de Ennu heeft een vertraging van bijv 1:5 ik heb een 8 tands metaal tandwieltje, dus met deze drijf ik een 40 tands tandwiel aan.... het probleem is alleen, dat dit metalen tandwieltje, op een soort spd260 formaat motortje vast zit... hoe krijg ik dat ding eraf? as in de bankschroef en tandwiel er dan met een nijptang proberen af te trekken lukt niet :x iemand een idee? nog een vraag over zo'n vertraging... die lagers, die zijn echt nodig neem ik aan? kan niet gewoon in andere buis laten draaien met wat vet ofzo? kan vast wel ergens een lager uitslopen :twisted:
Hoi Joost, Als je het tandwieltje heet stookt en dan wat kracht zet wil het meestal wel lukken. Kan natuurlijk wel, maar geeft nogal wat wrijving. Ook kan het asje gaan wiebelen als je te veel speling hebt, niet gezond voor je tandwieltjes.
hmm, verwarmen heb ik al geprobeerd... zal nog wel een keer proberen dan (wat warmer :wink: ) vraag me alleen af, of ik het tanwieltje, dat nu op een +/- 2mm as zit, op de speed 300 geribbelde as krijg :roll:
Stook em maar flink heet. Een graad of 300? niet uitgloeien. Een kolomboormachine kan ook prima als pers voor kleine voorwerpen dienen. Klem een 1,5 of 1,8mm boortje ondersteboven in de boorkop, en ondersteun het tandwieltje op een goede manier en persen maar. Boormachine niet inschakelen. Je zult em toch moeten uitboren tot de juiste diameter(2,3mm??) liefst iets kleiner en dan vastzetten met een borgvloeistof.
ik wou wat meer power op mijn Lite Flyer, vandaar dat ik deze vertraging heb gebouwd. deze 1:5 vertraging ga ik mschn op een eventuele Ennu gebruiken. conrad tandwiel 50 tands mod 0.5, op een stukje 3mm koolstof as geborgd met een 0.8mm ijzerdraadje, zit zonder lijm goed vast, en geen speling. haal stukje ijzer eruit, en je kan de hele as vervangen stukje oude pen, 2x in de lengte een snee gemaakt (met gloeidraad ), zodat hij makkelijk op het motorhuis kan, en de tandwielen goed in elkaar grijpen. 2 kogellagertjes aan bijde kanten erin buisje wordt in stukje printplaat vastgelijmd op motor stukje epoxy plaat vastgeschroeft op spd300 6.0V huis, 10 tands messing Nico tandwieltje als met tandwiel erin eindproduct... trekt met een 9x4.7 prop op het begin bij volgas ± 6,3A uit een 7×GP600 pakket, dit is normaal toch? Of een beetje aan de hoge kant? de stroom loopt uiteraard terug. owja, het buisje is vastgelijmd met 5min epoxy, kan deze verbinding tegen het opwarmen van het motorhuis? ik ben van plan hem te testen op de Lite Flyer, hierbij staat de motor normaal een beetje naar beneden gericht, zodat hij niet al te veel stijgt bij vol gas. moet deze aandrijving ook naar beneden gericht worden? groeten Joost
@ Joost Als je dat stukje printplaat onder de motor laat uitsteken kun je daar een gat in maken dat je over de romp heen schuift. Op die manier heb je alvast een manier om de motor aan een zijde goed vast te maken aan de romp.
Ik zou de motor een kwart slag gedraaid hebben... Als je nu iets hebt moet je eerst het tandwiel er weer afslopen om bij dat schroefje te komen. En dat tandwiel blijft straks na een tijdje in bedrijf heus niet op zijn plaats door dat palletje alleen.. Wedden?
dan zijn de voorste koelgaten (iig 1) afgesloten tandwiel is er binnen 10 sec af... ik weet niet, als dat een zwak punt blijkt te zijn, wordt daar bij de volgende aan gedacht eey en als het tandwiel nou niet 'op zijn plaats' blijft zitten, pak je een nieuwe as en/of tandwiel, en heb je in 2 min een nieuwe of dit echt zo makkelijk gaat als ik nu zeg weet ik dus nog niet... we zullen zien :wink: is die stroom van ±6.3A nou normaal of niet?
heb vanmiddag ondervonden dat de prop dus niet naar beneden moet wijzen :roll: er komt dan weinig tot geen luchtstroom van de prop over je roeren, en kan je dus nauwelijks sturen... :? volgende keer de prop dus wat horizontaler afstellen :wink: vliegen op zich gaat goed, hij heeft meeer dan genoeg power :twisted:
Ja. is goede combinatie. Zie je veel op ennu's zo. Op liteflyer met flinke welving in profiel is domping ("schuin naar beneden") wel nodig.
is aan gedacht Theo :wink: zo is de aandrijving verwisselbaar moet nog een elastiekje om motor+romp om motor op steun te drukken. hmm, niet zoveel als aangegeven voor een spd280 met gunther iig, want hij wou gisteren alleen naar beneden, en niet sturen... :cry: staat nu 1mm naar beneden, we zullen zien hoe dat gaat :wink: leuk, expirimenteren
Nadat de laatste keer in Alphen gebleken is dat mijn GWS vertraging niet echt voldoet doordat daar de verkeerde motor inzit ben ik opzoek gegaan naar manieren om dit te veranderen. Op die manier ben ik op het volgende gestuit. Op deze wijze loopt de motor in de correcte richting. De originele motor is een speed 300 7,2 volt deze wordt door mij vervangen door een speed 300 6 volt. Een complete beschrijving van zo een ombouw vind je hier http://www.superflyplanes.com/pdf/Gws370gear.pdf
Heb vandaag deze ombouw bij 2 sets gedaan. Beide waren binnen een uur omgebouwd. Wel heb ik dat alluminium buisje vervangen door een veertje uit een pen zodat als de prop de grond raakt de as naar achteren schuift. Ook heb ik nog een aparte propsaver gemaakt door tussen de moertjes een servo armpje te monteren en daarna de prop op het voorste moertje vasthouden met een elastiekje.
ik heb net de vertraging getest, de prop stond een heeeeeeeel klein beetje naar beneden. Ondanks de wind + vlagen was hij goed bestuurbaar, tegen de wind in was geen probleem, en met vol gas stijgen ging bijzonder snel als er geen wind staat moet hij volgens mij recht omhoog kunnen :twisted: (binnen vanuit de hand iig wel)