Hermione La fayette 1:89, Artesania Latina, NickvN

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door NickvN, 26 jan 2014.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    gefelicteerd nick met je diploma
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Gefeliciteerd Nick,
    En succes met het verder bouwen aan de Hermione. Ik blijf uitkijken naar het vervolg ervan.
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gefeliciteerd met je diploma Nick, en succes met je scheepsbouwkunde.
     
  4. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Bedankt heren! Foto's zullen binnenkort komen.
     
  5. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Goedenavond, (of ochtend, of middag ;) )

    Tis wel heel erg lang geleden sinds mijn laatste bericht, en die foto's zijn er ook nog steeds niet.
    Toch is het eindelijk weer eens tijd voor een update op mijn bouw met foto's :banana:

    Afgelopen maanden heb ik een hele bewegende periode mee gemaakt. Onder andere nieuwe studie, waar ik helaas mee heb moeten stoppen. Dit i.v.m. persoonlijke redenen. Tussendoor bleef ik natuurlijk wel modelbouwen maar dit was minimaal. Toch heb ik de afgelopen weken, doordat ik nu geen school meer heb, meer tijd kunnen besteden aan het modelbouwen. Hierdoor heb ik een aantal (grote) stappen in de bouw gemaakt.

    Zoals sommige van jullie weten was ik niet tevreden over de eerste beplanking. Ik ging experimenteren met plamuur en dit beviel niet volledig (het resultaat was inderdaad erg glad, maar de houtnerf zag je totaal niet meer). Juist vanwege die houtnerf heb ik toen geprobeerd de plamuur eraf te halen. Dit lukte aardig, en dus heb ik het schip in de status van de laatste foto op de expo in Duisel getoond. Hier kreeg ik verschillende tips. Maar wat mij voornamelijk is bijgebleven is; ga je eigen weg en doe wat je zelf denkt dat het beste is (volgens mij zei Hans dit).

    Dus na veel te hebben nagedacht toch de grote stap gezet om een tweede beplanking erover heen te gooien. Achteraf de beste keuze. Dus moest ik hout aanschaffen. Voor de bovenste berghouten heb ik linde latjes gebruikt en voor de rest van de romp noten latjes. Omdat deze 1mm dik waren kon ik ze zonder water buigen.

    Toch zorgde dit tijdens de bouw soms nog voor problemen. Voornamelijk het achterschip bleef moeilijk (ook al bij de eerste beplanking).

    Alvorens de tweede beplanking te plaatsen heb ik eerst de volledige constructie afgemaakt (ook bovendeks). Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat. Alleen binnenkant is nog niet helemaal af.

    Hier dan eindelijk het resultaat:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    JanZMC en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Netjes hoor Nick, inderdaad een hele verbetering :koud:
     
  7. Dutchman

    Dutchman

    Lid geworden:
    3 jun 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ziet er heel goed uit! Zal nog wel even duren voor ik met de Hermione begin. Ik heb net de Swift 1805 af en ben met de Lady Nelson begonnen. Waarschijnlijk ga ik ook een 2e beplanking doen (ben niet overtuigd dat mijn enkele beplanking goed genoeg zal zijn voor een mooi eindresultaat) Mag ik vragen waar je die linde- en notenlatjes vandaan hebt? Jammer dat je met je studie moest stoppen, Nick. Was toch iets met scheepvaart, geloof ik dat je zei.

    Keep up the good work!

    Bouke
     
  8. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Bedankt heren

    @piet,
    Ik heb ontzettend veel van jou Diana afgekeken :D Ik vond jou website met daar de foto's erg handig

    @Bouke,
    Ik heb de linde en noten latjes gekocht bij 2 winkels. De noten latjes komen van modelbouwdekombuis, maar de linde latjes heb ik (door tekort) moeten nabestellen. Helaas beviel de eerste lading van modelbouwdekombuis niet (erg groffe nerf) dus koos ik ervoor om bij Sjaakshobbyshop te kopen. Deze waren veel netter.
    Dus jij hebt de oude doos van de Hermione gevonden? Ik heb gezien dat Artesania een erg mooie nieuwe variant heeft uitgebracht (waar jij al in een eerdere post over sprak). Veel dingen waar ik tegen aanliep (zoals metalen onderdelen) zijn in die kit opgelost. En hij is ook geverfd naar de replica in Rochefort. Alleen het onderdek is nog steeds niet helemaal over de lengte van de boot gemaakt.
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit heb je mooi gedaan Nick :koud:
     
  10. Dutchman

    Dutchman

    Lid geworden:
    3 jun 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hoi Nick,
    Ja ik heb de oude versie, maar kijk ook met belangstelling naar de nieuwe. Misschien ga ik van de oude alleen de romp en dek maken en van de nieuwe een complete versie. 'T is maar een idee.
    Met Sjaak heb ik goede ervaring en ben daar ook wel eens geweest. Dus daar kan ik dan voor hout heen. Met de Kombuis heb ik helaas een slechte ervaring wegens niet leveren en ook niet terugbetalen + geen reacties op mailtjes die ik stuur (ben daar ook niet de enige in als ik op het net kijk). Heb daar nu aangifte van gedaan.

    Groet,
    Bouke
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Zonder bedrijven te promoten: Sjaaks hobbyshop is een zeer goede zaak met uitstekende service. Een aanrader. Dit geldt overigens voor alle modelbouwzaken waar ik contact mee heb.
    Het andere genoemde bedrijf verdient het niet nog verder bij naam genoemd te worden.
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Lullig voor mij, heb ik net iets besteld......
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik hoop van ganser harte dat dat goed gaat Piet,
    Maar troost je - ik krijg ook nog 500 euro van hen...
     
  14. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Ja, erg jammer, want bij dat genoemde bedrijf had ik uitstekende service. Maar sinds de prijzen aardig omhoog zijn gegaan, ze geen winkel meer hebben en vooral de latjes die ze leveren erg slechte kwaliteit hebben kijk ik uit naar andere winkels (die extreem schaars zijn). Ik bel nu elke keer sjaakshobbyshop, wordt uitstekend te woord gestaan en de latjes die ze niet in huis hebben bestellen ze snel en kan ik gauw ophalen. Grappig is dat mijn kit van de Hermione ook bij Sjaak vandaan komt, dus ik eindig waar ik begon ;)
     
  15. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Update
    Hallo allemaal,

    Alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste bericht. In de tussentijd zijn we alweer in 2017 belandt.
    Ondanks de afwezigheid van berichten heb ik niet stilgezeten. Al is het bouwproces van de Hermione nog niet veel verder gevordert. Nee, ik ben met andere dingen bezig geweest.

    Ik heb namelijk mijn oude slaapkamer mogen ombouwen tot modelbouwkamer. Hierbij heb ik een kleine investering gedaan in enkele handige machines.

    Verder ben ik gaan kijken naar de toekomst. Omdat de Hermione nu qua bouwproces veel sneller zou gaan heb ik ondertussen al rondgekeken naar een volgende boot. Dit zou voor mij sowieso een scratchbouw worden (ik heb nog even getwijfeld aan de Batavia kit van Hans maar heb dit toch niet gedaan). Dus ik ben op zoek gegaan naar een geschikte boot en tekeningen. En ik kwam allereerst uit op de Friesland van Mamoli. Een winkel had hier nog tekeningen van. Maar na het verslag van Jack te hebben gelezen van zijn schip Der Holländische Zweidecker ben ik op zoek gegaan na deze tekeningen. En ja hoor, ik heb de tekeningen kunnen vinden, met het boek van Heinrich Winter, vertaald naar Nederlands. Deze heb ik laten vergroten naar schaal 1:50 (volgens mij is dit de schaal maar die moet ik nog precies even bepalen, want ik heb de tekeningen 2x vergroot). Op de fotos hieronder zijn 2 van de 5 tekeningen te zien, hangend aan de muur. Een mooi project waar ik in de zomer van 2017 hoop mee te beginnen (uiteraard met bouwverslag).

    Terugkomend op mijn nieuwe kamer met machines. Voor de geïntereseerde hier even een paar foto's van de kamer zelf en de tekeningen;
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan nu de machines. Ik ben gewoon met de basismachines begonnen die ik tegenkwam bij verschillende bouwers. Zo heb ik een bandschuurmachine, een figuurzaagmachine, een slijpmachine en een zaagbank gekocht. I.v.m. budget kon ik helaas niet Proxxon machines kopen ;)

    De figuurzaagmachine:
    [​IMG]

    De bandschuurmachine:
    [​IMG]

    Slijpmachine:
    [​IMG]

    Bankzaag:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder heb ik nog een aantal machines van m'n vader in bruikleen, waaronder een dremel, cirkelschuurmachine en boormachine. Helaas is mijn oom (ex-botenbouwer) van de winter overleden. Van hem heb ik ook nog wat (mooi) gereedschap geërft, waaronder hele goeie bijtels en een bankschroef;
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Leuk om nog te benoemen is dat de werkbank door mij zelf is gemaakt;
    [​IMG]
     
    MikeMohawk, JanZMC, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Dutchman

    Dutchman

    Lid geworden:
    3 jun 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Noord-Holland
    Indrukwekkend, hoor! En een ambitieus plan, scratchbouw. Hopelijk wil je nog wel af en toe posten hoe het verder gaat met de Hermione :)
     
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou nou Nick! Top hoor! Succes alvast.:)
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er in elk geval prima uit, succes met de tweedekker Nick
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inderdaad een ambitieus plan Nick, ik hoop dat het je lukt aan je machinerie zal het in elk geval niet liggen:rolleyes:
     
  20. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Als ik het zo zie dan lijkt hij erg op het Wappen van Hamburg
    Mocht het zover zijn dan wens ik je veel bouw plezier.
    gr Ton.
     

Deel Deze Pagina