Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

1. Berto

Berto Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ik gebruik de R18 zonder Rsat’s in mijn jets zonder problemen.

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Daar ben ik het niet mee eens. Vlieg al 6 jaar met de Dual Path mode. Nooit enig probleem ervaren. De in clone mode wordt een ontvanger "dom". De zender weet niet meer van zijn bestaan omdat de ontvanger niets meer terugzendt. Dus ook geen meldingen van slechte ontvangst.

De clone mode is handig voor het besturen van een startwagen voor een zwever of als controle-ontvanger bij een jury. Maar voor het besturen van hoofdfuncties van een model zou ik nooit van de clone mode gebruik maken.

Een juist ingestelde dual path mode werkt gewoon betrouwbaar. Niet vergeten de ontvangers via de Device Explorer in de zender in te stellen. Het aantal kanalen dat de satelliet overdraagt, instellen op het benodigde aantal kanalen. Niet het maximale kanaal-aantal van de hoofdontvanger.

De werking in eenvoudig te controleren. Dat kan op twee manieren:

1. Via de zender om beurten de zendmodules uitschakelen. Alle functies moeten blijven werken.

2. De manier die de praktijk het meest benaderd:
    Schakel de reikwijdtetest van de zender in. De zender werkt nu met gereduceerd vermogen. Plaats de zender en het model in huis zo ver mogelijk uit elkaar, met zo veel mogelijk steen/beton tussen de zender en de ontvangers. Echter de besturing moet wel blijven werken. Pak één ontvanger met de antennes in aluminium folie. De zender zal, als deze in is ingesteld op "melden van het verlies van één ontvanger", een waarschuwing geven maar de besturing moet blijven werken.
    Pak de ontvanger uit en wikkel nu de tweede ontvanger met antennes in folie. Ook nu moet de besturing blijven werken. Pak tenslotte beide ontvanger en antennes in aluminiumfolie. Nu gaan de servo"s naar de ingestelde failsave posities of als "hold" is ingesteld blijven de servo's staan maar reageren niet meer op de zender.

Laatst bewerkt: 23 jun 2018
  3. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Het was niet mijn bedoeling om een dual path systeem te maken, maar zoals GertJan schreef een gewone ontvanger met 1 satelliet om 2 extra antennes te hebben.

Als ik naar het 'device explorer' menu ga zie ik daar alleen de R18EX staan, geen satelliet ontvanger. Moet ik die ook nog apart binden als ik hem alleen als satelliet wil gebruiken? Zo ja: hoe?
    In het filmpje dat NPS hierboven aanhaalde zag ik dat je bij de 'general settings' van de R18 de instelling voor SAT1 op 'PPM Input' moet zetten (die stond nog op 'Default - Output pin 18'). Die instelling is aangepast. Ik denk dat de satelliet hiervoor niet eens gebruikt is met de 'default' setting.
    De kabel tussen beide ontvangers is bij de R18 aangesloten op de SAT1/18 poort, bij de RSAT op de BAT/PPM poort. De R18 heeft de laatste update, van de RSAT durf ik het niet met zekerheid te zeggen.

Ik doe vast nog iets fout, want de RSAT ontvanger kan ik niet terugvinden in de lijst met actieve devices. Iemand een idee waar het fout gaat?

Edit: ik scroll net pas door en zie nu NPS' laatste reactie. Misschien toch nadenken over dual path mode?.....

4. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je kan niet "gewoon" een satellietontvanger aansluiten op een hoofdontvanger. Dat kan op twee manieren. De slechtste in een satelliet in clone mode zetten en aansluiten op de hoofdontvanger. Dan ben je alle features die Jeti kent voor deze ontvanger kwijt. Bovendien, een ontvanger in clone mode zie je niet in de Device Explorer omdat de ontvanger niets terugzendt. Andere nadelen heb ik al eerder genoemd. Dus niet aan te raden.

De tweede optie is Dual Path. Jeti noemt dit Double Path en zo zal ik het verder ook noemen. In Double Path blijven alle Jeti features bestaan zoals telemetrie voor beide ontvangers en instelmogelijkheden via de Device Explorer.

Als je voor 4 ontvanger-antennes kiest, dus een hoofdontvanger en een satelliet dan is Double Path echt de beste oplossing.

Ontvangt de hoofdontvanger geen signaal, dan wordt er uitgeweken naar het signaal van de satelliet. Voor (hele) groot modellen wordt ook nog wel eens voor een nogal dure oplossing gekozen. Een Central Box met twee kleine ontvangers. De Central Box 200 http://www.jetimodel.com/en/katalog/Central-Box/@produkt/Central-Box-200/ heeft bij voorbeeld een optie voor een dubbele stroomvoorziening en elke servo-aansluiting is beveiligd tegen kortsluiting. een kortsluiting in een servo kan dus nooit leiden tot uitval van het hele systeem
    Maar met Central Boxen heb ik geen ervaring...

Maak je een Double Path systeem dan begin je met het binden van de hoofd- en satellietontvanger. Onderstaande tekst komt uit de handleiding:

Pairing the transmitter with receivers in Double Path mode

1. Make sure that receivers are set in Normal mode, not in Clone mode .
    2. Note down which receiver is the first and which is the second because of later easier identification. Keep the receivers switched off.
    3. Switch on the transmitter with created model, in „ Advanced properties - Wireless modes/Trainer ” menu item select „ Double Path mode ”.
    4. Plug the BIND PLUG inter connection into EXT output of the first receiver. Switch on the receiver. Now the receiver expects a sequence for pairing (in case you ha ve Rx firm ware version 3.11 and newer, this period is limited up to 60s).
    5. Press „3D pushbutton ” on the transmitter over "Pair primary TX module" command. As soon as the receiver is identified, you will be asked for confirmation – now push OK button. Switch off the receiver and remo ve pairing inter connection.
    6. Plug the BIND PLUG inter connection into EXT output of the second receiver. Switch on the receiver .
    7. Press „3D pushbutton ” on the transmitter over "Pair secondary TX module" command. As soon as the receiver is identified, you will be asked for confirmation – now push OK button. Switch off the receiver and remo ve pairing inter connection.
    8. Switch on both receivers. The connection should be established immediately, eventually ser vo control is allo wed .
    9. Now you can specify additional parameters of the Double Path mode so that the transmitter correctly responds to the signal loss from any of the receivers .

Met de Device Explorer heb ik in de hoofd- en satellietontvanger de volgende instellingen gemaakt. Gebruik een R9 EX en een Rsat2 EX. Jouw ontvanger heeft waarschijnlijk 2 ingangen voor satellietontvangers, daar zal dan wat verschil in zitten.

Voor de R9 EX:

Serial Link:
    JETIBOX & Servo. Hier wordt een "ouderwetse" sensor op aangesloten. In dit geval een MGPS

General Settings:
    Output Period 17 ms. Dit is de herhaaltijd van de servo-impulsen. 17 ms werkt goed voor mijn analoge servo's
    PPM settings:
    Sat1 PPM input. Hier heb je waarschijnlijk nog een Sat2.
    Low voltage alarm: 4,5 V

Fail Safe:
    Zoals je wilt. Per ontvanger-uitgang kan je kiezen voor Hold of een gespecificeerde servopositie.

Alternatieve Pin Config:
    Alle uitgangen Servo.

Receiver Outputs:
    Hier staan de benoemde kanalen en de groepen die gelijktijdig worden aangestuurd. Hier heb ik niets veranderd.

Dat was de hoofdontvanger.
    Nu de satelliet, de RSAT2 EX:

Serial Link:
    EX Bus & PPM pos. Op de EX-bus wordt een "moderne" EX-bus sensor op aangesloten. Een Mvario2. PPM pos is een PPM singnaal met positieve impulsen. Dit is het signaal dat naar de Sat-ingang van de hoofdontvange gaat.

General Settings:
    Output Period 17 ms.

PPM Settings:
    No. of channels: 9 channels. Hier het aantal in gebruik zijnde kanalen invullen. Niet het aantal kanalen waarvoor de ontvanger geschikt is.

Alarm Settings:
    Low voltage alarm: 4,5 V

Fail Safe:
    Disabled. Let op bij Double Path altijd in de satelliet de Fail Save uitschakelen. Dit wordt verzorgd in de hoofdontvanger!

Receiver Outputs.
    Hier staan de benoemde kanalen.

Nu staat alles goed ingesteld en zal het ook werken. Je hebt zelfs vanaf beide ontvangers een telemetriekanaal naar de zender.

Alle instellingen maken lijkt een enorme klus, maar als je het een keer hebt gedaan, zal je zien dat het allemaal wel meevalt...

Veel succes!

Laatst bewerkt: 23 jun 2018
  5. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik ga dit proberen. Thanks NPS!

6. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Helemaal gelukt. Ik vond onderstaand filmpje wel makkelijk.
    Het is inderdaad niet moeilijk, je moet het alleen net even weten.

7. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Dan is dat "probleem" ook weer uit de wereld!

Fotor vindt dit leuk.
  8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Voor alle Jeti Rex en Rex Assist ontvangers is nieuwe software beschikbaar.

De opties voor de stabilisatie in de Rex Assist ontvangers zijn flink uitgebreid. De Rex ontvangers kunnen nu onder meer via de veel snellere EX-Bus communiceren met een satellietontvanger of Central Box.

Updaten is mogelijk door de benodigde software te downloaden via deze link www.jetimodel.com/en/show-file/906/ of automatisch via de Jeti Studio.

Hou er rekening mee dat de device-files in de zender ook vervangen moeten worden. Downloaden gaal vooralsnog alleen via de eerder aangegeven link.

Laatst bewerkt: 3 okt 2018
  9. eibergsealex

eibergsealex

Lid geworden:
    13 aug 2012
    Hallo ik heb een vraag, wanneer komt er nieuwe software uit voor de rex ontvangers om er heli mee te kunnen vliegen?????????

10. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
  11. eibergsealex

eibergsealex

Lid geworden:
    13 aug 2012
    Ik vind wel dat Jeti daar erg mee achterloopt erg jammer, iemand enig idee wat het bereik is van een r7 nano ? is dat misschien een idee om dat te gebruiken samen met een micro brain?

12. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De R7 Nano is een indoor ontvanger en heeft een reikwijdte die past bij die toepassing.

Deel Deze Pagina