herstellen van scheurtjes in glasvezel romp?

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hoogvlieger, 2 apr 2013.

  1. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    Hallo allemaal,

    ik ben onbekend met 't werken/bewerken van glasvezel.
    de vraag is: hoe repareer je dit 't beste?

    't is een paar dagen geleden dat dit beestje heeft gevlogen:
    een 450 sport met Heli-Artist fuselage
    [​IMG]

    maar toen ik 'm vandaag van de plank tilde, kraakte er wat.
    met 't ligt schuin op de romp waren er twee barstjes te zien in 't glasvezel:
    de foto laat 't niet goed zien, maar 't loopt door tot de pijl puntjes
    [​IMG]

    inmiddels zijn ze al iets groter, maar hoe kan ik ze nu herstellen zonder dat de lak eraf moet???

    groet,
    hoogvlieger
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Vanquish

    Vanquish

    Lid geworden:
    26 mrt 2013
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Delft
    Kun je bij de binnenkant komen?

    Glasvezel is een composiet, erg stevig maar eenmaal gescheurd is het klote, want echt repareren is er niet bij. Je zou epoxylijm kunnen uitsmeren over de scheurtjes, eventueel met een stukje extra glasvezel.

    Mag ik vragen wat die zwarte puntjes, waar de scheuren vandaan komen, zijn? Glasvezel kan erg slecht tegen (impact-)klappen, daarvan komen scheuren. Een harde landing i.c.m. een zwaar onderdeel die op die plek vast zit kan deze scheurtjes verklaren.
     
  3. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    Hoi Vanquish,

    die ''puntjes'' zijn de twee achterste schroefjes waarmee 't mechaniek aan de romp vast zit.
    mede door de zwarte ringetjes die er omheen zitten ogen ze op de foto niet als schroefjes ;)

    ik kan in de romp komen, maar 't is daarachter wel krap.
    't is wel zo, dat 't te plaatsen glasvezel 't mechaniek niet veel mag ophogen.
    anders past ie niet meer in de romp (endus zal 't beestje niet meer vliegen :()

    groet,
    hoogvlieger
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Klinkt meer alsof het alleen haarscheuren in de gelcoat zijn..

    Die kan je wel verhelpen, maar niet zonder schuur en spuitwerk ;-)

    En daarbij... Glasvezel laat zich meer dan uitstekend repareren. Doen we met regelmaat in de jachtbouw. Alleen daar heb je het voordeel dat je met dikker laminaat werkt. Maar stel dat het laminaat van een 450 rompje daadwerkelijk gescheurd zou zijn dan is dat prima van binnenuit te repareren met licht laminaat. Alleen wel oppassen met het extra gewicht dat je gaat toevoegen in de vorm van hars. Vliegeigenschappen met een 450 size body zijn daar niet ongevoelig voor. Echter voor een klein scheurtje valt het reuze mee.

    Matje erover heen en klaar, veel meer kan en wil je in zo'n rompje niet doen.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hou er rekening mee, dat de HeliArtist rompjes van polyester zijn, niet van epoxy. Gelukkig is een polyester romp makkelijker te repareren dan een epoxy romp, maar zonder de lak er af te halen gaat het niet ben ik bang.

    Aan de binnenkant een polyester matje leggen (het beste dunne keperse doek gebruiken, niet een " autoreparatie-setje met van die ongeweven glasmat) en dan de scheurtjes wat uitslijpen aan de buitenkant zodat het een V-vormig groefje word, dat weer afwerken met glasvezel-plamuur. Lak er over en je ziet er niks meer van.

    De oorzaak van je cracks is dat het mechaniek blijkbaar op een ander punt in de romp vast zit dan het landingsgestel. Polyester is lang zo flexibel niet als epoxy, en dan krijg je dat. probeer het landingsgestel binnen in de romp aan het mechaniek af te steunen door aan de binnenkant van de romp boven op de beugels blokjes te plaatsen die strak tegen het mechaniek aan liggen, dan zou het niet meer moeten kunnen gebeuren.

    Groet, Bert
     
  6. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    overigens MOOI DING !
     
  7. Vanquish

    Vanquish

    Lid geworden:
    26 mrt 2013
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Delft
    Als de body zo dun is als ik denk dat ie is zou ik het matje misschien zelfs nog achterwege laten. Je moet ervoor zorgen dat ie niet verder uitscheurd, liefst dat ie nog iets sterker is dan ervoor. Epoxy aan de binnenkant zou de scheur genoeg kunnen verstevigen denk ik, misschien is er nog wel lijm die nóg beter is (iemand?). Wat je nog zou kunnen doen is een breder ringetje om het schroefje heen zetten, dat verdeeld het gewicht van klappen wat meer. En inderdaad het mechaniek aan het landingsgestel vastzetten zou optimaal zijn. Zo hangt het mechaniek niet aan de body, maar andersom (zo zou het al moeten zijn!)
     
  8. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    @Marzon: dank je wel! :)

    @Jonkje: 't lijkt idd alleen maar de verf te zijn, maar dan zou de boel niet kraken als ik de rotorkop (en daarmee 't mechaniek) met twee vingers heen en weer duw...

    @Brutus: 't nadeel van plamuur en lak aan buitenkant, is dat je de verandering in de lak dan altijd blijft zien (glimmend).
    maar de scheurtjes zijn niet zichtbaar tijdens het vliegen.
    alleen als ik 't gedeelte schuin in 't zonlicht houd, en er van dichtbij op kijk, worden ze zichtbaar....
    dus als die groef alleen de visuele zaak ''bedekt'' denk ik dat 't weinig zin heeft.... :-|
    ik zie alleen je tip met die steunblokjes nog niet helemaal voor me...:confused:

    @Vanquish: 't mechaniek op de houten blokjes van de skids vastzetten zou idd optimaal zijn, maar zo is de romp helaas niet ontworpen :(
    niet alleen moet ik dan een redelijk groot deel van 't dak van de romp wegzagen om de boel maar te kunnen laten draaien, maar 't mechaniek komt dan ook een heel stuk hoger te staan t.o.v. de bodem.
    gevolg: de staartbuis van de mechanica staat dan te hoog voor de staartbuis van de romp, en past de boel niet meer.
    plus: met zo'n groot open gat achter de mainshaft..... dat verpest de look van de heli wel héél erg...:(:(

    groet,
    Hoogvlieger
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het probleem van jouw constructie is, dat de romp op het landingsgestel staat, en het mechaniek in de romp vast zit, maar die bevestigingspunten zitten niet recht boven elkaar. Bij een (ruwe) landing zal dus de rompbodem een beetje ingedrukt worden, omdat het mechaniek wat "doorzet" (massatraagheid). Je moet dus de ruimte tussen rompbodem en mechaniek opvullen ter plaatse van de landingsgestel-beugels, zodat het gewicht van het mechaniek rechtsstreeks op het landingsgestel drukt, en niet meer op de rompbodem. De bevestigingsschroefjes van het mechaniek hoeven dan alleen nog maar het gewicht van de romp te dragen als de heli vliegt, maar niet meer de krachten over te brengen tijdens de landing.

    Groet, Bert
     
  10. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Om te voorkomen dat hij verder scheurt kun je twee gaatjes boren aan het einde van de scheurtjes, op deze manier onderbreek je de scheur.
    Je hebt dan wel twee gaatjes in de romp die je zal moeten wegwerken, maar verder scheuren zullen ze niet meer doen.
    Wel belangrijk is dat als je gaatjes gaat boren dat je ze iets voorbij de scheur boort en niet op de scheur boort, anders scheurt hij tijdens het boren voorbij het gaatje.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2013
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan werken bij "structuurloos" materiaal zoals vacuumgetrokken ABS of metaalplaat, maar dat werkt niet bij vezelversterkt materiaal. Sterker nog, dan kan een gat boren onder omstandigheden nog het laatste restje sterkte er uit halen, en het beginpunt vormen voor talloze nieuwe scheurtjes die zich als een ster vanuit dat gaatje verspreiden. Het gaatje waarin de schroeven zitten, is namelijk het beginpunt van de scheuren, als het mechaniek vastgeschroefd zou zijn geweest op een in de romp gelijmd blok bijvoorbeeld, waren deze scheuren met 100% zekerheid niet ontstaan, omdat de vezelstructuur niet onderbroken was.

    Niet doen dus!

    Groet, Bert
     
  12. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Toch heb ik deze methode voor polyester een keer gebruikt zonder dat het verder gaat scheuren of een sterretje ging ontstaan. Ging prima.
     
  13. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    oké, ik weet nu wat me te doen staat!
    bedankt allen voor 't advies :thumbsup:

    ben blij dat ik de mooie verf laag i.i.g. kan laten zitten :D

    groet,
    Hoogvlieger
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan, maar dan heb je geluk gehad en zouden hoogstwaarschijnlijk de scheuren ook zonder een gaatje te boren, niet veel verder uitgegroeid zijn.

    Het is een methode die je voor metaal gebruikt omdat metaal gevoelig is voor kerfwerking en vermoeiingsbreuken, en met het gaatje voorkom je propagatie van de scheur door de spanningsconcentratie in het uiteinde van de scheur te elimineren/verminderen. Polyester en andere vezelversterkte harsen staan er juist om bekend, niet gevoelig voor kerfwerking en vermoeiing te zijn. Dus dan doet zo'n gaatje ook niet zoveel. Zoals ik al zei, meestal is een gat boren in polyester vaak het begin van een scheur. Daarom word in Carbonfiber onderdelen vaak een "hard point", zoals bijv een metalen schroefdraadbus of een bevestigingsoog, ingelamineerd in plaats van een gat te boren in een onderdeel.

    Groet, Bert
     
  15. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    tja, maar waar haalt men die matjes??
    bouwmarkten = sorry, maar dat hebben we niet...:mad:
    verder ken ik ook geen zaken in m'n buurt die met polyester etc werken...:-|

    groet,
    Hoogvlieger
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    zoek maar eens naar glasweefsels. Ik zag net ook een grote banner hier op het forum voorbijkomen..........

    Steven.
     
  17. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    EDIT: post achteraf gezien niet nodig
     
  18. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    job half done

    Hallo,

    vandaag is de heli uit elkaar geschroefd, om eens de scheurtjes wat beter te kunnen aanpakken...

    helaas was ik een ding vergeten: tussen de composiet bodem van de romp en 't mechaniek zit nog een stukkie hout... waaronder de scheurtjes zitten...
    [​IMG]
    met een vezel matje haal je dan niks uit...
    de romp was van binnen volledig intact, geen spoor van scheuren of wat dan ook... het kraken komt dus ergens anders vandaan...

    heb toen met wat epoxy de verbinding tussen 't houtje en de bodem extra verstevigd, en grotere ringen bij de achterste montage schroefjes gebruikt...

    niet helemaal wat ik wilde, maar 't gewicht op de schroefkopjes word nu beter verspreid...

    groet,
    Hoogvlieger
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, qua technische staat van je romp hoef je je dan geen zorgen te maken, die scheurtjes zitten dan alleen in de gelcoat. Jammer van het uiterlijk, maar verder niks aan doen. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk ook niet verder scheuren, al kan het wel zijn dat de gelcoat na verloop van tijd wat afbrokkelt, of de scheuren gaan aftekenen van het vuil wat er ooit onvermijdelijk in zal komen.

    Ik zou gewoon de boel laten voor wat het is, en gewoon lekker genieten van een heli die goed vliegt en die er van een meter afstand nog steeds vlekkeloos uitziet.

    Groet, Bert
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Hmm... Waar heb ik dat eerder gelezen? :rolleyes:



    #4
     

Deel Deze Pagina