Het algemeen Felix topic

In dit draadje ga ik in op problemen die kunnen ontstaan bij de ombouw naar RC

Ook vele tricks komen te voorschijn .

Belangrijk is het licht te bouwen , ze vliegen dan het mooiste.

En als iemand nog andere ideen heeft gelijk berichten . :D

Ik ga eerst maar een 80er ombouwen op de volgens mij lichtste maar doch stevige manier.

Mijn setup word de 2204/14 met 7 x 3,5 prop .
6A regelaar op een 2S1000 lipo.
2x HXT900 voor hoogte en zijroer.
Roeren ook uit EPP

Aansturingen uit carbonstab 2mm met nylon kwiklinks.
En een 4/2 mm carbonbuis voor versterking in de vleugel en romp.

En omdat er schecht een plakband op houd werk ik met stift scharnieren.

De hulpstukken die ik vaak gebruik worden ook beschreven om na te bouwen .
kosten vaak maar een paar cent aan materiaal.:D

Hier de 80er met de setup (zijroer staat er niet op)

full


Om te beginnen heb ik met een hete draad de gleuven in de onderkant van de vleugel en in de onderkant van de romp gesneden.
Dit gebeurt met een stukje weerstandsdraad 0,4 in een kroonsteentje .
Stroom 2,2A
full


Dan de 4/2 mm buis op lengte gedremelt en de buitenkant dof geschuurt met korrel 600en ingelijmt met normale bison construktie lijm (PU-Lijm)

full


Delen liggen nu te drogen .
PU-Lijm altijd 24 uur laten drogen voor dat je het te veel gaat afsnijden met een balsames of gaat schuren.

Voor het schuren neem schuurlinnen korrel 120 (op rol te krijgen bij de Gamma) op een latje geplakt met dubbele tape , deze korrel is voor metaal gedacht dus veel scherper , het schuurt lichter en het linnen gaat veel langer mee .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bijons op het werk gebruiken we dit apparaat.

images


isook in stroomsterkte te regelen en er zijn diverse mesjes voor te verkrijgen (w1 tot w6 of voor ronde ondersnede r1 tot r6)
is dit niet wat voor als je serie werk gaat doen ?
 
Ik denk dat we dan zwaardere stoppen nodig hebben. :D

Voor dit lichte werk is een regelbaar trafotje met 15V/2,5A genoeg .

Morgen ga ik een paar hulpstukken maken voor motor montage en penscharnieren inlijmen.

Mvg Johan
 
Vanmorgen de klemmen en gewichten van de felix gehaalt.

Vleugel heb ik spaarzaam gelijmt , was ook niks te veel.
full


De buis in de romp iets meer gegeven zodat de bruis iets meer in het EPP kruipt , en er ook uit natuurlijk. :eek:
full


Als het goed is doorgedroogt kan je dan makkelijk met een mesje wegsnijden .
Schuren doe ik dat niet omdat je door de carbon een zwarte onderkant zou krijgen . :D
full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hulpstuk voor het inlijmen van stiftscharnieren.

Ik zelf gebruik al jaren het hulpstuk van Robart om stiftscharnieren verschillende diktes te plaatsen .
Vaak is dat deel te groot omdat het meer voor de grotere modellen gedacht is .
Maar zoiets is voor een paar cent zelf te maken .
Zelfs bij depron modellen zet ik stiftscharnieren (2 mm grote);)

De delen , stukje 10 x 10 x 60 grenen , 2x rond 5 x 15 mm , messingbuis met 2 mm binnenmaat (kan ook een andere metaal zijn)
full


Passende gaten geboort , alle op een rijtje met gelijke afstanden onderling.
full


In elkaar gezet.
full


En met een druppeltje CA gelijmt
full


De delen van de doorn (met draad om hem in een 2mm gat te kunnen draaien;) )
full


en een puntje er aan gevijlt (doorn is 2mm verenstaal)
full


In elkaar geschoven moet de doorn 2-3 mm langer zijn als de scharnierhelft
full


Zo het hulpstuk op het roer vasthouden met de 2 houtpennen tegen het EPP
full


Dan met een verwarmde doorn (aansteker nemen tot het staal gaat verkleuren) vlot in de messing buisje stoppen tot het end en dan gelijk er weer uit halen , de doorn niet te heet maken , jemoet een lichte weerstand hebben bij het inbrengen van de doorn.
Gewoon even op een reststuk uitproberen.
Dit is dan het resultaat.
full


Het scharnier past er dan mooi in , zit hij te los was de doorn te heet.
full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Felix topic

Moi Johan,

zeer leerzaam! Hou mij aanbevolen voor meer.

groet
Peter
 
Komt vast nog wel wat voor je bij Peter.
(en anders wel straks bij de Piper)

Dit hulpstuk is ook te gebruiken bij trainers zoals de fourstar waar gewone of CA scharnieren gebruikt worden en het scharnier op de middellijn ligt.

Dan word de breedte van het scharnier uit gemeten en dan links en rechts een 2 mm gaatje geboort.
En dan met een decupeer zaag de gleuf tussen de gaatjes gezaagd , dit gaat ook met een mesje en dan een sleutelvijltje .

Mvg Johan
 
Motormontage

Voor dat we de motor kunnen plaatsen moet eerst de opname er in verlijmt zijn.
Eerst heb ik een plaatje met een winkel van 88 grad gemaakt.
Voor 2 grad naar beneden gericht t.o.v. de onderkant vleugel en 2 grad naar rechts t.o.v. de middellijn van de romp.
full


full


Eerst word er een klein stukje afgesneden om niet in het gewicht te moeten snijden , met een nieuw balsames gaat het als door boter.
full


Dan halen we met een punttang het gewicht er uit.
full


Nu tekenen we nieuw uit en halen er nog zo,n 15 mm van af.
full


Nu heb ik een blokje gemaakt van de grote van de neus en de 4 gaten van de motor geboort + 2 gaten voor de spelden , alles 1,5 mm
full


De gaten voor de motor worden onder een hoek van 100 grad geboort.
full


Op de foto al met de 1,5 mm doorn van 6 cm lengte , Op de foto lijkt het iets teveel te zijn .
full


Dan word het blokje met 2 lange spelden vast geprikt en de 4 gaten met de warme doorn in gesmolten.
full


Nu 4 stukjes 2mm carbon afdremelen en iets punten en dof schuren.
Dan kunnen ze met bruis ingelijmt worden.
full


Het ligt nu te drogen tot morgen.
full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
echt leuk en zeer leerzaam komt goed zo:thumbsup: had ook niet anders verwacht van onze plotterwelt:mrgreen:ook zijn deze kisjes zeer geschikt voor beginende vliegers! de beginners bij ons op de club spreken er allemaal met veel lof over, en hebben er erg veel plezier mee als,en als ze n keer verkeert sturen pakken ze hem op en vliegen weer:yes: dat doe je normaal met n trainerskist maar 1 keer want dan kan je gaan plakken :yes::wink:
 
ziet er goed uit!

misschien is het ook leuk om zo'n felix 100 met een platte vleugel van een edf'je te voorzien? en er een soort hotlinertje ofzo van te maken.

stijn
 
Leuk vliegtuig Johan.

Volgens mij komt dat motorblokje er nooit op want de koolstof staafjes staan scheef.
Of heb ik het mis?
Ton
 
ziet er goed uit!

misschien is het ook leuk om zo'n felix 100 met een platte vleugel van een edf'je te voorzien? en er een soort hotlinertje ofzo van te maken.

stijn

Voor EDF heeft hij teveel weerstand , kost te veel aan power voor hotliner .

Ik vlieg zelf een 120er met rechte vleugel en rolroer met een 2217/20 en die gaat goed af voor een Felix.:D

full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Johan
Dacht ik toch echt dat het houten motorblokje er op moest.
Diende dus alleen als mal voor de gaten haha.
Had het kunnen weten Johan maakt deze fout niet!
Ton
 
Als je er een motorspantje op zou lijmen is 3 mm gammaply genoeg .

Dit 8 mm multiplex gebruik ik alleen voor mallen of bij 50 cc motoren :D

hier kan je misschien ook een leuke helling zwever maken die je makkelijk kan mee nemen op de fiets

Met een extra gewicht op CG zelfs bij stevige wind.

Mvg Johan
 
Servo inbouw

De 2 servo,s voor hoogte en zijroer komen onder de vleugel.
2 cm plaats laten van de achterlijst , hier komt nog de vleugelbout .
Achterkant met een streepje markeert en de servo maten.
full


Uitgesneden en ook plaats gemaakt voor het te veel aan kabel.
Dat word straks opgerolt en met een drupje lijm op de plaats gehouden.
full


En de 2 servo,s ingelijmt met een beetje witte Belizell
full


Dit laten we eerst een beetje drogen.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugel bevesteging

Om van het elastiekje af te komen gaan we een breekbout 4mm verbinding maken.
full


Eerst word het dubbele epp reepje er af gesneden.
full


Dan een stukje gammaply opgelijmt (randje zwart gemaakt met een edding)
full


Het hoeft maar een klein stukje te zijn van 3 cm breedte.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de neuslijst maken we een pen verbinding , 6/5 alu buisje en 5 mm beuken stift.
gaatje "geboort "
full


Alubuisje dicht gemaakt op het end.
full


Ingelijmt met een beetje witte bruis.
full


Voor de breekbout ook een gaatje geboort.
full


En er een 12 mm stuk rondhout ingelijmt met witte bruis.
full


In de neuslijst de 5mm gat gemaakt.
full


En het pinnetje met iets bruislijm ingelijmt , dit ligt nu opgespant te drogen tot morgen om de juiste winkel van het pinnetje vast te houden.
Spaarsaam zijn met lijm hier, anders zit de vleugel straks vast.
full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top