Het belang van een Lipo laadzak

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Teus, 22 nov 2008.

?

Naar aanleiding van de foto's ga ik een lipozak gebruiken

  1. Ja

    55 stem(men)
    31,4%
  2. Nee

    120 stem(men)
    68,6%
  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dat is altijd slim ;) Doe ik ook.....
     
  2. jappie911

    jappie911

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    115
    Heren,

    Ik had al eerder gevraagd maar;

    Dat idee met een goedkoop kluisje...

    Hoe zit dat nou met die kabels er doorheen ?
     
  3. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Dat kan dus ook heel goed gebeuren als je niet thuis bent. Dus het snel even uit het raam/deur gooien als er brand ontstaat is echt je kop in het zand steken en onnodig risico nemen.

    Dus gewoon je gezonde verstand gebruiken en geen risico nemen ;)

    Groet,
    Theo
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Wat is na een tijdje? Lipo beschadigd? Een lipo zonder schade of mishandeling zal echt niet zomaar ontbranden, dat is echt onzin. Als je hem dubbel hebt gevouwen tijdens een wat mindere landing dan altijd buiten laten natuurlijk. Een normale lipo zal echt nooit spontaan ontbranden.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb er laatst eentje weggegooit omdat hij zo bol stond, dat hij hard aanvoelde. Dus ik dacht, laat ik hem uit het raam gooien zodat hij hard op de straat valt om te zien of hij zal klappen.

    Nou dat deed hij dus, woesssshh !!! veel rook, en dat 3x achter elkaar, een 3s 2200 was het. Die lipo lag al 2 jaar op de plank, ik gebruikte hem niet meer omdat hij zo bol stond. Zo zie je maar dat hij toch nog een gevaar kan zijn voor je woning of schuur.
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Het moet niet gekker worden, lipo is echt niet zo instabiel als een paar paranoide mensen je laten denken hoor.
    In dat geval zouden alle MP3 spelers, laptops, en gameboys zomaar spontaan kunnen knallen.
    Een lipo zal alleen ploffen als je ze debiel mishandeld.

    Ja je auto gaat de fik in als je lekker je lipotjes laat bakken en braden op je dashbord.
    Ja je huis gaat de fik in als je al TV kijkend je accutjes in een lader propt op 10C en dan een uur op de plee gaat zitten.
    Gewoon je verstand gebruiken en niet op de kast gaan zitten als een of andere jojo op youtube netstroom op een lipo zet en zegt "kijk, gevaarlijk he?".

    En Rhelie, komt dat door de lipo, of omdat je hem 2 jaar ergens in een hoekje hebt laten stinken en dan uit et raam slingerd?
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2010
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Op straat gooien vervormd de lipo dus kan dat de trigger zijn :)
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ik geloof er ook niks van, dat zo'n accu zomaar kan ontbranden. Gezien het grote aantal toepassingen, waarin ze worden gebruikt, zou je er dan regelmatig van horen. Bij het programma Mythbusters zijn ze trouwens ook een keer bezig geweest met Li-accu's, waarbij ze dit op geen enkele manier voor elkaar konden krijgen. Zelf ken ik uitsluitend voorbeelden van modelbouwers, waarbij dit tijdens het laden gebeurde en de spullen onbeheerd achter werden gelaten. Daarnaast hoor je wel vaak, dat accu's bol zijn geworden en deze worden hier ook vaak ter garantie beoordeling aangeboden. Er is dan uiteraard voorzichtigheid geboden, maar ook zulke accu's ontbranden niet zo maar.

    Zoals reeds werd geschreven: laadkabel door een gat in de achterwand. Een kluisje voor waardevolle spullen heeft natuurlijk verrekte weinig zin als onverlaten het onder hun arm kunnen meenemen. Vandaar, dat er gaten in zitten om het met keilbouten te kunnen verankeren aan een muur.
     
  9. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Het blijkt in de praktijk wel te gebeuren, lui die crashen en pas vele uren/dagen later komt de lipo tot ontbranding!
    Info komt van Runryder.
    ..


    Grt,
    Eric.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2010
  10. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Kijk, dat bedoel ik dus. Paranoia of niet, ik neem het risico liever niet ;-)

    Beter safe then sorry lijkt mij hier op zijn plaats.

    Groet,
    Theo
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Woon je ook in een bunker dan? Vliegtuigen storten ook neer op huizen ;)

    Het gaat nog steeds om lipo's die een crash hebben meegemaakt, die leg ik ook altijd buiten. Zodra ze vervormd of beschadigd zijn liggen ze buiten en worden ze vernietigd. Meestal op het veld al :)

    Normale lipo's doen niets uit zichzelf.
     
  12. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Inderdaad,
    Het ging mij erom dat er wel degelijk lipo's spontaan klappen. Het is dan wel na een crash oid. En een paar uur of de volgende dag later ploft de boel.
    Het zijn vliegers op Runryder die dit zelf meemaakte.

    Grt,
    Eric.
     
  13. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Het gaat mij erom dat je door een simpele ingreep het gevaar van een brand kunt voorkomen.

    Ik heb in de 46 jaar dat ik leef nog nooit meegemaakt dat de vlam in de pan sloeg tijdens het koken maar toch heb ik een brandblusser en een brand deken in huis. Ook is er bij mij nog nooit ingebroken maar toch heb ik goede sloten en een alarm op mijn huis zitten.

    Dus ook met de lipotjes. Ik neem gewoon het risico niet. Bovendien gebruik ik de metalen kist met sluitveer systeem ook tijdens het laden. Dus waarom de lipotjes niet daarin bewaren als je het toch in huis hebt?

    Groet,
    Theo
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat kwam door de lipo, die had ong. 10 ladingen gehad, en ging gewoon vanzelf opzwellen. Dus niet mishandeld of wat dan ook. Zo`n bol ding past dan niet meer in een helietje en blijft hij op de plank liggen.

    Ik geloof dus best dat hij op een gegeven moment vanzelf was geploft.
     
  15. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    ik heb "nee" gestemd omdat ik ZOIZO al een lipo zak gebruikte;) (naar aanleiding van Squirrel's lipo university en die filmpjes op youtube)
     
  16. scoobysport

    scoobysport

    Lid geworden:
    11 nov 2009
    Berichten:
    245
    Accu's kunnen wel eens 'spontaan' ontbranden, gebeurt ook wel eens bij laptops en telefoons, zeker de eerste serie's met lipo accus hadden hier wel eens last van.

    Ik zeg echter wel 'spontaan' tussen aanhalingstekens, er is altijd een reden voor. Verkeerd geladen/ontladen/mishandeling etc etc. Het gebeurd niet zomaar.

    Zelf wel een brand meegemaakt van 'n lipo accu.. Dat is echt geen pretje! Die geur heb je weken later nog in je neusgaten zitten.. En ook meegemaakt dat 'n accu, die waarschijnlijk dus te hard is leeggetrokken bol ging staan en roken. Daar kwamen echter geen vlammen af.

    Gewoon voorzichtig zijn, en accu's nooit onbeheerd opladen!!
     
  17. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Leuke discussie.

    Ik vind vooral de gedachte van spontane zelfontbranding minder.
    Of het nu wel of niet kan....




    Maar oke, iedereen is het er volgens mij wel overeens dat tijdens het laden en evt kort na het laden een lipo zou kunnen ontbranden.

    Ik zelf laad in een metalen geldkist, dus bij ontbranding geen nood en ook de druk kan er uit weg.

    Maar als ze geladen zijn leg ik ze daarna meestal bij de andere lipo,s in
    zon wel bekende aluminium koffer.
    http://begadishop.com/catalog/popup_image.php?pID=3253&osCsid=e08f13487e03585f8564e65ee5997467\

    Dan heb ik 2 vragen:

    *. Zou zon aluminium koffer, brand tegenhouden als de lipo toch nog na het laden ontbrand?
    twee nadelen: 1 in die koffers zit meestal een soort rubber/schuim als afwerking. 2 er liggen er meerdere bij elkaar.
    Voordeel, als je hem afsluit is er weinig lucht al kan hij dan wel door de druk ploffen.


    vraag 2
    *De lipo,s liggen bij elkaar, zou een ontbrandende lipo een goede lipo in zulke staat kunnen brengen dat hij ook echt zijn cellen laat branden.
    Of alleen de verpakking.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2010
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    vraag 1. durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zolang de drukw eg kan en de vlammen niet naar buiten zal die koffer het wel een tijdje uit houden.

    Vraag 2. Als een lipo vlam vat dan gaat de rest er ook aan als ze allemaal op elkaar of tegen elkaar aan liggen.
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    doet mij maar liever een lipo brandje.
    dan een nihm bom!

    en toch zeg ik dat accus relatief gezien zeer veilig zijn. bij normaal gebruik gebeurt er niks mee.

    ook ik heb getracht lipos te laten ontploffen branden of wat dan ook.
    meer dan een rookpluim heb ik nooit gehad. zelfs niet met een bankschroef platdrukken.
     
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074

Deel Deze Pagina