Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zodra de site en alles staat ga ik ook maar een wat updates doorvoeren van de winter :yes:
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Bemerkt dat de amerikaans/engelse stem die de voice-output van de zender verzorgt is gewijzigd. Tot nu was dat de stem "Jennifer" van Ivona. Het was gemakkelijk eigen meldingen te maken. Die klinken dan hetzelfde als de originele output van Jeti. Nu is de stem is gewijzigd, nog geen idee in welke, zullen de eigen meldingen anders klinken dan de originele meldingen.

    Als ik weet welke stem wordt gebruikt, hopelijk een van Ivona, dan zal ik alle eigen meldingen opnieuw moeten maken om alles weer gelijk te laten klinken.

    Weet de reden voor deze verandering niet. De meeste amerikaanse gebruikers zullen op dit uur nog aan het werk zijn en nog geen aandacht hebben voor updates. Eerst maar even afwachten.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Inmiddels helemaal terug bij Jennifer. Hiervoor gebruik gemaakt van de voice-files van de oude softwareversie. Alle in v4.00 nieuw toegevoegde voice-files met de stem Jennifer nieuw aangemaakt.

    Waarom al dat gedoe? Vindt Jennifer veel beter verstaanbaar dan de nieuwe 4.00 stem. Bovendien ben ik aan Jennifer gewend als partner tijdens het vliegen...

    Er is in v.4.00 een kleine bug gevonden. Ga je bij het inschakelen van de zender na het indrukken van de aan/uit toets meteen naar het modelkeuze scherm, dan verschijnt als sticks of schakelaars niet in de voorgedefinieerde positie staan, het grafische scherm dat aangeeft welke sticks/schakelaars niet goed staan niet. Twee maal op de menutoets drukken lost dit op.
     
  4. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Afgelopen weekend heerlijk gevlogen en idd ik heb ook gemerkt dat de stem anders is: als ik mijn heli-accu loskoppel dan kreeg ik altijd "Alarm" te horen alleen nu klonk dat steeds als "Alarm?". Irritant zo'n onzekere zender :) Ik denk dat ik ook de oude stemmen maar weer terugzet.
    Die bug bij de schakelaarcheck heb ik ook gemerkt ja, is gelukkig overkomelijk.
    Ik heb de momentane switch toegewezen aan de nieuwe functie om een enkele telemetriewaarde te laten roepen. Dat bevalt heel goed: ik heb nl met de linker draaischuif de mogelijkheid om het toerental van de heli traploos te verhogen/verlagen t.o.v. het ingestelde toerental. Met de momentane switch kan ik heel snel horen hoe hard hij precies draait.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als je terug ga naar de "oude" stem, niet vergeten de in v4.0 toegevoegde spraakfiles nieuw aan te maken!
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hopelijk komt er een versie 4.1 waarin het opstartscherm standen van schakelaars goed werkt, én dat je de oude stem weer terug hebt. Ik had net de laatste versie van serie 3 geïnstalleerd.

    Verder is het natuurlijk onwijs super dat je zomaar 8 kanalen extra ter beschikking krijgt! Niet dat ik weet waar ík zoveel kanalen in zou moeten gebruiken, ik heb die 16 kanalen al nergens in gebruik.... maar toch. Ik krijg wel een goed gevoel van het werk dat de mensen van Jeti leveren.

    vraagje: zijn er nog "truuks" rondom het programmeren van het in en uitzetten van een retractible gear? Ik heb recentelijk een retract geprogrammeerd. Middels een schakelaar laat ik het wiel in en uit gaan. Omdat ik bang ben op de verkeerde momenten de schakelaar om te halen heb ik zodanige functiecurve gemaakt dat er eerst een seconde of anderhalf niets gebeurd voordat het wiel in 2 seconden open of dicht gaat.

    Bij het open gaan gebruik ik die eerste anderhalve seconde om de zender het woord "landing" te laten zeggen. Als het juist niet de bedoeling is om het wiel uit te laten gaan heb ik hopelijk genoeg tijd om de schakelaar weer om te zetten.

    Bij het intrekken, waarbij ik bang ben dat ik dat doe op het moment dat de kist op zijn wiel staat (en dus de luiken sloop = dag vliegdag), heb ik die vertraging ook. Liefst zou ik voor het intrekken twéé schakelijkaars moeten bedienen.
    1) dezelfde schakelaar als voor wiel uit, maar dan de andere kant op natuurlijk,
    2) even de momentane schakelaar aanraken, dan pas het wiel in.

    Zou zoiets kunnen?
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2015
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Die update 4.1 zal er wel komen, volgend jaar. Bij Jeti is er op dit moment kerstvakantie.

    Wat de stem betreft zal je zelf aan de slag moeten. Je kan de stemfiles van v 3 terugzetten, maar v4 heeft veel meer meldingen en dus stemfiles. De ontbrekende zal je zelf moeten aaanmaken.

    Wat het landingsgestel betreft, je zou ook iets kunnen bedenken met een telemetrie-gever. Bijvoorbeeld de GPS snelheid. De schakelaar van het landingsgestel werkt alleen als de snelheid groter is dan een bepaalde waarde.

    Een beveiligde schakelaar is ook een optie. Die moet je iets oplichten voordat deze kan schakelen. Per ongeluk schakelen is er dan niet bij. Zie http://www.hacker-motor-shop.com/e-...a=article&ProdNr=80001547&t=880&c=6135&p=6135

    Nog een andere optie is gebruik maken van een logical switch en twee schakelaars. Het landingsgestel gaat alleen in en uit als beide schakelaars worden omgezet.
    De logical switch instellen in de "and" functie, op elke ingang van de logical switch een schakelaar plaatsen en met de uitgang van de logical switch het landingsgestel schakelen.

    Laatst nog in Schoonhoven geweest. De nacht van het zilver. Een leuk evenement waarbij je onder meer zilversmeden aan het werk kan zien. Ouderwets vakwerk!
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2015
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik zal je ideen eens bepeinzen...

    Was je in Schoonhoven!? Had het gemeld, dan had ik je voor een bakkie en een praatje uitgenodigd! Altijd leuk om kennis te maken met de mensen achter de berichten op het forum.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Veel vliegen dan maak je die fout van gear in of uit op het verkeerde moment niet ;-) (Althans mij nog niet overkomen).

    Maar zoals gezegd kan een beveiligde schakelaar (heb ik nog op voorraad ;-) ) of Logical switch dit voorkomen.

    Met behulp van GPS is ook niet altijd handig daar je voor vervoer soms de wielen wel eens in wilt hebben, dan moet je dat weer 'overriden'.

    Zal in het begin toch eens echt gaan updaten, heb de 24 kanalen ook niet direct nodig red het nu ook nog wel met 16 maar wie weet voor de toekomst ;-)
    Qua stemfiles heb ik de meeste van m`n eigen stem voorzien, alleen de de telemetrie gegevens zijn nog van Jennifer.
     
  10. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag Samen,

    Het is er nu op dit moment wel erg stil geworden hier.
    Zijn er nog nieuwigheden aangaande evt. problemen met de nieuwe software?
    Is het ook mogelijk om bij een nieuwe zender de stem van v 3.0 te gebruiken? Uitgaande dat v 4.0 erop is gezet a fabriek
    Zo ja hoe gaan jullie te werk?

    Mvg John
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Er is nog geen update beschikbaar om het probleem met het grafische opstartscherm dat verkeerde uitgangsposities van gevers meldt. Op zich is dit geen groot probleem. Het komt alleen voor na het wisselen van modelgeheugen. Er wordt wel gewaarschuwd voor verkeerde uitgangsposities, maar zonder de grafische afbeelding. Na twee maal op de menu toets drukken, verschijnt het grafische scherm alsnog.

    Wat betreft de voice output ga er even van uit dat je zender werkt met een Engeltalige stem.

    Gebruik van versie 4.0 de met de Engelstalige stem van versie 3.0 is op zich niet zo moeilijk te realiseren. Heb dit zelf ook gedaan omdat ik de v3.0 stem duidelijker vindt dan de nieuwe stem in versie 4.0. Zeker in een wat lawaaiige omgeving.

    Van uit een back-up gemaakt van versie 3.0 de soundfiles kopiëren naar de SD-card in de zender met versie 4.0. Heb je geen v3.0 backup, dan zal je er ergens de v.3 soundfiles moeten scoren. Bij Jeti heb ik geen v.3. met soundfiles gevonden.

    Het is wel zo dat versie 4.0 een aantal soundfiles heeft die niet voorkomen is versie 3.0. Die zal je zelf moeten maken. Dat gaat betrekkelijk gemakkelijk met "Ivona". Je moet gebruik maken van de Amerikaanse stem "Jennifer". Het maken van de soundfiles kan op twee manieren.

    Rechtsreeks via de Ivona site en het gratis programma Audacity zoals hier http://www.mfv-marbach.ch/index.php...012-sounddateien-fuer-jeti-dc-ds-16-erstellen uitgebreid is beschreven.

    Een tweede optie is een proefpakket van de Ivona stem Jennifer downloaden (kopen kan natuurlijk ook) en met behulp van het gratis programma eSPEAK de soundfiles samenstellen. Met Audacity kan je deze files bewerken (lengte van de stilte aan het begin en einde van het bestand aanpassen en het volume eventueel aanpassen) .Wijst eigenlijk zichzelf de weg.

    Maak voor je gaat experimenteren eerst een back-up van de SD-card met versie 4.0 in je zender. Als er iets mis gaat dan kan je in ieder geval nog terug naar een werkende versie.

    Op de SD-kaart in de zender staan de Engelstalige soundfiles in \voices\en en in \audio\en.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2016
  12. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zijn er inmiddels meer ervaringen met software versie 4. Ik heb nog steeds koudwatervrees om deze update te draaien.
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat is onnodig...

    Gebruik de v4.0 al vanaf december vorig jaar en ben niet tegen grote problemen aangelopen. Er zijn twee zaken waar je rekening mee moet houden. In de eerste plaats zit er een kleine bug in het preflight scherm (het scherm dat verschijnt als na het inschakelen van de zender als een stick of schakelaar niet in de gedefinieerde uitgangspositie staat). In plaats van dit scherm verschijnt er soms het kleine waarschuwingsscherm dat gebruikt werd in de oude softwareversies. Op zich is dat geen probleem. Door een druk op de ESC-toets is het preflightscherm met de schakelaars op te roepen.

    Ten tweede, Jeti heeft er voor gekozen de Engelstalige stem te wijzigen. Als je zelf soundfiles hebt gemaakt kan dat hinderlijk zijn omdat er dat twee dames met een verschillende stem in je zender zitten. Ik heb er voor gekozen de oorspronkelijke Engelstalige (Ivona Jennifer) soundfiles terug te zetten. Zie mijn bericht van december 2015 in deze tread.

    Er is een update, v4.10 in aantocht die bug in het prefightscherm oplost, weer enkele nieuwe opties toevoegt en zoals gebruikelijk bij software waarschijnlijk ook weer nieuwe bugs zal introduceren. Software is nooit perfect:

    JETI DC/DS-16 Update Version 4.10

    Neue Funktionen:

    1. Enthält die neuesten Gerätedateien für die Unterstützung des SBEC 30D, MFlow2, Brain FBL, 3Digi, Vortex, Spirit für die Konfiguration dieser Geräte über die Geräteübersicht.

    2. Neuer USB Modus hinzugefügt (experimental Audio). Die Joystickfunktionen wurden überarbeitet und sind nun mit den meisten RC Simulatoren kompatibel.

    3. Wird der Sender vor dem Modell abgeschaltet, so erscheint eine Warnung/Hinweis auch das Modell abzuschalten.

    4. Wird ein neues Modell erstellt, kann die Bindung des Empfängers direkt aus dem Dialog der Modellassistenten erfolgen. Es erscheint die Abfrage: "Modell binden?"


    Modifikationen:

    1. Vorflugcheck Dialog überarbeitet

    2. Im 24 Kanalmodus werden alle 24 Kanäle sofort nach dem Einschalten angesteuert.

    3. Sprachdateien auch in spanischer Sprache.

    4. Wird ein Modell ausgewählt, erscheint immer die erste Displayseite mit den Telemetriefenstern (wenn mehrere Seiten angelegt wurden).

    5. Der Sender unterstützt nun bis zu 500 Sprachdateien (bisher 200).

    Een testversie v4.10 is aan te vragen bij Esprit: Model: https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=36142954&postcount=25658
    Ben niet zo'n voorstander van testversie's in m'n zender. Heb van dit aanbod geen gebruik gemaakt. Wacht wel op de vrijgave van de officiële versie.
     
    helihenk en Berrie vinden dit leuk.
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik maak bij vrijwel al mijn modellen gebruik van dit preflightscherm. Dat precies daar een bug zit is dan wel irritant. Wacht dus maar op V4.10. Dat ook die versie wel weer wat zal hebben wil ik wel aannemen. Maar misschien is het dan iets wat ik niet gebruik...
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Er is een op de site van Jeti http://www.jetimodel.com/en/JETI-Studio-2/ een update van de Jeti Studio beschikbaar. De tekortkomingen van de vorige versie zijn verholpen.

    Nu nog de lang verwachtte zenderupdate 4.10...
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2016
    Berrie vindt dit leuk.
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Inmiddels is een kleine tekortkoming in Jeti Studio opgelost in versie 1.03.

    Wat de zenderupdate betreft, wordt er nu gesproken over een versie 4.20. Naast de uitbreidingen en bugherstel van 4.10 heeft deze versie nog meer nieuwe functies en LUA. Nu is dit alleen beschikbaar in de DC-24 maar komt nu ook voor de DC/DS-16.

    Zie deze informatie: https://www.rc-thoughts.com/2016/12/jeti-firmware-4-20-what-to-expect/
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Versie 4.20 voor de D*-16 en de D*-14 is beschikbaar. Voor de D*-16 ook de LUA uitbeiding.

    Alles te downloaden op de JETI site: http://www.jetimodel.com/en/Downloads/DC-DS-Firmware-Update-Version-4-20/

    Aanvulling 21-12-2016:
    Let op! Er zit een bug in de aansturing van giro's. In ieder geval bij helikopterprogramma's. Of dit bij vastevleugelprogramma's ook aan de orde is, is op dit moment niet zeker. Test in ieder geval alle functies goed en ga bij twijfel terug naar versie 4.0.

    En gefikst...
    Update v4.20.1 is beschikbaar.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2016
    Berrie vindt dit leuk.
  19. Luc2

    Luc2

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Antwerpen
     
  20. Luc2

    Luc2

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Antwerpen
    Mijn update lukt niet met Usb kabel !!!!!!
     

Deel Deze Pagina