Het grote FPV (First person view) draadje.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ramsus42, 4 nov 2009.

  1. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    Weet jij misschien een goede ubec voor als het me niet lukt om het goed te krijgen met een filter?
     
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Waar we het hierboven over gehad hebben is amper Veron niveau.
    Als je wat wil weten over hoog/laag doorlaat filtertjes en het rekenen er aan, maar ook CLC en LCL antenne verlengspoeltjes, impedantie, resonantie etc., is de Veron (zendamateurs) een prachtige leer en ervaringsvorm.
    Helaas is op dit vlak het onderwijs behoorlijk naar andere kennissoorten verschoven. Maar dat is algemeen bekend.
     
  3. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    N.a.v. gister ben ik nu besig met het opnieuw maken van het filter. Ik weet niet zeker of ik de goede spoel gebruik. Ik heb hem gesloopt uit een oude voeding. Hij is ongeveer 1.2mH. Hierbij een foto:

    [​IMG]
     
  4. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Zou moeten werken, als je 'm goed om aansluit ;)
     
  5. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    Ik heb het klaar en uitgetest. Volgens mij is het een succes . Ik heb ff zonder propellors getest en zag geen verschil wanneer ik meer power gaf. Zelfs niet op maximaal. Hopelijk morgen in het eggie uittesten
     
  6. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Da's niet echt een goede test; zonder props trek je misschien 10% van de normale stroom.
    Maar het kan evengoed geholpen hebben natuurlijk.

    Martin
     
  7. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Klopt, je kunt in het 'eggie' nog wel eens bedrogen uitkomen ;)
     
  8. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    We zullen zien . Morgen gaat het niet regen, mooi dagje om te vliegen dus.
     
  9. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Zoals Martin zegt, het kan net zo goed wel geholpen hebben ;)

    Theoretisch gezien moet het nu gewoon werken, als alle video componenten maar achter het filter zitten en de L voor de C zit ;)

    Maargoed, als er iets is dat ik heb geleerd over electronica dan is het dat het in de praktijk nog wel eens anders uitpakt dan in het theoretische model, dus gewoon proberen en je ziet het wel.

    Persoonlijk denk ik dat het wel werkt, overigens ;)
     
  10. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    Ik heb net een testvlucht gemaakt en het is een succes . Wat een verschil! Het veranderen van het filter en toevoegen van vtx achter het filter werkt erg goed. Ik merk geen verschil tussen geen of volledig gas open. De lijnen zijn helemaal verdwenen.
     
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
  12. wippo76

    wippo76

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    142
  13. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    Ziet er goed uit. Deze oplossing werkt ook heel goed. Wat meer werk maar dat heb ik er wel voor over.
     
  14. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Die doet eigenlijk precies hetzelfde, ze vragen er gewoon geld voor :roll:

    Je kunt het beter zelf maken, tenzij je een fobie hebt voor soldeerbouten o.i.d., maar dan zit je bij fpv sowieso op de verkeerde plek :p

    Het is allebei een low pass filter die alleen DC door moet laten, en daar werkt eigenlijk alles wel voor. Gewoon een lekker grote spoel & capaciteit nemen en dan is je probleem opgelost. Scheelt je weer 16 dollar uitgeven aan iets dat niet meer is dan een spoeltje en een condensator :p
     
  15. wippo76

    wippo76

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    142
    Nee klopt hoor
    Maar deze werken net iets beter dan mijn eigen dingen en het niet gewoon een spoeltje volgens mij
    Verder is het lekker compact
    Heb absoluut geen fobie voor solderen
    Doe niet anders :)

    A common-mode choke coil is used to provide large impedance (resistance) against common-mode current noise picked up by both power leads. It is more effective for noise suppression than conventional ferrite ring and differential-mode inductor setups
     
  16. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Daar staat alleen maar dat de zwarte draad ook is meegewikkeld. Je hebt nu eenmaal de keuze tussen zo'n filter en een differential mode filter waarbij dat niet het geval is. Ik moet zeggen dat ik meestal liever differential mode weg filter i.v.m. schakelende BEC's .e.d. De storing komt dan van binnenuit en daar helpt common mode filtering niet tegen. Tegen instraling helpt het wel natuurlijk, maar ook afscherming en/of voldoende afstand houden helpen dan goed.

    Martin
     
  17. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Ik zou wel eens een test willen zien tussen de verschillende LC filters. Met name de Common mode die wippo (en ik ook) gebruikt. En het type dat hobbyking verkoopt maar nooit in stock heeft.
     
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Is waarschijnlijk niet merkbaar. (althans.. ken maar een enkeling die ze ooit gekocht heeft en doen het gewoon naar behoren).
    Wel het verschil tussen Common en Single. Met name de werking van de OSD info in het scherm kan issues geven bij Common. Vandaar het advies om bij gebruik van een OSD de Single te nemen. Sommige commerciele filters hebben daarom een soldeerbruggetje als mogelijkheid om een keuze te maken.
    Staat overigens hier ook beschreven.
    http://team-blacksheep.com/products/prod:commonmodelcfilter
     
  19. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Dat ligt met name aan het soort noise waar je mee te maken hebt.

    Het verschil tussen common mode en differential mode noise is hoe de noise door het circuit gaat. Als je te maken hebt met differential mode noise dan helpt een common mode filter niet, en omgekeerd (dat is belangrijk om je te realiseren). Je moet dus kijken waar je noise vandaan komt en hoe die door je circuit gaat.

    Bij differential mode noise gaat de noise via je signaal en dan via je ground terug naar de noise source. Die staat dan in serie met de signaal source.

    Bij common mode noise is je hele circuit een onderdeel van het noise circuit. Je noise gaat dan zowel via de signaal als de ground in dezelfde richting door je circuit heen, en via een andere ground terug.

    Om dit eruit te filteren moet je hele circuit door die ferriet ring heen gaan zodat het als één kabel en één inductor gaat werken. Als je alleen de signaal door je ferriet ring laat gaan dan kan de noise nog steeds via de ground lopen omdat het er parallel aan staat. Omgekeerd, als je te maken hebt met differential mode noise moet er natuurlijk maar één kabel (de signaal kabel) door de ferriet ring gaan.

    Het grote verschil is dat common mode noise ook op te lossen is door het afschermen van je componenten :)

    Overigens werkt een common mode filter nog steeds wel tegen differential mode noise, omdat we een LC filter gebruiken, en de C dan nog steeds filtert ;)

    EDIT: Verf was me voor, ik betwijfel ook hoe veel je er mee wint door een common mode filter te gebruiken... misschien ga je er zelfs door achteruit :p
     
  20. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Je hebt ze nu trouwens ook op 4s : ivc store - fpv gear - LC Power Filter - JST - 4S compatible
    Ik heb mijne op common staan, samen met de storm werkt dat prima.
     

Deel Deze Pagina