Het grote Micro Magic topic - Vragen? Tips? Ervaringen? Allemaal welkom hier!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Indoorvlieger, 17 jul 2012.

  1. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Graupner niets, maar zeilmaker is gewisseld.
    Hoe je dat wist, plakkertje in de halshoek...
    (Heb al die zeiltjes toen nog bij de zeilmaker gezien, stapels om gek van te worden).

    Daarna is er nog een hele serie geweest die leken alsof die van een dronken tor afkomstig waren, na genoeg zeuren zijn ze toen bij GRP nog in het magazijn wezen kijken en hebben toen de nieuwe zeilmaker erop aangesproken en sindsdien is de qualiteit in orde en de strooiing beperkt.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dus de huidige (r)MM zeilen zijn wel weer van goede kwaliteit? Wat is er dan minder aan de slechte serie rMM zeilen?
     
  3. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Zeilen uit een stuk hebben een voorlijksronding nodig om niet helemaal een plank te zijn.
    Deze voorlijksronding hoort mooi rond te lopen en tevens overeen te komen met je mastkarakteristiek.
    Deze slechte serie had destijds een voorlijksronding, die heen en weer slingerden.
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb mijn 2e boot maar eens een beetje aangepakt, ten eerste de lelijke merkstift-letters van de zijkant verwijderd, en stickers geplakt. En het kielgewicht was nog blank lood, wat niet helemaal goed voor de gezondheid is, dus daar een paar laagjes lak over. Het is nu bijna perfect dekkend, misschien nog 1 laag, of ik laat het zo. De kiel zit toch onder water.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Hallo,

    Ik heb een paar vraagjes mbt de classic Micro Magic...:confused:

    Met hoeveel bolling moet het grootzeil en fok gespannen zijn,dit kon ik niet echt in de beschrijving vinden.

    En omdat ik toch het een en ander als spareparts wil hebben is mijn vraag of de carbon mast ook op de classic past en welke mastdelen dan anders zijn.

    Alvast bedankt :p
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    De vraag over de juiste bolling laat ik over aan de meer ervaren zeilers, maar de carbon mast past zeker wel op de classic. Op het plaatje boven je bericht zie je mijn 2e boot, die net als de eerste een carbon mast heeft, en ook een Classic versie is.

    Misschien dat deze video wel helpt met de zeilen afstemmen: [media=youtube]mwk8DTptrwY[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    De mast op de cMM is een alu mast van 6 mm.
    Deze kun je vervangen door een carbon buis van 6 mm.
    Beslag kun je overzetten.
    Zonodig, afhankelijk van de gebruikte carbon buis, een versterking in de mast ter hoogte van de beslagdelen voor giek en neerhaler.
    In principe kun je afzien van wanten en zalingen op je carbon mast.

    De beslagdelen die voor de rMM in de handel zijn passen ook op de cMM en andersom.

    Bolling, hangt van meerdere faktoren af zoals: wind, golf, zeil en persoonlijke voorkeur.
     
  8. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    [​IMG]

    Dankjewel voor het snelle antwoord....

    Het filmpje is idd duidelijk over de zeilen en wat ik zo zie heb ik ze juist gespannen.

    Ik ben wel blij dat de carbon-mast op de classic past alleen zie ik wel een hoop andere mastdelen dan bij de alu-mast.
    Dus ik ga even kijken voor alle delen die ik nodig heb,het is de bedoeling dat de micro mee op vakanties gaat en dan heb ik graag wat reserve-spul bij mocht er eventueel iets stuk gaan.

    En verder zal ik het zeilen nog verder onder de knie moeten krijgen :D
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De juiste bolling hangt van de windsterkte af, veel wind weinig bolling, weinig wind veel bolling.
    Veel varen en oefenen, liefst op een water met een stabiele wind dan kan je het verschil merken.
     
  10. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    OK dankje dat is ook een duidelijke tip....

    Het water waar ik ben gaan varen is een grote open plas waar wel wat bomen staan.

    Het zeilen is nieuw voor me, maar het is wel heel leuk om te doen,gisteren 1,5 uur op het water geweest en al doende wat dingen geleerd. :cool:
     
  11. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Edwin, denk eraan dat je alu mast niet erg stijf is.
    Dus op vakantie mee, een beetje uitkijken met stoten ed ivm verbuigen.
    De Alumast is mogelijk deelbaar, de carbon laat je het liefste in een stuk.

    Op de foto lijkt het dat je voorstag wat meer spanning zou mogen hebben.
    Afhankelijk van de hoeveelheid wind meer of minder spanning dan op het voorlijk van je fok.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Misschien een tip om die stuurhelm, die voor de sier op het roer zit, eraf te halen. Grote kans dat je grootschoot eraan blijft haken...
     
  13. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    De mast heb ik niet deelbaar gemaakt dit ivm de sterkte, ik had het idee dat 1 geheel de krachten beter kan opvangen.
    Voor transport als ik hem meeneem op vakantie demonteer ik de boot en wil ik de mast in een pvc-koker doen,ik heb het idee dat de mast snel verbuigt of knikt.

    Ik weet niet of ik de voorstag nog meer kan spannen,het voorlijk staat aardig strak gespannen. ( op de foto heb ik de zeilen wat gevierd ivm de wind)

    Die stuurhelm heb ik er idd mee opgezet als aardig detail,als er iets achter blijft hangen dan gaat hij er gewoon af maar tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

    Ik moet ook nog de neerhouder aanpassen want deze verschuift wel wat en kan de giek teveel omhoog komen waardoor het grootzeil gaat klapperen.

    (ik hoop dat ik de (zeil)termen goed zeg.... ;))
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Kan het zijn dat de alu neerhaler niet veel kan hebben? Die bij mijn 2e boot zat onderaan vast, wellicht oxydatie, misschien ooit een druppel lijm tussen gekomen, je weet het nooit bij een 2e hands boot. Met een beetje aandrang leek hij weer vlot te komen, maar 1 slag verder draaien en 1 van de oogjes brak af, de rest met schroefdraad en al achterlatend in het middelste gedeelte...

    Nog geprobeerd de restjes uit te boren, maar dat mocht niet baten. Op dit moment maar even een vaste neerhaler van een stuk massief koperdraad gefabriceerd, zodat ik kan zeilen totdat ik een vervangende spanner heb...
     
  15. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    De Alu neerhaler corrodeert vrij makkelijk.
    Het is zekers aan te raden deze van wat vaseline te voorzien voor montage.
    Regelmatig schoonmaken, zeker na varen op zout is aan te raden.
    Wanneer het eenmaal vast zit, breekt het oog makkelijk af wanneer je probeert het toch gangbaar te maken.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    nooit problemen mee gehad. En als noodmaatregel kun je ook een "Classic MM-neerhaler" fabrieken? Stuk draad en spannertje, klaar.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dan lag het toch niet (helemaal) aan mijn lompheid, zat mezelf al verwijten te maken dat ik eraf had moeten blijven, of alleen de nog wel gangbare kant een slag had moeten indraaien.

    Wel een nadeel, ik begrijp dat die neerhalers alleen per 10 verkrijgbaar zijn...


    @Roel: Misschien komt het omdat mijn 2e boot van een nieuwere generatie is (hij zou dit jaar zijn gebouwd, wat best zou kunnen, want het ABS is nog verblindend wit, en krasvrij) en dat de kwaliteit van het aluminium minder is dan van eerdere series? De spanner op mijn andere boot is minimaal een jaar oud, en waarschijnlijk veel ouder, aangezien die boot nu zijn 3e eigenaar in mij heeft gevonden, en daar is geen corrosie te bekennen.

    Nadeel van een neerhaler met touw is dat de giek dan toch nog naar beneden kan, want met een vaste spanner niet kan. Met het stukje massief koperdraad, wat ik op maat heb gebogen om de lengte van de neerhaler te benaderen, is de giek star, hij houdt nu dezelfde hoek. Alleen is het afstellen nu een kwestie van buigen, en dat zal niet lang goed gaan, maar voorlopig kan ik met deze afstelling waarschijnlijk wel zeilen, totdat ik een nieuwe spanner heb weten te regelen. Of 10, als ze echt niet los verkrijgbaar blijken te zijn...
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2012
  18. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Ik heb geen last van corrosie op de neerhouder, dit omdat ik geen alu-neerhouder heb.;)

    De neerhouder op mijn MM is er een met een touwtje en een spanner...
    Omdat ik er 1 te weinig had zelf gauw eentje gemaakt maar in mijn enthousiasme de gaatjes afgeschuind.
    Maar heb nu een nieuwe gemaakt en die werkt gelukkig goed.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb toch een voorkeur voor een neerhaler die niet alleen trek-, maar ook duwkrachten kan opvangen, zodat je niet per ongeluk de schoot zo ver kan aantrekken dat bijvoorbeeld het zeil scheurt, en de hoek van de giek met de mast vrijwel constant blijft. Maar misschien heeft dat wel helemaal geen voordeel, en is een neerhaler die alleen trekt wel beter.
     
  20. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Ach, het Alu van de spanners is nooit super geweest.
    Ook niet altijd is het draad even goed...
    Heb er dan ook al xxx tal in mijn handen gehad.
    Gebruik zelf van alle soorten wel wat.
    Spanners met dubbel draad, spanners met aan een zijde draad alsook het bekende touwtje principe. Ook hoek van spanners varieert.
    Heb nog nooit de angst gehad er een schoothoek eruit te trekken, om het even welk doek ik erop had.
     

Deel Deze Pagina