HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

  1. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Bedankt heren. Het was inderdaad verkeerde mode in zender maar wel de goede sticks gebruikt. Nu snap ik de mixers ook een heel stuk beter. Het trimmen werkt nu ook. Bedankt voor de tips.

    Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid geruïneerde spullen
     
  2. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Heren,
    Ik vlieg nu al een hele tijd met de mx12 en een r700 ontvanger. Nu wil ik wat verder weg vliegen met een autopilot oid. Hiervoor wil ik de failsafe gebruiken en met de r700 gaat dat wat moeilijk volgens mij. Heb geprobeerd om de modulaire te veranderen van ppm naar spcm maar dan gaat het vliegtuig gek doen. Heb ik voor die andere modulatie en andere ontvanger nodig en zo ja, welke? ?
    Alvast bedankt en een prettige jaarwisseling toegewenst.

    Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid geruïneerde spullen
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    Failsafe is misschien niet helemaal wat jij denkt...failsafe zorgt dat als je ontvanger het contact met de zender verliest (bijvoorbeeld als je buiten bereik raakt) alle kanalen een voorgeprogrammeerde positie aannemen. Zie het als een noodrem. Je kunt er bijvoorbeeld mee voorkomen dat je gas vol open blijft staan als je storing hebt. Het is een noodvoorziening, niet iets wat je standaard kunt (of wilt) gebruiken.

    Je zult daarvoor een Graupner PCM ontvanger moeten gebruiken, die van andere merken werken niet met een Graupner zender. Ik gebruikte destijds veel SMC16 ontvangers.
     
  4. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Bedankt voor je antwoord. De bedoeling is dat mocht ik het contract pet ongeluk verliezen met het model deze door middel van de failsafe naar RTH haast en dus terugkomt.

    Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid geruïneerde spullen
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Wat jij wil gaat niet met de apparatuur die je nu gebruikt. Om dat te kunnen doen heb je een flight control computer nodig via welke het vliegtuig wordt bestuurd. Op die control unit moet dan ook een GPS ontvanger worden aangesloten.
    De stuurcommado's die jij vanaf de zender geeft gaan via de ontvanger naar de flight control computer die ze controleert aan de hand van de ingebouwde 3 assige giroscope. De servo's zijn niet op de ontvanger aangesloten maar op die fight control computer. Zo kan je het vliegtuig besturen terwijl de computer er voor zorgt dat het vliegtuig netjes stabiel blijft. Vallen de stuursignalen weg dan merkt de computer dat en zal hij zorgen dat het vliegtuig stabiel blijft vliegen door de besturing helemaal over te nemen.
    Vele van die computers hebben de mogelijkheid om met behulp van een GPS ontvanger te bepalen waar het vliegtuig op dat moment is. Die gegevens kunnen via de telemetrie naar jou op de grond gestuurd worden maar de computer kan het ook gebruiken om een een vooraf geprogrammeerde route te vliegen.
    Als dat mogelijk is kan de computer ook de weg terug vinden naar het punt waarvan hij vertrokken is. Je kan de computer dus zo programmeren dat hij in het geval dat het stuursignaal wegvalt direct naar een bepaalde hoogte gaat en dan naar de startplaats terug vliegt. Je kan dat natuurlijk als een fail-safe systeem zien maar het is wel iets totaal anders dan de fail-safe die in de standaard besturingsapparatuur is ingebouwd.
     
  6. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    De bedoeling is inderdaad een autopilot zoals APM 2,5, arkbird enz. te gebruiken. Ik ben bekend met het gebruik van fc maar dan wel in quads.
    De quads gebruik ik alleen maar los en niet fpv.
    Bedankt voor de tips, zal op zoek naar een pcm ontvanger.

    Ervaring is direct proportioneel aan de hoeveelheid geruïneerde spullen
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Het heeft niets te maken met de ontvanger die je gebruikt. Wat jij wilt kan ook niet met alleen een PCM ontvanger! Je zal hiervoor altijd een flight control computer nodig hebben en dan kan je daar zowel een PPM als een PCM ontvanger op aansluiten.
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Hij zegt toch ook een FC te willen gebruiken. Met een R700 kan dit niet die kraamt alleen wartaal uit en kent geen failsafe. Een ontvanger die failsave kent voldoet om RTL te triggeren.

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
  9. robbie1204

    robbie1204

    Lid geworden:
    20 dec 2013
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Weert, L / Eindhoven, NB
    Ik heb zelf een MX16 en ben benieuwd of ik een DJI F450 met NAZA M V2 via PPM kan aansluiten en tegelijkertijd de 1 of 2 overgebleven kanalen los kan aansturen? Dus 6 voor de NAZA met ppm en 2 los of iets dergelijks?!
     
  10. philip12

    philip12

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    3
    Thanks for sharing some ideas.. Really helps...
     
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Weet iemand toevallig of het mogelijk is om de 2 weg switch (links achter) of eventueel rechts achter)
    Is te vervangen voor een 3-weg uitvoering.
    Kom op zich een beetje kanalen te kort op de Mx-12 maar op de Mini Quad werken ze met Low/Mid/High waarden. Dus als ik via een 3 weg dit zou kunnen schakelen heb ik toch weer een mogelijkheid om een extra setting erin te zetten.

    Weet dat mijn oude MC15 deels 2 weg poorten op de print had en deels 3 weg.

    Als er met bv 1 / weerstand / 0 schakeling dit voor mekaar te krijgen is zou mooi zijn.

    Thanks.
     
  12. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Op de gewone mx12 is dit helaas niet mogelijk. Zelf ook eens uitgezocht.
    Deze schakelaars komen digitaal binnen op het moederbord, en worden daar als 1/0 kanaal vertaald naar ppm....
     
  13. joske_ucd

    joske_ucd

    Lid geworden:
    25 dec 2014
    Berichten:
    9
    ik heb een mx12 (1van de eerste) en ik vind de instelling niet om de motor vooruit en achteruit in te stellen enkel gaat hij nu vooruit en wil deze ook achteruit willen , en heb hier op forum al aant zoeken geweest en vind hier niets van ! mvg
     
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Heb je wel een regelaar die achteruit kan.
    Ligt niet aan de zender.

    Voor alleen vooruit is het -100 tot +100

    Met achteruit is het -100 / 0 / +100. 0 is dan neutraal.
     
  15. joske_ucd

    joske_ucd

    Lid geworden:
    25 dec 2014
    Berichten:
    9
    dat weetk ik niet dit komt van een gwn zweverke zaleens eerst kijken naar een andere regelaar dan , bedankt !
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    idd, ligt aan de regelaar. Welke regelaar heb je? Check ff de manual van de regelaar.

    vliegregelaars kunnen niet achteruit.
    gewoon in de zwever houden en vliegen! Niet rijden :)
     
  17. joske_ucd

    joske_ucd

    Lid geworden:
    25 dec 2014
    Berichten:
    9
    :D ik heb idd een autotje omgezet naar de mx12 dus zal wel eens een voor de auto bestellen ;)
     
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Je kunt wel de regelaar van 0 tot 100 instellen met programmeren. Zal je wel in de zender moeten doen.

    Dus half stick is uit en vol stick is vol gas.

    In de zender met een hoop sub trim en Travel adjust.
     

Deel Deze Pagina