HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

  1. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Voor een 35MHz MX12 gelden dezelfde instellingen en termen.

    Willem.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Volgens mij niet...de functie "Bremse" zit er niet in en ook de mixers die Juun noemt zitten niet in de 35MHz MX-12. Butterfly is een stuk ingewikkelder:

    Michiel, daar komt hij (eindelijk) vandaag bij Jo geweest om de zender opnieuw in te stellen.

    De kraaienstand krijg je via de volgende instellingen. Het is kunst en vliegwerk, maar het werkt wel.

    Als eerste in het hoofdmenu waar je ook de modelgeheugens kan wisselen flapperons on instellen en dan de Gear op de left switch zetten en ook de flap op de left switch.

    Dan terug naar het normale menu.
    Mixer 1 Gear-> flap
    off/on
    offset 0
    0% - 0%
    sw left switch

    dan de rolroeren op 2 en 6 insteken en de flaps op de kanaal 5 welke normaal voor de gear is.

    Dan heb je nog een menuinstelling
    flap system DN 100%
    ele DN hoogteroer diep laten geven. het aantal mm staat in de beschrijving van het model of is op gevoel in te stellen.

    Bij de flaps moet je dan er wel voor zorgen dat beide servo's dezelfde kant oplopen. Wij moetsen hiervoor een servo losmaken en omdraaien.


    Zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-elektronica/19755-mx-12-instelling-ailerons.html

    Voorzover ik weet is butterfly én met de rolroeren meelopende flaps niet tegelijkertijd mogelijk met een 35MHz MX-12. De flaps moeten immers op hetzelfde kanaal komen (5) en kunnen dus niet meer meelopen met de rolroeren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Heren, bedankt. Ik ga even experimenteren.
     
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ja maar...

    Als je alleen butterfly wilt, en de flaps niet wilt/kunt meegaan met de rolroeren dan kun je toch net zo goed instellen dat het een 'gewoon' vliegtuig is? De rolroeren (kanaal 2 en 6) aan de buitenkant en het hoogteroer als flap? Dan bereik je volgens mij hetzelfde zonder moeilijk gedoe met mixers. En de motor kan gewoon op kanaal 1. Toch? Met snap-flap kunnen dan de rolroeren meebewegen met het hoogteroer/flap.

    Of zie ik het verkeerd :confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Helicopter-specifieke knoppen

    Stel, ik heb geen helikopter en geen brandstof kist (en dat blijft ook zo).
    Is er dan enig nut voor de knopjes bovenaan de rechterkant?

    Het gaat om een zg. 'rocker' en een drukknopje.
    Er staat op: 'Hov Thro Rocker' en 'Throttle Cut'

    Als die knopjes nooit gebruikt gaan worden bij een (electro) vliegtuig dan heb ik er wel een andere bestemming voor ;)
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Waarom wil je die er uit halen dan?
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    In plaats van de rocker is er dan plek voor de 2.4 Ghz antenne, die dan aan de bovenkant komt.
    Van het knopje maak ik een led voor de 2.4 Ghz module

    Leek me wel mooi zo.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb al jááááren een MX-12 en die knopjes heb ik inderdaad allebei nog helemaal nooit ergens voor gebruikt.
     
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ha! Mooi!
    Daar gaan we wat moois voor maken :)
     
  10. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Instellingen voor Plankie: Een 4-kleppen vliegende vleugel

    Ik ben de laatste tijd bezig geweest om mijn Plankie (nog in aanbouw, overigens) in de MX-12 te stoppen. Plankie is een 4-kleppen vliegende vleugel. De bedoeling is dat deze een butterfly stand krijgt om zachtjes te landen.

    Plankie heb ik nu zo ingedeeld:
    1. Gas
    2. Rolroer rechts
    3. Flap (rechts) op hoogteroer
    4. richtingsroer (niet gebruikt)
    5. Flap (links) op Gear
    6. Rolroer links

    Instellingen:

    [ELE -> F MX] ON
    E-DN +100%
    E-UP +100%
    SW ALWAYS ON
    (laat de rolroeren precies met het hoogteroer meebewegen, 100% snap-flap dus)

    [AIL -> RUD MIX] ON
    VAL 0%
    SW ALWAYS ON
    (doet niets, we hebben geen rudder)

    [FLAP SYSTEM]
    FLAP UP 60%
    ELEV DN 100%
    (butterfly voor de landing)

    [DIFFERENTIAL]
    FLAPERON
    0%
    (differential, de naam zegt het al. Vliegende vleugels hebben dat niet. Het is hetzelfde als een gecombineerde rol/hoogte uitslag)

    [MX1] ELE -> GEA
    ON O FFSET 0
    +100% +100%
    SW ALWAYS ON
    (laat de 2e flap met het hoogteroer meebewegen)

    [MX2] AIL -> ELE
    ON OFFSET 0
    +100% +100%
    SW ALWAYS ON
    (laat flap 1 meebewegen met het rolroer)

    [MX3] AIL -> GEA
    ON OFFSET 0
    +100% +100%
    (laat flap 2 meebewegen met het rolroer)

    De grap is dat je nu door de snap-flap setting de rolroeren kunt laten meebewegen met het hoogteroer (de flap dus). De uitgebreide instelling meld ik nog wel als ik met Plankie gevlogen heb. Dit was een alleen op de zender gecontroleerde instelling.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2012
  11. Aircorian

    Aircorian Guest

    hey mensen,

    ff kleine info ik vlieg met een wot4 mk2 elektro en ik ben dit jaar nogmaar met de hobby begonnen en men enige en ook eerste zender is de mx12 en tot heden zeer tevreden van het zendertje (2.4ghz natuurlijk) simpel in te stellen en up te daten, overvloed aan instellingen die grotendeels niet gebruikt worden (of op zen minst nog niet gebruikt worden, zal een betere uitspraak zijn) maar er zijn een paar dingetjes die ik graag zou willen in orde krijgen.
    klein lijstje maar hoor (voorlopig)

    1) ik krijg wel een "throttel to high" als mijn throttelstick teveel naar het center staat (niet echt bij het nulpunt maar hij moet onder de 23% staan wat ik op zich al hoog vind want mijn motor draait tegen die hoeveelheid al en ondanks het hercalibreren van de sticks blijf ik dit hoog vinden) dus heb ik een throttelcut switch assignd met het idee dat ik deze op zou zetten en mijn throttel beetje aanpassen zodat de motor idel draait van zodra ik de throttelcut afzet maar ik krijg helemaal geen alarm of de throttelcut actief staat of niet (als de throttelcut actief staat mag de throttelstick wel in het center of vol gas staan dan krijg ik geen alarm "throttel too high" dus de throttelcut doet wel zijn werk maar ik krijg er geen alarm op als hij niet actief staat en mijn throttel volledig dicht staat dus kan ik ook niet riskeren van idel te laten draaien anders draait mijn motor van zodra ik de batterij insteek)

    2) in het begin zat ik met een "verouderd" programma en kreeg ik het voltage en de % te zien van de zender batterij. met updaten is het enkel naar voltage veranderd, vond het wel leuk om het ook in % te zien staan :) kan ik zeker niet terugkrijgen zonder te downgraden (niet echt iets dat ik er voor over heb)

    tot zover de minpuntjes die ik over de zender heb en ik vermoed dat dit zuiver aanpassingen van het programma zullen zijn die graupner zal moeten doorvoeren en niet mogelijks door ons als gebruikers/klanten maar mocht ik hier fout zijn be my guest and lemme know would ya :D

    alsnog de mx20 heeft die alarm op zijn throttelcut of net hetzelfde als mijn huidig "probleem"?
     
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Je zit in het verkeerde topic, dit is voor de oude MX-12 (35Mhz). De zender waar jij het over hebt is de MX-12 HoTT, hier is een ander draadje over.
     
  13. Aircorian

    Aircorian Guest

    thx, gecopieerd en in het juiste topic gestoken :p
     
  14. capglider

    capglider

    Lid geworden:
    29 aug 2012
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Merelbeke, België
    MX12 voice output

    Ben sinds een tweetal maand herbegonnen na 23 jaar zonder vliegen. Mijn MX12 bevalt prima. Enkele weken geleden heb ik me een vario sensor van graupner aangeschaft, die het eveneens perfect doet.

    Met de voice output heb ik echter een probleem: manual gevolgd, maar ik krijg alleen een diepe ruis uit het hoofdtelefoontje. Heb het ook met een tweede setje geprobeerd: zelfde resultaat. Aan de hoofdtelefoon is het dus niet gelegen.

    Op de club kon ik het dit weekend niet vergelijken met andere mx12 bezitters, met dank aan het schitterende weer:(

    Heeft iemand gelijkaardige ervaringen en/of suggesties ?
     
  15. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    taal etc er goed opgezet?
     
  16. capglider

    capglider

    Lid geworden:
    29 aug 2012
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Merelbeke, België
    tell me....please ;-)
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heb je wel de zender, ontvanger en vario van de meest recente firmware voorzien? Ik meen me te herinneren dat in de eerdere firmware versies bugs zaten.

    En hoor je wel de variotonen uit je koptelefoon?
     
  18. capglider

    capglider

    Lid geworden:
    29 aug 2012
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Ik heb nog geen firmware-update gedaan. Er zat nl bij de levering geen sd-kaartje bij de zender, noch een USB-kabel. Op de vroegere versies scheen de zender standaard een mini-USB poortje te hebben, op de recentere blijkt dat niet meer het geval en heb je dus een optionele kabel nodig...

    In elk geval: op dit moment hoor ik door de oortjes enkel de ruis, dus ook geen vario-tonen.
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dan zit daar vrijwel zeker het probleem (ik heb al een aantal mensen geholpen die het niet aan de praat kregen, steeds bleek het door het updaten van de firmware opgelost)
    Ik weet niet waar je woont, wellicht is er iemand in je buurt die jeaan een kabeltje kan helpen. (is sowieso handig om je leeftijd en woonplaats in je profiel te zetten)
     
  20. capglider

    capglider

    Lid geworden:
    29 aug 2012
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Merelbeke, België
    OK, bedankt. Ik heb ongetwijfeld wel een clubgenoot die me het kabeltje even kan lenen....
     

Deel Deze Pagina