HET-RC F-20 tigershark

Discussie in 'EDF forum' gestart door u4eake, 20 aug 2008.

  1. aws1

    aws1

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Putten
    Geert

    heel verstandig die 70amp regelaar
    en zo krijg hij zeker voldoende koeling dus daar zal geen probleem door onstaan.
    ik zou zeggen, veel succes en zeker dat filmpje even laten zien.
    ik heb gisteravond een noodlanding gemaakt in de hei en gelukkig geen schade.
    accu was geheel leeg en hij wou niet verder om een nieuwe landing te kunnen inzetten dus ik had geen enkele keus
    gelukkig is dit model wel goed te vliegen en ik kon hem dan ook mooi vlak wegleggen

    succes he

    gr Albert
     
  2. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ja das verraderlijk he als die accu leeg is. Een propeller vliegtuig kan je dan nog wel wat uitmelken, maar met een edf lukt dat veel minder.
    In het begin op tijd landen is de boodschap, zodat je indien nodig voldoende stroom over hebt om nog een keer rond te gaan.
     
  3. aws1

    aws1

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Putten
    u4eake

    dat was nou net hetgene wat ik in gedachten had ik zat zo rond 6 min. en niet eens volgas de gehele tijd :(
    maar toch was hij leeg en dat had ik nou net niet verwacht.:rolleyes:
    dus dan blijft er maar 1 ding over en dat is hem aan de grond leggen.
    wel moet ik zeggen dat het goed te vliegen is en dat is dan het voordeel met dit model.
    je kunt hem toch nog redelijk controleren ook al heb je geen motorvermogen meer en dat heb je met andere modellen minder.

    gr Albert
     
  4. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Hoi Albert,

    Ik zie je F-20 te koop staan... Hoe komt het ? EDF vliegen toch niet je ding ? Of liever overstappen naar een ander modelletje ?
     
  5. aws1

    aws1

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Putten
    u4eake

    het klopt ik ga hem weer verkopen
    het is mij toch net te groot en te veel werk om zomaar erbij te hebben
    ik vind het heel leuk om dit soort modellen te zien, maar voor mij is het het net niet.
    ik ben een man van lipo erin en vliegen maar
    bij dit model moet je eerst met het stiek aan de slag dan nog zet ik een schans neer en dan vliegen, en hopen dat het goed gaat met dat lanceren
    moet zeggen dat als je het ziet vliegen dan ben ik nog steeds verkocht
    alleen is het wel veel gedoe voor 5a6 min vliegen.
    dus als er iemand komt met een goed bod gaat hij weg en anders laat ik hem in mijn verzameling
    dan komt er nog bij dat mijn aantal modellen ook wel een beetje uit de hand gaat lopen, en ja dan moet je soms een keuzes maken
    en ik heb nog een pylonracer op het oog, maar dan moet ik toch eerst wat opruimen
    ik heb ook nog een mooie mustang in de verzameling, dus of de F20 eruit of de mustang
    vandaar snap hie

    gr Albert
     
  6. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Ik heb mijn F-20 dit weekend ingevlogen. Toestel vliegt zeer stabiel, nu nog wat vluchtjes maken om hem gewoon te worden.

    4s is voldoende voor dit toestel, met meer cellen ga je uiteraard wat sneller kunnen gaan. De 4s 2500mAh lipo is wel wat weinig, dus ik ga proberen met een 4s 5000mAh die er ook in past. Vliegklaar gewicht zou dan rond de 1350 gram komen, met een langere vliegtijd :D

    Aanpassingen aan het toestel voor hogere stuwkracht:
    - intakes afgerond met depron
    - alu cone achter op de motor gezet (+ ook wat betere koeling)

    Foto's ben ik vergeten te nemen, maar binnenkort komen er nog extra stickers op en dan neem ik er wel. Nu enkel nog tijd vinden om stickers te (laten) maken.
     
  7. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Mooi Charlie ! Gade der ook geen raketten aanhangen ? Maakt het vliegbeeld nog realistischer.
     
  8. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Wil ik wel doen. Dat maakt het vliegbeeld mooier, realistischer en dan is het toestel beter zichtbaar. Deze week waarschijnlijk wel geen tijd voor :(

    De raketten vastlijmen of met enkele speldjes vastzetten?
     
  9. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ik had ze er gewoon met doorzichtige brede tape op vastgeplakt. Ondertussen heb ik eentje uitgerust met 2 stukjes saté prikkers en een magneetje. 2 Gaatjes in de zijkant van de vleugel en een groot gaatje uitdremelen voor het 2e magneetje.
    Dat maakt de raketten makkelijk demonteerbaar en laat de raketten ook lossen bij een slechte landing. 'T is wel een beetje werk, ik moet de 2e raket op mijn F-16 ook zo nog doen, maar wel de beste oplossing volgens mij.
     
  10. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Raketten en tiptanks kunnen ook als winglets gaan werken. Op een P80 en starfighter scheelt dat merkbaar bij het landen. Geloof dat dit bij Peter ook opgevallen was bij zijn F16.
    Het zou dan ook als bij effekt kunnen hebben dat je CG wat kan verschuiven.

    grtz! Erik
     
  11. multicrasher

    multicrasher

    Lid geworden:
    9 nov 2007
    Berichten:
    15
    met welke lipo's vinden jullie, ervaringsdeskundigen, het toestel het beste vliegen? met een 3s, 4s of 5s? en welke capaciteit?
    Heeft een setup met minder cellen (en minder capaciteit) meer kans op een succesvolle handstart, of moet je dan teveel inboeten aan vermogen om vooruit te kunnen?
    mvg,
     
  12. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    De F-20 met 2W20 motor en 6904 fan vliegt het best op 4 cellen, wat betreft performantie / gewicht. Een 4S 3200 tot 3700 mAh lipo is optimaal. Voor handstarts zal het lichtere gewicht van de 3200 iets beter zijn.

    Ik heb em ook op 6S en een 2W-25 motor gevlogen en dat is een beetje sneller, maar je hebt niet echt meer statische stuwkracht, dus voor het lanceren maakt het weinig uit.

    Wel zou ik zeker de inlaten afronden door er een stukje fuelbuis of een rond geschuurd stukje balsa voor te plakken. Zonder afronden heb je 1200g stuwdruk, met afronden 1500g en dat scheelt wel bij het handlaunchen :)

    Hou ons op de hoogte hoe het handlaunchen gaat.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2009
  13. multicrasher

    multicrasher

    Lid geworden:
    9 nov 2007
    Berichten:
    15
    Bedankt. Ik hou jullie op de hoogte.
    Mijn motor is een 2W en geen 2W-20. Maakt dat enig verschil uit? en zoja, hoeveel?
     
  14. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Dat maakt heel wat verschil toch hoor. De 2W motor is kleiner (korter), lichter en minder krachtig dan de 2W-20.
    De 2W is bedoeld om op 3S lipo's te draaien in een 6904 fan. Op 4S ga je die motor overbelasten en verbranden.
    Met de 2W motor is het belangrijk een lichte setup te hebben, wat dan ook weer makkelijker is voor handlaunch. Een 2650mAh - 3000mah 25C 3S lipo en een 60A regelaar gaat denk ik wel een goeie combinatie zijn voor die 2W motor.
     
  15. multicrasher

    multicrasher

    Lid geworden:
    9 nov 2007
    Berichten:
    15
    Hoi,
    de tigershark is eindelijk bijna zo goed als klaar voor zijn maiden. Ik moet enkel nog de canopy installeren. Alleen weet ik niet direct hoe ik dit het beste zou doen. Aangezien de canopy er iedere keer af moet om de lipo te installeren, zoek ik nog naar een manier om die gemakkelijk te kunnen afnemen en er terug opzetten.
    Kunnen jullie mij vertellen (eventueel met foto's) hoe jullie dit gedaan hebben?
    Mvg,
     
  16. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Vooraan op de canopy een staafje lijmen (bijgeleverd) dat schuin naar beneden steekt.
    In de voorlijst van de canopy opening een gaatje boren waar dat staafje in past.
    Achteraan zit de canopy bij met een sterke neodym magneet vast.
    Eventueel kan je ook achteraan een schuifslotje gebruiken.
     
  17. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Een nieuwe !

    Hahaa, net de F20 van charlie overgekocht. Misschien morgen toch nog eens met een F20 EDF vliegen. Is denk ik al 2 jaar geleden dat ik nog met een EDF gevlogen heb (ben op turbine overgestapt)
    Spannend !
     
  18. aws1

    aws1

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Putten
    ben benieuwd of dat nog wat is dan
    zal wel wennen wezen na turbine vliegen
    gaat allemaal wel makkelijker lipo erin en vliege maar.

    succes
    gr albert
     
  19. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Dat is de bedoeling, iets kleins dat ik makkelijk en snel in de auto kan gooien om even te gaan vliegen in de winter.
    Wel geen geluk vandaag.
    Gisteren tot 4.00u 's morgens aan de F-20 gewerkt : mijn ontvanger is wat groter en ondertussen heb ik geleerd dat deze niet graag in het motorcompartiment zit. Dus ontvanger naar voren en servodraden verlengen en door de romp priemelen. Dat viel niet erg mee.
    Nog minder viel het balanceren van de edf mee. De schroef waarmee de rotor vastzit wou voor geen geld loskomen. Uren mee bezig geweest om die rotor van de motor af te krijgen.
    Uiteindelijk lukte dat, maar de schroef is nog altijd niet los. Heb jij daar locktite aan gedaan Charlie ?
    Van miserie dan maar een rotor genomen van mijn gecrashte F-16 (restauratieprojectje dat al 2 jaar ligt) en deze is wel mooi gebalanceerd.
    Goed gooi ik deze namiddag alles in elkaar, finaal testje en hopla, aileron servo houdt ermee op. GODVER !! En ik keek er zo naar uit. 'T is een slecht contact, want met het servodraadje wriemelen en dan doet hij het, en dan weer niet. Waarschijnlijk door de draden door de romp te trekken een kabelbreukje ofzo. Maar je kan er zo lastig aan he. Ik weet nu terug waarom ik op turbine overgestapt ben :) Daar heb je ook op zijn tijd prullen mee, maar je kan overal tenminste relatief makkelijk aan.

    Enfin, geen F-20 vliegen dit weekend dus :(

    Wel net de statische thrust gemeten en dat is met dik 1400g met een oude 4S lipo dik in orde :) (troostprijs)
     
  20. aws1

    aws1

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Putten
    altijd maar dat gepriel
    ben zelf nog bezig met een f16 van lander
    waar de hele boel in en op moet
    lampje hier en een afterburner daar
    draadje's netjes wegwerken etc.
    kost wel een hoop tijd
    maar tis toch je hobby???
    en vliege zal die al is het maar 4seconden haha

    gr en succes Albert
     

Deel Deze Pagina