Het bouwen en vliegen van El Niño

Discussie in 'F5J' gestart door jowa, 8 jan 2017.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik zie op de foto nog vertind draad waar geen hotglue zit. Los van een mogelijkheid op kortsluiting via je carbon romp zal vermoeiing tot draadbreuk leiden.
    De kortsluiting zal hooguit servo's ruïneren, een draadbreuk kan je hele kist kosten.

    Ik hou het liever op (net) voldoende krimpkous. Op de overgang van vertind naar onvertinde draad moet de trek en vooral buigontlasting nog optimaal zijn.
     
  2. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    @Rick NL, je hebt helemaal gelijk. Ik heb er inmiddels al een rupsje bij op gedaan. Ik hou van positieve kritische opmerkingen. Het houdt je scherp.
     
  3. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Zie ik het goed dat de contact/pootjes allemaal even ver van elkaar staan?
    Is het dan mogelijk de contra "stekker" er verkeerd om op te zetten ?
    Of worden ze vast gelijmd in de romp en in de vleugel. ?
     
  4. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    g
    Gewoon beide kanten vast lijmen.
     
  5. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    Indien je niet wil vastlijmen de + in het midden. Zo kun je de servo's niet stuk maken.

    Willy
     
    J.B vindt dit leuk.
  6. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Het zogenaamde huwelijk; met voor de veiligheid een stukje plastic ertussen. Inderdaad beide stekkers vastgelijmd. romp1.jpg

    De servo's in de romp heb ik heel iets schuin gezet. De ontvanger kan dan (met behuizing) een mm verder naar achteren. De Altis er bovenop. Er zou dan genoeg ruimte moeten zijn voor de 3s 800 accu naast de regelaar. De ballastbuis is dieper in de romp verdwenen dan gehoopt en ballast wisselen wordt een uitdaging.

    @v-willy Wat je exact bedoeld kan ik me niet inbeelden, maar ik denk dat iedereen een verschillende opvatting heeft over de 'goede' aansluitsystematiek. Ik heb van de 9 contacten er 8 gebruikt. Omdat de vleugel er niet altijd(of nooit) gelijk parallel op de romp wordt gedrukt, maar eerst altijd wat aan één kant, is de volgorde: "+links, +rechts, signaal 1,signaal 2, vrij contact, signaal 3, signaal 4, - links, - rechts. Mocht een contactje beschadigen of buigen heb ik een dubbele + en een - en de signaalcontacten in het 'veilige midden'. (Gelukkig zijn er ook nog paspennen in de romp en vleugel).
    Ook zijn de vleugelhelften gescheiden. Mocht het efficienter kunnen of op een betere manier, dan verneem ik dat wederom graag voor de volgende keer.

    romp2.jpg
     
  7. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Helaas ligt door griep de bouw alweer een weekje stil.
     
  8. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    Als je de stekkers vast lijmt heeft de volgorde weinig belang.
    Bij niet vastgelijmd gebruik in F5B steeds een onpare stekker ook als de nodige pinnetjes paar zijn om de + in het midden te kunnen plaatsen.
    Als je dan de stekker omgekeerd insteekt werkt het gewoon niet maar is er niets stuk.
    Voordien had ik de standaard voor de avioniks met + aan 1 uiteinde en - aan het andere uiteinde. Bij verkeerd inpluggen zijn alle servo's stuk.
    En spijtig genoeg stekkers die je niet kan omkeren gaan er niet in.

    Willy
     
    J.B vindt dit leuk.
  9. RKT

    RKT

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Duiven
    die voorlijst van de vleugel vraagt nog wel enige aandacht!
     
    crins vindt dit leuk.
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Het was de eerste en is ook verkocht als 2e keus. Ik was niet erg tevreden met de R&G epoxy klever die hier voor bedoeld was. Het blijft wat erg zacht en flexibel en ondanks dat het erg dik is loopt het toch weg. Ik heb verschillende experimenten gedaan met mix verhoudingen . Je kunt het 1:1 mixen maar ook 1:2 en alles daar tussen. Ook heb ik earosil toegevoegd maar het bleef erg zacht. Uiteindelijk ben ik het gaan mixen met lamineer hars. Eerst 1:1 maar toen werd het te hard. Inmiddels 3:1 gevuld met earosil en eindelijk tevreden.
     
  11. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    @RTK, klopt, ik moet hier en daar nog wel een druppeltje secondenlijm aanbrengen.
    Verder kan / gaat er op de neuslijst 'meisjestape' ? Als ik die tenminste ergens kan vinden.
     
  12. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
  13. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Bedankt Bob, nu begrijp ik ook de term 'meisjestape'..........'t zal niet misstaan!
     
    bobt vindt dit leuk.
  14. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Met dunne profielen, zoals de El Niño en vooral (ook) DLG's helpt de holografische tape om wat meer zicht te hebben als je recht op je af vliegt. Werkt het beste in direct zonlicht overigens.
    Komen soms indrukwekkende kleurtjes vanaf :)
     
    dwarswind, crins, Lyckele en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    De meisjestape is inmiddels binnen. Een voorzichtige voorlopige weging bij een zwaartepunt van 96 mm, komt op 1020 gram vliegklaar. Welliswaar met een 2s accu maar toch...Komt nog een paar gram bij van de tape en een schroefje. Ballast is ook klaar. Nu nog inregelen in de zender. Kost mij altijd een avond om alle kleppen exact te laten sturen bij de zelfde uitslagen.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  16. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    Met 3S 800 en tenshock 14T 4550 +nog +/- 30gr lood voorin kom ik op 1200 gr.
    Ik heb wel gekozen voor een extra mat op het middendeel en voor mij mochten hoogte en richting ook iets meer zijn.
    Gisteren ingevlogen met iets staartlastig, toch al tevreden. Ben benieuwd bij wat thermische omstandigheden en het zwaartepunt nog ietsje naar voor.

    Willy
     
  17. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    @v-willy op hoeveel mm heb jij het zwaartepunt? Mijn motor met vertraging weeg 104 gram dus ik heb al extra gewicht in de neus. Alex had volgens mij ook nog extra lood in de neus nodig. Kun je iets zeggen over uitslagen van de kleppen?
     
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik heb op mijn nieuwe kist de aansturing van het richtingroer vervangen voor een pull spring aansturing. Met een Tenshock 14 t 4400 en 3S 800 mah heb ik nu 3 gram gewicht in de staart. Model weegt zo 1030 gram.

    Het nadeel van die 60 grams spreadtow is dat er een dikke laag ingedikte epoxy in de mal moet om het glad te krijgen. Dat maakt het totaal gauw 100 gram zwaarder.
     
  19. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Waarom doe je dat ook niet met je stab ?
     
  20. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Als ik dat zou doen moet er nog veel meer lood in de staart of ik moet met hele klein accu's gaan vliegen. Ik vind het zo wel lekker dat ik een stuk of 6 starts kan doen met 1 accu voordat ik moet wisselen. Ik heb 4 accu's en hoef zo geen zware lood accu en laad apparaat mee te slepen als ik ga vliegen.
     

Deel Deze Pagina