"Hercules"

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Arnold 85, 7 apr 2017.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Goedenavond,

    Ik heb laatst een Hercules van iemand overgenomen.
    Opzich een leuk ding, piepschuim vleugel, piepschuim romp....
    Motoren zijn nog met koolborstels, vanmiddag alles getest......werkt nog ook!

    Ik vind alleen dat er wat weinig power in zit, ik ga dat binnenkort eens proberen op het veld, ik ben benieuwd of hij van ons grasveld los wil komen.

    Mijzelf kennende zal er op termijn wel wat aan gebeuren. Onder andere borstelloze motoren en misschien wat meer....komende winter genoeg te doen alweer

    Hierbij een plaatje zoals ie was. Intussen issie in bad geweest....er hangt nog wel een zware rooklucht aan [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2017
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een Hercules met twee motoren?
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Tja....daarom staat het in de titel ook tussen haakjes...ik zou ook niet weten wat het anders moet zijn.

    Het is een zelfbouwproject geweest, als ik toch ermee aant werk ga zet ik er 2 bij...
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dit is een "Transal" het kleinere broertje van de "Hercules".
    [​IMG]
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Inderdaad, zo te zien heb je helemaal gelijk...... voor een leek als ik op dat gebied is het is al gauw een hercules.

    Hij heeft in ieder geval gevlogen! Viel niet tegen. Moest wel opgegooid worden, gras heeftie een hekel aan!
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Te kleine wielen en te hoog gras denk ik. Dat is een veel voorkomend probleem met dit soort modellen. Je kan hier heel moeilijk grote wielen onder zetten. Een paar jaar geleden ben ik eens op een show geweest waar ze een flinke rol "kunstgras" hadden uitgerold. Dat was mooi kort en van die "startbaan" konden modellen als dit vrij goed opstijgen. Landen was lastiger want het model precies op die malle strook neerzetten en er op houden valt voorwaar niet mee.
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Bij ons hebben er meer last van met opstijgen.

    Toch cindt ik het erg leuk spul om te vliegen.
    Het vliegbeeld is erg mooi!

    Er zijn er inmiddels nogal wat die een genre "Hercules" kist hebben, moet er een keer van komen om allemaal tegelijk in de lucht te zijn

    Bedankt voor de uitleg, als ik aan een filmpje kan komen of verder wat ga verbouwen aan de Transal zal ik het hier wel posten.

    Groeten, Arnold
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bekend toestel, volgens mij is deze ooit nog eens van mij geweest :)

    Vloog erg leuk op 7 cellen 1700mAh NiCd, op 8 cellen zat er zelfs een looping in. Grondstart ging prima, zolang het veld maar kort gemaaid was.
    Vooral leuk om op een mooie zomeravond langzaam voorbij de avondzon te vliegen, komt het silhouet prachtig uit.
     
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Zou kunnen, volgens wat mij verteld is, is deze uit een paar m3 piepschuim gesneden, iemand met een snijder......klonk als een prima clubprojekt, met als resultaat een hele vloot!
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Model werd heel wat jaartjes geleden verkocht door Bravenboer, naast de 4-motorige Herculessen.
    Bij de mijne is de neus een keer afgebroken, nadat ik per ongeluk geprobeerd had op 35Mhz te vliegen met een 40Mhz ontvanger :(.
    Neus er weer opgeplakt met 5min epoxy en de gaten dichtgesmeerd met witte ´Lite-Filler´.
     
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Halverwege jaren 90 vorige eeuw toen kwamen deze uit. Transall's en Herculessen waren te koop inderdaad gefabriceerd door Willem Bravenboer. Ik weet nog goed het werd verkocht in gewoon een plastic zak, ik weet nog hoe ze hingen bij Q te P. Gewoon simpel met speed 400, Gunther propjes en een 7 of 8 cellig Sanyo nicad pakket. Kon je ongeveer 10 minuten goed vliegen. Ik heb er nooit een gehad, ik was en ben nog steeds geen man die van schuimpjes houd, of je moet ze kunnen eten :) Ik vind houtbouw vele malen mooier.
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Prachtig :)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heerlijk filmpje. Je proeft het clubsfeertje zo op die fijne vliegavonden.
    Dat laatste halfuurtje voor de zon ondergaat, en de wind valt. Dan, net dan vind ik het zaligste vliegmoment. Zeker voor toestellen die "vliegbeeld" uitstralen.
    Op onze club vliegt er ook eentje met een Hercules, tijdens de valavond is dat zo mooi :)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb een paar jaar geleden mijn herky verkocht omdat de eendelige vleugel lastig mee te nemen was. Vloog erg leuk met 4x49 grams buitenloper met een 8x4 propje. Ik gebruikte 2x3S2200 (ene accu binnenste, andere buitenste motoren voor de veiligheid). Ik had er 40mm wielen onder en een grasstart en -landing ging prima ook met langer gras. Mijn advies zou dan ook zijn, Brushless maken

    Ik heb nog een paar originele bravenboer kitjes liggen (in de gele zak idd) misschien toch maar eens opzoeken!
     

Deel Deze Pagina