>
    <VALUE Register="109" Value="64"/>
    <VALUE Register="120" Value="0"/>
    <VALUE Register="121" Value="219"/>
    <VALUE Register="130" Value="0"/>
    <VALUE Register="131" Value="0"/>
    <VALUE Register="132" Value="0"/>
    <VALUE Register="498" Value="1"/>
    <VALUE Register="499" Value="17"/>
    <VALUE Register="510" Value="147"/>
    <VALUE Register="511" Value="52"/>
    <VALUE Register="512" Value="1"/>
    <VALUE Register="513" Value="0"/>
    <VALUE Register="514" Value="55"/>
    <VALUE Register="515" Value="12"/>
    <VALUE Register="516" Value="10"/>
    <VALUE Register="517" Value="7"/>
    <VALUE Register="518" Value="8"/>
    <VALUE Register="519" Value="8"/>
    </REGISTER>



    De staart maakte schoksgewijze veranderingen. Ik vermoed zelf dat de gevoeligheidsinstelling nog omhoog kan.
     
  14. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Schoksgewijs in voorwaarste vlucht of tijdens flips rolls etc?

    Als het een snelle wag is kun je algemene staart gain het beste wat lager zetten. Als je staart gewoon niet strak genoeg is, schroef de I-gain naar 60 a 70 op. Heel verschil. Welke maat staartblaadjes draai je ?

    Mechanische gain van je staart servo iets vergroten helpt af en toe ook. Is nu vrij laag. Probeer ook de eindpunten niet te ver van elkaar af te laten liggen.
     
  15. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Schoksgewijze verandering tijdens de hover. Omdat het vandaag buiig weer was, heb ik het idee dat het niet strak genoeg was. Toerental NT is ook relatief laag. Met de GY611 heb ik nooit problemen gehad. Die stond als een huis.

    Ik heb de standaard witte kunsstoffen tailblades. Volgens beschrijving zouden die 95mm moeten zijn.

    Wat bedoel je met de mechanische gain? Bedoel je de Gyro Gain in de set-up?

    Gr. Paul
     
  16. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Hoeveel toeren draai je ong.?

    Mechanische gain, versterking van de servo uitslag zeg maar. Hoe verder de afstand van de kogellink naar het centrum hoe hoger de gain. Nu liggen je eindpunten vrij hoog(1ste gaatje van servohevel?), gevolg wel een hoge resolutie maar de servo zal hard moeten werken. Tussen de 55 en 60 was optimaal dacht ik ( voor de stabi ).

    Als je een wag hebt tijdens hover kunnen het ook trillingen zijn. Hoe heb je stabi sensor gemonteerd?

    De I gain onder het expert mannetje in de stabi werkt een beetje zoals de normale gain van een 611.
     
  17. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ik heb vaker een wandelende staart gehad ondanks een 611 . altyd lag het aan de motor -tuned pipe , iets te rijk of de pipe die iets langer is getrild levert bij mij gelijk trillingen op .
    mvg ferry
     
  18. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Volgens mij waren de toeren in het verleden rond de 1700, maar ik moet ze weer eens nieuw meten.

    Sensor heb ik gemonteerd op een metalen plaatje (wat standaard bij de GY611 zit). Ik heb verder het originele dubbelzijdig kleefpad gebruikt. Hier heb ik nog een hele plaat van liggen. Ziet er in ieder geval identiek uit.

    Ik moet deze week tijd maken om even te testen, want met de wind van zaterdag viel dit niet goed te doen. Ik zal eerst wat met de gain en de I-factor doen. Jullie horen wel weer.
     
  19. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Nog wat kunnen vliegen?
     
  20. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Hoi,

    Ik heb vandaag (zaterdag) nog wat kunnen vliegen :). Ik moest nog werken op vrijdag :( Probleem werd veroorzaakt doordat ik de gain op 100% had gezet. Was natuurlijk veel te veel (en er was veel wind). Ik heb de gain terug gezet naar 80% en de staart was bijna goed. Hij loopt nog steeds heel langzaam weg. Ik wil zondag wat testen met een hogere gain en de I-gain ook nog verhogen eventueel. In ieder geval neem ik de laptop mee.

    @ Bart
    Kun je me jouw ervaring met het verhogen van de I-gain vertellen? Wordt de staart strakker?

    Gr. Paul
     

Deel Deze Pagina