Het grote MPX Easystar Tips, Tuning & Informatie topic

Discussie in 'Beginners' gestart door klaaz, 20 mei 2005.

  1. klaaz

    klaaz Guest

    Het grote Mutiplex Easy Star Tips & Tuning verzamel topic
    Het Multiplex EasyStar topic bloed een beetje dood na 24 pagina's. Er zijn echter veel starters zoals ik (pas 4 vluchten) die erg nieuwsgierig blijven naar de verschillende tunings mogelijkheden die andere, meer ervaren vliegers al hebben toegepast. Ook wordt de Easystar vaak als eerste toestel aangeschaft zonder zender en andere toebehoren. Dit betekent dus dat je zelf moet bedenken welke onderdelen je er bij aanschaft. Dit kan een behoorlijk lastige klus zijn als je geen modelbouwervaring hebt.

    Het leek me daarom een aardig idee een nieuw topic te starten en deze te vullen met alle mogelijke motor/regelaar/prop combinaties waar reeds succesvol mee gevlogen is. Uiteraard zijn wijzigingen aan het airframe ook de moeite van het vermelden waard. Zo kunnen we met zijn hoop een heleboel geld besparen door direct werkende combinaties toe te passen.

    De Multiplex Easy star

    [​IMG]

    Enkele filmpjes
    http://www.pigs-airlines.be/video/165-6586_MVI.avi
    http://www.pigs-airlines.be/video/165-6575_MVI.avi
    http://www.pigs-airlines.be/video/166-6608_MVI.avi
    http://plawner.org/video/easygo.wmv

    De MPX EasyStar wordt geleverd in de volgende combinaties
    MPX EasyStar vliegtuig
    in deze combinatie vindt je het complete vliegtuig, inclusief Speed400 motor en de nodige stickers. Zaken als montage gereedschap, lijm en overig benodigde electronica dien je uiteraard apart aan te schaffen.
    MPX EasyStar RTF (Ready te Fly)
    In de RTF set zit het MPX EasyStar vliegtuig zoals hierboven besproken, maar dan inclusief een Hitec Focus 3 Radiozender, (2) Tiny-S Servos, X-08 Speed Control, Speed400 Motor, de benodigde accu's en een eenvoudige lader.

    De specificaties van het vliegtuig:
    • Spanwijdte 1370 mm
      Lengte over alles 917 mm
      Romplengte 870 mm
      Vlieggewicht Serie - 400 Motor / 6 Cellen AA ca. 680 g
      Vleugeloppervlakte ca. 24 dm²
      Vleugelbelasting ca. 28 g/dm²
      RC-Functies Richting-, Hoogte en Motorregeling
    Het vliegtuig wordt opgebouwd uit voorgevormde Elapor onderdelen. Elapor is een sterk verdicht schuim wat tegen stootje kan en eenvoudig met een geschikte Cyanacryl lijm gemonteerd en gerepareerd kan worden. Sommige EasyStar vliegers plakken het model met plakband in elkaar om later eenvoudig de motorisering en electronica te kunnen vervangen.

    Benodigde extra onderdelen
    Benodigd bij de standaard EasyStar (alleen vliegtuig):
    • Twee servos met een lengte van max 31mm (Bijv. Hitec HS81)
      Regelaar voor de motor (bijvoorbeeld schulze slim-20be)
      Ontvanger (Vaak bij zender, maar los:pico 5/6 UNI of Micor IPD UNI)
      Zender (bijvoorbeeld futaba skysport 4)
      Cyanocryl lijm en gereedschappen (mesje, schroevendraaier, tangetje)
    Benodigdheden bij EasyStar RTF
    • geen
    Leveranciers met website EN voorraad
    http://www.quartel.nl (Geen rechtstreekse link mogelijk)
    http://www.zwaluwmodelbouw.nl (Easystar - EasyStar RTF)
    http://www.2brothersrc.com (Easystar - EasyStar RTF)
    Meer leveranciers met voorraad? Meld het in dit topic en ik zet ze er bij (link!)

    Geschikte, alternatieve motorisering en electronica
    Verschillende gebruikers hebben de Easystar reeds voorzien van sterkere motoren, bijpassende regelaars en accu's met hogere capaciteit. In veel gevallen met als doel hogere prestaties (grondstart, vertical climb etc), andere om vooral maar lang te kunnen blijven vliegen.
    Ik heb daartoe uit het voorgaande topic enige opties overgenomen die uit ervaring van de posters goed zouden werken:
    • [wiebe] mega 16-15-6 en gunterprop, 3 cellen lipo's 1500mah (regelaar n.b.)
      [Alex Talsma] Mega 16/7/10 en 6x4 prop. Volgas stroom verbruik is dan 8A. Er moet eigenlijk een 6x3 prop op. Ik vlieg met 3S2P 1500 mah lipo. Dus 12 volt en 3A. Het gewicht is dan 705 gram.
      [gast]Mega 16/7/10 met GRP 6*3, Hacker Master 18-3P, 2x GRP C341, Schulze 835, 3s2p 1500 Kokam´s, Vlieggewicht 690 gram.
      [wiebe]AXI 2208/20 en accu 3 cellen lipo,1500ers
    Wiebe merket te recht op dat de Easystar ook prima vliegt met de standaard motorisering en pro (Gunter) en 7 of 8 cellen NIMH. Zo vlieg ik hem persoonlijk ook en houdt hem ca. 15 minuten in de lucht. Gaan verticale takeoff uiteraard meer een goed performer.

    Leren vliegen
    Leren vliegen is voor de beginner nog wel de moeilijkste stap in de meeste gevallen. Vooral het naar je toe vliegen is erg verwarrend aangezien de controls dan tegenovergesteld werken. Het vliegen kun je echter ook op de computer leren met bijvoorbeeld FMS en een geschikte controller. Eventueel kan ook met de joystick geleerd worden wat het betekent als een modelbouwvliegtuig naar je toe komt vliegen. Het is zeker verstandig dit te oefenen voordat je de EasyStar los laat.

    Ben je echter zover, heb je je vliegtuig klaar dan houdt niks je meer tegen mits je aan de volgende zaken hebt gedacht:

    Zorg voor een goede balans in het vliegtuig, het zwaartepunt op de juiste plek.

    Zorg dat alle stuurvlakken (richtingroer en hoogteroer) goed de juiste richting op bewegen bewegen. Het roervlak dient van achteren gezien naar links te bewegen als je de knuppel naar links beweegt. Uiteraard dienen de stuurvlakken terug te komen wanneer je de stick loslaat. Het word vaak aanbevolen het richtingsroer in de ontvanger aan te sluiten op de aileron functie, zodat een later overstap naar rolroeren geen problemen met gewenning oplevert. Je zender is uiteraard 35 Mhz of eventueel 27 Mhz. De laatste zal echter snel gestoord kunnen worden door speelgoed zenders omdat deze ook op 27 Mhz werken. Vlieg je op 35 Mhz overtuig je er dan van dat er geen modelbouwvliegveld in de buurt is waarvan je de zenders zou kunnen storen. Of nog beter, meld je aan bij een vliegclub, hier zijn altijd mensen die je op weg kunnen helpen met zender en kanaal gebruik, en natuurlijk het vliegen zelf.

    Voor de rest is het een kwestie van oefenen. Tot ca. windkracht 3 is er mee te vliegen. De eerste keer is het echter verstandig om dit te beperken tot windkracht 2.

    Hoe verder met dit topic
    Het is mijn bedoeling om dit topic verder uit te breiden met zoals gezegd tip's en tuningsopties. Voor beginners zoals ik is het erg lastig om goede onderdelen bij elkaar te verzinnen en om vervolgens een leverancier te vinden die al deze onderdelen tegen een eerlijke prijs kan leveren. Het verbaast me dan ook dat de heren winkeliers hier nog niet op ingesprongen zijn met bijvoorbeeld een keuze menu op de website waar je de uit beschikbare opties de juiste combinatie kunt bestellen. Maar het is me als beginner al vaker opgevallen in modelbouwwinkels dat het erg moeilijk is om als beginner de lucht in te komen met welk vliegtuig dan ook ;) Vaak geen voorraad, niet relevante adviezen, nog nooit gehoord van de EasyStar etc.

    Het idee:

    Antwoorden, tip's en truc's in dit topic volledig houden. Dus wanneer je een motor adviseert, vermeld dan ook de gebruikte regelaar en accu's. Vermeld het liefst ook even waarom je die combinaties zo'n goede vindt, en wat je er nu mee kan t.o.v. de originele setup.

    Een voorbeeld (deels verzonnen!, link's zijn eerste de beste gevonden via Google):


    Waarom?
    Omdat ie dan lekker verticaal kan en een grondstart kan maken.

    Succes en help de starters een stapje verder en de would be beginners over de streep!
     
  2. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Bij de Brothers meestal ook de RTF en de kitversie in huis......

    succes met t topic.................Peet...................8)
     
  3. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    hoi klaaz
    je bent vergeten er bij te zetten dat hij ook prima vliegt met de standaard aandrijving.
    sp400 met gunter en 6 7 of 8 cellen
    groeten wiebe
     
  4. klaaz

    klaaz Guest

    Heb je ook een URL? dan zet ik hem er bij. Wel zo handig.
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  6. klaaz

    klaaz Guest

    Done, dank je.
     
  7. dragon9112

    dragon9112

    Lid geworden:
    21 jan 2005
    Berichten:
    237
    Locatie:
    limburg
  8. klaaz

    klaaz Guest

  9. Kees Groot

    Kees Groot Guest

    Wel hoor
    Kunnen we hier neerzetten wat we zelf gedaan hebben.(richtingsroer vergroot )
    Of wat wel een leuk motortje is voor de easystar is en welke niet.
    Of hoeveel kilo batterijen we omhoog sleuren.
    Enzo, ofzo
     
  10. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Beste easy star bouwers,

    ik ben hem momenteel zelf ook aan het bouwen maar mijn vraag is:

    De EZ krijgt van veel vliegers een lipo accu. Dat was ik eigenlijk ook van plan maar kan het niet met gewoon 6 penlites bijelkaar solderen? En als ik dan het zwaartepun t goed leg zweeft hij tog net zo mooi ofniet?


    gr,

    niels
     
  11. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Kan perfect Niels!

    Ikzelf heb 8 AA cellen (2100 NiMh) aan elkaar gesoldeert.
    En dit gaat prima met de standaard motor.
    Vliegtijden van tussen de 15 -20 minuten zijn geen uitzonderingen.

    Ik ben m'n zoontje ermee aan het leren vliegen. En hij heeft vandeweek op 1 lading wel 20 landingen geoefend.

    Succes...

    en we zien elkaar op de eerste nederlandse EZ-meeting?? :roll:

    Frank
     
  12. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Misschien interessant voor je Niels.

    Nu in de aanbieding bij het Kruitvat.
    4x Varta NiMh accu's AA 1700mAh: € 5,99

    Voor uuuuuuren vliegplezier...

    Succes Frank
     
  13. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Nog een idee voor de motor vast te maken ?
    Lijmen zie ik niet zitten .
     
  14. athvdk

    athvdk

    Lid geworden:
    26 sep 2005
    Berichten:
    426
    Motortje heb ik als volgt vastgemaakt:

    Als je in het "motorhuis" kijkt zie je daar 3 verhogingen, omdat je het huis niet plakt zijn het er uiteindelijk 4 (de bovenste bestaat dan uit 2 helften).
    Knip van een autobinnenband 4 strookjes rubber op ongeveer de maat van de verhogingen. Deze plak je OP de verhogingen en er dus niet tussenin (eerst even het rubber met wat afwasmiddel schoonmaken anders plakt het niet). De motor wordt nu in het huis geschoven (de bedrading naar de motor toe loopt nu dus buitenom) en het huis wordt door versterkte tape aan de buitenkant dichtgeplakt. Eventueel kan de tape vervangen worden door een tywrap (gaatje onder de motor door prikken). Door de weerstand van het rubber wordt de motor op zijn plaats gehouden. De rubberstrookjes geven ook wat meer ruimte voor koeling rondom de motor. Er zal bovenop het huis wel een kier komen, maar dat vind ik niet zo erg, koelt ie ook wat meer.


    Groeten, Aad
     
  15. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Veghel
    Staufenbiel heeft alles voor een beginner op voorraad.

    De easystar zelf, en eventueel een MX 12 met ontvanger.
    Regelaar voor lipo : http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=2783&ktg=90
    Pak een 1500mah of zwaardere lipo. De C waarde hoeft dan niet over de 10/12 te gaan. een paar 10 grams servo's.

    Borstelloos kan dan later nog altijd. (Als je dat gaat doen is het zeker geen make trainer meer)
    De motor montage methode met de stukjes fietsband is wel leuk. Dubbelzijdige tape is ook een optie. Staartroer word ook vaak groter gemaakt, en dit heb ik zelf ook op beide easy's toegepast.

    Wel heb ik een koolstof buis Ø6 in de staart gelegt om het geheel stabieller te maken. helemaal achterin zitten ook al uitsparingen hiervoor.. Deze heb ik door laten lopen tot onder de vleugel.
    Ook zijn de elapor scharnieren vervangen door convertionele rc scharnieren. Dit komt de werkingen van de roeren zeer ten goede, en belast de servo's wat minder.

    Wat ik met een volgende wel zou doen is draden voor servo's tbv rolroeren in de vleugel leggen als die stukken erin gelijmt worden.
    Als je dan hebt leren vliegen zonder kun je die verlengkabels gaan gebruiken en twee extra servo's op de rolroeren zetten.
    Tadaa......... Rolroertrainer....(Wel van te voren dus ook meteen een doorvoer maken waar je die kabels door kunt trekken naar de ontvanger)

    Sucses ermee.
     
  16. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Je hebt ook een easystar rr ( ready for radio ) met servo's en regelaar, gebouwd.
     
  17. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Nog een tip gevraagt :

    Ik heb zo'n standaard Permax 400(6 volt) motor erbij gekregen, hoe kom ik er nu achter wat de plus en de min is ?
    Er staat geen rode stip bij de plus ofzo.
    En moet je die motor ook ontstoren dmv 3 diodes ?

    Ik heb een regelaar van een speed 400 uit een ander vliegtuig.
    Voltage van die motor is onbekend en staat er ook niet op.
    Kan ik die wel op de Permax 400 gebruiken ?



    Alvast bedankt
     
  18. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    ..3 condensatoren, mocht je deze motor nog extra willen ontstoren. Verder gewoon even aansluiten om de + en - te bepalen, draait de motor de verkeerde kant op, dan moet je hem precies andersom aansluiten. :wink:
    Die regelaar kan je gewoon gebruiken, als deze geschikt is voor een s400 motor.

    Tim
     
  19. athvdk

    athvdk

    Lid geworden:
    26 sep 2005
    Berichten:
    426
    Fietsband is mij iets te dun, autobinnenband is dikker, dus meer ruimte rondom de motor voor koeling. Dubbelzijdig plakband lijkt me erg lastig los maken als dat een keer vastzit. Het huis is maar van elaporschuim. Gaat volgens mij kapot van dat geweld als het motortje er een keer uit moet, maar heb alleen ervaring met de rubberstrookjes.

    Groeten, Aad
     
  20. Milcoi

    Milcoi

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    532
    Locatie:
    Breda

Deel Deze Pagina