Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Berrie succes met programmeren

    Programmeren gaat elke keer makkrlijker

    Bij vragen gewoon contact opnemen
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2013
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Erik, nogmaals bedankt voor je telefonische uitleg. Heel verhelderend!

    Ik laat weten hoe het afloopt.
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zojuist de zender een update gegeven. Van versie 2.0 naar 2.01.

    De uitleg op de Jeti site is duidelijk voor mij als niet zo'n erge computer man.

    Ik moet wel even denken wat nu weer in vredesnaam een rootfolder is. Bij een root cord kan ik me wat voorstellen.. ;) De gok genomen, en bedacht dat een rootfolder wel eens het allereerste begin van de SD card kon zijn. En het werkt. Wel apart om op je zender, na het updaten, van alles geïnstalleerd te zien worden.

    Inmiddels is m'n oude trouwe 3010 terug van de Service Dienst. Bij deze Corrien bedankt voor de snelle service. (leest die vast niet)

    Van het weekend wordt het prima progammeerweer, heb ik begrepen.....
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2013
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Klaar voor de 'maiden'

    Vandaag de eerste zwever geprogrammeerd. Ik ben blij dat ik met E.Rukkers heb kunnen bellen, want dat maakte de zaak flink makkelijker. Het loslaten van je door de vorige zender gevormde denkpatroon vond ik toch lastig.

    Eenmaal aan de slag gaat het voorspoedig, al doorgrond ik nog lang niet alles. Wat me verbaasde was het verschil in 0-stelling van de servo's. Hoogte en richtingsroer heb ik mechanisch maar op nul gezet. Voor flaps en ailerons was ik te lui. (in de vleugel zit RDS. dat is wat bewerkelijker om op 0 te zetten.)

    Het doorlopen van de software is erg intuïtief. Leuk is de visualisatie van vleugel en staart! Als je je basis configuratie hebt gekozen, volgt het vastleggen van de gevers, vervolgens de servo kanaal verdeling. Dan servo uitslagen/reverse/midden/max. mix percentage vastleggen, en je hebt de basis te pakken.

    De DS-16 heeft een bewegingssensor. Wat moet je daar nu weer mee? Je reinste 'kak' toch, zo'n feature? Nou, ik moet de eerste vlucht nog maken met deze zender, maar NU vindt ik het al makkelijk. Je kunt namelijk, gebruik makend van alle 6 de vrijheidsgraden (translatie/rotatie om X-Y-Z as), 'iets' programmeren. Ik heb nu mijn vluchtduur timer hier op geprogrammeerd. Je ken het wel, fijn vliegdaagje, zwevert ergens onder een wolk. Hoe lang vlieg ik al? (dorst, stijve nek etc) Een knikje met de zender en een stem zegt: Timer: "huppeldup minutes/seconds". Relaxed toch?

    [edit]

    een kijkje in de software:
    http://www.hangkantenpolitur.de/modellbau/jeti_duplex/programmierung/
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2013
  5. Erik van Dijen

    Erik van Dijen In Memoriam PH-SAM

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Hilversum
    DS16

    Hoe werkt het Jeti systeem? Kan het nergens vinden.Dus met name de "hopping"procedure.
    Bedankt alvast,
    Groet, Erik.
     
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Dat zou ik ook wel willen weten. De info die ik kon vinden stamt uit 2009 maar volgens mij is er sindsdien wel wat veranderd.
    EDIT: hier nog wat gevonden (2011), lijkt dus op hopping over 16 kanalen:
    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=18046371&postcount=27

    En deze (2009):
    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=11788629&postcount=562
    "Jeti IS DSSS/FHSS hybrid, hopping constantly on all 16 available channels.

    At the beginning it was same as XPSv1/v2, which is not legal with 100mW, now it is 16 channel (same as XPSv3).

    Actual Jeti and actual XPSv3 are TRUE DSSS/FHSS systems which are constantly hopping!

    I got spectrum analyser shots (from the Jeti system) showing it clearly.
    XPS is showing it on their website (Graupner too).

    You NEED constant hopping over at least 15 channels to be allowed to use 100mW in Europe."
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2013
  7. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    mooi dat het gelukt is berry

    wanneer ga je met de zender je vliegtuig besturen?
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik zit nu te prutsen met m'n GPS logger van SM Modellbauom e.a. aan telemetrie werkend te krijgen. Maar los van dat, misschien dat ik vanavond voor het eerst met deze zender ga vliegen. (waarom staat er altijd windkracht 100 als je wat nieuws wil proberen....... :( )
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    eerste vluchten

    Gisterenavond met ondersteuning van Meylink op een weilandje naast Schoonhoven de eerste vluchten met de DS-16.

    Aangekomen hebben we eerst een reikwijdte test gedaan. Hiervoor heeft de DS-16 een heel makkelijk menu. Je kunt aangeven welke servo's met welke snelheid automatisch gaan bewegen. Makkelijk! Een akoestisch signaal laat weten dat de zender op 10% van z'n vermogen werkt.

    In mijn geval waren er geen problemen, als je zender en model minstens 80cm boven de grond houdt.

    Zoals gezegd gebruik ik de GPS logger van SM modellbau. Tijdens het vliegen was ik nog in onzekerheid over het functioneren van deze logger, omdat het groene ledje niet knipperde, maar constant brandde... Ik dacht dat er geen 3D fix met de satellieten zou zijn, maar dat was niet het geval bleek thuis. Constant branden is 3D fix, knipperen is 3D fix en schrijven op de SD kaart. Dit schrijven op de SD kaart is nodig, want de data uit de logger wordt op de zender geschreven!

    Met de aldus verkregen logfiles moet ik op de PC nog kijken wat je er mee kunt. De data die op de logger zelf werd geschreven was makkelijk te bekijken en naar Google Earth bestanden om te zetten. Hoe dit met de data van de zender werkt weet ik nog niet.

    Wat wel erg gaaf is dat je, na een vlucht, de gelogde data in grafieken uit kunt lezen! Ik bleef hangen in de menustructuur, dus kon ik eerst de data niet vinden. E. Rukkers gaf uitkomst: Navigatie die je met de 3D taster op je zender, dus, een extra druk op de taster en ik was bij de logfiles.

    Ook wel gaaf is dat, als je in een grafiek zit, met roteren van je 3D taster over de tijd wandelt en de daarbij behorende waarde ziet verschijnen.

    Dan de lucht in.

    Meylink heeft de eerste keer de zwever (waar ik al zeker 7 jaar mee vlieg...) maar weer even gegooid. Ik vlieg niet met de zender los aan de hand daar ik graag de gasknuppel bedien. Al zijn er genoeg schakelaar of gevers en programeer mogelijkheden die het mogelijk maken de motor op een andere manier te bedienen.

    Ik bedien me rijkelijk van de akoestische ondersteuningsmogelijkheden, hetzij spraak, hetzij signaal.

    Zo klinkt als de gasknuppel actief is een signaal, de startfase. Een switch zorgt ervoor dat ik kan schakelen tussen gas op de rechterknuppel of butterfly op de knuppel.

    Als ik schakel tussen de vliegfases verteld de zender mij welke fase geactiveerd wordt. Natuurlijk voel je dit aan de stand van de schakelaar, maar leuk is het wel!

    Voor het eerst vloog ik met de vario van het GPS module. Ik ben een Picolaro Talk gewend, en die zit nog steeds in het model. (in feite vlieg ik nu dus met 2 vario's in 1 model :grijns: ) Als het eens goed weer is wil ik ervaren wat de verschillen in de praktijk tussen de vario's zijn.

    Qua volume was het gisterenavond nog een zooitje. De vario gilde keihard boven alle andere signaleringen uit, waardoor de andere meldingen en signaleringen niet te horen waren. Op het veld kwam ik er niet uit, hoe dit ter plaatse op te lossen. Maar vanmorgen had ik eenvoudig de oplossing. In het systeemmenu kun je de volumes van spraak, signaal en vario op een gever zetten. Het volume van signaal staat nu op een vast ingesteld volume. De vario staat op de linker draaiknop, en spraak op rechts.

    Het begint wat te worden!
     
  10. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nervositeits/zenuwen sensor? Te bibber en je kunt niet starten.
     
  12. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hoi Ivolvo, ik heb dat niet getest. Wel wat anders.

    Ik kreeg het met Flight Monitor het niet voor elkaar de log gegevens uit de zender te bekijken. Vast een gebrek van mijn kant.

    Het lukte me wel met dit programma: Download - Telemetry Analyzer

    Ik vindt het supermooie software, ook (juist) omdat je meerdere variabelen naar wens in een grafiek kan zetten. Echt de moeite waard!!
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Flight Monitor werkt wat omslachtig. Via het meegeleverde programma JBP read een bestand inlezen. Vervolgens start vanzelf Flight Monitor. Je ziet echter nog geen grafieken. Vervolgens met de muis rechts klikken op een leeg grafiekscherm en vervolgens via "Properties" aangeven welke waarden als grafiek moeten verschijnen. Dit vervolgens doen voor alle lege grafieken.
    Met Flight Monitor is het ook mogelijk de grafieken weer op te slaan. Met Telemetrie Analyzer is dit niet mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2013
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt voor je uitleg. Het blijkt dus wel te werken... :hammer::hammer::hammer::hammer::hammer:
     
  16. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik heb heb ook binnen.
    Wat een fantastische zender. Welke schakelaar voor welke functie?: gewoon schakelaar flippen en klaar. Throttle rastering of smooth brake onafhankelijk instelbaar. Knuppelwegen aan beide kanten mechanisch traploos in te stellen. Knuppels roteren kan ook. De programmering is als het binnenlopen van een kathedraal: WAUW! Alles wat mijn oude MPX MC4000 kon maar zoveel netter en uitgebreider nog.
    En je kan erop schaken, screenshots maken, muziek luisteren (flight to music!) enz enz enz.

    Enig minpuntje voor mij tot nu toe: ik zou de knuppels wel iets korter willen dan de kortste stand. Weet iemand of die van een ander merk er ook op passen?
     
  17. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Zijn de sticks makkelijk te veranderen van gas stick zonder veer naar een met een midpoint. Ik zie dat ze er verkopen met alle sticks met veer, maar als het makkelijk kan is dat toch gek dat ze daar twee verschillende artikelen van maken.
     
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Nee, want bij de gerasterde/geremde throttle is de scharnierende hefboom niet aanwezig en is ook niet meegeleverd. Dat kan je wel zien op de plaatjes in de handleiding.
     
  19. F3Cees

    F3Cees

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    175
    Locatie:
    IJzendijke
    Hallo Vlieg-tuig,
    Ik heb hem ook binnen, krijg alleen de gyro nog niet goed werkend
    Heeft de ds16 1500 of 1520 ms ?
    gr Cees
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ja, dat vindt ik, eigenlijk, ook. Maar ik denk er aan te kunnen wennen.


    (de Dekker met de FS-4000 die ik ooit op de Ermelose heide ontmoet heb?)
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2013

Deel Deze Pagina