Herbouw Rascal 40... ga het proberen!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 4 aug 2012.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Meer massa geeft in de lucht natuurlijk iets meer 'stabiliteit' zou je zeggen. Voor wat die bewering waard is...
    Gewicht... alleen al de telemetrie, zit je op een 100 gram aan sensoren en bekabeling, de meet-shunt tikt daarin ook wel door... Ook behoorlijke stekkers op accu... Motor op 300 gram
    Heb ik het onderstel versterkt met een plaat die een hoger koppel aan kan, opdat het niet uitslaat, maar slechts de breekbouten het begeven. En dat werkt wel heel goed.
    Verder vastgelijmd wat niet in het model vastgelijmd zat. Dat is meer dan je zou verwachten. 80% moest ik nalopen. Stabilo heb ik over gebouwd, met grotere richting oppervlakken. De verbinder van beide hoogte oppervlakken is volkomen stijf... ook weer wat hout extra...

    Nieuw hout toegevoegd, zoals een accu-tray, een 'kasten-verband' gevend aan de romp. Vleugelzadel en vertakking in de romp verbeterd, zodat de krachtenpieken beter verdeeld worden over de romp. Los kapje voor toegang tot de accu voor de accuwissels... en zo telt het wel door. Maar ja de vorige zat ook op 3kg, alleen zat daar het vermogen in van een SeBart Angel.
    Maar zo een Angel? Is ook een gratenpakhuis van dunne latjes. Moet je ook behoedzaam mee omgaan? Kan zijn dat ik het te robuust wil hebben. Denk ook dat deze hoogdekker-constructie relatief minder sterk is ten opzichte van een schouderdekkermodel?

    Wat verbluffend mooi uitkwam was wel het CG. En dat maakt het model gevliegelijk vliegbaar. Model komt gemoedelijk binnen zeilen. Geen overtrek wegvallen over 1 vleugel. Zakt gewoon braaf door z'n lift op de laatste metertjes snelheid. Maar... ik moet me nog wel even goed inwennen op die start. Gister was er effe te veel spanning in de knieën. ' Is Pesjchiechieschj'... haha. En is er veel volk op het veld, gefladder in de lucht.. ogen die zwarte gaten staren in de grasmat. Hum, hum.

    Gewicht... Net als met koekjes... van ieder hapje wordt je weer eens stukkie breder...
    Ik doe geen koekies meer.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2015
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Nou, een Sebart Angel is idd een verzameling dunne latjes met hier en daar een strategisch spantje maar ook een geplooide Angel kun je herstellen hoor!

    Dit is de romp van een Angel na een ontmoeting met snel opschietende maïs. Binnenin was er niet veel over rond de huls voor de vleugelbuis...

    11541028_718372258290209_6695947103128147962_n.jpg

    De patiënt onder narcose

    11752522_723897274404374_2346370942882802267_n.jpg

    En weer springlevend!

    11800166_728825230578245_2900919534778578700_n.jpg
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hele mooie fix Dries. Als ik het zo zie, minder frame-work dan ik dacht? Maar licht gebouwd is het vast, doordacht ontwerp.
    De zelfbouw Rascal ga ik denk ik toch nog enigszins anders uitvinden. Vooral de voortrein. Zeker als ik naar de Sebart van je kijk. Ook Gerbens Rascal 110 (staat op RC-Groups) en zijn accu-toegang.
    Hele motordek tot aan cabine open, zodat je nog met een 6S iets kan schuiven voor CG. Scorpion S4020-16 er op met een lel van een prop!
    Met de thans vliegende zit ik echt gebonden. Kan geen lichtere motor in, want dan kom ik mogelijk niet meer uit met de accu. Eerst maar eens de 3 stuks 4S pakketten op vliegen. Niet erg. Met 16 to 18A, dit formaat, gewoon rond kunnen torren is al bijzonder voor een niet zwever.
    Heb al weer wat knutselvorderingen Cloud Dancer 60. Probeer iedere avond na het werk iets te prutsen. Beter dan TV loeren.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog even de eCalc sheet nagezien. Kon het niet laten! Alweer een nieuwe versie uitgebracht. De inschattingen kloppen toch verbazingwekkend behoorlijk. Als je de telemetrie mag geloven.
    Ik zit vol vermogen, statisch iets hoger in rpm 7800 (zolang het duurt natuurlijk) Maar in amperes iets lager! 43A ipv 45A.
    Kijk naar de vliegtijden met gereduceerd 'gas'. Veelbelovend... uitgemolken zweeftijden. Wel iets om uit te testen. In zekere zin is het een motorzwevertje met deze span en slanke romp. Grappig. Geen intensieve stunter natuurlijk... Beziet PDF, als je daar leut in hebt.
    Multi-D vliegen zit er bij mij toch niet meer in, denk ik zo.

    Aan het filmpje ver-you-tuben ben ik nog niet toegekomen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vandaag mooiste weer van de wereld op Odoorn. Keurig 3 pakketen leeg gevlogen. Eerste sets hernieuwde pogingen 'elegante' starts waren het nog niet helemaal, maar ging al rap beter. Met laatste accu-pak ging het netjes.
    Wel een ouwe lullen kist hoor... hoewel... je kan er fraaie bochtjes en fraaie trage rolletjes mee draaien :D

    Nu maar eens flink van genieten....

    Draadje mag in de 'winter-snurkmodus'... als die er is. "Hybernatie"
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2015
    MikeMohawk en Ariel vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat was ongenietbbaar pielen! Totaal geen lekker programma ter beschikking... om 'even' het .movie filmpje te editen. Was ooit wel eens anders bij Apple!...
    Dus terug via een hap-snap geplukte converter naar .AVI omgezet en op de stokoude Windowze PC semi-opgenet... (gegil en gejoel, knetterende ASP's met ranzige dempers die zich niet laten afstellen er zo veel mogelijk uit gemikt, zodat je 'alleen' de gierende Rascal als keuken-gereedschap voorbij hoort komen)... jaja... een Mac is zeker niet alles... en dan is toch weer m'n filmpje versmald uitgepakt op joeptoep! En zo blijf je bezig... Gut! Dus maar weer een conversie naar... van .wvm naar mp4... da's beter...



    Voor wat het dit gemieter maar weer waard is... :confused:
    Met dank aan Wim voor het piloteren tijdens het filmen...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2016
    strutter en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou Bas, hij doet het weer!
    Gefeliciteerd.
    Alleen heb ik wel steeds de neiging om te vragen of de koffie nu nog niet gemalen is.

    GJ
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... is dat dan wel zuivere koffie vraag ik me af... nee... meer met een Bamix staafmixer?
    Het gekke is dat het geluid in werkelijkheid niet zo indringend is... de camera de hoge tonen goed op pikt...

    Heb nog een minieme opname van mijn v1 versie... die klinkt voluit als een grasverticuleerder... dat geluid is erger dan een koffiemolen... niet hoopgevend... :D
    Hij gaat echter wel als een Hawk met Hollandse schoolslag omhoog... Ik zal dat filmpje ook nog even 'bewerken'... 'auwk al kos' me dat een dag'...

    Overigens.. de koffie staat altijd klaar :yes:
    Vers gemalen, wel te verstaan!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2016
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Wat een mooi veld! Al ik ooit eens in Noord-Holland vertoef wil ik wel enkele lipootjes er eens leeg vliegen :)
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oewel... dan heb je nog wel een anderhalf uurtje te tuffen vanuit A'dam... :D Zitten hier niet ver van de Duutse grehn's...
    Zitten zowat onder de zonnepanelenschitteringen (rookemissie is immer uit de mode...) van Emmen, Zuid-Oost Drenthe.
    Ik kijk letterlijk uit op een Hunnebed ver in het veld, af en toe de 'laagvliegroute luchtmacht' (soms op boomtophoogte) voorbij scherend (en dus een no drone zone) :thumbsup:
    Oef... Veld zit op 5 minuten? Niet bepaald randstedelijk gedring en geduw hier... luxe! Het veld is riant, echter we vliegen met de neus in de zon, en dat is minder frisant... en soms flamboyant vloeken...
    Maar u is altijd welkom om accu's te recycleren met e-jus!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2016
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kleine update... de Rascal vliegt lekker. Heb hem een beetje door gekregen.
    Landingen zijn eindelooooooos lang. Hij wil niet naar benee. Vooral met wat wind blijft ie vliegen.
    Hoog in de lucht kan je hem zowat stil leggen... lijkt er op dat ie thermiek pikt. De prop staat in vrijloop... dus die remt. Dat is vanwege het landen weer beter...

    Motor wordt me te warm. Buitenmantel op zo een 60 graad gemeten met een IR-meter van een clubgenoot. Dus daar heb ik twee koellichamen op geplaatst. Maar nog kan het beter.

    De spinner aangepast, maar schermt nog steeds te veel af. Eigenlijk spinnerloos... maar dat vind ik weer geen ponem. Dus zal toch naar koelsleuven toe moeten en wat geleidingsschotjes. Wat meer 'trek' door de kist. Ook dat is niet optimaal, maar wel stevig voor het verband in de kist...

    Spinnert... Ook die kleine gaatjes achterin... houdt toch tegen, komt de lucht onvoldoende achter de motorplaat doorboringen...

    DSC_2960-LR.jpg

    DSC_2954-LR.jpg

    Tot zovers,
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2016
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas,
    De ingaande lucht heb je nu keurig voorelkaar.
    Om de koeling te optimaliseren nog even kijken hoe je die instromende lucht mooi dicht langs de motor geleidt, als hij maar wat in de motorkap rondzwerft heb je er niet zoveel aan.
    Ander puntje is de uitlaat. Je zou denken dat je onderop een grote uitlaat hebt, maar als je goed kijkt, is de achterkant lager dan de voorkant van die opening, effectief gezien is het eigenlijk een grote luchtschoep die de lucht naar binnen zou willen trekken. Bij mij R40 heb ik de afdekking aan de onderkant, vanaf het motorspant wat verder naar achteren doorgetrokken. Op het einde een opstaande lip gemaakt van 2mm triplex, zodat de lucht verstoord wordt en niet in het gat slaat wat erachter zit. Met als idee dat de warme lucht zo uit de kap getrokken wordt. Werkt aardig bij de 1300W Scorpion, temperatuur blijft netjes binnen de perken.

    Ter info en inspiratie :)

    Gerben
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi! Goede ideeën. Ondanks je suggesties, denk ik dat ik de spinner toch nog iets verder moet openruimen aan de binnenkant... Ja die centen-bakkus zo open, geeft wind de verkeerde kant uit. Dat kan niet anders...
    De trek verbeteren door afdekken? Dat zou in eerste instantie ook met strijkfolie en wat tape kunnen, testje doen? Glashelder of zo...
    Maar een geschroefd plaatje voor later, permanent, kan je overal blijvend onderhoud plegen. Ik heb zeer dunne epoxyplaat. Beetje witte Oracal er over en het ziet er strak uit.
    Direct maar een PT-19 snuit omwerken tot Rascal... lijkt het schaal.
    Zat nog de denken aan extra P-40 scoop bovenop.

    Hier zie je immers ook zo een kam aan de onderkant van de cowl, zoals je omschrijft, ook om de onderdruk te garanderen langs de 6 cilinder Ranger :)

    PT-19 van het internet geplukt... (1:1 schaalmodel)

    2833844831_415da53205_o-LR.jpg



    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2016
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Van het weekend wat aanpassingen in de motorisering doorgevoerd.
    Hyperion motor besteld, en was voor het weekend keurig per post aangeboden.

    De HET-RC 600-32 2050 kv werd mogelijk toch te heet. Of is te te heet geweest.
    Ik zag de amperes oplopen de laatste vlucht. Zoveel had ik nimmer getrokken.
    Zat ik zo tegen de 43A begon dit op te lopen naar +48 Amperampen.

    Koelvoorziening niet optimaal? Ondanks maatregelen?
    Nimmer gemeten, maar de warmte was door het hout in de slanke neus voelbaar aan het worden.

    Om te meten had ik een extra Jeti Expander aangeschaft om een sensor te kunnen plaatsen.
    Gevlogen werd met een HobbyWing 60 ampregelaar. Dat is dezefde als de Plush van Turnigy.

    Edoch... Omgewisseld voor een Jeti Spin Pro 66 zodat ik wat makkelijke meer data boven water kon krijgen... maar toch ook direct maar een Hyperion 3026 kv1900 aan de Planeta Pro 3,7:1 gearbox geschroefd. Het was de tweede in keuze voor motorisering.
    Een buitenloper koelt beter. De HET als binnenloper te veel afgesloten, daar ik in de zelfbouwflens geen koeltoegangen had gemaakt. En dan nog... er mag perslucht door zo een ding... om effect te hebben.

    De HET zal denk ik toe zijn aan een nieuwe rotor. Dan kan die wel weer voort in iets anders. De motor heeft geen magneten die tegen de 200º C aankunnen? Ik vrees van wel... of het zaakje is nog heter geweest... naja... Motor toont geen verkleuring.


    De HET 600-32 inclusief koelribben... toch nog te warm. Jammer!


    IMG_1684-LR.jpg


    Het HET-je ontaan van zijn functie...

    IMG_1686-LR.jpg



    De Hyperion HS 3026 1900kv vers ingebouwd, verder geen aanpassingen aan houtwerk hoeven verrichten.
    De originele Planeta Pro flens paste keurig op de Hyperion. Moetor as iets moeten inkorten en een inslijping om het rondsel met imbusstift vast te kunnen zetten.
    Nog niet helemaal klaar daar voorin... moest nog meer infrastructuur in de neus!


    IMG_1685-LR.jpg


    Extra verlengkabel aan de regelaar. Deze was al gestekkerd geweest met de rode Graupner stekkers.
    Een gebruikt exemplaar echter met korte kabels. Moest stoeien met het CG, extra koperen kabels, regelaar voorin en ook nog eens 20 gram "wiellood" in de snuit. Lengte 't spant er om... trek geen hele hoge stromen. ( gister telemetisch gemeten. Max 41 ampere bij verticale stijgvlucht, 39 bij full power aan de grond.) 13 x 11 en ik dacht 7400 rpm op volle accu... De opening wordt weer afgedekt met een plaatje om de lucht door de romp te forceren...

    IMG_1688-LR.jpg


    Tijdens het vliegen, de motor presteerde uitstekend, liep de motor temp op tot 72º C. Aanvankelijk wat koeler.
    Het werd bij ons tegen het einde van de middag steeds warmer. Ik mat op een gegeven moment 30 graad onder de kap...

    Kon ik onder de 10A stroom prachtige vlakke achtjes trekken. Er was ook amper wind eigenlijk.
    Voluit zat ik 38A op het rechte stuk, in een verticale klim wat ie gretig doet, op 41A. Het vermogen zit tegen prophangen aan, maar houdt verder niet over in dat opzicht. (Kist net onder de drie kilo, met een span van 180 cm) Met 16 tot 20A kon ik keurig rustige rolen maken.

    Verder heb ik het zwaartepunt toch nog iets naar voren gezet. Ik had het op 90 mm staan, en op 86 mm gezet.

    Al met al best tevreden met deze aanpassing. Maar de koeling?...


    Ik vrees dat de gaatjes in het bodemdeksel toch onvoldoende zijn... Heck! Doorlaat ook gehinderd door veel 3-kleurige spagetti??...

    IMG_1689-LR.jpg


    De perforaties voor de luchtdoorlaat, hier nog op de foto dicht tijdens het foliestadium...

    DSC_2045-LR.jpg


    Voor wat het waard is,
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2017
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, ik blijf erbij dat een buitenloper warmer wordt dan een binnenloper omdat de wikkelingen niet langs het huis liggen maar binnenin opgesloten zitten,
    Maar 72 graden is toch wel een beetje op het randje en dan met zo weinig stroom.
    Waar meet je je temperatuur en klopt die meting wel?
    Staat je motortiming niet te hoog, dat genereert ook warmte.
    Als ik bij Scorpion kijk, bij die motor, dan moet ie op 5 graden staan.
    En als je motor freewheelt, dan loopt ie echt helemaal mooi vrij, dus geen rem?


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik check de timing nog even. Die staat niet op 5! Eerder op18?? Had vandaag een temperatuur van 67 graad, nog warm. Maar ook even een piek van 75 graad.
    Ik weet zeker dat de HET heter is geworden.
    Ik meet met jeti, via de telemetrie van de de spin 66 pro regelaar. Sluit zo de jetibox aan. Morgenavond nieuw testje doen.

    En nee, geen rem. Vrijloop.

    Pas om 9 uur gestart, regen en onweer. Om kwartvoor was het te donker geworden...
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2017
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Timing op 23!
    Nu op 5 graad gezet.
    Welke frequentie moet ik hem zetten?
    Staat nu op 8 kHz
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hij moet volgens Scorpion op 8 kHz staan.
    Maar meet de Jeti dan de motortemperatuur of de temperatuur van de regelaar want de Opto 66 meet zijn eigen temperatuur en heeft volgens mij geen sensor voor de motor zoals een Unilog of zo.

    scorpion 1900.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Timing hersteld, en stond reeds op 8 kHz.
    Ik vermoed dat ie de motor meet. En niet de regelaar...
    Jeti is niet goed in het helder schrijven van de manuals. En ik soms een slecht lezer :)
    Maar nog even goed nagelezen... inleiding... de 'regelaartemperatuur'!

    Zucht! Maar die wordt dan ook warm. Heb het alarm op 80 graad gezet. Wat is eigenlijk 'normaal'?

    Mehhhhh. Dus als ik beter wil bemeten moet ik me toch maar aan een Unilog gaan vergrijpen. En.... hoe meet je dan een buitenloper. Meuhhh...Da'ze geen infraroodsensor bij Jeti hebben? Conrad thermo sticker?

    Ik hoop dat de regelaar nu ook minder hard hoeft te werken op de 5 graden?!

    Verder de regelaar maar gekeerd. Koelplaat ontdaan van klittenband... wellicht plaats ik daar ook nog effe een luchthapper boven. Formule 1 oude stijl waardig... Model Pietje Fitipaldi... of toch maar uitpakken en er een processor koelelement op.


    Zoals het nu dan weer ingepropt er in zit...

    [​IMG]


    En zo is het bedekseld...

    [​IMG]

    Wellicht een veel zwaardere regelaar er in. Die krijgt bij afsmoren naar 10A schoolslagvliegen... wat minder voor z'n blote fets?
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2017

Deel Deze Pagina