Het algemene Mpx Gemini topic.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Acropilot, 19 jun 2007.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Sticker-vellen kun je bij de meeste RC-shops wel gewoon bestellen.. Ze (de sheets) hebben een part-nr, net als elk ander onderdeel (bij MPX dan hè..)

    Een volledige set Gemini stickers is bv bij de shop waar ik et vroeg €15,90

    mvg
    Roeland
     
  2. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ook ik heb een Gemini aangeschaft. Leek mij een leuk toestel om een beetje mee te stunten.

    Aangezien ik nog nooit zo'n soort "bouwpakket" in handen heb gehad was ik niet, zoals sommigen, in 3 uur klaar. Het hele ding zit met secondenlijm aan elkaar, als je 1 lijmfout maakt ben je de klos. Zorgvuldig plannen van de stappen is dus geen overbodige luxe. Overigens ging de helft van de tijd zitten in het bestickeren van het ding, wat een K*T klus is dat zeg.

    Ik heb er een 3536 910Kv motor in gezet met een 10x6 prop en 40A regelaar, hopelijk is dat genoeg. Meteen maar zo'n alu motor plaat er bij genomen tegen het trillen. Dat hielp niet echt. Een stukje isolatietape op 1 kant van de propellor wel, weg trillingen.

    Ik weet niet hoe jullie dat hebben opgelost maar ik heb nogal moeite om er een 2200mA lipo in te krijgen. De kabels van de regelaar zijn dusdanig kort dat deze in dezelfde ruimte gepropt moet worden. Ik heb de regelaar nu met dubbeltape tegen de zijkant geplakt zodat de accu er nog naast past. Ik ben er niet helemaal tevreden over.

    Dit is wat ik er van gemaakt heb:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De spinner ontbreekt nog maar eerst eens kijken of alles klopt. Hopelijk kan ik morgen de maiden flight maken.

    P.S. Het landingsgestel vind ik niet echt overtuigend...
     
  3. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Oh ja, heeft iemand wel eens flaperons getest met dit toestel? Ik heb mijn aileron servo's op apparte kanalen en heb al flaps ingeprogrammeerd staan, maar heeft dit nut? En moeten ze omhoog of omlaag?
     
  4. DutchRC

    DutchRC Guest

    Gefelici met de aankoop uiteraard! En ja.. je moet in ieder geval een beetje de kop derbij houden, bij et bouwen van zoiets :)
    MAAR.. dan heb je ook wat ;)

    De lipo/ESC ruimte loopt niet over van ruimte inderdaad.. Ik heb mijn ESC tegen de schuine achter/bovenkant van die ruimte.. En de kabels langs de zijkant.. Lipotje op de bodem uiteraard.. Dat werkt bij de mijne al enkele jaren goed..

    Ohw ja.. et landing-gestel.. Op zich functioneerd dat voor mij prima.. Het is niet een erg zwaar toestel.. En zelfs minder mooie landingen vangt hij goed op..

    Dit in tegenstelling tot m'n MPX Funcub.. ongeveer et zelfde landing-gestel, maar een zwaarder toestel.. Daar moest ik wel wat extra ondersteuning voor maken:
    [​IMG]
    (testversie om te zien hoeveel ondersteuning goed werkt)
     
  5. DutchRC

    DutchRC Guest

    Flaps gaan naar beneden..
    Naar boven kan op zich ook.. Dan zijn et spoilerons, als ik et wel heb (een luchtrem dus eigelijk, en die moet je dan samen mixen met wat elevator down)

    Maar ehm.. behoefte aan flaps heb ik met dit toestel eigelijk nooit gehad..
    een airbrake zou soms Wel handig zijn..
     
  6. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dank voor je info.

    Is een airbreak ook niet een soort flaps? Op mijn Parkzone Spitfire heb ik spoilerons (naar boven) geprogd en dat remt uitstekend (naar beneden ging het ding schommelen).

    Hmm, ik ga het toch testen als ik deze week de kans nog krijg.
     
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Airbrake een soort flap.. ehmm.. met spoilerons (en wat elevator erbij) heb je inderdaad een airbrake..
    Omhoog dus inderdaad :)

    In et weekend lijkt et weer redelijk te worden? Dan hoop ik iig weer wat bouwsels de lucht in te sturen :)
     
  8. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Maiden flight

    Vandaag de maiden flight gehad:

    [URL=" Gemini - Maiden flight - YouTube[/URL]

    De Gemini vliegt prima. Ik moest de elevator een beetje naar beneden trimmen maar verder klopte alles. Het is niet echt een snel ding maar dat geeft niet. Ik vond alleen de thrust wat tegen vallen. Ik heb geen lood toegevoegd. De CG klopte precies met mijn setup. 880 gram vliegklaar.

    Ik denk dat er nog wel een grotere prop op kan in plaats van mijn 10x6. Ik kon er nu zo'n 12 minuten mee vliegen, als daar een paar minuten vanaf gaan met meer thrust ben ik tevreden. Volgens mij trekt deze motor dat met gemak en de accu wordt ook nauwelijks warm.

    De flaps heb ik niet hoeven gebruiken (wel even getest in de lucht maar het was te rommelig weer om er wat van te merken) want er stond behoorlijk wat wind. Ik moest zelfs een beetje gas er op houden tijdens het landen anders ging hij achteruit.

    Na deze maiden heb ik nog 2 accu's leeggevlogen en dat ging alleen maar beter. Ik had nog een rijdende start willen testen maar het toestel had een afwijking naar rechts terwijl het wieltje op de staart recht lijkt te zitten. Dat moet ik eerst onderzoeken om het later nog eens te proberen.

    Verder ben ik zeer tevreden. Het is een stevig en stabiel toestel en goed te vliegen. Een beetje lomp misschien maar dat vind ik wel vaker van Multiplex vliegtuigen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Heeft iemand een stickerset voor de Gemini over? laat maar weten.
    Eventueel te ruilen voor een originele set van de Acromaster of de Funcub van MPX.

    Michiel
     
  10. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik heb nog eentje over. Als je mij de verzendingskosten betaald stuur ik hem wel naar je op.
     
  11. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Kijk dat is mooi! ik stuur je een PM dan kunnen we gegevens uitwisselen.
    Al bedankt!
     
  12. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb er een 11x5.5 prop op gezet en nu ben ik tevreden. Het ding is ongelofelijk sterk en heeft hooguit 2 meter nodig om los te komen van de grond en gaat recht omhoog. Ik kan er nog steeds zo'n 12 minuten mee vliegen. Ik heb nog een 11x7 en een 12x6 prop liggen, die ga ik zeker nog testen. Snel is het ding nog steeds niet maar dat is ook niet nodig.

    Hier nog een filmpje van wat geklungel met een rijdende start en landing:

    iFe3Y_-KZQA[/media] Gemini starten en landen op een smal asfalt weggetje - YouTube

    blijven oefenen :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. DutchRC

    DutchRC Guest

    Thanks voor de prop-info uiteraard! En ben benieuwd wat je van 11x7 & 12x6 gaat vinden...

    De lens zal misschien een Beetje vertekenen, maar lekker smal weggetje inderdaad!
    Naar jezelf toe landen is niet et allermakkelijkst hè? (snelheid inschatten)
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Beetje late reactie maar misschien heeft iemand er wat aan.
    Mijn Gemini trilde vorig jaar ineens helemaal uit elkaar. De bevestiging van de bovenste vleugel was losgescheurd uit het elapor.
    Ik weet inmiddels dat alle wat oudere Gemini's er last van krijgen. Het lijkt er op dat het elapor wat zachter wordt en dan gaat de hele neus aan het resoneren, met desastreuze gevolgen.
    Een aluminium motordrager lost het op maar is mij te duur.

    Ik heb het probleem opgelost door de neus wat te verstevigen met een 2mm triplex spantje. Dat kost helemaal niks en zit met wat secondelijm in een paar minuten op z'n plek.

    [​IMG]

    Overige specs:
    Motor is een Himax 3516-1130 met Modell-Expert 40A regelaar.
    Prop APC-E 11x5,5 en de accu een SLS 3s1p 2200mAh 30C.
    Servo's 4x Multiplex Nano-S
    Vliegklaar 965 gram, gaat met half gas verticaal omhoog. Bij een stevige vliegstijl ongeveer 8 minuten vliegtijd.

    Verder is het een hele gewone Gemini :)
    [​IMG]
     
  15. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hoe lang had je jouw Gemini al, toen hij uit elkaar begon te vallen??
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik weet niet hoe oud hij is, heb hem van iemand over genomen. Maar hij heeft al een heel leven achter de rug. Vliegt nog als een nieuwe trouwens, op het resoneren van de neus na dan. En de Elapor scharnieren van het hoogteroer zijn ooit gesneuveld, daar zitten tegenwoordig gewone Kavan scharniertjes in. :)
     
  17. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mijne trilt helemaal niet. Maar ik heb wel dat alu motorplaatje gebruikt en de prop gemonteerd gebalanceerd.

    @dutchRC: Ik had nog die 11x7 en 12x6 props getest, maar daar wordt het niet beter van. Het trekt veel meer stroom maar de trekkracht lijkt enorm af te nemen. Die 11.5.5 is precies goed.

    Mijn Gemini is zo sterk als een paard en heeft maar een meter nodig om los te komen van de grond. Aangezien nu eindelijk het gras op mijn club kort genoeg is gemaaid kan ik daar nu ook van starten en landen.

    EDIT: Ik heb er wel grotere wielen op gezet.
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die van mij heeft ook nooit merkbaar getrild en de prop was ook altijd gebalanceerd. Ik dacht dan ook dat ik de enige was die géén problemen kreeg. Fout :)
    Met alu motordrager krijg je het probleem denk ik sowieso niet, tenminste; dat lost bij iedereen die ik heb gesproken het probleem op zodra het optreedt.
     
  19. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hmm, geen trillingen? Misschien door het vliegwiel effect dat de boel kapot is getrokken? Dat treedt ook op zonder trillingen.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het kan van alles zijn. Een heel iets krom asje, de motor zelf die iets onbalans heeft, een spinner die ietsje scheef zit....Normaal gesproken is dat geen probleem behalve bij een flexibele neus die in zijn eigenfrequentie gaat resoneren. Bij mij gebeurde het ook pas bij ongeveer 70% gas.
    De Funcub heeft hetzelfde probleem.

    Maar zoals gezegd, met de aluminium motordrager zul je er nooit last van krijgen.
     

Deel Deze Pagina