Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Yep, that's me :)
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Verder testen in de praktijk.

    Vandaag kunnen testen met rustiger weer. Ondanks 100% bewolking was er toch thermiek:

    [​IMG]

    Het vliegen met vario volume op draaiknop 8 en stem/signaal op draaiknop 7 is een verademing. Naar wens kun je nu de volumes afstemmen. Heel prettig.

    Vandaag ook prima kunnen trimmen. Hoogte trim ik per vliegfase, aileron voor alle fases tegelijk.

    Ook de flapstanden voor de fases cruise, thermal en speed heb ik verder kunnen trimmen. Dit gaat zeer eenvoudig in het menu 'flight mode trim'. Gewoon de schakelaar voor de vliegfases bedienen, en je ziet per fase je instellingen die je dan ook kunt aanpassen. Wat je even moet weten is dat de ailerons in dit menu als flap werken.

    Nadat de volumes naar mijn zin waren, en de trimmingen en flapstanden meer in overeenstemming waren met wat ik wil, kon er beter thermiek gevlogen worden.

    Dan kom ik mijn "natural mode" ;) en is er wat tijd voor andere dingen tijdens het vliegen. Zoals spelen met de vario.

    Ik maak voor de telemetri gebruik van de GPS logger van SM modellbau. Daar zit ook een vario in. En dat ding werkt via de 2.4GHz over de zender en de werking WAS EEN GROTE VERRASSING! Op dit moment heb ik ook een Picolario Talk in het model zitten. Over een drie standen schakelaar kan ik tijdens het vliegen kiezen naar welke vario ik luister. Sjiek natuurlijk.... Het geluid van de SM vario is wennen, maar mijn eerste overtuiging is dat het apparaat aan vario functionaliteit NIET onderdoet voor de Picolario!!! (en hij kost de helft....)

    Ik wil nog wel instellen dat ik elke 30 seconden de hoogte doorgegeven krijg. Dat ben ik van mijn Picolario talk zo gewend. Maar volgens mij kan dat niet zoals ik wil..... (namelijk: Met Sg de afstand opvragen wanneer ik wil. De hoogte zou ik dan onafhankelijk van een 'trigger' switch om de 30sec. willen horen. Dat zoek ik nu in menu 'Voice output')

    De mogelijkheden met de telemetrie ben ik nog aan het ontdekken. Op schakelaar Sg roep ik nu de afstand op. Dan hoor ik hoever het model van mij verwijdert is. Gewoon leuk om te weten.

    Hieronder de log van vandaag. Weergegeven zijn hoogte, en afstand tussen mij en model.

    Een vraag: De totaal afstand word niet weergegeven. Hoe is dat op het scherm te krijgen??

    [​IMG]

    Na een halfuurtje vliegen en aanwezigheid van thermiek kreeg ik gelegenheid tijdens het vliegen eens op het scherm te kijken. En nu komt het grote voordeel van het display naar voren. Je heft de zender op, en met zonnebril op, kon ik 'gewoon' even spieken naar diverse telemetrie gegevens op het scherm.

    Wat opviel: de ontvangstkwaliteit. Vorige week heb ik de rekwijdte test uitgevoerd. Dat ging glansrijk. Vandaag merkte ik dat als de zender op vol zendvermogen stond, en het model in het hoge gras lag, 50mtr verder de ontvangst dusdanig laag werd dat de zender alarm sloeg. Tijdens het vliegen had ik maximaal 2 streepjes ontvangst. Antenne ontvangstkwaliteit slingerde tussen de 3 en de 6. Dit is wat ik tijdens het scherm heb kunnen zien toen het model zo'n 600-800mtr van me verwijderd was. Vol ontvangst had ik alleen als ik model boven mijn hoofd had voor het starten.

    Hoe is dat bij jullie?? (helaas wordt de ontvangstkwaliteit per antenne niet gelogd.)
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2013
  3. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Mooi verslag Berrie.
    Ik ben voorlopig alleen nog bezig geweest met het maken van .wav files zodat ik meteen weet wat er gebeurt als ik een schakelaar overhaal (vliegtoestanden, motor aan/uit, start logging, screenshot maken, etc). Als ik de zender aanzet hoor ik nu een robotstem "Energize" zeggen :p. Een engelse dame met leuk accent geeft verdere informatie.
    Voordat ik de lucht in ga moet ik eerst nog wachten op de Mezon 135 regelaar. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat samenwerken met de DS-16.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heb je al iets gevonden voor de te lange knuppels?
    Ik vond ze ook net even te lang, 3mm minder zou ik lekkerder vinden.
    Zat al te denken aan Graupner knuppeltjes, als de schroefdraad gelijk is.

    GJ
     
  5. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Van futaba passen niet op de dc-16 iig
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Voor zover ik weet is de schroefdraad M4. Daar zouden deze Alloy Anti-Slip TX Control Sticks Short (JR TX Black) stick ends passen.

    De originele stick ends van de DC-16 zijn los verkrijgbaar. Het zou ook een optie zijn deze met een draaibank in te korten.

    Mogelijk worden ook de stick ends van de DS-16 los verkrijgbaar. Dan is het wel heel makkelijk op te lossen.
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    korte knuppels

    Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik gisteren middag niet in de gaten heb gehad dat de knuppels te kort zouden zijn. Ik heb er geen seconde over nagedacht!

    Wel had ik het gevoel dat ik m'n zwever rustiger vloog. En dat kan best een gevolg zijn van iets langere knuppels met strakkere veren!
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Daar ben ik ook benieuwd naar. Voor m'n grote zwever heb ik ook een Mezon regelaar op de korrel. Al duurt het nog wel 2 jaar voordat ik 'm nodig heb denk ik zelf....

    Heeft iemand een oplossing voor het probleem dat er geen totaal gevlogen afstand gelogd lijkt te worden?
     
  9. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Kan je dat wel uiezen in de sm gps?
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat kon ik wel. Maar zolang ik met de DS-16 vlieg wordt er niks gelogd op de SM GPS logger. Je zou met een schakelaar het loggen kunnen starten OP de SM GPS logger, maar waar je dat in kan stellen weet ik niet.....

    Hoe dan ook, het fijne van dit systeem vindt ik dat je niets meer uit je model hoeft te halen om een log uit te lezen. De logfile staat op de zender!
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Timers

    Laat maar......... ik ben er al uit. De teruglooptimer voor motorlooptijd geeft keurig elke minuut weer, en vanaf 1 minuut elke 10 seconden, en van 10 seconden wordt er terug geteld tot 0. Met stem, welteverstaan.

    Briljant.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2013
  12. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Volgens mij moet de gps logger wel opslaan. Doet de unilog tenminste wel.
     
  13. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    DS-16 alternatieve sticks

    Ik vond de standaard sticks een beetje te stomp, hierdoor glipten ze naar mijn smaak te makkelijk van mijn vingers. Ook wilde ik ze een tikkeltje korter kunnen instellen dan mogelijk was.

    De volgende sticks waren voor mij de oplossing:
    https://www.engelmt.de/index.php/ka...nds_v2_graupner_not_hott_spektrum_silver.html

    Ze zijn lekker scherp en kunnen 3-4mm lager worden ingesteld dan de standaard versie. Dat kan omdat met name de bovenste helft een stuk korter is dan origineel.
    Om het er wat beter uit te laten zien heb ik de originele zwarte onderkant gecombineerd met de nieuwe scherpe bovenkant. Dus ook hiermee kan je ze lager instellen dan eerst:

    [​IMG]

    Ik ben touwens super tevreden met de zender en Mezon 135. Afgelopen weekend 15 vluchten gemaakt en geen enkele vlucht meer met timer gedaan, alles op capaciteit gevlogen. Wat mijn lader erin stopt is ong 50mAh meer dan de zender aangeeft, prima! Nu vliegtijden van 5-7min waar ik altijd eerst op timer van 4.5min vloog.
    De integratie van Jeti en Mezon is fantastich: zodra de motor stilstaat kan je alle motor en regelaarparameters via de zender wijzigen.
    De bekabeling op de heli is zoveel simpeler geworden na de overstap van Spektrum en ik heb meer informatie, het is live, ik kan er alarmen voor instellen en het wordt ook nog eens gelogd als ik het wil.
    Zo heb ik bv PWM gecontroleerd om te zien hoe het staat met de headroom van de regelaar in mijn setup. Na het vliegen kan je de grafiek heel makkelijk op je zender toveren, inzoomen en beoordelen.
    De servotest functie heb ik inmiddels gebruikt om mijn staartservo te controleren. Dat kan prima in ingebouwde toestand omdat hij niet verder gaat dan in de zender is geprogrammeerd. Instellen op 10sec en dan kan je goed zien of hij nog netjes loopt zonder haperen.

    Dit is hoe het moet zijn, top!
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2013
  14. Heren,
    heb iets bizars op m'n DS-16 net begonnen met eerste model te programmeren, tweede dag verder willen doen en krijg konstant een irriterend alarm. Gekoppeld aan de gashendel geeft het een variabel geluid wanneer gashendel heen en weer gaat. Van hoog naar lage frequentie in pieptoon. Heb er niets over gevonden in de manual?! De Status van de batterij stond op 65%. Heeft iemand iets gelijkaardigs meegemaakt. Alvast bedankt voor hulp ! Benny
     
  15. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Heb je dat ook als je nieuw model aan maakt?

    Heb je niet toevallig je volume regeling aan je gas knuppel gekoppeld?
    En de vario aan gezet?
     
  16. Hey, dank u voor de info.
    Heb het enkel wanneer ik model en zender aanzet.
    Ga de rest even moeten checken. Keeping posted ;-)
    Alvast bedankt !
    Benny
     
  17. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Plaats anders een filmpje
     
  18. Hartelijken dank e.
    Vario stond inderdaad ingeschakeld ,... en ja , der zit geen in.
    gggrrr, dank u voor de info ;-)
    wordt geapprecieerd ! ;-)

    zal tot het volgende uiver zijn. ;-(

    Groetjes,
    Benny
     
  19. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Ook een DC-16 2e hands gekocht. Op het duitse forum, en toegestuurd uit USA. Dat was even flink bij betalen. Balen. Toch raar dat een europees product eerst in de US moet worden ingevoerd, en daarna weer opnieuw als het Europa weer binnen komt. Vind ik absoluut onredelijk.

    Wat e.e.a. goed maakt is dat het wel een hele fijne zender is om te programmeren!! Alle menu's kloppen om een F5X model snel te programmeren en alles in te stellen. De 9-punts functiecurves, de vrije mixers met curves. Prima!!

    Ronald

    PS graag geen tips over hoe e.e.a. aan invoerrechten te omzeilen, dat mag niet op het forum. Daar krijgt het modelbouwforum strafwerk van.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Beetje dom he Ronald,
    Had even een berichtje gestuurd dan had je hem nieuw voor de 2e hands prijs gehad.

    Wat ik raar vind is dat je in de USA belasting moet betalen.
    Toen ik daar was kon ik zonder belasting kopen maar moest dan wel hier aangifte doen bij de douane.
    Natuurlijk heb ik dat gedaan met 5000 dollar Tekin regelaars en laders in mijn koffer.

    Ik ben benieuwd naar de funktie voor F5B, dat ie je rakkentijden kan roepen.
    Lijkt me erg makkelijk, nu wordt ik wel eens voorgelogen door mijn coach.

    GJ
     

Deel Deze Pagina