Het grote turbine olie topic

Welke olie gieten jullie in je brandstof ? Waar haal je deze vandaan en hoeveel kost ze ongeveer ? Wat zijn je ervaringen met bepaalde oliën ? Kortom een vettig topicske :-)

Ik gebruik al mijn volle 12 vluchten lang BP turbo oil 2389, een 3cst olie (tov de 5cst van de populaire airoshell500) Ik heb tot hiertoe geen klagen van deze olie, enkel dat ze aan 19 euro/liter (quart gallon) nogal prijzig is. Ik haal ze bij harofly, de winkel van 1 van onze clubleden, wat wel makkelijk is.

Een goedkoper alternatief is zeker welkom :-)

Een goedkoper alternatief is zeker welkom
Tja, ik kan eventueel aan BP2380 komen.

Wel iets goedkoper dan die 19 euro per flacon (zeg 13 tot 14 euro/quart gallon) echter liggen ze dan nog in de NL ipv Belgiek :-(

Laatst via een forumlid op 1 of andere meeting olie gekocht, dat was maar 7 euries de liter :-)
Maar wat dat precies was weet ik ook niet.

Ik zweer bij jakadofsky olie ;) Gaat ook in de echte turbines en ik (en anderen hier) vliegen er naar alle tevredenheid mee. Vergeleken met de aeroshell lijkt het iets dunner en minder stroef bij een koele motor. Koste me 65 voor 5 liter.

Berto, die groene bussen? Schijnt minder goed te zijn......

Berto, die groene bussen? Schijnt minder goed te zijn......
Tja, "schijnen" en "is het echt zo" zijn 2 verschillende zaken ;-)

Jetcat geeft dit toch ook wel aan als bruikbare jetolie dus zal het wel goed zijn denk ik.
Heb het zelf niet in gebruik maar kan er wel aankomen.

Heb voor m`n eerste liters aeroshell 500 gebruikt, nu dus een onbekende (zal ook wel aeroshell oid zijn maar dan een "verlopen batch").

Die groene bussen vlieg ik al een tijd mee, niks mee aan de hand. (idd voor 7 euro van Knut gekocht ;) )

Jetzubehoer heeft ook relatief goedkope olie. Als 't vettig is, gooi ik 't er in ;)

Die van jezubehoer is dat 2380 van mobil ? Lijkt me van prijs wel ok. Wat kost het om dat naar Nederland te verzenden ?

Mobile DTE Light

Hoi, ik vlieg al meer dan 150 vluchten met Mobile DTE Light, dit is een olie die gebruikt wordt in indistruele gasturbines, absoluut geen problemen. Kosten 2,50 euro per liter, alleen verkrijgbaar in 20 Liter verpakking.

Motor is een Jetcat P70. Motor reeds terug geweest voor een ander probleem en geen enkele opmerking terug gekregen over de olie lagers etc.

M.v.g. Mick.

Mobile DTE Light

Ik haal de olie bij:

Den Hartog b.v. Groothandel in aardolie producten

tel: 0184 661275
Email: info@autofood.nl

Aangeven dat het voor de hobby is :-)

Waarschuwing: Deze olie voldoet niet aan de JetCat officieele Specs!

Ik draai met de exxon 2380 en de euro shell 500 en 560 , en de shell 390.

Allemaal het zelfde hoor , gewoon goede smering.

Ik word gesponsord met deze olie dus ik zou niet weten hoeveel dit kost.

Hoi Martin, merk jij enig verschil tussen de olien die je gebruikt wat betreft vervuiling van de inwendige turbine ?

Over die mobil DTE light is op rcuniverse ook wel wat te vinden (zoeken op mobil DTE light). Blijkbaar zou die olie minder toxisch zijn dan de gekende turbine olien (2380 met name). Een aantal piloten geeft daar aan al 100-en liters kero met dat spul erdoor gedraaid te hebben zonder problemen. Over de giftigheid van 2380 en anderen : ik lees dat deze organofosfaten zouden bevatten/vormen bij verbranding en giftig zijn bij inademing en contact met de huid. Toxisch effect zou cumulatief zijn, dus het gif stapelt zich op in je lichaam tot een schadelijke dosis bereikt is. Om je nog wat banger te maken : http://en.wikipedia.org/wiki/Organophosphate_poisoning
Leuke hobby hebben we toch :-)

http://www.rcuniverse.com/forum/m_7113281/mpage_1/key_/tm.htm
http://www.rcuniverse.com/forum/m_6419215/mpage_1/key_DTE/tm.htm

Ik las daar ook dat Wren de DTE light zou goedkeuren voor in hun turbines ? Weet jij daar meer over Martin ?

Goedkope prijs, minder toxisch... Zeeeer interessant toch allemaal :-) Maar eens een mailtje naar Den Hartog gestuurd met de vraag of ze ook naar Belgie verzenden en wat dat gaat kosten voor een 20L tonnetje.

Bedankt voor de tip Viperone !!!

Laatst bewerkt:
Nee ik merk helemaal geen verschil.

Waar je wel mee uit moet kijken is contact ermee, want dat spul is kanker verwekkend.

Voor de rest gaat het prima.

En vervuiling dat heb ik nog nooit gehad,

Je moet gewoon zorgen dat je een hele hoge temp in de kamer hebt , dan heb ik nog nooit een olie spoortje gezien

Waar je wel mee uit moet kijken is contact ermee, want dat spul is kanker verwekkend.
MOcht ik ercoor problemen krijgen klaag ik de baas wel aan.

Hydraulische olie is ook niet echt lief voor ons ;-)

Na wat mailtjes blijkt Mobil DTE light verkrijgbaar te zijn in Lummen (10km van Diest waar ik woon) bij de firma ETC. Net even met een vriendelijke dame gebeld en ze verkopen deze in minimum hoeveelheden van 20L aan de prijs van 4.5012 euro per liter, dus goed 90 euro voor 20L.
Eens even peilen bij de andere turbine vliegers in onze club of ze mee een vatje willen kopen :-)

Back