Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  2. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Het blijft een prachtige zender.
    Vind het alleen raar dat ze in verschillende "Zender modussen" worden verkocht.
    Volgens mij is mode 3 in Nederland het meest gangbaar, toch?

    Heeft iemand ervaring met deze duitse winkel:
    http://w-w-modellbau.de/epages/ca65...a-981b-f6257f891901/Products/JDEX-TDS16-NR-M1

    Ze bieden hem namelijk voor een scherpe prijs aan namelijk 1.239,95 €
    Voor die prijs heb ik hem nergens in Nederland of elders gezien. en het is de complete set met koffer en ontvanger voor zover ik kan zien.

    De levering is:
    • Sender DS-16 Mode 1/3 (Gas rechts)
    • Umhängeriemen DS-16
    • Senderkoffer Aluminium
    • Netzadapter zum Laden des Senders
    • Empfänger Duplex DR9EX
    • USB Kabel
    • Display Reinigungstuch
    • Bedienungsanleitung

    Wie weet hier het fijne van?
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ombouwen naar de verschillende modes is eenvoudig zelf te doen. De ombouwinstructie staat in de handleiding. Een stick moet niet neutraliserend zijn (meestal de gasstick). Wil je alle sticks neutraliserend, dan moet je een mode 5 zender kopen.

    Jeti heeft inmiddels een stick ontwikkeld die is om te zetten van niet-neutraliserend naar neutraliserend. Of deze al wordt verkocht en in welke apparatuur, weet ik niet.

    De meest gebruikte modes in Nederland zijn mode 1 en 2. Zie ook deze discussie: http://www.modelbouwforum.nl/thread...nederland-mode1-of-mode2.235084/#post-3636590

    Reageren op je vraag over de aanbieder van de Jeti zender zou al snel gezien kunnen worden als een winkelbespreking . Omdat winkelbesprekingen niet zijn toegestaan kan dit leiden tot het door een moderator sluiten van dit draadje. Daarom geen reactie...
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2015
  4. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Ben toch over de streep boel geld maar ga hem aanschaffen.
    Moet alles nog weer eens teruglezen maar was gps en hoogte out of the box nou mogelijk? Of is een aparte gps module nodig.

    Wil graag hoogte en vluchtlijn op de kaart kunnen plotten odat je kunt zien dat je een bocht over het veld heft gevlogen en in die bocht bent gezakt bijvoorbeeld. Er zijn websites waar je enkel je data files naar hoeft te schrijven.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Daarvoor heb je een GPS module nodig.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Jeti heeft deze http://www.jetimodel.com/en/katalog/Duplex-2-4-EX/Measure-Sensors-EX/@produkt/MGPS-EX/ maar er zijn meer aanbieders van GPS modules voor Jeti. De gegevens van de GPS worden zowel in het GPS-geheugen als samen met andere telemerie-gegevens in de zender.Via de Jeti USB interface http://www.jetimodel.com/en/katalog/Accessories/@produkt/USB-Adapter/ zijn deze gegevens uit te lezen en met een van de vele gratis op het Internet beschikbare programma's weer te geven, te converteren of te bewerken. Gebruik bij voorbeeld dit http://www.gps-track-analyse.de/ programma. Die USB interface is een heel nuttig ding. Heb je ook nodig voor b.v. het updaten van ontvangers. Die zijn namelijk meestal niet voorzien van de laatste softwareversie. Zou je aanraden die meteen bij de zender mee te bestellen.

    Dit soort plaatjes zijn eenvoudig te maken.:

    [​IMG]

    Jeti heeft een eigen analyseprogramma voor in de zender opgeslagen telemetriegegevens. Dat is het gratis te downloaden Flight Monitor http://www.jetimodel.com/en/Flight-Monitor/ Let op dit programma werk alleen met Java versie 7. Een nieuwe versie van de Jeti Flight Monitor is in ontwikkeling.

    Met de Flight Monitor kan telemetrie-data heel flexibel zichtbaar worden gemaakt. In grafieken, maar ook in een Google Earth overzicht.
    De Jeti GPS is plug and play en werkt probleemloos.

    Een anderdere GPS is deze http://www.sm-modellbau.de/shop/product_info.php?products_id=145&cPath=15 van SM-Modellbau.
    Het heeft mij veel moeite gekost de SM-Modellbau GPS op mijn in de Engelse taal ingestelde zender aan de praat te krijgen. Daar waren aanpassingen in de systemfiles van de zender voor nodig en ik heb een hulpprogramma gemaakt om de afwijkende telemetrie-gegevens van de GPS aan te passen. Maar nu werkt de SM-Modellbau GPS even probleemloos als de Jeti GPS.

    De SM-Modellbau GPS heeft ook een vario, een barografische hoogtemeter en versnellingsmeters ingebouwd. Hiermee is deze wat geavanceerder als de Jeti GPS, maar ook iets duurder.

    De Jeti Flight Monitor ziet er alsvolgt uit:

    FlightMonitor.jpg

    Grafiek links-boven:
    Blauw: Motorstroom
    Groen: Spanning vliegaccu
    Rood: Vario
    Grijs: Signaalsterkte antenne-ingangen

    Grafiek links-onder:
    Oranje: GPS hoogte
    Blauw: GPS snelheid
    Rood: Barometrische hoogte
    Groen: Interne temperatuur vario
    Grijs: Kwaliteit ontvangen pakketten.

    Rechts boven:
    Gevlogen route

    Rechts-onder
    Gegevens van de diverse sensoren, stickposities op de zender en kwaliteistinformatie van de ontvangers.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2015
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik lees met rode oortjes mee! :)
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Waarom?
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Omdat dat beter afleest, dan dat ik 'met groene oren' meelees... :)
    Gewoon interessante informatie!
     
  10. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Bedankt voor jullie reacties; erg gewaardeerd. Van baan gewisseld wat vakantie geld schrapen en droog brood eten.. je moet er wat voor over hebben.
    Heb de jeti gps module bij besteld die andere had ik ook wel eens bekeken maar voor wat ik wil is die van jeti vast goed genoeg.
    nu is het wachten wachten wachten ook op het model waarvoor ik hem koop ook die is nog niet binnen.

    Flightmonitor,
    Had m al eens bekeken en viel me op dat de laatste versie uit 2012 is. Waar staat dan een meer recentere ( beta) versie? Zal wel niet voor de apple mac zijn ofwel? Hoop dat ze de flightmaster een flinke update en mac compatible maken; dan zou het helemaal perfect zijn.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Over de nieuwe Jeti Flight Monitor vind je hier http://www.jetimodel.com/en/Brochures/ informatie. Download de brochure 2015 en op blz 24 vindt je een beschrijving. Daar staat ook dat het een Windows programma is. Jeti heeft nog nooit een programma voor een MAC gemaakt. Een beta versie van de software is niet beschikbaar. Dat wordt gewoon wachten...

    Er zijn wel andere alternatieven, als deze http://ta.familie-bauer.info/Videos Maar daar staat de verdere ontwikkeling ook al een tijdje stil.
     
  12. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Interessant.
    Heb de gps module besteld.
    Er is ook nog een aparte hoogtemeter maar dat zit al op de zender ontvanger geloof ik. Ze mogen de sensor functionaliteiten nog wel wat meer toelichten.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Hoogtemeting gaat ook met de GPS maar is niet heel erg nauwkeurig. Wil je exact meten, dan heb je de MVARIO 2 nodig. Dat is een barometrische hoogtemeter.
     
  14. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    N.P.S
    Wat versta jij onder niet nauwkeurig? Het hoeft niet op de meter te kloppen per seconde maar hoeveel wijkt die GPS dan af van de MVARIO 2 volgens jou?
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het verschil tussen barometrische en GPS hoogte is heel sterk wisselend. Soms 25 %. Wat de de oorzaak is weet ik niet precies, maar de nauwkeurigheid schijnt af te hangen van het aantal ontvangen GPS satellieten en de posities daarvan.

    Een paar berichten terug staat een screenprint van de Flight Monitor. Op de grafiek links onder geeft de rode lijn de barometrische hoogte aan en de oranje lijn de GPS hoogte. Op sommige tijdstippen verschillen die behoorlijk en dan is dit nog een van de registraties (heb er honderden) waarin het nog aardig klopt.

    De SM-Modellbau GPS-2 heeft zoals ik al eerder meldde een barografische hoogtemeter aan boord en maakt geen gebruik van de GPS hoogte.

    Of de GPS hoogtemeting voldoende voor je is, hangt af van waar je het voor gaat gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2015
  16. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Voor tracking. Bedankt weer voor je reactie.
    Dat is verwarrend je verwacht dat de gps exact is en niet nog een extra module nodig is.

    Met de jeti gps en de m vario van neti heb je dus overlappende zelfde functionaliteit.
    Hoe geeft de zender dat aan per module de gemeten attributen?
    Dus gps module met hoogte en mvario met hoogte?
    Voor 70 euro vanavond die mvario maar bijbesteld. Hij heeft ook temperatuur handig als je op zoek bent naar een bel.

    Wat ik gezien heb uit de manual kun je zelf het telemetrie scherm inrichten. Wat ik wel vervelend vindt is de dubbele overlappende functionaliteit maak dan 1 module die alles doet denk ik dan. En vraag daar een vaste totaalprijs voor. De reden dat ik voor de jeti modules ben gegaan is omdat alles dan gewoon werkt. Zonder gedoe.

    Mijn idee is om vluchten te loggen en realtime de hoogte te kunnen aflezen met een audio alert bij stijgen. Een soort thermal alert zegmaar.

    Nog maar bezien of die extra module nog gaat passen in de romp van het f5j model.
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Je bepaalt zelf welke informatie van een sensor op het display wordt weergeven of via de speechsynthesizer wordt uitbesproken. Is er dubbele informatie, dan kan je er 1 negeren.

    Informatie van het display aflezen tijdens het vliegen is heel lastig. Het variosignaal kan continue door toonwergave hoorbaar worden gemaakt. Alle andere relevante informatie kan je door de synthesizer uit laten spreken.

    De Mvario2 is erg klein, daar moet altijd een plaatsje voor te vinden zijn.

    De Mvario2 sensor is een EX-bus sensor. Je moet via de device manager in de zender de EXT uitgang van de R 9 EX ontvanger omstellen naar EX-bus. De GPS module kan je daarna op de Mvario2 aansluiten. De GPS module is een gewone EX module, geen EX-bus maar de MVario 2 zorg voor de omzetting van het signaal.

    Zorg er voor dat de zender, ontvanger en sensoren over de meest recente softwareversies beschikken. Updaten van de zender gaat via de meegeleverde USB kabel. Voor de ontvanger en sensoren is een speciaal interfacekabeltje nodig.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2015
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Op 4 december 2015 is er nieuwe firmware beschikbaar gekomen voor JETI REX ontvangers en voor de Central Box.

    De firmware voor de REX ontvanger lost een probleem op in de UDI communicatie tussen de ontvanger en een aangesloten FBL controler. Tevens worden de REX onvanger en de Central Box geschikt gemaakt voor de uitbreiding tot 24 kanalen. Voor de DC/DS 16 zender wordt de nieuwe firmware die de uitbreiding tot 24 kanalen mogelijk maakt, binnenkort verwacht.

    Het versienummer van de nieuwe firmware voor de REX ontvangers is v 1.01d.

    Zoals wel vaker voorkomt bij softwareontwikkeling zorgt de oplossing van een probleem voor de introductie van een nieuw probleem. De tijd die de ontvanger nodig had om na inschakeling op de zender te kunnen rageren was te lang geworden. Vanmiddag heeft Jeti dit probleem gecorrigeerd en heeft versie v 1.01e uitgebracht.

    Heb je dit weekeind of vandaag een REX ontvanger van nieuwe firmware voorzien, doe dat dan opnieuw en installeer versie v 1.01e.

    Let op! Deze versie is uitsluitend voor de nieuwe REX ontvangers. Niet voor de al langer bestaande EX serie.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Sinds vanmiddag is de lang verwachte Jeti zendersoftware versie v4.0 vanaf de Jeti-site te downloaden. De software is voor de DC-16, DS-16, DC-14 en DS-14.

    Deze biedt weer een groot aantal uitbreidingen als:

    -Voor de DC-16 en DS-16 uitbreiding van 16 naar 24 kanalen.
    -Een nieuwe proportioneel lettertype,
    -Standaardmodel "Multicopter"is toegevoegd,
    -Een inactiviteitsalarm (voor de zender) toegevoegd),
    -Een alarm op de kwaliteit van het door de ontvanger ontvangen signaal is nu mogelijk,
    -De functionaliteit van de audioplayer is uitgebreid,
    -Er zijn nieuwe alarmen voor de preflight check toegevoegd. Als b.v. een (deels) ontladen accu wordt aangesloten wordt dit opgemerkt.
    -De teksteditor in de zender is uitgebreid met bijzondere lettertekens als umlauds,
    -De laatste EX-bus device-definities zijn toegevoegd,
    -De opslag van screenshots is verbeterd,
    -Unit conversie is nu mogelijk,
    -Het gebruik van telemetrie controls is verder uitgebreid,
    -De DS-16 en de DS-14 herkennen automatisch de start van een DLG en passen de vliegmode aan,
    -Het gebruik van de servo balancer is vereenvoudigd.

    -Een hele lijst met nieuwe en vernieuwde functies! Dat wordt experimenteren in de komende tijd.

    De update voor de EX onvangers is op dit moment nog niet beschikbaar.
     
  20. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    De update staat al een halfuur te popelen op mijn pc :)
     

Deel Deze Pagina