Het Schipperscafe deel 5

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Robert, 12 feb 2014.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Beste Sjef
    Een keteltje met een machientje kun je inderdaad in de winkel kopen. Wilesco. Speelgoed. Met zachtsoldeer in elkaar gezet. Brander? Esbit. Maximale druk, wat zal het zijn? 1,5Bar? En dan gaat de veiligheid open.
    Dat spul is, lees even goed, GEKEURD.
    Want: het is speelgoed. Wilesco stelt in de gebruiksaanwijzing duidelijk dat kinderen onder de 14 jaar er niet mee mogen spelen.
    Nu jouw machines en ketels. Ik heb wat voorbeelden voorbij zien gaan. Mooi spul, zonder meer.
    Maar als je, met jouw leeftijd, nog steeds niet snapt waarom iemand zich zo kwaad kan maken over het maken van een keteltje met een stoommachientje... Ik dacht dat wijsheid met de jaren kwam. Soms dus niet.

Er zijn hier op dit forum mensen die wellicht een aantal keren dingen fout hebben zien gaan. Ik ben daar eentje van.
    Een paar geleden moest ik een scheepje bouwen als recensiemodel voor een hobbyblad. De Otto Lauffer van Graupner.
    Als krachtbron zat daar een Regner-kloon in. Made in Russia, onder verantwoording van Graupner.
    Graupner was toen nog een gerespecteerde naam in modelbouwland, dus ik dacht: "Dat zit wel goed!"
    Enfin: de ketel en machine grondig bekeken, verbindingen gecontroleerd, alles leek prima in orde.
    Ketel gevuld, gastankje gevuld en het smeertoestel, alle bewegende delen voorzien van een druppie olie en langzaam de handel opgestookt. Gaskraan niet te ver open en... jawel: bij 1,4Bar ging het machientje mooi lopen.
    Keteltje tot 1/4 leeggestookt, gas uit, verdringingstoestel afgetapt en weer gevuld, kortom: braaf onderhoud gedaan en de machine weggezet. Eerst maar eens vertrouwd worden met de machine en de ketel, voordat hij ingebouwd is.
    Volgende dag hetzelfde ritueel. Gelukkig was het warm buiten, kon ik lekker in de zon genieten. Manometer stond op 1,3A toen de machine begon te lopen. Rustig aan op druk laten ko...
    BAM!! :eek::eek:
    Dikke explosie. Stoom over de tafel, ketel de ene kant uit, gastank de andere en ondergetekende met stoel en al achterover.
    Wat was er gebeurd? Om een of andere reden had het peilglas de geest gegeven en was uit elkaar geklapt.
    Geluk gehad dat ik er niet met m'n snuffel vlakbij zat....
    Ik boos, dikke brief richting Graupner, ketel teruggestuurd, 4 weken later een nieuwe.
    "Fabricagefout in Rusland" was de verklaring. Leuk verhaal, maar... GRAUPNER deed de kwaliteitscontrole op die machientjes!
    Later hoorde ik bij de HMBC dat er meerdere mensen problemen met deze ketel hadden gehad.
    Die machientjes en ketels zijn, na een aantal klachten, in Duitsland nogmaals door de kwaliteitscontrole gegaan. Daarna geen klachten meer.

IK heb mazzel gehad. Behoorlijke mazzel zelfs. Ik zat buiten, in de open lucht, stoom kon alle kant uit en ik kon onder schade op te lopen een flikflak achterover in het gras maken.
    Maar... Stel dit was op een beurs gebeurd? Met 2,9 Bar druk in de ketel? Met twee jochies van 12 met hun snoet vlakbij?
    Ik denk niet dat ik het nog moet zeggen, maar ik doe het toch:
    Stoomketels zijn bommen!!!
    Bij onjuiste fabricage, bij ondeskundig gebruik zijn ze bloedlink. Ja, ook die machientjes van minder dan 3 Bar.
    Nogmaals: je zal maar op een beurs staan en er gaat iets fout...
    En daarom worden machines boven de 3 Bar druk gekeurd.
    En daarom maken mensen zich kwaad over de bouw van een modelketeltje en een machientje.
    Omdat ze misschien "beeld en geluid hebben" bij de gevaren.
    Dat ze het niet altijd even tactisch doen...

Nog steeds vaar ik met stoom. Met veel plezier.
    Andere boot, andere ketel en machine.
    Regner. Soldeerwerk onder leiding van Henk Bunte.
    Opstoken in de op lucht. Varen op het water. Onderhoud in de open lucht, verwijderd van publiek.
    Als het fout gaat, wil ik dat ik alleen de sigaar ben. Niemand anders.

Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt: vroeger was niet alles beter.
    In de tussentijd hebben mensen lessen geleerd.
    Die lessen zijn vertaald in regels. Lastig, soms betuttelend, nooit populair, maar helaas voor sommigen wel nodig.

Met vriendelijke groet
    Roel

2. Roel van Essen

Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Stoompomp, je doelstelling is uitstekend.
    Het antwoord op je vraag is echter: dat zullen ze zelf uit moeten zoeken.

Dit forum is inderdaad bedoeld om info uit te wisselen. Zolang dat gaat over het gebruik van servo x of servo y, of de voordelen van zender a ten opzichte van zender b is er niks aan de hand en kan iedereen de eigen voorkeur uitspreken.
    Als het gaat om essentiele zaken zoals bijvoorbeeld de bouw van modelstoomketels is Internet echter een bijzonder onbetrouwbaar medium gebleken.
    Ga maar na: elke knuppel, zonder enige kennis van zaken kan iets op Internet zetten. Er is zelfs een internetpagina waarin bij hoog en bij laag wordt beweerd dat de aarde plat is.
    "Fake News" dreigt het modewoord van 2017 te worden.
    Als je het op een Hbo-opleiding waagt om Wikipedia in je bronvermelding op te nemen, wordt je werkstuk niet gelezen en is het resultaat bij voorbaat onvoldoende.

Boeken zijn wat dat aangaat een stuk betrouwbaarder. Geen enkele uitgever wil het risico lopen om een onzinboek te verkopen.

Op dit forum is de taak van de (vrijwillige!!!) moderators om discussies in de hand en leesbaar te houden.
    NIET om te bepalen wat goed of fout is.
    Hoe ik dat weet? Ik ben zelf een aantal jaren hier moderator geweest. Uit ervaring kan ik zeggen dat het meestal leuk werk is, maar soms een hondebaan waar je de wereld aan shit over je heen krijgt.
    Kortom: de nieuwe modelbouwer zal zelf moeten filteren wat onzin is en wat niet.
    Da's helaas niet makkelijk, dat geef ik onmiddellijk toe, zeker als je weinig verstand van de materie hebt.
    Gelukkig zijn er anderen die, met gebruik van argumenten, de onzin proberen te weerspreken.

Ik hoop dat dit een antwoord is waar je mee uit de voeten kunt.
    En nee,het is niet het gewenste antwoord, maar mooier kan ik het niet maken, helaas...

Burp, ron van sommeren en Bert V vinden dit leuk.
  3. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Bedankt voor je antwoord.
    Het geeft mij steun aan het bestrijden van het maken van onveilige modelstoomketels.

Laatst bewerkt: 7 dec 2017
  4. Burp

Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Stoompomp, Roel heeft het gras voor mijn voeten weggemaaid (dank), maar dat is precies wat ik bedoelde. Je moet de waarheid en onwaarheden zelf scheiden. Vaak lukt dat door je in te lezen in de gegeven antwoorden van de deelnemers. Ik weet de waarde van een antwoord redelijk in te schatten door de ervaring op het forum. En ja, ook op het forum zie ik redelijk vaak "adviezen" voorbij komen die kant nog wal raken. Meestal kort daarop gecorrigeerd worden door mensen die het beter snappen. Zo krijg je een discussie waar ook de "onjuiste advies gever" weer wat van kan leren als hij er open voor staat.

Happy boating zou ik zeggen op een ander forum.

5. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    weer wat van kan leren als hij er open voor staat

daar is dus alles mee gezegd

gr raf

6. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik durfde het niet te schrijven, want dan was ik vast weer opruiend.

7. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Ook als raket doen ze het goed, een heetwater boiler ging eens koken, vloog van de muur, door het dak en 120 meter de lucht in, sky high! Het filmpje staat op MF onder de rubriek raketmodelbouw. (heet water raket)

8. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Heb ooit de klant voor de keuze gezet of je zet die ketel uit, of je koppelt de compressor af en zet hem buiten, zodat ik er aan kan werken.
    Stond een stoomketel een meter naast de compressor in een soort bijgebouw van net 2.5 meter hoog met de veiligheid zonder afvoer door het dak.....................................
    Hij heeft de ketel uitgezet. half jaar later was er een pijp door het dak aan de veiligheid geplaatst. Stoomwezen had zeker met sluiting gedreigd. . .
    Die klant luisterde dus wel.

9. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Bedankt voor je antwoord. Het geciteerde is voor mij van toepassing.
    De bouw van de modelstoomsleepboot Dockyard V vordert langzaam maar gestaag.
    Volgende week de bovenbouw uit messing solderen op de uitneembare dekplaten.
    Dit omdat de gehele machinekamervloer in één geheel uit het schip getild kan worden.
    Binnenkort zal ik de voortgang tonen.

10. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Op het stoommuseum de Noorder Koggen te Medemblik staan ook enkele voorbeelden van geplofte keteltjes.
    Het is niet voor niets dat de keuringen zorgvuldig moeten zijn...

11. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    S.v.p doorsturen naar :
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-draad-van-fanaat.222507/
    Het helpt mij bij het voorkomen/bestrijden van onveilige modelstoomketels.
    Bij voorbaat dank.
    Stoompomp

12. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003

als het ontploft zie ik het wel in de krant
    meer forum ruimte wil ik aan die vent niet meer benutten

13. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Heel verstandig.
    Ik wilde al weer een quote gaan plaatsen, maar het is al eerder gebleken dat dat volslagen zinloos is, het dringt niet door.
    Heb mezelf afgevraagd " is het zinvol?"
    nee dus!

4˚ buiten, maar door de wind zeer onaangenaam.

14. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    ha daar hebben we weer een liedje voor

ons ingeborgje

maar daar het een tweetalig forum is ook in het nederlands

gr raf

15. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Toch jammer,
    Als de Geuzen op 1 april 1572 mijn buurgemeente Brielle niet door eindeloos beuken op de stadspoort, tot deze bezweek, de stad hadden kunnen innemen, hadden wij nog steeds Spaans gesproken. Dus doorgaan met beuken, tot je je waardevolle informatie zonder geneuzel kan publiceren.

16. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou, laten we dat nu maar net niet gaan doen, want het leidt alleen maar tot mensen die even twee weken op de bank mogen gaan afkoelen....

17. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    LOL
    das just zoals met die zwarte pieten zooi
    niemand moet ook nog maar een cadeau kopen zodat de magazijnen met hun rommel bleven zitten
    binnen twee jaar zouden ze zwarte piet promoten van ellende

18. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Schermafbeelding 2017-12-08 om 17.31.35.png

Jinny en Solutio vinden dit leuk.
  19. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003

spijtig genoeg ook in therapie

20. Manus

Manus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Spreken is zilver , zwijgen is goud.... :yes:.

Met brons krijg je de bons.... !

Laatst bewerkt: 8 dec 2017

Deel Deze Pagina