Het algemeen Felix topic

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door plotterwelt, 18 jan 2011.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    In dit draadje ga ik in op problemen die kunnen ontstaan bij de ombouw naar RC

    Ook vele tricks komen te voorschijn .

    Belangrijk is het licht te bouwen , ze vliegen dan het mooiste.

    En als iemand nog andere ideen heeft gelijk berichten . :D

    Ik ga eerst maar een 80er ombouwen op de volgens mij lichtste maar doch stevige manier.

    Mijn setup word de 2204/14 met 7 x 3,5 prop .
    6A regelaar op een 2S1000 lipo.
    2x HXT900 voor hoogte en zijroer.
    Roeren ook uit EPP

    Aansturingen uit carbonstab 2mm met nylon kwiklinks.
    En een 4/2 mm carbonbuis voor versterking in de vleugel en romp.

    En omdat er schecht een plakband op houd werk ik met stift scharnieren.

    De hulpstukken die ik vaak gebruik worden ook beschreven om na te bouwen .
    kosten vaak maar een paar cent aan materiaal.:D

    Hier de 80er met de setup (zijroer staat er niet op)

    [​IMG]

    Om te beginnen heb ik met een hete draad de gleuven in de onderkant van de vleugel en in de onderkant van de romp gesneden.
    Dit gebeurt met een stukje weerstandsdraad 0,4 in een kroonsteentje .
    Stroom 2,2A
    [​IMG]

    Dan de 4/2 mm buis op lengte gedremelt en de buitenkant dof geschuurt met korrel 600en ingelijmt met normale bison construktie lijm (PU-Lijm)

    [​IMG]

    Delen liggen nu te drogen .
    PU-Lijm altijd 24 uur laten drogen voor dat je het te veel gaat afsnijden met een balsames of gaat schuren.

    Voor het schuren neem schuurlinnen korrel 120 (op rol te krijgen bij de Gamma) op een latje geplakt met dubbele tape , deze korrel is voor metaal gedacht dus veel scherper , het schuurt lichter en het linnen gaat veel langer mee .

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    bijons op het werk gebruiken we dit apparaat.

    [​IMG]

    isook in stroomsterkte te regelen en er zijn diverse mesjes voor te verkrijgen (w1 tot w6 of voor ronde ondersnede r1 tot r6)
    is dit niet wat voor als je serie werk gaat doen ?
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik denk dat we dan zwaardere stoppen nodig hebben. :D

    Voor dit lichte werk is een regelbaar trafotje met 15V/2,5A genoeg .

    Morgen ga ik een paar hulpstukken maken voor motor montage en penscharnieren inlijmen.

    Mvg Johan
     
  4. luigi

    luigi

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    103
    Ik ga dit eens goed volgen, lijkt me een ideaal toestelletje om mee te nemen op vakantie.

    Gr,
    Ruud
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Vanmorgen de klemmen en gewichten van de felix gehaalt.

    Vleugel heb ik spaarzaam gelijmt , was ook niks te veel.
    [​IMG]

    De buis in de romp iets meer gegeven zodat de bruis iets meer in het EPP kruipt , en er ook uit natuurlijk. :eek:
    [​IMG]

    Als het goed is doorgedroogt kan je dan makkelijk met een mesje wegsnijden .
    Schuren doe ik dat niet omdat je door de carbon een zwarte onderkant zou krijgen . :D
    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hulpstuk voor het inlijmen van stiftscharnieren.

    Ik zelf gebruik al jaren het hulpstuk van Robart om stiftscharnieren verschillende diktes te plaatsen .
    Vaak is dat deel te groot omdat het meer voor de grotere modellen gedacht is .
    Maar zoiets is voor een paar cent zelf te maken .
    Zelfs bij depron modellen zet ik stiftscharnieren (2 mm grote);)

    De delen , stukje 10 x 10 x 60 grenen , 2x rond 5 x 15 mm , messingbuis met 2 mm binnenmaat (kan ook een andere metaal zijn)
    [​IMG]

    Passende gaten geboort , alle op een rijtje met gelijke afstanden onderling.
    [​IMG]

    In elkaar gezet.
    [​IMG]

    En met een druppeltje CA gelijmt
    [​IMG]

    De delen van de doorn (met draad om hem in een 2mm gat te kunnen draaien;) )
    [​IMG]

    en een puntje er aan gevijlt (doorn is 2mm verenstaal)
    [​IMG]

    In elkaar geschoven moet de doorn 2-3 mm langer zijn als de scharnierhelft
    [​IMG]

    Zo het hulpstuk op het roer vasthouden met de 2 houtpennen tegen het EPP
    [​IMG]

    Dan met een verwarmde doorn (aansteker nemen tot het staal gaat verkleuren) vlot in de messing buisje stoppen tot het end en dan gelijk er weer uit halen , de doorn niet te heet maken , jemoet een lichte weerstand hebben bij het inbrengen van de doorn.
    Gewoon even op een reststuk uitproberen.
    Dit is dan het resultaat.
    [​IMG]

    Het scharnier past er dan mooi in , zit hij te los was de doorn te heet.
    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Felix topic

    Moi Johan,

    zeer leerzaam! Hou mij aanbevolen voor meer.

    groet
    Peter
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Komt vast nog wel wat voor je bij Peter.
    (en anders wel straks bij de Piper)

    Dit hulpstuk is ook te gebruiken bij trainers zoals de fourstar waar gewone of CA scharnieren gebruikt worden en het scharnier op de middellijn ligt.

    Dan word de breedte van het scharnier uit gemeten en dan links en rechts een 2 mm gaatje geboort.
    En dan met een decupeer zaag de gleuf tussen de gaatjes gezaagd , dit gaat ook met een mesje en dan een sleutelvijltje .

    Mvg Johan
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Motormontage

    Voor dat we de motor kunnen plaatsen moet eerst de opname er in verlijmt zijn.
    Eerst heb ik een plaatje met een winkel van 88 grad gemaakt.
    Voor 2 grad naar beneden gericht t.o.v. de onderkant vleugel en 2 grad naar rechts t.o.v. de middellijn van de romp.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst word er een klein stukje afgesneden om niet in het gewicht te moeten snijden , met een nieuw balsames gaat het als door boter.
    [​IMG]

    Dan halen we met een punttang het gewicht er uit.
    [​IMG]

    Nu tekenen we nieuw uit en halen er nog zo,n 15 mm van af.
    [​IMG]

    Nu heb ik een blokje gemaakt van de grote van de neus en de 4 gaten van de motor geboort + 2 gaten voor de spelden , alles 1,5 mm
    [​IMG]

    De gaten voor de motor worden onder een hoek van 100 grad geboort.
    [​IMG]

    Op de foto al met de 1,5 mm doorn van 6 cm lengte , Op de foto lijkt het iets teveel te zijn .
    [​IMG]

    Dan word het blokje met 2 lange spelden vast geprikt en de 4 gaten met de warme doorn in gesmolten.
    [​IMG]

    Nu 4 stukjes 2mm carbon afdremelen en iets punten en dof schuren.
    Dan kunnen ze met bruis ingelijmt worden.
    [​IMG]

    Het ligt nu te drogen tot morgen.
    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    echt leuk en zeer leerzaam komt goed zo:thumbsup: had ook niet anders verwacht van onze plotterwelt:Dook zijn deze kisjes zeer geschikt voor beginende vliegers! de beginners bij ons op de club spreken er allemaal met veel lof over, en hebben er erg veel plezier mee als,en als ze n keer verkeert sturen pakken ze hem op en vliegen weer:yes: dat doe je normaal met n trainerskist maar 1 keer want dan kan je gaan plakken :yes::wink:
     
  11. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    ziet er goed uit!

    misschien is het ook leuk om zo'n felix 100 met een platte vleugel van een edf'je te voorzien? en er een soort hotlinertje ofzo van te maken.

    stijn
     
  12. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Leuk vliegtuig Johan.

    Volgens mij komt dat motorblokje er nooit op want de koolstof staafjes staan scheef.
    Of heb ik het mis?
    Ton
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Mis dus . :D

    [​IMG]

    Word alleen later verlijmt.
    En word ook niet tot tegen het EPP geschoven.

    Morgen gaan we er mee verder.

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    hier kan je misschien ook een leuke helling zwever maken die je makkelijk kan mee nemen op de fiets
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Voor EDF heeft hij teveel weerstand , kost te veel aan power voor hotliner .

    Ik vlieg zelf een 120er met rechte vleugel en rolroer met een 2217/20 en die gaat goed af voor een Felix.:D

    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    @Johan
    Dacht ik toch echt dat het houten motorblokje er op moest.
    Diende dus alleen als mal voor de gaten haha.
    Had het kunnen weten Johan maakt deze fout niet!
    Ton
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als je er een motorspantje op zou lijmen is 3 mm gammaply genoeg .

    Dit 8 mm multiplex gebruik ik alleen voor mallen of bij 50 cc motoren :D

    Met een extra gewicht op CG zelfs bij stevige wind.

    Mvg Johan
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Servo inbouw

    De 2 servo,s voor hoogte en zijroer komen onder de vleugel.
    2 cm plaats laten van de achterlijst , hier komt nog de vleugelbout .
    Achterkant met een streepje markeert en de servo maten.
    [​IMG]

    Uitgesneden en ook plaats gemaakt voor het te veel aan kabel.
    Dat word straks opgerolt en met een drupje lijm op de plaats gehouden.
    [​IMG]

    En de 2 servo,s ingelijmt met een beetje witte Belizell
    [​IMG]

    Dit laten we eerst een beetje drogen.

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Vleugel bevesteging

    Om van het elastiekje af te komen gaan we een breekbout 4mm verbinding maken.
    [​IMG]

    Eerst word het dubbele epp reepje er af gesneden.
    [​IMG]

    Dan een stukje gammaply opgelijmt (randje zwart gemaakt met een edding)
    [​IMG]

    Het hoeft maar een klein stukje te zijn van 3 cm breedte.

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Voor de neuslijst maken we een pen verbinding , 6/5 alu buisje en 5 mm beuken stift.
    gaatje "geboort "
    [​IMG]

    Alubuisje dicht gemaakt op het end.
    [​IMG]

    Ingelijmt met een beetje witte bruis.
    [​IMG]

    Voor de breekbout ook een gaatje geboort.
    [​IMG]

    En er een 12 mm stuk rondhout ingelijmt met witte bruis.
    [​IMG]

    In de neuslijst de 5mm gat gemaakt.
    [​IMG]

    En het pinnetje met iets bruislijm ingelijmt , dit ligt nu opgespant te drogen tot morgen om de juiste winkel van het pinnetje vast te houden.
    Spaarsaam zijn met lijm hier, anders zit de vleugel straks vast.
    [​IMG]

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina