Herstellen van een Svenson Westerly

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door vmeertens, 2 jun 2008.

  1. garfield1971

    garfield1971

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Soesterberg
    Repareren en restaureren heb je meer ervaring voor nodig als nieuwbouw ;)

    Maar begrijpelijk dat je geen erfstuk weggooit, nu snap ik tenminste waarom je zoveel moeite doet.
     
  2. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Ik heb nog een klein vraagje. Ik heb hier een spuitbus gewone huishoudelijke ontvetter en een spuitbus K2R. Maar welkeen is de besten om de olie uit het hout te krijgen?

    MVG
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Het gaat er niet om dat de lak brandstof bestendig is, maar dat het houdt op het oude hout..... ik ga ff naar boven lopen om te kijken naar de naam van dat spul....

    Ben terug ... het heet: Balsa fix van gRaupner. Als je dat op het hout strijkt dan zal de folie beter houden.....

    Beter zal het zijn om zoals Ron zegt om het stuk eruit te snijden en te vervangen, al het andere zal maar een tijdelijke oplossing zijn. Als je er gewoon overheen folie zal het toestel zeker vliegen, de vraag is alleen voor hoelang.

    Ik denk dat je verfen uit je hoofd moet zetten, dat zal op dit toestel nooit een aanvaardbaar resultaat geven. met een folie als oracover kan je veel maskeren (met of zonder het "natte" stuk te vervangen)

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2009
  4. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Thx Corvl! Ik zal zien als ik er maandag achter kan. Want ik wil indd niet dat de verf binnen een tijdje weer afbladert.

    @ garfield1971: Mijn ouwe leeft nog zu :D Hij zit al een tijdje te zagen om te mogen vliegen :rolleyes:
     
  5. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Ik ben vanavond bezig geweest met het weghalen van alle afgebladerde verf. Met een haardroger en een schraapmesje heb ik het meeste van de verf er gemakkelijk afgekregen. Al de verf dat er nog gezond uitzag en niet gemakkelijk los geraakte heb ik zo gelaten. Dan heb ik alles schoon geschuurd en de blote delen 2 maal behandeld met K2R.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het ziet er dus een pak beter uit :) Maar is dit voldoende en kan ik dat op een goede manier controleren?

    Ik heb indien nodig nog zo'n huishoudelijke ontvetter voor de frietketel e.d. . Maar op de handleiding staat er dat ik alles moet afvegen met een vochtige doek. En dat kan volgens mij niet zo goed zijn voor het hout. Of ben ik verkeerd?

    MVG
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Wanneer het hout er niet meer vet uitziet en droog aanvoelt heeft het verder ontvetten weinig zin meer. Voor de sterkte is het antwoord minder simpel, het gaat een beetje om het gevoel. Belast de romp eens een beetje op doorknikken net voor het ruitje, voelt dit safe aan?? Zo ja, kun je hem verder afwerken. Is het nee kun je hem laten zien aan een ervaren modelvlieger. Je kunt ook preventief een paar vuren latjes (van de Gamma oid) van zo'n 3x6 mm aan de binnenkant lijmen. Deze lijm je dan in de hoeken vanaf het motorschot tot iets na voorbij de voorruit.
     
  7. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Danku Huibert. Ik heb hem deze ochtend nog eens behandeld met K2R voor de zekerheid. Deze middag voelde het hout droog aan en hij zag er ook droog uit. Ik heb hem hier en daar belast en hij geeft een pak meer weerstand dan 2 dagen geleden. Binnenin is het al goed versterkt want mijn servo's zitten daar. Dus er zijn wel een paar 'dwarsschotten'.

    mvg
     
  8. Frederik0147

    Frederik0147 Guest

    Hallo
    ik heb onlangs de oude vlieger van men vader van zolder gehaald, ook een svenson westerly. Deze heeft nooit gevlogen, wel gestart geweest.
    de vlieger kan al 20 jaar op zolder liggen, en daardoor is de staart beschadigd geraakt, en de servomotoren zijn niet meer correct aangesloten. Is het mogelijk om een foto te maken van hoe de motoren vastgemaakt en aangesloten zitten aan de assen? ik zou deze vlieger terug werkend krijgen, maar van modelbouw heb ik weinig verstand, en alle hulp is dus welkom.
    mvg,
    Frederik
     
  9. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Hey,

    Weeral lang geleden dat ik hier nog gepost heb :oops:

    Nu, ik heb het vliegtuig toch geschilderd. Want ik vrees dat hij toch vrij vlug kennis zal maken met de harde ondergrond ;)

    [​IMG]

    Ondertussen ben ik meer bezig geweest met mijn boot, dus ik heb niet veel meer kunnen doorwerken. Maar sinds vorige week is mijn boot afgewerkt, dus ik vlieg er weer in.

    Vandaag zag ik dat het onderstel wat losgekomen was. Ik wou deze weer aan elkaar solderen maar het was teveel geklooi. En met het materiaal dat ik hier heb, zit ik er direct door of het lukt aan geen kanten...
    Resultaat is dus dat mijn onderstel 'kapot' is. Zou ik dit nog proberen te herstellen of kan ik even goed een nieuwe kopen? Of is een nieuw onderstel kopen teveel 'ombouwwerk'?

    Hier een foto van hoe het er nu uitziet:

    [​IMG]


    MVG
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Makkelijkste is om met verenstaal een nieuwe onderstel te buigen... is niet veel werk.

    Cor
     
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Bij een nieuw verenstaal onderstel zul je toch weer moeten solderen of de bevestiging geheel moeten veranderen. Zelf zou ik kiezen voor het opnieuw solderen van het oude onderstel. Je zult alleen eerst de toplaag van chroom of nikkel moeten wegvijlen. Dit doe je ook bij het in een vierkant gebogen middenstuk, dan plaats je dit op zijn plek en omwikkeld de te solderen plekken met dun ijzerdraad. Dan mag je hier S39 of soldeervet op doen en met een hele grote soldeerbout of kleine brander de solderingen maken. Wanneer het vastzit het onderstel goed schoonmaken met water en zeep, dit om de resten S39 of pasta weg te spoelen.
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Ben bang dat het weer zal gaan breken bij een serieuze landing. Hetgeen wat nu kapot is , is juist hetgeen waar de meeste krachten opkomen.

    Cor
     
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Wanneer de verbinding goed omwikkeld is met ijzerdraad blijft dat wel goed zitten hoor :) Zo werd dat ook bij de oude BigLift gedaan. Is wel lelijk trouwens maar functioneel.
     
  14. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    Bramen afdoen opschuren lijm aanbrengen en een dun geel koper buisje overschuiven ( te koop in de modelbouw winkels). Het is mooi,sterk niet zwaar en niet duur.;)

    Groetjes ReneDL
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Als ik het goed zie op de foto kan je het niet omwikkelen, de 2 stangen komen met de ronde kant tegen elkaar en overlappen niet.

    ReneDl dat is idd een goede oplossing.

    Cor
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Bij dit landingsgestel hoort nog een vierkant gebogen draad die tussen de twee stangen hoort, ga er vanuit dat die er nog bij is. Inderdaad een buisje gebruiken is een nette goede oplossing.
     
  17. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Hey,

    Ja er hoort nog een vierkant gebogen draad tussen de 2 stangen. Ik heb die nog liggen. Dus de beste oplossing is dan een dun koperbuisje om de 2 uiteinden plaatsen. Allezinds bedankt, ik zal het zo vlug mogelijk proberen :p


    MVG
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hierbij een plaatje van een al meer dan 35 jaar oud nieuw onderstel.

    [​IMG]

    Beetje visuele hulp bij het restaureren.
    Je beschikt over bouwtekeningen?
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Inderdaad, zo moet het eruit zien :p
    Is dat de originele of eentje dat u zelf hebt gemaakt?

    Ik beschik nog over de tekeningen, ze liggen mooi in de doos

    MVG
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Onderstel: Nee, jaah... dat is de origine niet zelf gemaakte.
    Ik heb deze Westerly gebouwd toen ik 14 of 15 was... in de jaren 70 nog.
    Origineel aangeschaft bij Quartel. Op de fiets vanuit Den Haag.
    Oh wat was ik trots. Zelf bijelkaar verdiend. Van mij vader had ik een Fox 29 RC motor gekregen. Die heb ik ook nog steeds... alleen het verpakkingsdoosje is zoekgeraakt... net weer jammer.
    Het is altijd bij een muurbloempje gebleven. Want om te lessen heb ik een aantal jaren geleden toen nog 'emotieloze' Calmatotrainer genomen. Inmiddels zit daar ook 'leven' in... na refurbishments.

    Als deze Westerly ooit nog eens het luchtruim kiest, zal het wellicht electro zijn. Gewoonweg vanwege de vettigheid... en in een klassieke Svenson uitstraling van uit de catalogus. Dat lijkt me dan wel aardig.

    Zoals je ziet kan het onderstel wegklappen. Net boven het gestel zit een dowel door de romp voor de elastieken.

    De tekeningen heb ik ook in veelvoud. Digi-kopie, dè originele en nog een tekening van de eerste serie van een kennis. (Net weer wat fraaier dan de tweede serie tekeningen).
    Mijn Svenson is tweede serie. Eerste productie run zal wel rond 69/70 hebben gelegen? Wellicht eerder?

    Ik heb de originele doos ook nog. Thans gevuld met Balsa latjes en bruikbare restjes.... wel met een beetje tape bijeen gehouden.

    Je bent flink bezig met je project. Ik had hem zelf nieuw gebouwd, maar dan is het die 'goeie ouwe' niet meer, kan dat wel volgen.
    Houd de kist licht van gewicht. Alle vieze vette balsa wegnemen.
    Totaalgewicht niet boven de twee kilo. Hoe lichter, des te beter.
    Dan vliegt ze goed.... en kan je er zomers mee thermiekvliegen met motor op bijna op stationair... (van horen zeggen)
    Kleine servo's er in. Lichte en moderne RC.

    Zo het bij mij geen electro wordt... dan dacht ik aan een Saito FA-30.
    Stil, zat vermogen voor lange zomeravonden rond tuffen. Feest!!!

    Mocht je nog foto's van constructiedetails nodig hebben, dan verneem ik het wel. Digikiekjes zijn zo gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2009

Deel Deze Pagina