Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. Repel

    Repel

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    510
    Jaja begrijp wat je bedoeld Berrie, denk dat erg geen andere tx bij in de buurt komt.

    Zou hem graag even vasthouden voor ik ga bestellen, weet iemand toevallig of er een piloot is die vliegt in regio Beverwijk


    thumb-Thumbs or Pinch.jpg
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ga naar een winkelier die de zender op voorraad heeft. In Nederland zal het niet meevallen deze te vinden. Maar je kan bij voorbeeld naar http://w-w-modellbau.de gaan. Die heeft interessante prijzen en voorraad in de winkel. Is een stukje rijden, maar zeker de moeite waard.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb hem niet op voorraad maar je mag hem natuurlijk altijd bij even komen voelen ;)

    Ben zelf een duim vlieger, hiervoor alleen maar gevlogen met een pult en dus de sticks tussen duim en wijsvinger vasthouden.
    Maar met de komt van de vele opties omgeschakeld naar handzender en sturen met de duimen, kan ik makkelijk bij alle andere knoppies.
     
  4. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Als je in de buurt van Amsterdam komt, of even naar toe wil rijden, mag je hier wel even komen voelen.
     
  5. Repel

    Repel

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    510
    Heb in de regio iemand gevonden met een DS-14 dus komt goed, allemaal bedankt voor de aandacht en info.
     
  6. Repel

    Repel

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    510
    Weet iemand waar het serial number van een Jeti Zender te vinden is ?
     
  7. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    Bij de dc onder op de antenne houder, bij de ds achterzijde beeldscherm, staat op de witte sticker
    Binnen op de print is deze sticker ook te vinden
     
  8. Repel

    Repel

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    510
    Gaat om een DS
    Dus de zender moet opengemaakt worden voor het nummer, hoopte dat het ergens in de software via het display zichtbaar zou zijn.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als je de zender omkeert is aan de bovenkant van de zender, op de achterzijde van de displaybehuizing, een sticker te zien met het CE logo. Boven het logo staat in kleine letters het zendertype en "SN:" gevolgd door het serienummer.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2018
  10. Repel

    Repel

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    510
    Alweer bedankt NPS ;)
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Even een tussendoor vraagje? Niet helemaal van het programmeren dus...

    Een RX8 ontvanger heeft een gebroken antenne ommanteling.
    Gelukkig er niet mee gevlogen, maar constateerde ontvangst onderbrekingen, bijtijds de storingsooorzaak gevonden.

    Antennes zijn gesoldeerd in de ontvanger. Nu heb ik wel een hele mooie Wellerbout met scherpe punt...
    Maar even iets te heet, en het is over en uit met een componentje op het moederbordje.

    Uitbesteden lijkt me verstandiger! Of zijn er andere ervaringen?
    Was het niet bij Futaba dat de antennes eenvoudig te verwisselen waren? Hier bij Jeti dus niet.

    Is de 'kei' Jan van Mouwerik nog steeds actief in zijn vak?

    Hier een plaatje van een doorgefikt R9 exemplaar... ja, shit happens... (net vers uit de doos... niet verder vragen) Antennes zouden overgezet kunnen worden. Even een grote foto er in...

    IMG_3721.jpg


    Lees graag even,
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2018
  12. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ja @Corrien is nog steeds een gewaardeerd forumlid. Middels een pb kan hij je alle info geven.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prima! Ik zal hem dan zo snel mogelijk benaderen.
    Verder geen straffe tin-soldeerders, Löt-genoten?? ;)

    Ik heb er wat over gelezen op RC-Network... maar het verzand in een oeverloze discussie...
    En niets over soldeernijverheid...
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2018
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Heb ooit geprobeerd een antenne te vervangen. Hoewel ik weet wat solderen is, is me dat niet gelukt. Op de buitenmantel van de antenne zit een dikke laag tin. Dat krijg ik niet voor elkaar. De tin loopt van de mantel af. Ben benieuwd hoe dat vervangen in zijn werk gaat.

    Verder vraag ik niets, maar als de schade aan de ontvanger veroorzaakt is door het verkeerd om aansluiten van de voeding, dan is daar waarschijnlijk wel iets aan te doen. Meestal sneuvelt de spanningsstabilisator en een condensator. Even met onze elektronica tovenaar Jan overleggen. Misschien kan hij het herstellen. De antennes nog even laten zitten.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Helaas... de schade is zo groot... daar is niet veel meer aan te solderen. Er zit een krater in.

    Te veel van het circuit is weggebrand... ik eb er toen nog aan gedacht het op te sturen naar jeti.
    Maar het is al meer dan 3 jaar gelee. Het was een van de eerste R9 ontvangers.

    Ik heb de antenne los van de donor. TumTummen achter het scherm... zoeken naar ervaringsdeskundigen lost niets op.
    Dat lossen ging betrekkelijk vlot! De R8 is uit 2009 overigens... dus ook al weer best oud...
    Dus ik waag ik het er op... en anders... jammer dan. No cure... no pain :D
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou! Geloof het of niet, heb het al omgesoldeerd!

    Antennes zijn genoeg buiten bereik van de andere elektronica op het printje (bij deze oude R8) daamee niet direct zorgen bij hitte afgifte 'die iets te lang duurt'.

    De R9 is dichter opeen, wat dat betreft een stuk linker om aan te werken.
    De Weller is ooit een goede investering geweest, heeft zich al vaker bewezen.

    Eerst de mantel los gesoldeerd van de print, dan hangt deze alleen nog aan de kern.
    Deze is ook zo los getipt. Viel bijzonder mee.
    Omgekeerd ook vlot. Snel werken, niet te veel soldeer aan de tip. Een echte industrie las is het niet. Zandkasteel ook niet. Het zit vast.

    Twee brillen van +3 sterkte op mijn neus. Onder de loep werken is niet zo prettig. Dan moet je een type bureau lamp hebben, en ook dan is afstand schatten weer listig... vaste hand zien te houden.

    Ik heb in lengte nu 2 mm verschil. Erg is dat denk ik niet. De niet om-mantelde uiteinden voor ontvangst-/zendsignaal zijn echter wel even lang. Voorwaarde voor de 2,4Ghz antenne om te kunnen werken.
    Zo dan een antenne vervangen, de ander oogt nog goed genoeg, en laten zitten.

    Ik heb de antennes nog even van extra krimphoes voorzien bij de doorgang van het kastje.
    Vangt hopelijk dat het knakken wat beter op. Doorlaat gaatjes iets groter gewerkt.

    In de kist zit nu gewoon een nieuwe ontvanger, uit de reserve.
    De R8 eerst eens even goed in de range check, en dan vertrouw ik hem wel weer.

    En dan... Range moet goed zijn. Vergeleken met een R7... in huis... waar LAN oorlog XXL heerst met de buren... De muren en plafonds iedere vorm van LAN zowat afschermen... behalve die van de buren... en staat er een dure Linksys in huis.

    Deed het stukken beter dan de R7 (wat ook bekend is), het is dus gelukt.


    Hieronder de groente-smoor R9, model Mount Agung... RIP... heeft ook een mooie nieuwe Profi Digi... ook kakelvers doen smelten. Secondenwerk... 160 euro direct in rook op. Dat bijt. Nee, bepaald geen goeie actie van mij. Effe snel snel iets testen...

    IMG_3724.jpg


    Bakken en braden op de gezonde manier...

    IMG_3725.jpg

    De plastic mantel van de doe het zelf soldering oogt dan wat minder, maar dat hoeft geen signaal te isoleren.
    Is niet anders dan een spacer voor de buitenmantel. Bij het desolderen...
    Inkorten, ja dat is wel listig werk. Dat moet met een zeer scherpe scalpel. Dus niets gedaan, direct overgezet.

    Het kan dus!

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2018
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Die R9 ziet er beroerd uit... Voedingscircuit is omgezet in as. Wat de antenne betreft, hoe dat mooie ronde "bolletje" over de mantel wordt gemaakt is mij een raadsel.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heel simpel, met een no-clean flux.
    Druppeltje erop en solderen maar.

    GJ
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dan zakt de tin niet naar beneden?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is kwestie van snel solderen en ook niet te heet stoken.
    Dan krijg je een mooi bolletje.
    Vroeguh, in de radiopiratentijd deed ik het wel eens met een drupje S39, op zich werkt dat ook maar je kreeg rare lekstroompjes als je het niet goed schoonmaakte.
    Dan stond de Radiocontroledienst weer eens op de stoep.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina