Het Schipperscafe deel 5

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Robert, 12 feb 2014.

  1. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    359
    image.jpeg Vandaag de motoren opnieuw uitbedraad en de besturing ingebouwd. De schroefassen schoongemaakt en opnieuw ingevet. Na ca 30 jaar de motoren weer eens onder stoom gezet, ze draaien alle 4 als een naaimachine.
     
  2. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    1.419
    Locatie:
    Kockengen
    Pas maar op met die 30 jaar oude marx plastic koppelingen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.982
    Locatie:
    Druten / NL
    Beter om batterijhouder voor ontvangervoeding niet gebruiken: veren&kunststof verslappen, contacten gaan oxideren, storingsgevoelig.
    Gesoldeerde accucellen vormen een degelijker pakket. Veel accu-soldeertips, en vooral hoe/waarmee cellent niet te solderen:
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!! - MBF
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2018
  4. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    6.290
    Locatie:
    Noord-Holland
    Toje kennende zal hij hier zeker op letten.
     
  5. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    2.514
    Locatie:
    Nederland
    Voor ~1,5 euro heeft hij vast een nieuwe batterijhouder genomen en zich niet laten verlijden voor allerlei "handige tips" van solderen door auteur van betreffend artikel.
     
  6. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    359
    Rob, met alle respect. Als je een batterijhouder in de je boot heb welke geheel geoxideerd is, dan is dat voor 99% je eigen schuld door na het varen niet de batterijen uit de houder te halen. Zoals je op de foto kan zien is dit een nieuwe houder omdat alles behalve de motoren nieuw is. Straks als de Richelieu geheel opnieuw uitbedraad is en alle radars en geschuts weer werken heb ik net als bij de Jean Bart minimaal een 6V accu nodig voor de besturing.

    In de 40 jaar dat ik nu met de Marine schepen bezig ben weet ik misschien iets meer dan de gemiddelde bouwer als het aankomt op besturing en aansturing van elektronica.
     
  7. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    6.290
    Locatie:
    Noord-Holland
    Vraagje ;

    Kan ik met een Y-kabeltje op de ontvanger (roer) gelijktijdig de boegpomp aansturen , de boegpomp heeft een eigen regelaar , die zou dus proportioneel meesturen met de roer uitslag.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.982
    Locatie:
    Druten / NL
    Kijk, zo kan iemand dus ook reageren, duidelijk :)
    Dit was de eerste keer dat ik iets van je zie/lees/reageer, en in het schipperscafé ook nog eens.
    Ik ken jouw kennis/ervaring niet maar je hebt al eerder accupacks gesoldeerd blijkbaar. Nu weet RON het wel :)
    N.b. batterijhouders zijn not-done in vliegerij, noch voor zender, noch voor ontvanger.

    Ik woon blijkbaar in iemands hoofd. Gratis, zonder huur te betalen :D
    Terwijl ik toch na mijn eerste en enige poging tot informatie/hulp mijnerzijds, jaaaren geleden alweer, ik nooit meer de behoefte had om op hem te reageren. En ik was waarschijnlijk niet de enige die dat toen en daar besloot.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2018
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.010
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jij bent overduidelijk teveel op LTUP aanwezig.... :D
     
  10. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    6.290
    Locatie:
    Noord-Holland
  11. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.579
    Locatie:
    zuid holland
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.531
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Manus
    Ja, dat kan prima. Misschien moet je de regelaar van je boegpomp iets temperen, maar in principe zou het geen probleem moeten zijn.
    Als deze regelaar een BEC-functie heeft: wel de rode draad van de regelaar even loskoppelen en isoleren, anders heb je kans op ruzie met een andere regelaar met BEC.
    Eventueel, als je zender er kanalen genoeg voor heeft, tussen je ontvanger en je boegpomp-regelaar een radiobestuurd schakelaartje zetten.
    Zodat je de boegpomp, op volle kracht varend, uit kan zetten terwijl de roerfunctie gewoon behouden blijft.
    Anders ben je ampere's in het water aan het pompen... op volle kracht varend, draagt je boegpomp niet bij aan de wendbaarheid van het schip.
     
  13. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Maassluis
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.982
    Locatie:
    Druten / NL
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    6.290
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hey Roel ,

    Alle regelaars hebben een schakelaartje om de BEC aan\uit te zetten , dat moet toch voldoende zijn neem ik aan ???. Gewoon die schakelaar afknippen en de draden isoleren kan ook meen ik.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.579
    Locatie:
    zuid holland
    Zeker weten dat dat een aan/uit is?
    Bij mij kan je met die schakelaar kiezen 5 of 6 volt.
     
  17. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    6.290
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ja Harm , die schakelaar schakelt de 5V BEC uit , let op , de voeding blijft dan wel op de regelaar aanwezig.
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.010
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En toch klinkt het mij veiliger in de oren, om gewoon die + draad uit de connector te isoleren.... Dan KAN er niks fout gaan. Je weet nooit hoe die BEC schakelaar in het circuit zit (of het een stroomvoerende schakelaar is, of dat hij electronisch ingrijpt) en het is ook makkelijker om die regelaar naderhand weer te "recyclen".
     
  19. Manus

    Manus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    6.290
    Locatie:
    Noord-Holland
    Er lijkt me een misverstand door mijn vraagstelling , ik heb 2 boordspanningen , 12V en 6V , de 12V voor de aandrijvingen, de verlichting , roer servo , voor de ontvanger (10-kan) de BEC uit de vaarregelaar van de aandrijvingen.
    De boegpomp en de radarscanner zijn 6V , De boegpomp heeft een eigen regelaar die gevoed wordt uit een aparte 6V accu , het stuursignaal komt uit het y-kabeltje van het roer.
    Als ik nu de rode + van de regelaar zou verwijderen zal de boegpomp niet draaien denk ik , de BEC vandeze regelaar blijft ongebruikt.
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.010
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je de + van de accuvoeding losmaakt wel.... Als je de rode + uit de ontvangerstekker verwijdert, zal de regelaar het gewoon doen: Het signaal heeft alleen wit en zwart nodig.
     

Deel Deze Pagina