Het Schipperscafe deel 5

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Robert, 12 feb 2014.

1. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hey Raf , dat kan kloppen !!!
    Maar je ziet er misschien wel beter uit !?!?:bye::bye::bye:
    Groetjes
    Ronny

2. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    en holland heeft er weer een schandaaltje bij
    Honderdveertig bedrijven hebben gewerkt met asbest vervuild straalgrit van het bedrijf Eurogrit uit Dordrecht. Straalgrit wordt op bouwplaatsen gebruikt als reinigingsmiddel. Medewerkers werkten onbeschermd met het straalgrit en hebben mogelijk asbestvezels ingeademd. Rond de twintig projecten liggen inmiddels stil en het bedrijf gaat alle vervuilde middelen terugroepen.

Straalgrit wordt gebruikt om verfresten, vuil of roest van een oppervlakte te stralen. Zo is het gebruikt bij de Willemsbrug in Rotterdam en de Nijkerkerbrug in Nijkerk. Aannemersbedrijf Mourik heeft inmiddels het werk stilgelegd na de ontdekking van het asbest in het straalgrit. Martin van Putten van het aannemersbedrijf reageert geschokt. "Onze medewerkers zijn erg geschrokken, want ze hadden geen bescherming tegen het asbest. We zijn nu bezig met het onderzoeken van de monsters en inventariseren bij de staalketels of er asbest in zit."

Het bedrijf Eurogrit laat aan EenVandaag weten dat de 'hoeveelheden asbest dermate klein zijn, dat het volgens experts geen gezondheidsrisico's met zich meebrengt'.

VERKLARING EUROGRIT B.V.
    Persverklaring naar aanleiding asbest in Straalgrit
    Rijkswaterstaat slaat alarm

Rijkswaterstaat slaat alarm en geeft aan dat er geen draaiboek was voor dit probleem. Inmiddels is er spoedoverleg geweest tussen de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport. Zij zijn een onderzoek gestart.

Joris Schouten van Rijkswaterstaat zegt tegen EenVandaag dat "het werk bij de Nijkerkerbrug inmiddels is stilgeleged. Daar wordt op dit moment beton afgestraald met Eurogrit. Rijkswaterstaat is aan het inventariseren bij hoeveel projecten straalgrit wordt gebruikt. Op dit moment weten we dat het rond de 10-20 projecten zijn. “

Ook geldt er een aanmeringsverbod voor dat gebied. “We weten niet of je daar mogelijke risico’s kunt lopen en dus willen we niet dat mensen of daar gaan aanmeren. Het is dus puur een voorzorgsmaatregel.”

Kleine ondernemers lopen ook gevaar

Volgens Eurogrit zijn de grote afnemers zoals Shell en Tata Steel inmiddels getraceerd, maar ook kleinere afnemers moeten nog bereikt worden. Een woordvoerder van Eurogrit zegt tegen het AD dat iedereen wordt afgeraden om zelf het grit te gaan vervoeren.

"Gebruik het niet. Bewaar het grit in gesloten zakken. Als we meer weten dan bepalen we hoe we al dat grit gaan afvoeren." Eurogrit bekijkt nu alle leveranties vanaf juli, maar nemen ook monsters. "Hoe het grit vervuild heeft kunnen raken, is een raadsel. Een belangrijke grondstof voor het grit zijn restproducten van kolengestookte energiecentrales.", aldus een woordvoerder.

Het Dordtse bedrijf Eurogrit ontdekte donderdag asbest tussen smeltslak straalgrit. Dat is vooral verkocht aan bedrijven die industriële installaties onderhouden. Er zijn ook zakken bij bouwmarkten beland.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/met-asbest-besmet-straalgrit-gebruikt-door-140-bedrijven/

3. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
  4. Boris100

Boris100

Lid geworden:
    17 mei 2012
    Ruim 32 jaar heeft Conservator bij ons de ovens gestraald en dat 4x per jaar.....ben benieuwd of zij dat grit ook bij ons hebben gebruikt :oops:

5. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Pfff. In hoeverre moet je je drukmaken.
    Als je het gebruikt hoor je toch al adembescherming te gebruiken.
    Grit en asbest blijven dan toch wel in je masker hangen.
    Ben wel benieuwd naar wie nu dat asbest in het grit gestopt heeft.
    Er staat nergens dat het "om het grit" zit of dat het "in het grit zit".
    In dat laatste geval, hebben ze dan asbest in de kolencentrales verstookt? . . . . . . .

6. Boris100

Boris100

Lid geworden:
    17 mei 2012
    Conservator gebruikte beschermingsmiddelen, maar dat was om zich te beschermen tegen het grit.
    Wij liepen door de fabriek op de zgn veilige route in de fabriek omdat ze aan het werk waren, maar er zat geen schot oid tussen hen en ons.
    Uit alle kieren en gaten kwam het stof als ze bezig waren en NEE wij droegen geen adembescherming, was niet nodig volgens de ARBO man.
    Het stof werd pas na het onderhoud opgeruimd, maar lag op plaatsen waar je het niet zou verwachten.
    De mensen van Conservator kwamen ook in hun smerige plunje de oven uit en spoten elkaar buiten af.

7. Manus

Manus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Heb een vervelend probleem met vaarregelaar Navy V15R (idem V30R). Als ik de 'knuppel' op nul zet en de zender uitschakel gaat de motor op volle snelheid draaien, stopt alleen als ik de voeding (accu) uitschakel.
    Vraag me af of dit een 'normaal'verschijnsel en of er iets aan te doen valt.
    Heb geen intern schema van de vaarregelaar helaas.

8. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    klinkt naar iets met fail safe

Lijkt erop dat die failsafe positie nu op volaan / servo klem in de hoek geprogrammeerd staat.

9. Paul Konings

Paul Konings Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Uit bedrijf nemen: eerst de ontvanger uit, daarna de zender. In bedrijf name omgekeerde volgorde.

Groet,
    Paul

10. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    asbest in de grondstof komt mogelijk uit oekraine

11. Manus

Manus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Ja Paul , die methode was me bekend maar heb ik finaal over het hooft gezien , de gaten in het vergiet worden steeds groter.... :(.

12. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003

affligem den opbouw
    rustig op het gemakje de stand opgebouwd vandaag met drie man .
    morgen voor 10.00 uur de rest verder afwerken .nog wat zaken die we vergeten waren nu klaar leggen
    iedereen was wel iets vergeten of een gat verkeerd geboord
    maar tegen zondag 18.00 uur is alles in orde en kan er weer ingepakt worden

gr raf

13. Manus

Manus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Vandaag de totale RC test voor de Kalle met goed gevolg gedaan, alles werkt nu via de zender\ontvanger incl. de boordlichten.
    Twijfel nog over de heklichten (wit en/of geel), het bouwplan voorziet niet in heklichten ik vermoed dat rond 1900 dit geen verplichting was ? , wel rekening mee gehouden in het elek. plan.
    Nu nog de benodigde lijmen opsporen, het bouwplan vraagt drie soorten UHU lijmen, heb lijmen van eerdere bouw van Bison in huis, eens kijken of die nog bruikbaar zijn, zijn al oud en wellicht niet goed meer.

14. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Afgezien van UHU Plus Endfest 300 waar ik serieus geen goede (écht gelijkwaardige) vervanger voor weet, zijn alle overige UHU lijmen prima door andere lijmen te vervangen

15. Manus

Manus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Heb nog een nieuwe verpakking Stabilit Express liggen als vervanger voor uhu endfest, voldeed altijd prima om schroefkokers in te lijmen (2 componenten).

16. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Jaren Bison Kombi Power gebruikt. Buiten lijmen kun je er ook prima kleine oneffenheden mee plamuren. Is een 2 componentenlijm op basis van polyurethaan. Nu "behelp" ik me met 2 C epoxylijm. Ook prima spul, maar om te plamuren minder geschikt. Kunststof fixeren met CA lijm van UHU en dan de naad dichtsmeren met 2 C. Hout op hout met waterbestendige witte houtlijm. Overtollige lijm gelijk wegvegen met een vochtige doek. Maar je zult door de jaren je eigen voorkeur wel hebben opgebouwd, Manus. Die Stabilit Express ook goede herinneringen aan. Gebruikt voor mijn Bugsier 3 en TÖN 12 eind 70-er jaren. Zit nog altijd als een huis en de scheepjes zijn nog waterdicht. Succes met het op stapel zetten van Kalle. Gr. Klaas.

17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh, Stabilit is goed spul hoor.... en het werkt voor een hoop toepassingen absoluut goed. Ik vond het grote nadeel altijd het gebrek aan stootvastheid. Loeisterk, maar keihard en breukgevoelig bij een ongelukkig uitvallende klap.

Maar ik denk dat dat voor een toepassing als de schroefas minder van belang is.
    Ik heb altijd de neiging één lijm te gebruiken voor een bepaalde "soort" toepassingen, vandaar mijn keuze voor UHU plus boven Stabilit, en UHU is dan gewoon breder toepasbaar.

18. Manus

Manus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Je zou er dol van worden, zoveel merken en soorten lijm ,ze beloven ongeveer allen hetzelfde, ze lijmen alles op alles of het nou 1k danwel 2k is.
    De afd. chef van verf en lijm (bekende bouwmarkt) die me vroeg wat ik wilde verlijmen adviseerde een Bison 1k lijm die ik mocht testen, niet goed dan kon ik gratis een ander soort lijm naar keuze halen, dat leek me wel wat en dus gisteren de test gestart.
    Heb de volgende verbindingen verlijmd;

1 WITMETAAL OP HOUT
    2 WITMETAAL OP ABS
    3 ABS OP HOUT
    4 ABS OP ABS
    5 HOUT OP HOUT

Na de voorgeschreven droogtijd van 24h vandaag de verbindingen getracht los te breken , lukt me niet met blote handen, daar komt gereedschap aan te pas en dan nog gaat dat zeer moeijk.
    Denk dus een geschikte lijm voor de Kalle gevonden te hebben, nadeel is de uithardingstijd (heb tijd genoeg), is wel water bestendig en makkelijk te verwerken.

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat doet helemaal niet verkeerd aan, Manus! Welke lijm is dat?
    (al vind ik de 24 uur droogtijd wel een vervelende...)

20. Manus

Manus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2011

Deel Deze Pagina