Het grote Frsky topic

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door sven, 5 jan 2011.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Discussieer erop los, zolang het maar over Frsky gaat.
    Wat voor bereik haal je met jouw systeem?
    Zijn de tests waarin het 5km haalde een fabeltje?
    Hoe stel je het systeem het best op?
     
  2. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Eind deze week heb ik V2, en dan ga ik daarmee verder testen.
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    V2? Heb ik weer wat gemist?
    Welke versie is hobbyking aan et peddelen?
     
  4. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Toen het hele feest met Telemetry er kwam heb ik het meteen gekocht. Sinds anderhalve maand verkopen ze versie 2. En daarin hebben ze volgensmij het eerst piepje op 80% ontvangst gezet ofzo.

    Maar dat weet ik dus pas als ik of dat ding van FlyTron heb, of als ik hem hier aan de seriele poort van mijn laptop/computer hang.
     
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Nou, zoals al eerder gezegt:

    Ik gebruik de V2 versie i.c.m. een 200mW 1,3gHz tx. Deze zitten zo'n 6cm van elkaar af.
    Bereik is max zo'n 300 meter omhoog en van mij af.

    Ook Robert heeft hier last van. Hij zegt niet veel verder te komen dan 150 meter.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds dat ik dit systeem gebruik op de quad, ik nog geen enkele keer ben neergekomen. Ook de piepjes wanneer het feest over is werkt fantastisch.
    Ik kan niet meer zonder op de quad, alleen het bereik valt mij ( nog) enorm tegen...
     
  6. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Je record was..?
     
  7. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Bijna 5km, met de ontvanger helemaal op de staart van de TwinStar: 1 antenne omhoog langs rudder en 1 horizontaal over de elevator zodat ze 90 graden hoek maken.
    300mW 1,3GHz video zender op de neus.

    Wat me een beetje tegen valt is dat ik keer op keer gezegd heb dat het een record is. Er zijn dagen/gebieden waar ik maar tot 2 of 3km kwam.

    Ik denk dat ik m'n signature maar aan ga passen naar: "Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst."
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2011
  8. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    nee nee, je begrijpt mij verkeerd. 2 tot 3 kilometer vind ik al gigantisch voor zo'n simpel setje. Ik snap alleen niet dat ik, maar ook andere maar zo'n 300 meter met het setje haal. Ligt dat nu puur aan de videozender die er dicht bij ligt? Ik hoop dat knikvleugeltje straks met wat opheldering kan komen..
    't is niet dat ik je niet geloof, maar ik blijf mezelf achter mijn oren krabben hoe het nu kan..
    Nougoed, misschien zit 't hem toch in de afstand tussen de vTx en de Rx.

    Robert, jij hebt zo'n mooie vliegende vleugel van een 1,70 breed..vTx op de tip, ontvanger in het midden. Da's zo'n kleine 90cm van elkaar gescheiden..dat zal kunnen helpen..
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2011
  9. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Waar het volgens mij aan ligt is dat de nieuwste versie veelste vroeg gaat piepen.
    Waarschijnlijk omdat FrSky dacht "better safe than sorry".

    Er is een mod voor de Turnigy 9X waarmee je de FrSky module aan de seriele poort aan de binnenkant van de zender maakt zodat je alle gegevens live op het scherm van je zender te zien krijgt, en je zender gaat piepen bij een vooraf aangegeven RSSI.

    Ben alleen veelste bang dat ik m'n zender mol.

    Hier is wat het kan doen:
    http://code.google.com/p/gruvin9x/wiki/FrSky
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2011
  10. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Zou kunnen.. Alleen is het vrij "engig" op een quad. Waarmee vlieg jij je gaui Baggus?

    Vlieg je die niet met je Telemetry dan kun je het eens proberen? Tx vlak naast je ontvanger en dan even knallen.
     
  11. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Gaui vlieg ik gewoon met FrSky, en ben ik al bijna 1km weg geweest. 4 ESC's en een 300mW 1,3GHz video zender zo dicht bepakt, dan moet je ook niet verder willen gaan. Maar 1km ver is ook ontzettend ver voor een quadcopter, batterij is te snel leeg om verder te vliegen.

    Het mooie aan een vliegtuig is dat hij verder zweeft op het moment dat er ff geen signaal is, meestal pakt hij dan iets verder het signaal weer terug. Met een quadcopter is dat wel even anders.

    Maar had je
    http://code.google.com/p/gruvin9x/wiki/FrSky
    al gezien?

    edit: hier ben ik dus bang voor: http://code.google.com/p/gruvin9x/wiki/FrskyInterfacing
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2011
  12. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    tering.. 1km is al een heel stuk verder dan 300 meter.
    Zodra het rustig weer is ga ik nog eens testen op het grote veld die je soms in mijn video's zag. Daar is de lucht lekker schoon, en ga dan nog eens een test doen. De antenne's netjes 90graden.

    Wat dat betreft is 300 meter voor mijn quad al meer dan genoeg hoor. Zodra ik de spanning in zie kakken heb je inderdaad niet veel meer over om terug te vliegen. Genoeg te spelen binnen een straal van 300 meter:D

    Ps, nope beide artikelen nog niet gelezen. ga ik zo even doen!
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2011
  13. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Tot nu toe ben ik niet zo tevreden met FrSky.
    De module krijg ik niet werkend.
    Het een en ander ook bij Robert getest.
    De ontvanger werkt wel maar de module wil niet
    Ook niet op Robert zijn MC 12.
    Ook de firmware updates helpen niet.
    Ik heb een nieuw setje bij HK besteld hopelijk werkt die module wel.
    Terug sturen heeft helaas geen zin voor dat bedrag.

    Zie Binding problems op youtube
     
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    5km hoeft van mij toch niet, ik zou al dol gelukkig zijn met 2km. Mij ging het meer om het signaal verlies alarm. Maar 300 of zelfs 150 meter vind ik zielig. Dan ben ik denk ik nog beter af met mijn andere module, Assan.
     
  15. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Tsjah, verdere testen zullen uitwijzen hoe goed het setje nu is.

    heef baggus geluk, of komt het door een andere configuratie..

    We zullen het wel zien:). Die telemtry piepjes zijn inmiddels onmisbaar voor me:)!
     
  16. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Ik zie het probleem niet zo maar dat komt misschien omdat ik met een patch werk en toch eigenlijk niet verder hoef weg te vliegen dan een kilometer. Op zo'n afstand staat het zweet al op m'n voorhoofd. Misschien hebben ze de ontvanger wat magertjes afgesteld om er meer veiligheid in te bouwen. Ik heb nog niet kunnen testen met de frsky hoever ik met mijn opstelling komen kan en ben nog niet tot het piep bereik geweest. Ik heb m'n frsky ontvanger op 65cm van m'n videozender zitten.
     
  17. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    idd, we gaan testen.

    Die piepjes geeft mijn Jeti-set ook, maar dan pas als de signalen op 0...0 staan. (schaal 0-9). Dus te laat. Gaat de pieperij, heb je al geen verbinding meer, of bij vlagen. De Jeti-set liet me in de steek bij 1000 meter. Dat is te weinig, ook omdat ik wel eens thermiek zweef. Je bent zo maar ver weg. Daarom een FrSky-set gekocht.



    Ik wilde de FrSky-set testen op de volgende manieren:

    1. FrSky standaard set met omni's
    2. Jeti-set met omni's (om te vergelijken)
    3. zie 1 maar dan met patch. (in mijn geval 11dBi circular)
    4. zie 2 maar dan met patch.
    5. zie 3 i.c.m. 5.8 AV incl. patch. (50 cm. afstand onderling)
    6. zie 4 i.c.m 5.8 AV incl patch. (idem)
    7. losse AV-set met omni's (5.8, 200 mW)
    8. losse AV-set met patch (12 dBi)

    Andere suggesties??



    Taco.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Zou het niet handig zijn om in de topictitel FPV toe te voegen? Ik heb de neiging om bij "nieuwe berichten" op dit draadje te klikken, maar ik heb niks met FPV. Ik weet wel dat er ook staat dat dit draadje in het FPV forum zit, maar dat mis ik wel es (en ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben)...
     
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Tis eigenlijk niet enkel FPV, dus hoort hij zelfs in et elektronica forum.
    Want 150 meter vliegen lukt me zelfs zonder FPV nog wel.

    En bij topics in et onroad auto gedeelte zetten ze ook geen onroad in hun topic titels omdat de offroaders anders wel eens bij de verkeerde bandjes kijken. ;)

    Je kunt ook het FPV gedeelte uitschakelen trouwens:
    - Links boven op Gebruikers Eigenschappen klikken.
    - Links in het lijstje op Opties wijzigen klikken.
    - Onderaan in de lijst zorgen dat FPV "highlighted" is.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou ja, dan staat het kennelijk in het verkeerde forum toch?
    't Is niet dat ik niks over FPV wil lezen (dat doe ik soms wel en er zijn soms leuke filmpjes bij) maar het is gewoon niet zo duidelijk zoals het nu aangekondigd staat.
    FrSky is niet specifiek FPV. Als Futaba een FPV set levert, en je opent daar een draadje over, noem je dat toch ook niet "Het grote futaba topic"?
     

Deel Deze Pagina