Het bouwen van een betere MiMi

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door MusMus, 26 dec 2015.

  1. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ha ha, ja!
    ik kan ook geen geheimpje bewaren he.
    Ik heb al een idee over hoe ik de lijn aan het hoogteroer vast knoop, en dat ik hem ook nog een beetje in lengte kan verstellen, maar ben open voor meer ideen.
    Ik kan er aan de servo kant namelijk niet meer bij komen.

    Hoe zat de lijn bij jou model bevestigd?

    ---
    Gisteren alle stuurlijnen door de buisjes geregen en de electronica er in gezet. pas allemaal exact. Wel wat uurtjes aan kwijt, lijkt wel microchirurgie.
    Even alles losjes aan elkaar gezet, ziet er allemaal super strak uit en je kan je bijna niet voorstellen dat er besturing in zit.
    Foto's upload ik vanaaf wel even.

    Ben klaar om de wortel met de hardpoints te gaan lijmen, Delicaat klusje maar alles is al uitgelijnd en zal niet veel tijd kosten.
    Later nog even een paar setjes afstandshouders/pylonnetjes baggen voor de bevestiging van het hoogteroer.

    Is een stukje XPS met 2 lagen 100g spread tow carbon voldoende voor de pylon?
     
  2. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Super servo'tjes! Emax ES9051, zeer nauwkeurig en sterk op 1S Lipo

    Zag gisteravond op Banggood een Setje van 4x voor E 14,50.
    Had nog geen nieuwe nodig maar kon het toch niet latende voorraad weer aan te vullen. :)
     
    crins vindt dit leuk.
  3. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Hmmm verstellen met het schroefje ven de servohevel is toch wel makkelijk.
    Misschien Is zoiets ook te fabrieken aan de andere kant....
    Mijn bevestiging aan het stabilo:
    Minimaal gaatje boren en aan de onderkant wat ruimen zodat de lijn nergens langs schuurt. Lijn er doorheen en aan de andere kant de lijn om een stukje verenstaal geknoopt geloof ik. Is met wat gepruts ook te verstellen. Na het trimmen fixeren met een drup epoxy ofzo.
    De lijn lag ook mooi uit de wind, achter de pylon.
     
  4. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zo, vleugelverbindingen zijn nu aan 't uitharden.
    Gekozen om de wortel in 2x 5,5 graden v-stelling te zetten om te compenseren voor de vleugeltip hoek. Staartbuis loopt kaarsrecht door de vleugel. Ben daar wel er een beetje trots op :)
    Nu maar duimen dat er geen epoxy/microbaloon mix op de stuurlijnen is gedrupt.

    Heb ook wat verdikkingsmiddel mee gemixt dus echt druipen doet het mengsel na aanbrengen niet meer.

    Morgen weer verder.

    DSCN8836.JPG DSCN8837.JPG DSCN8840.JPG
     
  5. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hij zit mooi. Opluchting dat de servos en stuurlijnen vrij lopen.

    V-stelling 5+ graden per kant, lijkt mij prima zo.
    Zwaartepunt nog eens gemeten en meteen 2cm van de voorkant af gehaald. Neus nu net zo lang als een MiMi
    Begint er echt op te lijken.

    Zo eens wat kerntjes maken voor de pylon.

    DSCN8841.JPG
     
    crins vindt dit leuk.
  6. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Oei! Had je de neus niet beter als laatste kunnen corrigeren?

    Wel super tof projectje!
     
  7. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Geen paniek!
    Zo als het er nu uit ziet heb ik ~3 gram lood nodig in de neus, maar er is wel ple over voor 20 gram extra.

    Ik heb alles gewogen en kwam op net iets meer dan 112 gram uit. Da's te licht! vandaar de neus ingekort.
     
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Te licht?
     
  9. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zie grafiekjes in post #1, de glijhoek heeft flink te lijden met het lage gewicht.
     
    crins vindt dit leuk.
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Glijhoek is niet hard nodig bij weinig wind. Of is de lift ook meteen miserabel?
    Ballast kan altijd nog. Mits ie maar stevig genoeg is.
     
  11. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Leuk leuk leuk. Tijdje niet gevolgd, dacht dat het rustig was op modelbouwforum. Bleek dat ie uit mijn app was weggevallen, en kreeg dus geen updates.

    Na reparatie van mijn snipe, zwaar gecrashed gisteren in Tynaarlo, ga ik mijn Mini opkalefateren.

    Heb er ailerons ingesneden, en al even mee gevlogen. Wat gooit dat ding hoog. Daarna batterij verkeerd om aangesloten en servos uitgebrand.

    Zal jullie ook weer op de hoogte houden.

    Rasmus, wanneer doen we de test en vliegen we tegen elkaar?
     
  12. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hey Guido. inderdaad wat gemist. :)

    Ailerons is toch vals spelen voor een MiMi? ;)
    Goed te horen dat hij nu wel vliegt. wat is volgens jou eigenlijk hoog lanceren?

    Wellicht kunnen we een unlimited-mini competitie gaan houden. Alles mag zolang er geen motor in zit en max span 100cm. Dubbeldekkers, Delta vleugel etc... ....dan ga ik gouw de 100-meter-mini maken.


    Nu weer terug on-topic.
    Besloten dat mijn huidige werpstift niet onder het kopje "beter" valt dus zojuist een aangepast ontwerp gemaakt en de mallen voorbereid. De stevigheid van de vorige werppen zit wel snor, Door de verdikking in het middendeel heeft het zelfs heel goed gehouden op de full-size. Doordat de rest van de stift zo dun is, is de achterkant niet mooi af te ronden en dus gouw zere vingertjes... gaan we nu wat aan doen! Ook stap ik af van de zeemeeuw vorm, het haakt me net een beetje te veel en is moeilijk te grijpen met een re-launch.
    Dit maal krommen de uiteinden van de werpstift zelfs heel licht naar buiten.

    DSCN8856.JPG

    DSCN8857.JPG
    Hierboven mijn oude werpstift, waar de scherpe randjes nog af moeten natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2016
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Misschien ter inspiratie. Deze heb ik van het weekend ingevlogen.
    Tippen van een XX Lite. Eigen romp en staartdelen.
    Veel lol mee gehad. CG lijkt ok. Stabilo mag wat minder instelhoek en dan is ie helemaal ok!
    13247868_10201774860729442_8235393075769395086_o.jpg
     
  14. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ziet er snel uit. Is dat een romp aan een Skyshark carbon buis?

    Neem aan dat het plakband even tijdelijk was om het zwaartepunt te bepalen?
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    :)
    Idd CG plakband. Heel handig...
    De romp is uit een mal en inderdaad aan een Skashar pook geplakt. Rudderless vliegen, dus meer één servo in de romp.
     
  16. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Misschien afbeelding gemist, zit
    de ontvanger binnen de carbon.
    (lukt dat met 2.4 Ghz?)
     
  17. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Antenne steekt in de voorlijst nog een stukje verder door in het schuim richting de tip. Daar zit glasweefsel.

    DSCN8865.JPG
     
  18. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Gisteren de werppennetjes, pylon dinges voor het hoogte-roer en opschuif-neusje gelamineerd.
    DSCN8858.JPG


    Na wat breekwerk het resultaat. ziet er bruikbaar uit.

    DSCN8864.JPG
    DSCN8863.JPG

    Neusje er af geschoven. Op het carbon zat eerst verpakkingstape, dan een laag vaseline, een rolletje keukenplastic en daar overheen het natte glasweefsel gerold., daarna weer wat keukenplastic er strak omheen gerold.

    DSCN8859.JPG

    Beetje aceton op het schuim druppelen om er kauwgom van te maken.

    DSCN8860.JPG

    Met een pincet het restant keukenplastic dat tussen het schuim en het glasweefsel zit er uit trekken. de kauwgom zit daar dan midden in dus geen rotzooi.

    Klaar voor een verfbehandeling. Het carbon rondje is een schotje van zon 2mm diep. Er komt een rubberen O-ring tegen aan, dat is dan een schokdemper tussen de neus en het rompje voor harde neuslandingen.

    DSCN8862.JPG
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2016
  19. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ohja, naden tussen de vleugeldelen afgewerkt met glasweefsel.
    Stukje 25g glas maximaal geschaard/uitgetrokken in de breedte. stuk bakpapier heel licht met 3M 77 ingespoten. op het weefsel gelegd en aangerold. omgekeerd, iets meer 3M 77 spray op het glasweefsel aanbrengen. met rolmes strookjes weefsel inc bakpapier onderkant uitsnijden en aanbrengen op de vleugel. bakpapier dan er af en met een schuimroller epoxy verzadigen. 1x na-deppen met WC-papier en afblijven tot het droog is.

    Ziet er profi uit :)

    DSCN8866.JPG
     
  20. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Een van de werppennen uitgesneden. Voelt erg goed aan, gewicht 1,2 gram. ik overweeg nog een lichtere te maken, denk dat ze uit het midden van de mal iets dunner zijn.

    Electronica zit nu ook. Een rood knipper LEDje geeft aan dat het model aan staat. Denk dat ik een stukje van de neus zonder verf laat zodat het ledje te zien is.

    DSCN8869.JPG DSCN8870.JPG DSCN8867.JPG DSCN8868.JPG
     
    Joris vd Hurk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina