Vandaag de maiden gemaakt met de F-20. Toestel vliegt goed. Toestel gewoon opgegooid. Power genoeg. Moet alleen het zwaartepunt nog iets verder naar achteren leggen anders komt hij wel heel hard binnen. Ik denk ook dat de handstart dan nog makkelijker is. Ik heb de inlaten ook afgerond. Alleen ik heb het iets anders gedaan. Ik heb dunne brandstofslang er opgeplakt en daarna afgefolied. Uiteindelijke stuwkracht 1530 gram. Het eerst 1270 gram. Leuke voorruitgang zou ik zeggen. Een heel leuk toestel. Zeker omdat het mijn eerste EDF is.
Oorzaak van de crash is intussen achterhaald : door het verlengen van de kabels tussen esc en lipo + gebruik van de esc tegen zijn limiet (6S - 55A voor een Turnigy 60A plush) werden de elco's overbelast. Deze zijn beginnen lekken met radiostoring tot gevolg. Elco's ondertussen vervangen door zwaardere low ESR exemplaren en de esc werkt weer prima zonder storingen. Nu nog een nieuwe F-20 bouwen (de kit ligt al klaar).
De F-20 lag al even in de winkel, maar nu eindelijk begonnen aan de bouw van m'n F-20. Doos uitgepakt, veel zit er wel niet in, tis maar een kleine EDF jet. Ook al eens rondgegaan met de strijkbout, dit was wel nodig. Vandaag alvast de manual afgeprint, werkt toch iets makkelijker dan constant op de PC kijken. De manual is gemaakt door een klant en toont echt stap voor stap wat je moet doen, zeer netjes. Straks weer wat verder bouwen Setup: Toestel: HET-RC F-20 Motor: 2W-20 EDF: HET-RC 6904 Lipo's: 4s Fullymax Servo's: 12gr HET-RC TX en RX: 2.4 GHz Spektrum of Graupner IFS Ik ga proberen met 4s om het toestel zo licht mogelijk te houden.
hoi ik ben zover dat ik hem kan testen wou het ook al eerder even laten zien maar had nog geen tijd om de foto's te laten zien het is een ander merk maar de maten komen overheen ik ga hem vliegen op 4s en als het weer zo blijft gaat hij of morgen of zaterdag de lucht in ( hoop ik dan he )
Hoi nou het is dan gebeurd deze week heeft hij dan ook gevlogen dit had nog wel wat voeten in de aarde want de eerste keer ( een week of 2 terug )dachten we dat we hem wel konden opgooien. nou dat hebben we geprobeerd, er was voldoende wind de dag en na lang wachten op het juiste moment, battery erin en na een aanloop gooien. maar dat liep niet goed af het model heeft te weinig snelheid en is te zwaar om met voldoende snelheid te kunnen gooien, het gevolg dat hij na een meter of 5 al weer op de grond lag de fan had een klap gehad en was in veel stukken geklapt. ik heb er een nieuwe ingezet en deze week met stiek op 2 balken gelegd en afgeschoten en JA hoor daar ging hij dan even wat trimmen en vliegen maar en ik moet zeggen het vliegt zeer mooi het is een schitterend gezicht. ook vandaag weer gevlogen en met minder wind gaat hij ook lekker het is geen snelheids duivel zoals de F16 van HET van mijn neef maar het is wel een prachtige kist om te zien vliegen en dat geluid is toch ook schitterend. ik moet nog een aanpassing doen om de accu wat koeler te houden maar verder is het een leuk model en het vliegt makkelijker dan ik had verwacht zo nu koffie en gr allemaal albert
u4eake bedankt nog voor de tips in het kapje heb ik zelf gemaakt ik had een avondje niks te doen en vandaar heb het idee van rcgroups moet alleen nog even kijken welke lipo het beste is want mijn 4s wordt toch wel een erg warm misschien maar een zwaardere erin gr Albert
hallo, heb deze morgen ook een het f 20 gekocht, zeer mooie afwerking ,natuurlijk moet de strijkbout er nog eens over, ik hoop deze toch zelf te kunnen gooien en niet met de katapult te lanceren. filmpje maidenflight zal gepost worden in een weekje hoop ik.
ta2mol hoi ik wil niet eigenwijs wezen, maar ik zou er toch voor kiezen om hem met katapult te starten dit is mijn ervaring, ik had het idee dat ik hem ook wel kon opgooien en geloof me dat hebben we ook geprobeerd. ik heb zelfs een zwaarder fan erin met een 5 blads die iets meer vermogen leverd als de Het fan en nog was het geen succes of je moet hem zeer licht zien te houden en met een lichte accu gaan vliegen. dan heb je kans dat het goed gaat ik ben benieuwd of het lukt in ieder geval succes gr Albert
Ik zou zeggen ga lekker je gang en laat maar weten of het is gelukt bij mij ging het toch echt niet goed en koste me een fan dus succes dan maar gr albert
het kan misschien wel als je op 5 of 6s gaat vliegen want die F20 op het filmpje gaat wel erg hard zo te zien en die info staat er niet maar op 4S gaat het echt niet lukken gr Andre
ik heb maar een 3c 2500 en 45 amp esc ,gaat dit lukken of moet ik zwaarder(de esc geeft wel enkele sec een burst) met 2w20 en 6904 fan of moet ik meer cellen hebben deze setup ging perfect op mijn f16
ta2mol vergelijk nou eens je gwicht van die F16 met het gewicht van je F20 dan weet je al wel genoeg lijkt me op 3s gaat hij echt niet lekker vliegen want het is een vrij groot model en heeft ook nog een bepaalde weerstand ik vlieg hem op 4S 3700mah en dat gaat, het gaat niet vreselijk hard maar hij heeft wel een mooi vliegbeeld gr Albert
Hoi Andre, Het is gewoon een 4 cellen 3700 MhA pakket.Zelfs met windstil weer is de F-20 gewoon met een handstart veilig te starten.
ok dan ga ik morgen om een 4 cellen pack, maar moet ik ook een zwaardere esc of kom ik er met 45 amp regelaar?op de site adviseren ze een 65 amp. mvg geert
Hoi Geert Ik denk niet dat je het niet gaat redden met een 45 ampere. als ik het goed heb ga je op 4s zo rond de 50amp of hoger trekken en dat gaat niet goed komen ikzelf heb een 80 amp regelaar met een aparte BEC erin en ik trek zo rond de 60 amp, vandaar de 80 amp regelaar dit geeft je de zekerheid dat je altijd goed zit en heb je ook minder kans op een storing die vanuit je regelaar kan komen ik zou zeggen ga voor zeker en beknibbel er niet op liever een grotere regelaar als 1 die het maar net aankan. succes Albert
Inderdaad, die 45 amp regelaar heeft veel kans van er op een keer de brui aan te geven en als het tegenvalt kost je dat je model. Beter dat risico niet nemen en er een regelaar van zeker 60A instoppen.
Hoi Erwin Ik heb de F20 proberen te gooien van Albert maar helaas hij kwam niet verder dan 10meter vol gas opzich wel knap 10meter ver gooien ha ha maar het is ook geen Het Rc maar een ander merk misschien is dat het verschil dan anders zou ik niet weten hoe je die omhoog krijgt gr Andre
ok, ik heb nu een 70 amp regelaar en 4 cellen 3700 lipopack. Ik heb de regelaar toch maar in de thrusttube (gemaakt van lamineer etuis voor kantoor) gestopt voor de koeling zoals aangegeven in de bouwbeschrijving en de ontvanger komt vooraan achter de batt (niet zoals in de bouwbeschrijving). nu ben ik zeker dat mijn setup ok is . wat me opvalt is dat het lipopack geen koeling krijgt??? nu nog de inlaten afronden zodat ik het verlies door de regelaar in de tube wat kan compenseren. tnx voor het advies ,mvg geert ps hopelijk kan ik vlgnd week filmpje posten van maidenflight