Het bouwen van de Super Cirrus

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door pieter.peereboom, 19 mrt 2018.

1. pieter.peereboom

pieter.peereboom

Lid geworden:
    26 dec 2014
    Nee, ik houd het bij de romp waarmee ik begonnen ben. Als jij de afgeronde versie gaat bouwen dan lees ik graag het verslag.

2. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    upload_2018-4-16_13-12-21.png

Dit is niet 'go the extra mile'; dit is wel een paar mile extra . . .

Maar oh wat ziet het er mooi uit . . .

jan.

aurectar vindt dit leuk.
  3. pieter.peereboom

pieter.peereboom

Lid geworden:
    26 dec 2014
    De vleugelversteviging en de 2 vleugelspanten worden op rechter rompzijde gelijmd. De spanten worden tijdens het drogen van de houtlijm onder spanning gehouden via een latje en 2 klinkers.
    Super Cirrus 031.JPG

Door de voorzijde van de romp iets te verhogen door het gebruik van een ondersteunend latje tijdens het lijmen van de afgeschuinde latjes (van 8 x 4 mm) loopt de romp aan de voorzijde iets naar binnen en sluit de voorzijde, overeenkomstig de bedoeling, niet aan op het werkblad.
    Super Cirrus 032.JPG

Voor het vastlijmen van de vleugelspanten aan de linker zijde wordt de romp rechtop gezet en ondersteund. Nog even nameten of de romphelften ook mooi verticaal zijn en of de spanten haaks op de romp staan. Zo komen de linker en de rechter zijde zowel aan de voor- als de achterkant op gelijke hoogte uit

Super Cirrus 033.JPG

Door vakantie en andere bezigheden zal het even duren totdat het bouwverslag wordt vervolgd.

aurectar vindt dit leuk.
  4. pieter.peereboom

pieter.peereboom

Lid geworden:
    26 dec 2014
    Inmiddels weer terug van vakantie en weer zin om het bouwverslag te vervolgen.

In de volgende stap worden de rest van de spanten en het motorschot in de romp gelijmd.
    Super Cirrus 034.JPG

Op de volgende foto is goed te zien dat de romp naar voren toe iets smaller wordt langs het afgeschuinde latje.
    Super Cirrus 035.JPG
    Voordat de staartbuis in de romp gelijmd wordt, worden eerste de stuurstangen van de V-staart gemonteerd omdat ik daar nu beter bij kom. De montage heb ik het zelfde gedaan als bij het bouwen van de Foxtrott van Cad2cnc. De stuurstangen bestaan uit 1 mm staaldraad in een buitenkabel van kunststof.

upload_2018-6-11_16-39-33.png
    Montageopzet buitenkabels: Deze worden om de 10 cm vastgelijmd in 5 ronde plaatjes van multiplex. Daarna wordt het geheel in de staartboom geschoven en het eerste ronde plaatje wordt aan de voorzijde in de staartbuis vastgelijmd. Aan de staartkant, waar de buitenkabels uit de romp komen, worden de buitenkabels aan de romp vastgelijmd. Op deze manier is er weinig speling als de stuurstangen heen en weer bewegen.

Super Cirrus 036.JPG

Omdat de staartbuis conisch verloopt is de maat van de ronde plaatjes verschillend. Op iedere plaats waar de plaatjes komen is de buitendiameter opgemeten. Hieraan wordt de binnendiameter (door aftrek van 2x de wanddikte) aangepast. In de plaatjes worden vooraf gaatjes geboord van 2,5 mm op de plaats waar later de stuurkabels komen. Daarna wordt in een van de gaatjes schroefdraad m3 getapt.

Nu kun je met hulp van een m3-draadeinde de plaatjes in de staartbuis schuiven om zo controleren of de diameter juist is. Steeds even schuren totdat het plaatje op de goede plek niet verder in de buis geduwd kan worden.
    Super Cirrus 037.JPG
    Daarna worden de gaatjes opgeboord tot de diameter van de buitenkabel (3 mm) en kunnen de plaatjes aan de buitenkabels gelijmd worden met epoxy.
    Super Cirrus 038.JPG
    Op de romp heb ik voor latere montage van de vleugelpennen de omtrek van de vleugels getekend met behulp van de wortelrib. De vleugel heeft een instelhoek van 2 graden ten opzichte van de neutraallijn die ook op de romp getekend is. De V-staart en de staartboom komen evenwijdig met de neutraallijn.

Vervolgens worden de buitenkabels met de plaatjes in de staartbuis geschoven en het voorste plaatje wordt vastgelijmd aan de binnenzijde van de staartbuis.

Op de volgende foto is te zien waar de buitenkabels uit de staartbuis komen vlak voor de V-staart; de buitenkabels worden daar aan de buis vastgelijmd.
    Super Cirrus 039.JPG

5. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Je hebt een 8-hoekig neusspant gemonteerd.

Dat sluit nu niet aan op de rompzijkanten.

Ga je daar nu nog iets mee 'doen'?

jan.

6. pieter.peereboom

pieter.peereboom

Lid geworden:
    26 dec 2014
    De voorzijde van de romp wordt achthoekig. De rompzijkanten worden later op maat geschuurd. Ik zal dit in het vervolg van het bouwverslag laten zien.

7. pieter.peereboom

pieter.peereboom

Lid geworden:
    26 dec 2014
    De volgende stap is om de staartboom aan de romp vast te lijmen met epoxy.
    Super Cirrus 040.JPG
    Op de bouwplaat is een rechte lijn getrokken. De romp en de staartboom worden met elastieken vastgezet. Ze worden ondersteund door latjes tot dat de staartboom en de nullijn op de romp horizontaal opgesteld zijn oftewel evenwijdig aan de bouwplaat lopen. De V-staart is zo opgesteld dat beide zijden even hoog boven de bouwplaat uitsteken.

Super Cirrus 041.JPG
    Om de epoxy uit te laten vloeien wordt deze kort met een föhn verwarmd.

De vaste delen van de bovenzijde van de romp worden ook van 1 mm triplex gemaakt en met houtlijm vastgezet. In het gedeelte wat open blijft komt later een stroop triplex als afdekkap, dat op zijn plaats geklemd wordt omdat de romp rond loopt.
    Super Cirrus 042.JPG
    De onderzijde van de romp, dat uit een deel 1 mm triplex bestaat, wordt later gemaakt en pas vastgelijmd nadat de vleugels en de elektronica zijn gemonteerd. Je kunt er zo voor het monteren goed bij vanaf de onderzijde van de romp.

Omdat het motorschot 8-hoekig is, wordt de voorzijde de romp schuin afgeschuurd en daarna voorzien driehoekige stukjes 1 mm triplex. Aan de binnenzijde wordt de neus versterkt met fijne glasmatjes en epoxy.
    Super Cirrus 047.JPG

Aan de scharnierzijde van het vaste deel van de V-staart heb ik een strook epoxyplaat van 0,5 mm gelijmd omdat het voor mijn gevoel niet stevig genoeg aanvoelde. Hiervoor heb ik eerst een strook van 0,5 mm van de staart weg moeten schuren. De V-staart zal nu niet zo snel afbreken bij een ongelukkige landing.

Super Cirrus 045.JPG

Voorlopig is dit het laatste deel van mijn bouwverslag. Ik ga nu eerst nieuwe vleugels maken voor de Elektro Junior; zie publicatie 1 en publicatie 2 op de website van ACK. Ook voor de Elektro Junior had ik een romp van 1 mm triplex gemaakt. Als deze klus af is dan ga ik weer verder met de Super Cirrus.

Deel Deze Pagina