Het ontwerpen van lichte modelvliegtuigen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Igwe Aneke, 18 dec 2004.

  1. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Jan

    Met bovenstaande beschrijving dacht ik dat ik hier al off topic was.....
    daarom heb ik alle info niet vermeld...

    full PUR (poly urethaan....): neen


    vleugels: in XPS geextrudeerd polystyreen dikte 2 cm
    (geen ribben konstruktie)
    staart en stabilo: PUR (dikte 1 cm)
    draagkonstruktie
    romp: XPS / PUR
    bestaat uit centrale draagplaat met verstevigingsgebinten
    rompbekleding: depron d= 6 mm

    batterij (Ni-MH): 480 gr (3000 mAh - 9.6 V)
    motor: 220 gr

    groeten
    steffe
     
  2. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Jan,

    Aangaande jouw mededeling: te zwaar......
    " Als het devies 'licht bouwen' ooit van toepassing is geweest, is het hier wel!"

    Op welke objektieve technische basis baseer je jouw mening tot verklaring: " te zwaar" ?
    Heb je soms een vuistregel wat het optimale gewicht is van een "lichte" kist ?? zo kan iedereen ervan bijleren......

    voorbeeld: uitgedrukt in
    1) gewicht kist / geprojekteerd kist oppervlak
    (excl. batterij, motor....)

    2) totaal gewicht (met motor/batterij) / geproj. kist opp

    zijn er forumcollega's die ook andere vuitregels hanteren?

    steffe
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Nou moet je me even helpen. :oops:

    Ik heb dit (ondertussen toch wel legendarische) draadje even ruwweg gescand, maar heb geen idee waar ik het over 'te zwaar' heb gehad . . .

    Je hebt het toch niet uit z'n context gerukt??? :wink:

    Ik zou zeggen: 3 kilo. 8)

    :rolling:

    Misschien moet ik mijn handtekening weer veranderen . . . :roll:


    jan.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Er is nog een andere "zwaardvis".

    [​IMG]

    Deze is volgens mij makkelijker na te bouwen. Toegegeven hij is minder futuristisch maar toch is het wel een bijzonder model.
     
  5. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Jan,

    jan schreef:
    " Als het devies 'licht bouwen' ooit van toepassing is geweest, is het hier wel!"

    Als ik jouw zin er nog eens op nalees, bedoel je soms dat het een "lichte" kist is voor de opgegeven afmetingen ?
    In dit geval ben ik :D

    Bij de eerste lezing van jouw zin was in de veronderstelling dat je de kist veel te zwaar vond......
    (Ik had alle moeite gedaan de kist zo licht mogelijk te maken zonder inbreuk te doen aan de stevigheid)


    vriendelijke groeten, :)
    steffe
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Zwaardvis:
    [​IMG]

    T-38:
    [​IMG]

    Ik zie inderdaad wel overeenkomsten.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Ergens in m'n geheugen had ik nog een beeld van een paar toestellen uit de 50tiger en 60tiger jaren van de vorige eeuw. Ik kon alleen niet meer op de namen komen daarom ben ik even in m'n boeken gedoken en heb ze gevonden.
    Kijk HIER eens. Dit is de Leduc 0.21, een Frans toestel dat vrij grote gelijkenis vertoond met de eerste zwaardvis.
    Maar er is een toestel dat er nog veel meer op lijkt. HIER vindt je een foto van de Douglas X3. Dit vliegtuig lijkt echt heel veel op de zwaardvis. En of je het gelooft of niet het heeft echt gevlogen!
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    [​IMG]

    Ernst, jij wint!

    Wat niet wil zeggen dat het niet wil vliegen. Waarom bouw je niet eerst een vrije-vlucht versie van balsa of depron, spanwijdte 600mm?
     
  9. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Ernst,

    Je hebt een geweldig geheugen....
    Er is inderdaad een zeer goede gelijkenis met de zwaardvis
    Hoe heb je het toestel gevonden? via google ?


    Porp-er,

    De ruwbouw van de zwaardvis is praktisch gedaan (vleugels, stabilo en 2 x staart, en de ribbenkonstruktie van de romp)
    Momenteel ben ik bezig met de romp aan het monteren.... (met PUR lijm, kleeft zowel PUR, XPS en Depron zonder probleem)

    groeten,
    steffe
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb een aardige hoeveelheid boeken met daarin vele vliegtuigen en wat daarbij hoort. Ik herinnerde me dus dat ik wel eens zo iets gezien had maar ik wist de types niet meer. Na even zoeken in de boeken heb ik de types gevonden en dan is het met Google niet moeilijk meer om een bruikbaar plaatje op het net te vinden.
     
  11. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Indrukwekkend!!!!!

    Maar we willen ook wel eens resultaat zien.

    Han.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Steffe, start je t.z.t. een nieuwe thread voor het Swordfish project? Ik wil het project graag opnemen in de elektro nieuwsbrief.
     
  13. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Ron,

    Ik zal vast en zeker een nieuw draadje starten.
    Wegens beroepsaktiviteiten is de bouw van de kist in vertraging...
    (Jammer dat mijn beroep mijn hobby niet is..... anders had ik altijd vrije tijd....)

    Momenteel is de volledige romp met vleugels, stabilo en staartvinnen afgewerkt.

    Het landingsgestel (voor en achter) moet nog gemaakt worden.
    (hier heb ik nog enige problemen met de konstruktie,....... ik heb geen acetyleen brander; enkel een precisiepropaanbrandertje met een zeer fijne puntvlamtemperatuur van 1250 °C ......ik ben nog op zoek naar soldeerdraad om aluminium aan elkaar te solderen....)


    De motor met de duwprop moet nog berekend worden.
    De servo's, stuurhevels, ontvanger ed... moeten nog besteld en ingebouwd worden.


    Momenteel ben ik bezig met alle gegevens aan het verzamelen met de bijhorende foto's om het bouwverslag verder af te werken.
    Volgende week zal ik eens een volledige foto doorsturen (om iedereen te laten watertanden.....)



    Groeten,
    Steffe.
     
  14. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Hallo Ron,

    belofte maakt schuld
    in bijlage ......
    til ik een tipje op van de sluier mbt de "SWORDFISCH"


    de foto uit de strip

    [​IMG]



    het model

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    hier en daar zie je een paar echte draadjes hangen in mijn draadje....
    laten hangen he :) :) :)
    anders stort de Swordfisch naar beneden......

    vergis je niet in de afmetingen
    wingspan: +- 1,6 m
    lengte: +- 1,9 m
    gewicht (zonder equipment: motor, batterije, servo's.....) +- 1,7 kg....


    ps
    1. @Satoer: dankzij de tip van Satoer was het mogelijk om grote foto's voorschijn te toveren in dit draadje
    2. @ Ron: dank voor de info mbt de elektromotor


    Groeten
    steffe
     
  15. Ik vraag me allereerst af waarmee wil ik vliegen .
    Maar de tweede vraag is gelijk waar wil ik vliegen , open terrein , park , hal , huiskamer .
    Gewicht , vleugeloppervlakte en snelheid staan altijd in een relatie tot elkaar .
    die relatie is W/S = 0.38 V^2 voor kruissnelheid , de snelheid waarbij de weerstand in horizontale vlucht het kleinst is .
    Vandaar dat mijn uitgangspunt voor ieder ontwerp de vleugel belasting is .
    Derde vraag die ik me altijd stel , wat zijn de omstandig heden waarin ik wil vliegen , hoeveel energie moet ik in mijn vliegtuig stoppen om de nodige weerstanden de baas te zijn . [Kinetische energie = 1/2 MV^2 ]
    Vierde vraag , hoe wil ik vliegen , hoeveel versnelling , max snelheid [horizontaal], klimsnelheid , vlieggedrag , hoeveel tijd mag of moet de vlucht zijn . enz
    Vandaar dat je zonodig licht moet bouwen maar de noodzaak er van blijft altijd relatief .
    Massa en snelheid hebben ieder hun eigen reden / aanleiding .
     
  16. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    @steffe: je zwaardvis lijkt nu al wel droog, je mag 'm best van de waslijn afhalen. :lol: :lol:

    Ziet er best fraai uit.

    Succes nog verder met het bouwen.
     
  17. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Hoi Raffie,

    De lijm is ondertussen opgedroogd, de swordfish heb ik van de waslijn gehaald.

    Het moeilijkste komt nog.....
    Ik ben bezig met de berekeningen van de motor/prop kombinatie
    Je zal binnenkort een draadje zien verschijnen

    Groeten
    Steffe
     
  18. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
  19. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Kollega's

    modelbouwer Kurt heeft een aangename surprise ....
    tja, wat kan ik nu nog zeggen......


    taaaaaaaaaaart
    :music:







    moest hij niet vliegen, dan kan je er toch nog wat mee doen:
    http://www.hln.be/hln/cch/det/art_175199.html


    steffe
     
  20. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Kollega's,

    De eindafwerking van de Swordfish begint rasse schreden te nemen.
    De servo's, motor en het landingsgestel zijn ondertussen ingebouwd

    Morgen begin ik met de beplating doch....
    zie dit draadje mbt de kontroleluiken..... (om batterij te vervangen ed.....)
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37795&highlight=kontroleluik

    Op aanraden van Harold maak ik dus een kozijntje, maar uit welk materiaal moet ik het luikje maken?..... en hoe te bevestigen zodat het wel gemakkelijk opengaat als ik de batterij moet vervangen maar toch niet opengaat in volle vlucht......

    zo....
    en nu zal ik verder mijn bouwverslag bijwerken


    nog een prettige 1 mei dag
    Dag van de Arbeid

    Steffe
     

Deel Deze Pagina