Het bouwen van een eigen vacuüm installatie met automatische afslag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Japie.G, 12 mei 2012.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja! De tin-brug die door het solderen wordt gelegd overbrugt alles meer dan voldoende. Bovendien, voor de stroompjes die door het regel- (niet schakel-) gedeelte van het circuit gaat lopen is een koperbaan ter grootte van een haar meeeer dan voldoende.

    N.B.
    De koper komen aan de onderkant. Alle onderdelen steek je van boven door de gaatjes. Aan de onderkant de pootjes een beetje uit elkaar buigen (onderdeeltje valt er nu niet meer uit als je hem op z'n kop houdt om te solderen). Na solderen de overmaat van de pootjes afknippen.
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Okee, bedankt voor de info. Heb er dan nul verstand van, maar als ik iets doe wil ik het goed doen! Gelukkig zijn mijn sokdeerskills wel goed op orde

    Heb trouwens alles dubbel ingekocht, mocht het zo zijn dat alles in 1 keer lukt heb ik een tweede schakeling te koop straks
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als het verschil te groot is kan je beter pootjes afslijpen, anders heb je kans je print te beschadigen, normaal passen die pootjes in de print.
     
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik denk dat ik wat met draadjes ga doen. Was toch van plan een mooi behuizinkje te frezen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2015
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zie trouwens dat de druksensor die ik heb bedoeld is om op pads te solderen, en niet om door gaatjes te prikken, ook zijn de slang aansluitingen wel heul minuscuul

    Even goed op broeden, misschien toch ff ander printje laten komen. Pads lijken me dan toch een stuk praktischer
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Klopt. Was bij mij ook. Even uit mijn hoofd (tis al weer 3-4 jaar geleden) ik heb eerst een stukje van de isolatie van elektriciteitsdraad (die harde kern draad die in de leidingen in de muur zit) over het tuitje geschoven, daaroverheen een iets dikkere slang. Goed fixeren op tenminste 2 plekken op de print met een touwtje of ijzerdraadje door de gaatjes, zodat het niet kan bewegen.
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ahja goeie, nouja dat is wel op te lossen inderdaad zo. En anders vind ik wel een passende slang ergens.

    Ik heb trouwen deze relais aangeschaft.
    https://www.conrad.nl/nl/5-vdc-8-a-1x-wisselaar-te-connectivity-ry211005-504421.html

    http://www.produktinfo.conrad.com/d...da-01-de-PRINTRELAIS_RY211005_4_1393224_2.pdf

    Nu las ik:
    Ik kan dat zo niet terugvinden tussen al die getallen. Iemand die me zo kan vertellen of dat in mijn relais okee is? Anders ook daar een ander relais voor vinden :)

    En ik snap die sporenprintplaat zo echt niet, ik bestel er een met eilandjes. Amders moet er wel erg veel geboord en geslepen worden
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2015
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Je relais is voor 5 Volt en met 113 Ohm vraagt het ongeveer 45 mA. Dat kan een BC547 goed aan.


    Rick
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Okee top! Nu een goede layout uitdenken dan maar!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    In het schema staat bij de lm385 aansluiting 1,2,3 en 4. Komen die nummers overeen
    met de aansluitpinnen van de lm385n?

    Edit, zie t al...
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte

    In bovenstaande post zie ik dat Discus2CT pin acht van de opamp op de +5v heeft aangesloten en pin 2 open laat, echter in het originele schema zijn alleen pin 1,2,3 en 4 bezet.? Ik heb de componenten exact zo als in het originele schema aangeschaft.

    Kan iemand mij vertellen wat het juiste schema is?
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dit is het schema dat ik gebouwd heb, en hier op het forum gepubliceerd.
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Jep ik weet het Dirk, maar ik zie een verschil in hoe discus2ct de boel heeft aangesloten en hoe jouw schema is aangesloten.. Namelijk de bedrading van de opamp. Ik werk volgens jouw (Dirk) schema. Ik kan ervan uit gaan dat jouw schema (ook) klopt)
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Inmiddels heb ik alles volgens dirks schema aangesloten. Nu maar eens kijken of ik de stekker er in durf te steken...

    Eerst nog even de pots er op solderen..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb lekker ruim gewerkt, tis allemaal al zo'n gepriegel met die micro eilandjes.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Nee het schema klopt niet helemaal. Hier is vergeten pin 8 aan de plus te hangen, dit is in de schets wel OK.
    In de LM358 zitten 2 versterkers, een wordt niet gebruikt. Het is aan te raden de niet gebruikte toch aan te sluiten door pin 6 en 7 alleen met elkaar te verbinden en pin 5 aan aarde te leggen.
    Hierbij het geüpdate schema.
    VacuumPomp-2.png

    Rick
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ah bedankt! Ga ik de boel nog even aanpassen.
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    En ja hoor! Hij werkt!!! Bedankt iedereen hier!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Nu exact gebouwd volgens schema zoals gepost door RickNL. Ben er blij mee!!
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2015
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja! Had nooit verwacht dat het in 1 keer goed zou gaan. Nu nog even een mooi behuizinkje frezen met een ventilatortje er bij. Die 7805 wordt best heet namelijk!
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb mijn schema vervangen door het door Rick aangepaste schema.
    Alles zou nu goed moeten zijn.

    @Rick: bedankt!
     

Deel Deze Pagina