Herberekenen zwaartepunt na aanpassing vleugelvorm; help!

Ik bouw een soort Hog Bipe van tekening, maar met aanpassingen. Zo wil ik de vleugels V-stand geven in het horizontale vlak, a la Ultimate. Dus niet zoals een trainer V-stelling heeft! Nou denk ik, in al mijn eenvoud, dat als ik de buitenste ribben van de vleugel 100 mm meer naar achteren leg dan de middenrib, dat het zwaartepunt t.o.v. van het origineel 50 mm naar achteren schuift. Logisch? Tot zover de eenvoudige actie, maar het is een dubbeldekker...
De ondervleugel is minder span, zelfde koordte en profiel. Bij deze vleugel leg ik de buitenste ribben 80 mm naar achteren, dus verschuift het zwaartepunt voor deze vleugel 40 mm naar achteren, t.o.v het origineel. OK... Nu is de bovenvleugel (even grof, voor de berekening) 55% van het vleugeloppervlak, en de ondervleugel 45%. Ik denk dat het zwaartepunt totaat dus (50mm x 55% + 40mm x 45% =) 45.5mm naar achteren verschuift, t.o.v. het origineel.

Klopt dit een beetje, is dit logisch? Ik hoop het wel... Het is ook geen probleem om het zwaartepunt lekker naar achteren te schuiven, want ik wil de staartservo's wel achterin bouwen, en het origineel is toch al staartlastig.

Alvast bedankt voor jullie input,

Beste Hugo

Ik weet het theoretische verhaal niet maar wat ikzelf doe als controle van het zwaartepunt de methode die hoppenbrouwer heeft beschreven.
(www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/index.htm) daarna aanklikken modelbouwtips en daar vind je zwaartepunt bepaling.
Met onbekende zwevers is dit een handig hulpmiddel en als nacontrole werkt dit ook goed.

Met vriendelijke groet

Ko

Dank voor je reactie, maar ik moet eerst het theoretische zwaartepunt bepalen, voordat ik dat praktisch kan controleren. De methode die je aangeeft is wel goed voor de controle.

Iemand?

Hoi Teus,

:offtopic:
Mooie calculator ! Staat trouwens wel meer leuke info op die site :)

Heb jij ervaring met deze calculator ? Ik vraag me namelijk af hoe ik deze zou kunnen gebruiken in geval van een dubbeldekker.

Grtz,
Menno

Heb jij ervaring met deze calculator ? Ik vraag me namelijk af hoe ik deze zou kunnen gebruiken in geval van een dubbeldekker.

Ja, ik heb mijn D8 er in gezet, en die klopte met de berekening die Frank voor mij had gemaakt. (Hij moet alleen nog vliegen om het te bewijzen ;) )

Dubbeldekker? Klik even op het tabblad "Biplane" onderaan het exel document als je hem hebt geopend ;)

Succes.

Teus

Hoi Teus,

:oops: sorry, ik had de online versie gebruikt. Daar zag ik geen mogelijkheden voor een dubbeldekker.

Ik moet gewoon even verder kijken dan mijn neus lang is ...

Grtz,
Menno

Hoi,
Kwestie van zoektermen? Binnen een paarminuten...
Google zoeken onder center of gravity, of C/G C.G. of in combinatie met de term MAC (Mean Aerodynamic Chord). swept wing, sweep wing, aircraft, biplane etc..

Hier een linkje... vast meer te vinden!
R/C Model Aircraft and Aerodynamics
Aircraft Center of Gravity Calculator
CG on a biplane - Radio Control Zone

Als je de oorspronkelijke CG weet, houdt je die aan als merk/balanspunt.
Vervolgens bepaal je aan de hand van de bovengenoemde links het zwaartepunt van de niewe pijlvleugels (MAC). (Desnoods leen je de vleugelwaarden van een Ultimate).
Dat zwaartepunt van de pijlvleugel ligt natuurlijk verder naar 'achteren' (via rekenkundig gemiddelde) dan bij een rechte vleugel... vanuit het hart gezien.... (MAC)
De vleugels plaats je vervolgen op de zwaartepunten van de boven- en ondervleugel van het oorsprongelijke ontwerp.
Ik denk dat je er dan wel bent?

Back