Het Schipperscafe deel 5

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Robert, 12 feb 2014.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.807
    Locatie:
    As,België
    zo goeie morgen
    eentje om de morgen mee te beginnen dan maar
    [​IMG]

    gr raf
     
  2. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    5.980
    Locatie:
    Noord-Holland
    Heb de afgelopen dagen ruim tijd gehad om het bouwplan van de Kalle nader te bestuderen en dat leverde het volgende op ; het orginele elektrische plan voorziet in een 6V boordspanning , de RC besturing 27 of 40 MHz.
    De spullen benodigd voor een 6V bedrijf en RC (27-40 MHz) zoals aangegeven heb ik niet in huis , wel alle spullen voor 12V incl. RC besturing.

    Dat zal toch geen probleem zijn denk ik ???.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    22.265
    Locatie:
    zuid holland
    Geen enkel probleem
    ik neem aan dat je een regelaar nodig hebt voor de motor.
    Met wat geluk zit daar een bec ingebouwd die een spanning voor de ontvanger maakt.
    Heb je een regelaar zonder bec, dan is een ubec nodig om van de 12V accu een bruikbare 5 of 6 volt voor de ontvanger/servo's te maken.
     
  4. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    5.980
    Locatie:
    Noord-Holland
    Regelaar (Navy V15R) heeft bec.
    Probleem kan zijn de motor (ontwerp is met vertraging 1:6) en ik wil de 755/40 (Robbe) toepassen.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    22.265
    Locatie:
    zuid holland
    Voor schroeven 3-4 blads 50-65mm

    Specification: Power 755/40
    Voltage: 12-18 V
    Recommended cell count: 10-15
    Current (at max. efficiency): 4.5 A
    Max. permissible current: 8 A
    Rotational speed range: 5600-8400
    Shaft diameter: 5 mm
    Weight: 286 g
    Overall length: 83 mm
    Diameter: 47 mm
     
  6. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    5.980
    Locatie:
    Noord-Holland
    Die gegevens had ik al , eventueel kan ik de Navy V30R regelaar inzetten , de meegeleverde messing schroef (3 blads) is 50 mm.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.424
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, natuurlijk niet... die boordspanning word eigenlijk alleen bepaald door JOUW keuze voor de motoren, danwel de geschikte spullen die jij reeds hebt liggen.
    Het hangt in ieder geval NIET van het model af....
     
  8. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    5.980
    Locatie:
    Noord-Holland
    Harm/Bert
    Bedankt voor het mee denken, als ik straks wat beter op orde ben zal ik eerst een meetopstelling maken met de RC de regelaar en de motor , kijken wat dat oplevert aan stroom en toerental bij verschillende "knuppel" standen , kan even duren nog....
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.424
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet precies wat je daar mee op gaat schieten.... Het is wat het is, en de schroef die bij je scheepje geleverd is, is de kleinste die bij je motor opgegeven is.
    En het mooie van een electromotor is nu eenmaal, dat hij wel langzamer gaat draaien onder een grotere belasting, maar nooit over zijn toeren gaat van te weinig belasting, zoals een verbrandingsmotor of een stoommachine.

    Je gaat dus ongeveer 5600 toeren aan de motor-as krijgen bij vol "gas". Als dat te veel is (en ik denk het wel) zet je er een vertraging tussen....
     
  10. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    5.980
    Locatie:
    Noord-Holland
    Bert , ik kom daarop terug zodra het actueel is.
     
  11. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    5.980
    Locatie:
    Noord-Holland
    Vandaag een eenvoudige testopstelling met de 755/40 en complete as bezetting gemaakt , gevoed door regelbarevoeding bij 4 verschillende aangelegde spanningen , onbelast dus , zie hieronder

    E 3V , I= 35 mA , RPM 1500 p/m
    6V , I= 64 mA , 2274
    9V , I= 72 mA , 3618
    12V , I =81 mA , 4921
    Het zal duidekijk zijn dat bij belasting de stroom toeneemt en in de lage toerentallen weinig power overblijft , dat zal bij PWM regeling anders zijn verwacht ik , is dan afhankelijk van de duty cycle van de regelaar die altijd max spanning afgeeft en waar het aantal pulsen de regie heeft.

    Klopt dit tot zover ???.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.424
    Locatie:
    Oldeberkoop
    PWM regeling gedraagt zich bij mijn weten niet héél veel anders dan een verlaagde spanning (12V accuspanning, dutycycle 50%, komt overeen met 6V).
    Alleen de actuele piekstromen zijn veel hoger, maar de gemiddelde stroomsterkte zou (theoretisch) gelijk moeten zijn aan een continue 6V....

    Tenminste, ik weet niet beter....
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.807
    Locatie:
    As,België
    nee en pwm gedraagt zich inderdaad helemaal anders
    de spanning is als het 12 volt is altijd 12 volt en als je dan een 6 volt motor gebruikt gaat die veel harder draaien en meer koppel hebben
    maar dat gaat wel ten koste van de motor
    de duty circle van BV 50% gaat alsnog de motor veel sneller draaien dan op effectief 6 volt

    een voltmeter en ampere meter daar ga je het verschil niet op zien omdat die steeds een gemiddelde af lezen
    hang je de zaak aan een scoop dat zie je een heel ander verhaal

    zover ik dus weet
     
  14. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    5.980
    Locatie:
    Noord-Holland
    Bert/Raf , deze meting was natuurlijk verre van correct , het zal duidelijk worden als ik de RC besturing en de scoop er aanhang , dat duurt nog wel even hoor....
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    22.265
    Locatie:
    zuid holland
    Niet correct.
    met een voedingspanning van 12 volt en een uitgestuurd vermogen van 50%
    heb je per seconde 50% 12 volt en 50% 0 volt.

    Heb je een 6V motor met een R van 1 loopt er bij 6V : 6 Ampère
    Zet je die via een pwm die op 50% staat bij een voeding van 12 V, loopt er I =U/R 12 ampère door die motor, terwijl die maar voor 6 A is gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2017
  16. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    5.980
    Locatie:
    Noord-Holland
    Harm , mee eens , de 755/40 heeft al op 12V gedraaid met de Navy 15R , de stroom was destijds max 4,5 A. vraag is dan hoe de regelaar is afgesteld , wordt nog nader naar gekeken.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    22.265
    Locatie:
    zuid holland
    nullast en belast maakt veel verschil.
     
  18. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    5.980
    Locatie:
    Noord-Holland
    Weet ik toch... ;).

    hier gegevens van de regelaar;

    Graupner Navy V15R
    Description
    Waterproof
    Pre-programmed transmitter values
    Full throttle 1.1 ms / Neutral 1.5 ms / Reverse 1.8 ms
    Forward / reverse
    Powerful BEC
    High pulse frequency
    Specification
    Operating voltage range: 6 ... 12 V
    Cell count, NiCd, NiMH: 5 - 10
    Cell count, Pb: 3 - 6
    Max. cont. current forward: 15 A
    Max. cont. current reverse: 10 A
    Max. motor current (10 s): 30 A
    Reverse mode : yes
    Power-on signal suppression: yes
    Pulse frequency approx. 800 Hz
    BEC: 5 V / peak 5 A
    Dimensions approx. 39 x 31 x 11mm
    Weight approx. 43 g
    Battery connector type: JST
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.424
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar OOK maar de helft van de tijd, dus effectief 6A....

    Hoe denk je dat een lichtdimmer of een gloeiplugmodulator, of een ESC werkt?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    17.424
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hangt van je pulsfrequentie en de belasting af.... bij een lage pulsfrequentie (en dus qua absolute tijdsduur relatief lage pulsen) en nullast, kan de motor gedurende de puls verder accelereren dan eigenlijk de bedoeling is.
    Echter, dat kakt volledig in elkaar zodra er een haartje belasting op staat. de motor gaat absoluut niet meer koppel hebben. Eerder minder, omdat er door de niet continue stroom meer energie verloren gaat in het opbouwen en weer afbreken van het magnetisch veld. Er gaat dus bij 50% dutycycle de helft effectief naar de motor, maar er komt minder bij de as aan.
     

Deel Deze Pagina