herstellen plastic romp

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door thinkfree, 29 aug 2003.

  1. thinkfree

    thinkfree Guest

    Beste vlieg-enthousiastelingen,

    Bij het in elkaar zetten van mijn graupner bussard electro zwever, is er iets mis gegaan met de romp. De houten staart moest in de plastic romp gelijmd worden (het exacte soort plastic staat niet vermeld in de bijgeleverde handleiding).

    Er moest veel lijm in de bodem van de romp gedaan worden volgens de instructies. Op overige plaatsen had ik met succes bison constructie tix gebruikt, maar nu had ik de modelbouw lijm UHU hart gebruikt.

    Na een tijdje inwerken maakte deze lijm een plek in de bodem van de romp zacht, zodat deze makkelijk valt in te drukken en te vervormen. De plek is ongeveer drie cm lang en een halve cm breed.


    Kan ik hier iets aan doen? Bestaat er een materiaal om plastic te verstevigen? Denk bijv. aan een harsachtig product dat je er op kunt smeren en dat dan hard wordt.

    Ideeen bijzonder welkom en natuurlijk alvast zeer bedankt!!


    Veel vliegplezier!

    :)
     
  2. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Er zijn nogal wat verschillende soorten plastic, die eigenlijk allemaal een andere lijmprocedure behoeven. Sommige plastics zijn eigenlijk helemaal niet goed te lijmen. Als, zoals jij vertelt, het plastic enigszins wordt aangetast (week gemaakt of gesmolten) door een bepaalde lijmsoort, dan is dat op zichzelf een gunstig teken, want dan is dit zo goed als zeker een bruikbare lijmsoort voor een reparatie. Je kunt nu, aan de binnenkant van de romp met diezelfde lijm een laagje glasdoek, of zonodig meerdere laagjes aanbrengen . Zorg ervoor dat het glasdoek goed doordrenkt wordt met lijm en probeer, bijv door het (tijdelijk) bedekken van de buitenkant met doorzichtig tape, geknoei aan deze zijde zoveel mogelijk te voorkomen. Als de lijmverbinding goed gedroogd/uitgehard is, zonodig de buitenkant voorzichtig weer gladschuren met fijn schuurpapier en door voorzichtig aanstippen met de juiste kleur lak de finish herstellen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Paul, hij heeft UHU Hart gebruikt, gaat dat goed met de door jou beschreven methode?
     
  4. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Omdat ik niet weet wat voor type kunststof voor deze romp is gebruikt, is zoiets moeilijk vast te stellen, er zijn , denk ik, net zoveel lijmsoorten en methoden als dat er "plastics"zijn. Het feit dat hier verteld wordt dat het rompmateriaal week wordt, betekent, volgens mij, dat de lijm er vermoedelijk dus ook wel op hecht. Indien glasdoek geheel is ingekapseld door de lijm, zal de hechting van het glasdoek op het rompmateriaal ook wel lukken. In ieder geval voorzichtig te werk gaan!
     
  5. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Glasmat en door thinner in laten vreten in je romp, daarna lekker insmeren met Epoxy.. Works all the time...
     
  6. thinkfree

    thinkfree Guest

    Bedankt voor de tips!

    Het week worden van de romp was maar een tijdelijke aangelegenheid: na een dag uitharden was de romp vanzelf weer hard geworden!

    Maar de tips zijn zeer bruikbaar als ik eens schade heb aan mijn romp, dus bedankt voor het meedenken!
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik vroeg me dat af (UHU Hart) omdat er zo snel een vliesje over heen komt. Of het dan nog lekker in het glasweefsel trekt? Even op een stukje proberen.
     
  8. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Waarschijnlijk is deze romp van ABS kunststof. Dit is inderdaad met UHU-hart of een lijmsoort op nitrocellulosebasis (dus ook met "thinner" ) op te lossen en daardoor ook te lijmen. Vanzefsprekend, bijv. d.m.v. cellulosetape de buitenzijde beschermen. Deze kan vervolgens met fijn schuurpapier voorzichtig weer worden gladgeschuurd. Wel spaarzaam met deze oplosmiddelen omgaan. De bedoeling is wel dat de versterkingsglasmat aan de binnenzijde geheel wordt ingebed met lij, zodat er contact is tussen de binnenste en de buitenste lijmlaag, want deze lijmen en opl;osmiddelen hechten in feite niet op het glasdoek. wel kan het glasdoek aan de binnenkant worden aangebracht met epoxy.
     
  9. Het week worden, feitelijk oplossen, van de kunststof in UHU-hart, een lijm op basis van polystyreen in een oplosmiddel, geeft aan dat het zeer waarschijnlijk een kunststof op basis van een Poly-styreenmatrix betreft, dus ABS. Een zulke lijm geeft een goede verbinding, maar het nadeel is het vervormen van de oorspronkelijke vorm door het oplossen.
    Zelf heb ik slechte ervaringen in gebruik van epoxy en stabilit express, hoewel dit speciaal voor ABS wordt aanbevolen, vooral in combinatie met andere kunststoffen. Met name het onderdeel waar de vleugel op geschroefd wordt, wordt vaker van een polyamidesoort gemaakt. Hier houdt Stabilit express dus absoluut niet op.
    Zeer goede ervaringen heb ik opgedaan met een 2 komponentenlijm van Bison op polyurethaanbasis. Niet goedkoop, maar het geeft een zeer sterke hechting op alle kunststoffen, uitgezonderd polyetheen en polypropeen uiteraard, hout, metaal, glas, steen enz. Omdat het dikke troep is, ook beter te verwerken met glasvezelmat dan epoxy. Zeer goed te gebruiken voor reparaties van kunstof rompen dus of voor het aanbrengen van versterkingen.
     

Deel Deze Pagina