(Her)bouwverslag & Brushless Conversie Mugen MBX-6T

Onlangs heb ik van een forum lid een zeer goed uitziende gebruikte Mugen MBX-6T gekocht met als doel deze om te bouwen naar een Brushless Versie. De conversie gaat plaatsvinden met een RC-Monster kit voor de MBX-6T. Als motor en esc komt er waarschijnlijk een MMM set van de Brushless Revo in met de 2200kv motor. Hiermee wil ik dan op 4S lipo's gaan rijden, aangezien deze combinatie het in de revo ook erg goed doet. Als servo komt er een hitec HS-7955TG in en als zender gebruik ik een Futaba 4PK. De nieuwe kap zal een Pro-Line Bulldog worden.

Dit zal niet een compleet bouwverslag worden van alle losse onderdeeltjes, aangezien ik hem niet geheel uit elkaar haal. Wel zullen er een hoop foto's volgen van de grote lijnen.
De brushless conversie zal iets meer in detail beschreven worden.

Zo zag de Mugen er bij aankoop uit:
mugen7.jpg


Ook zaten er wat reserve en originele onderdelen bij:
mugen6.jpg


Hoewel de Mugen in zeer goede staat werd verkocht, heb ik toch besloten deze eerst maar eens uit elkaar te halen om alles goed schoon te maken en te controleren. Dat was weer leuk sleutel werk en zo leer je tenminste hoe de auto in elkaar zit. Daar kwam toch nog best een hoop zand en troep vanaf, maar de onderdelen zien er echt allemaal nog als nieuw uit:
mugen8.jpg


mugen9.jpg


Ook de diffs zijn nog in perfecte staat:
mugen10.jpg


mugen11.jpg


Je kunt wel zien dat hier nog weinig mee gereden was.
Het tankje, motorsteunen en servo houders verdwijnen weer in de originele doos.

Nu is het zaak alles weer netjes in elkaar te bouwen. Ook is het nog even wachten op de conversie kit. Het (her)bouwverslag volgt hieronder.
 
Laatst bewerkt:
Net begonnen aan het opbouwen van enkele onderdelen.
Als eerste was de voorkant aan de beurt:
mugen12.jpg


Het sleutelen aan de Mugen is echt super eenvoudig. Alles past perfect en zit zonder speling vast.
Maar wat een afstelmogelijkheden zeg. Heb nog nooit zoveel spacers en ringen bij elkaar gezien.
Hieronder zijn de draagarmen weer aan het diff huis bevestigd:
mugen13.jpg


Qua afstelling van camber, toe, caster en ackerman heb ik even wat setup sheets bij elkaar gepakt. Dat zal bij het eerst volgende rijden nog even wat testen worden.
Hier is zo'n sheet te vinden. Daar kun je zien wat er allemaal te stellen valt.

Op de volgende foto een close-up van de shocktower:
mugen14.jpg


Ook de stuur inrichting zit weer op z'n plaats:
mugen15.jpg


Daarna het geheel weer op de bodemplaat gemonteerd:
mugen16.jpg


mugen17.jpg


Na het afbouwen van de voorkant was het tijd voor de achterkant.
Dit was net zo simpel als de voorkant en was vrij snel klaar.
mugen18.jpg


Ook hier even een close-up van de shocktower:
mugen19.jpg


De achterkant waar de wingmount gemonteerd is. De swaybar is ook goed te zien:
mugen20.jpg


En ook dit weer op de bodemplaat gemonteerd:
mugen21.jpg


Center diff gemonteerd. Waarschijnlijk moet deze weer even verwijderd worden als de RC-Monster motorsteun binnen is:
mugen22.jpg


En de shocks erop:
mugen23.jpg


mugen24.jpg


Meer kan ik jammer genoeg niet meer doen. Het is nu afwachten tot de bestelde spullen binnen zijn, zodat ik met de echte conversie kan beginnen.
Voor het gezicht heb ik nog wel even wielen en een spoiler erop gezet:
mugen25.jpg


mugen26.jpg


Update 11-10-2010:
Een paar DE Racing skidplates erop gezet:
mugende1.jpg


mugende2.jpg


Update 13-10-2010:
Vandaag is ook de Pro-Line Bulldog kap binnen gekomen.
Deze heb ik inmiddels uitgeknipt en gaatjes erin gemaakt.
Straks nog even bewerken met een dremel en dan spuiten:
bulldog1.jpg


bulldog2.jpg


Update 17-10-10:
Kap randjes met een dremel netjes gemaakt. Binnenkort spuiten:
bulldog3.jpg


Update 19-10-10:
Kapje gespoten en bestickerd met chrome letters:
bulldog10.jpg


bulldog11.jpg


bulldog12.jpg


bulldog13.jpg


bulldog14.jpg


De gebruikte kleuren:
PS27, fluor geel
PS23, gun metal
PS1, wit
PS31, smoke (ramen)
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk een pakketje binnen gekregen (13-10-10) waar het RC Monster conversie setje in zat:
rcmonster.jpg


En later nog een paar pakketjes (16-10-10), waaronder de esc houder en een Castle 2200kv motor:
castle2200kv.jpg


Tijd dus om wat in te bouwen.

Update 16-10-10:
De radioplaat is inmiddels ingebouwd, deze wordt eenvoudig op de bestaande houders geschroefd, daarbij heb ik rvs schroefjes gebruikt uit een RCScrewZ set voor de mugen. Ook de transponder houder zit erop. Servo en ontvanger komen zo gauw als ik de nieuwe servo binnen heb:
rcmonster1.jpg


Daarna was de motormount aan de beurt. Eerst het differentieel er compleet af. Zo kon ik goed zien hoe alles het beste in elkaar past:
rcmonster2.jpg


Daarna alles in elkaar geschroefd met behulp van bijgeleverde spacers en weer enkele rvs boutjes:
rcmonster3.jpg

De pinion zou ik liever omgedraaid hebben, echter is het vlakke gedeelte van de motor as niet ver genoeg doorgetrokken, waardoor de pinion omgekeerd dan niet mooi tegen het spur zou lopen.
Edit 17-10-10:
Toch een manier gevonden om de pinion omgedraaid te monteren. Zit zo netjes in het midden tegen de spur:
rcmonster3a.jpg

"For a better piece of mind" zeg maar ;)

Uiteindelijk het geheel op de bodemplaat gemonteerd met bijgeleverde schroeven en 2 originele schroeven:
rcmonster4.jpg


Ontvanger, antenne en mylaps RC4 transponder bevestigd:
rcmonster5.jpg


Update 18-10-10:
Hitec 7955TG servo ingebouwd:
rcmonster6.jpg


Update 19-10-10:
De ESC is eindelijk binnen gekomen, tijd om alles af te maken.
Regelaar bevestigd op de lipo houder:
rcmonster7.jpg


Gehele houder op de bodemplaat vastgezet:
rcmonster8.jpg


Heb een lipo serie adaptertje in elkaar gesoldeerd zodat de kabels ook netjes kunnen lopen:
mugen27.jpg


Inmiddels is hij eindelijk af. Nu wachten op goed weer om hem te testen...
mugen28.jpg


Zwaartepunt ligt ook lekker laag:
mugen29.jpg


Totaal gewicht met 2x2S 5800mAh 30C zippy's komt zonder kap op 4,42kg (ter vergelijk, een brushless e-revo met dezelfde accu, wielen en mmm set komt op 4,64kg).
 
Laatst bewerkt:
De auto is nu zover af dat ik alleen nog moet wachten op onderdelen van de conversie kit, kap en servo. Zo gauw als er iets binnen is, volgt er weer een update.
 
Ziet er goed uit!!!!
Blijft leuk het ombouwen!!!!
Succes en ik ben benieuwd wat het eind resultaat gaat worden.
 
Ziet er netjes uit! Je bent verder dan ik! Zit nu ook op de onderdelen van mugen te wachten, helaas is er bij mij het een en ander stuk...
 
Ai, das niet zo mooi...
Kleine dingen, of valt het wel mee.
De boots al binnen, of zijn ze niet zo snel met het verzenden? ;)
 
Helaas is de bestelling nog niet binnen. Hoop morgen, anders ga ik ff bellen en kijken of ik het dinsdag kan ophalen.

De borgboutjes welke het pinnetje borgen in de wielmeenemers zaten zo vast dat er twee van die pinnen gebroken zijn.
Verder heeft hij de auto na de laatste keer niet droog gemaakt (in de regen gereden oid) of heeft hij deze in een vochtige schuur gestald. Daardoor zijn er veel boutjes verroest, maar deze zijn al vervangen, maar erger is dar de kruiskoppelingen van de aandrijfassen ontdaan moeten worden van roest. Ben nu met de laatste twee bezig. Ook het tandwiel van de achterdiff is behoorlijk verroest en deze ga ik even met een staalborsten beetpakken en weer lekker een beetje in het vet zetten.

Het klinkt allemaal erger dan dat het is. Helaas had ik het de laatste dagen nogal druk, nu de komende dagen ook nog wel, maar hoop wanneer de conversieset binnen is verder te kunnen.

EDIT: Ga je ook zelf zo`n set up sheet invullen met welke afstelling je nu gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Ja, heb hem met de hand ingevuld... Maar net eventjes online gezet.
Dit zijn mijn eerste instellingen waarmee ik een beetje ga experimenteren:
KLIK
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar. Ik heb een paar andere instellingen, maar is toch een kwestie van testen. Dus... als alles nu ff snel binnenkomt met gierende banden naar mvw.
 
Nee, jammer genoeg niet. Dat krijg je als de douane zich ermee gaat bemoeien...
Maar langzaam aan druppelen de onderdelen binnen.
Het belangrijkste is er jammer genoeg nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Pakketje binnen.

Ook de Pro-Line bulldog kap is er.
Alleen m'n motor en esc nog niet, maar ik kan in ieder geval weer even sleutelen!
 
Back
Top