Het ontwerpen van lichte modelvliegtuigen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Igwe Aneke, 18 dec 2004.

  1. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Even terug naar de topic. De starter stelde dat volgens hem 'licht bouwen' een verkeerd standpunt is. Volgens mij is dat echter weer een verkeerd standpunt, en eigenlijk zou je niet moeten spreken over 'licht' bouwen, maar 'niet te zwaar' bouwen.

    De ontwerpers van modellen die in tijdschriften worden gepubliceerd zijn meestal geen doorgeinterde techneuten die alles hebben doorgerekend. Vaak kwam het uiteindelijke model door ontwikkeling en ervaring met meerdere eerdere modellen tot stand. Veel ontwerpers gaan daarbij uit van 'als het er goed uit ziet zal het wel goed zijn'.

    Daarnaast zijn het meestal ervaren vliegers, die het belang van een lichte en toch sterke constructie ten opzichte van een zwaar bakbeest wel kennen, én zijn het ervaren bouwers, die licht kunnen bouwen en dat waarschijnlijk ook doen.

    Het probleem ontstaat als de (misschien onervaren) bouwer van hun ontwerp géén balsa gebruikt van 10 gram per mm dikte, maar van 20 0f 25 gram (omdat hij ten onrechte denkt dat dat steviger is), die véél meer lijm gebruikt dan nodig, die zware verf op het model smeert en allerlei andere onderdelen gebruikt die veel zwaarder dan nodig zijn.

    Als je model kant en klaar 1,5 kilo zou moeten wegen en het weegt 2 of misschien zelf 2,5 kilo, dan merk je dat echt wel. Veel radiovliegers reageren daarop door een veel grotere motor te monteren dan waarvoor het model ontworpen is, maar die grotere motor is ook weer zwaarder, en de vleugelbelasting loopt op, waardoor de landingssnelheid groter moet zijn, het model makkelijker uit bochten valt etc. etc.

    Lichter vliegt vaak beter, maar tot een bepaald minimum. Er zijn wel gevallen bekend van modellen die je ook niet veel lichter dan oorspronkelijk bedoeld is zou moeten bouwen. De gemiddelde bouwer moet echter echt véél moeite doen om lichter te bouwen dan bedoeld! Nogmaals: de meesten moeten vooral moeite doen om niet te zwaar te bouwen, dus kan hier en daar een verlichtingsactie geen kwaad. Natuurlijk is het zinvol je balsa goed te selecteren. Dat levert vaak meer besparing bij dezelfde sterkte op dan verlichtingsgaten aanbrengen, maar kijk vooral naar componenten als wielen, spinner, tank, onderstel, enz. enz. Dat moet niet zwaarder dan nodig zijn.

    Over de sterkte: Ik heb van mijn wijze en ervaren leermeesters veel geleerd. Zij zeggen dat een model niet bedoeld is om te crashen, dus daar moet je, als je door het beginnersstadium heen bent, niet meer op bouwen. Sterker nog, alles wat bij een eventuele crash heel is gebleven is dus blijkbaar te zwaar uitgevoerd! Ook hielden zij mij voor dat een veertje niet stuk valt, en dat als je een paard en een muis van een flat gooit het paar uit elkaar spat en de muis zijn koppie schudt en wegwandelt... Hoe minder massa, hoe geringer de impact!
     
  3. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    fox

    juist.... ik heb ook de neiging om een boutje of een verstevigingslatje meer te gebruiken....
    men denkt terecht dat het toestel een slechte landing moet overleven met zo min mogelijk schade....
    maar...het toestel moet wel sterk genoeg zijn om een duikvlucht of een scherpe draai te overleven he...
    tja.... de masatraagheidskrachten spelen ook mee hee

    steffe
     

Deel Deze Pagina