Het grote Micro Magic topic - Vragen? Tips? Ervaringen? Allemaal welkom hier!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Indoorvlieger, 17 jul 2012.

  1. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Lijm, is persoonlijke voorkeur.
    Gebruik zelf Stabilit, omdat ik dat toevallig hier om de hoek verkrijg.

    In de Skyshark boren, heb ik met een 1 mm boortje gedaan en nog nooit problemen gehad met uitscheuren, dit in tegenstelling tot de Graupnermastjes.
    Maar voor wat voor bevestigingen zou jij in je giek willen boren?
     
  2. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Heb de stoute schoenen aangetrokken en ook een racing MM besteld.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Leuk, weer eentje erbij. RTR of bouwpakket?
     
  4. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    RTR..... echt niet, gewoon weer lekker knutselen aan de eettafel.
     
  5. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    haha, Stefan wel hoor ;)
     
  6. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    zeilen voor Micro Magic

    Hallo,
    Kan je zeilen maken uit eender welke zeilstof, of is de lichtste versie te licht en niet vormvast genoeg?
    Ik zou zelf m'n zeiltjes willen maken voor m'n MM en met de bestaande kleurtjes kan ik ook direct m'n MM personaliseren.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb zeilen uit een soort folie, vrij dun, zat al bij de 2e hands boot die ik heb gekocht. Ik heb ook gelezen dat met bloemenfolie zeilen worden gemaakt. In principe is dunner materiaal beter in lichte wind, vormen de zeilen zich beter naar de wind, maar zijn ook kwetsbaarder. Misschien kan Arjan (ahclinq) nog wat tips geven, die heeft veel meer ervaring met zeilen maken.
     
  8. Opa klok

    Opa klok

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    43
    Zeilen worden ook vaak uit Icarex gemaakt.
     
  9. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Ik heb nu zeiltjes uit polyesterpapier,die wel iets vormvaster is als folie, maar ik heb hier ook zeer dun en licht zeilstof liggen en dacht dat dit niet vormvast genoeg was. Ik dacht dat het spinakkerstof is, maar weet het niet zeker.
    Heeft er iemand ervaring met zeilstoffen?
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2013
  10. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Geen zeilers aanwezig:confused:
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bob,

    Spinakerstof heeft wat diagonale rek, hoeveel is afhankelijk van het merk.

    Op mijn 1M boot heb ook spinaker zeilen, in drie panelen, waardoor ik de niet rekkende zijde parallel aan het achterlijk kan houden, die zitten er al 8 jaar op en de vorm is nog steeds goed.

    MM zeiltjes zijn zó klein, daar kun je best wat materiaal aan 'verexperimenteren' om het beste resultaat te krijgen.

    Gewoon proberen!

    Groeten, Jan.
     
  12. MarioSt

    MarioSt

    Lid geworden:
    2 nov 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zeilmateriaal

    Hi Bob,

    Op mijn Robbe Estelle (l=1,1 m) heb ik als kit geleverd gekregen met iets als ParaTex. Dit kost ca. 7 Euro/m, 1,5 m breed. Dit is éénzijdig gecoat met Polyurethaan. Als het nat wordt heb ik lelijke vervormingen die na drogen wel weer weggaan.
    Op mijn Robbe Smaragd (l=1,38 m) heb ik zelf de zeilen van Chikara gemaakt. Dit is tweezijdig gecoat met Polyurethaan ca. 16,5 Euro/m van 1,55 m breed.. Deze zeilen heb ik van bolling voorzien. De Smaragd wacht op gunstig weer voor zijn maiden trip. Dus ik heb er nog geen ervaring mee.

    Succes en goed vaarweer.

    Mario
     
  13. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Bij een MM maakt het allemaal niet echt veel uit.
    Vervelender is het wanneer je doek onder invloed van de luchtvochtigheid vervormd, krimpt of uitzet.
    Icarexdoek, ik heb het met de kettingdraag evenwijdig aan achterlijk alsook evenwijdig aan voorlijk gezien, maar de mogelijke vervorming was niet waarneembaar bij dit bootje.
    Bij meer vervormend doek zou ik de minst vervormende zijde evenwijdig aan achterlijk maken en het voorlijk met een dun strookje versterken welke ook in de trekrichting (evenwijdig aan voorlijk) het minste elastisch reageert.

    Maar een MM zeiltje is nauwelijks groter dan een zakdoek, dus eens wat proberen kan geen kwaad en voor weinig geld kun je plenty doek kopen.
     
  14. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    OK, bedankt iedereen voor de info.
    Ik zal er een paar maken en experimenteren.
     
  15. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Hallo,
    Ik heb eens de originele zeiltjes en de nieuwe zeiltjes gewogen, met als resultaat 10 gram minder:D. De originele wegen 21 gram, mijn gemaakte in polyesterfolie 20gram en mijn nieuwe in spinakkerstof 10gram.
    Hopelijk zeilen ze ook super.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Zien er netjes uit, ik ben ook benieuwd naar de resultaten.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Wordt er nog een beetje met de MM gevaren, of neemt de RG65 langzaam maar zeker het roer over?

    Ik denk dat ik zelf maar eens een andere accu in mijn witte MM ga zetten. De huidige heeft nog maar zo'n 70% van de capaciteit, en kan alleen erg langzaam worden geladen, ca 0.3A max. Ik heb al een Hobby King "LSD" pakketje liggen, ongeveer anderhalf keer de capaciteit van het huidige pakket, en met vrijwel geen zelfontlading. Aan de andere kant, zelfs met de wat mindere huidige accu kan ik nog wel een paar uur varen.
     
  18. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Ik vind die LSD pakketjes van HK een beetje overkill 2300 mAh en zwaar. Zo'n 30 gram per cel = 120 of 150 gram naargelang je met 4.8V of 6V vaart. Ik gebruik pakketjes van AAA 850mAh = 56 of 70 gram.
    Het kan nog lichter met een lipo en een BEC erbij, maar dit vertrouw ik niet.
    Het hangt er natuurlijk vanaf of je wedstrijden vaart of juist voor de fun.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb in mijn andere MM ook een AAA Eneloop pakketje liggen, en in deze een Graupner 2000 mAh. Wel een voordeel, je hoeft waarschijnlijk geen extra lood meer achterin te leggen als je met wat meer wind gaat varen.

    Is die 30 gram trouwens gemeten, of van de site van Hobby King? Die overdrijven namelijk wel eens met het gewicht, zodat er sneller voor een duurder verzendtarief wordt gekozen, zo lijkt het.
     
  20. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Die 30 gram is zelf gewogen. Bij meer wind zet ik m'n kiel iets meer naar achteren gericht, bij hevige wind kun je dan inderdaad een beetje meer gewicht achterin leggen.
     

Deel Deze Pagina