Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vorig jaar ben ik begonnen met vliegen. Aan het eind van de zomer heb ik een paar solo-vluchten (nog wel met een paar gillende leraren naast me:D) gemaakt met een E-Flite Apprentice zonder gyro.
    Morgen pak ik de draad weer op met dit toestel. Ik heb een prop-zwever klaarstaan, een Multiplex Solius.
    Is het een grote stap naar dit toestel, of zou ik het morgen gewoon proberen?
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik zou eerst nog even het "knuppelgevoel" oppakken met je E-Flite en maak ook nog even gebruik van die gillende leraren. Als ze stoppen met gillen, ben je er klaar voor.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Ga inderdaad niet zo maar op eigen houtje aan de gang, haal die instructeur(s) en nog even bij. Laat dat nieuwe vliegtuig ook eerst door een instructeur grondig controleren. Een klein bouwfoutje is zo gemaakt en als bouwer kijk je daar makkelijk overheen. Ook al heb ik vele jaren ervaring elk nieuw model waarmee ik op het veld kom wordt eerst door (een aantal) mede instructeur(s) nagekeken. Het zal je misschien verbazen maar toch vinden ze nog wel eens iets waar ik overheen heb gekeken of wat ik domweg vergeten was.
    Laat je model ook door een ervaren vlieger "invliegen". Je weet nog niet hoe dat model vliegt en of er nog trimveranderingen nodig zijn. Het kan zo maar zijn dat je model niet echt netjes rechtuit vliegt en dan is de kans dat een ervaren vlieger het model weer heel aan de grond krijgt behoorlijk groter.
    Verder veel vliegplezier!
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vergat te vertellen dat de zwever eind vorig seizoen nog ingevlogen is.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Eerst even terug inknuppelen met de apprentice. Als er begeleiding is de solius gelijk meepakken om samen wat vluchtjes te maken. Na enkele vliegdagen zonder gegil alleen vliegen met de solius.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vanochtend de eerste vlucht gemaakt. Er was verder niemand aanwezig. Ik kan het beste 's ochtends en dan werken de meeste andere leden. Het waaide toch nog behoorlijk hard. De vlag stond strak. De Apprentice kwam mooi langzaam binnen. Handschoenen waren nodig geweest.
     
    Thieu en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  7. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Doen, doen, doen en doen.
    Vlieguren maken.
    Bij weinig wind, veel wind, ertussenin wind, wind uit alle richtingen, warm weer, koud weer....doen doen doen...
    Meer valt er vanaf dit punt niet over te zeggen.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je, dat geeft de burger moed. Ik geef al 40 jaar muziekles. Dat valt of staat ook met oefenen. Ik zeg altijd: de beste voetballers moeten ook oefenen. Het maakt wel heel veel uit, als je het op de goede manier leert. Ik heb een Nederlands boekje van Bald de Boer en hij schrijft, dat je b.v. in 100 vluchten je brevet kunt halen, maar tel maar op 1000 voor je het echt beheerst. Voordat iemand behoorlijk op een instrument kan spelen duurt 4 tot 8 jaar.
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    1000 vluchten zegt niet veel. Hoe ze gevlogen worden is nog veel belangrijker.

    Sommigen leren het nooit, anderen zijn er na 30 vluchten volledig mee weg met de automatismes.

    Maar dan begint het nog maar: er zijn zoveel manieren van vliegen: acro, zweven, funvliegen, schaalvliegen. Elk heeft zijn eigen moeilijkheden en specifieke vaardigheden.
    Maar het is wel een feit dat het alleen maar draait om oefenen, oefenen, oefenen.
    Regelmatig vliegen, bij veranderende weersomstandigheden. Die perfecte vliegdagen zijn schaars en dan is het meestal ontzettend druk.
    Niet laten afschrikken door wind of dergelijke. Vliegen!
    En als je wil oefenen, doe het dan gericht, zeg voor je vlucht wat je wil oefenen.
    Hou het ook ontspannen, genoeg vluchtjes tussendoor maken voor de fun. Houdt het leuk.

    Ik zie soms piloten die +20 jaar vliegervaring hebben terug ontzettend verbeteren omdat ze zich toeleggen op iets.

    Ook durven een tegenslag onder ogen zien. Toestellen sterven niet van ouderdom :)

    Een fantastische hobby!
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Leuk om zo te filosoferen. Het was schitterend vorig jaar, om voor het eerst je eigen vliegtuig te laten opstijgen en landen. Ook heb ik leuke nieuwe contacten opgedaan. Voor mij is de sfeer net zo belangrijk als het vliegen zelf. Binnenkort gaan we met 3 personen naar ProWing in Duitsland.

    Verder ga ik een aantal lessen nemen bij een professionele instructeur. Deze week heb ik de zwever weer verkocht. "Ik zou daar heel goed bochten mee kunnen oefenen" volgens een lid. Hij vergat er bij te zeggen, dat opstijgende lucht daarbij noodzakelijk. Een ding valt me bij mezelf op: ik durf gerust ter vliegen en er gaat nauwelijks iets kapot. Het lukt me om de rust te bewaren tot het toestel geland is.

    Ik denk dat Bald de Boer in zijn boekje praat over gemiddelden. Sommige leerlingen doen er 6 jaar over, voor ze met een orkest mee kunnen gaan spelen. Vorig jaar had ik er een van 5 weken. Dat had ik overigens nog nooit meegemaakt.

    Volgens mij is aanleg de basis voor alles. Alleen aanleg kun je ontwikkelen. Daarna komt de deskundigheid van de docent en de tijd die een leerling bereid is er in te stoppen.

    Het genoemde boekje kan ik iedereen aanraden. Er staat echt veel informatie in, die vorige instructeurs mij niet verteld hebben.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nieuwtje: Ik ga binnenkort lessen nemen, via de computer (op afstand), bij Bald de Boer. De lessen gaan online en m.b.v. de Phoenix Sim. Daarna volgen nog lessen bij hem thuis. Zijn methode spreekt me erg aan. De aanpak is helder en gestructureerd.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    ??
    Onzin, iedere zwever kan ook in stille lucht zweven. Omhoog met 't motortje, en dan zweven, en als er thermiek is dan kan je al draaiend omhoog.
    Maar of een zwever je meest geschikte volgende toestel is, hangt af van wat jouw interesse is. Voor mij zijn dat voornamelijk zwevers, maar anderen hebben daar niks mee, en dan is er weinig reden om zo'n ding te kopen.
    Denk in elk geval niet dat je met een zwever alleen zou kunnen vliegen als er thermiek is.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het voordeel zou zijn dat je met een zwever lang boven kunt blijven. Maar zonder thermiek vlieg ik niet langer dan met een "gewoon" toestel. Weg voordeel.
    Misschien was ik met mijn gedachten al een stap verder. Verder ben ik niet zo zweverig ;)
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    De meeste van mijn electrozwevers kunnen, zonder thermiek, wel een half uurtje vliegen. Dat halen lang niet alle sportmoddellen.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een half uur, dat is wel lekker. Met de Apprentice vlieg ik 10 minuten. Maar de Solarius is verkocht.
     
  16. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Inderdaad. Je hoort wel eens van de 10.000 uur "regel". Een echte regel is het niet, maar voor veel vaardigheden heb je ongeveer dat aantal uur nodig om expert te worden. Gevorderd schat ik meestal tussen de 1.000 en 10.000 uur. Daaronder ben je nog beginner. Gemiddeld dan he :-D

    Martin
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Na 1000 uur nog een beginner?
    Even rekenen, stel dat je op een gemiddelde vliegdag 2 uur effectief vliegt (dit betekent dus 12 vluchten van 10 minuten).
    Dan zou je 500 vliegdagen nodig hebben.
    Neem nu eens zeer royaal 100 vliegdagen per kalenderjaar (dat houdt dus in dat je bijna altijd gaat vliegen wanneer het kan, zomer, winter, je dus feitelijk een die-hard bent)

    Doe je er 5 jaar over...
    Ik denk dat er dan al veel zullen opgegeven hebben ;-)

    Je kan dit echt niet vergelijken met een taal leren, een muziekinstrument leren, ...
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het valt op dat vliegers tegen leerlingen altijd zeggen dat het zo moeilijk is. Volgens mijn nieuwe leraar kan ik nog deze zomer het brevet halen. Ik heb ervaren dat er een gebrek aan goede vlieginstructeurs is. Als je zelf aardig kunt vliegen, ben je nog niet zomaar een docent. Dat is een vak. Daarom ga ik nu ook naar Bald de Boer. Je gaat ook niet naar een amateur tandarts.
     
  19. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Zo, dat zijn nogal uitspraken door je vorige instructeur uit te maken voor amateur tandarts :eek::D

    Maar het klopt wel in zoverre. Max Verstappen kan bijv. een leuk stukje rijden maar of dit de juiste persoon is om je te helpen bij het halen van je rijbewijs is een 2de.
    De meeste RC vlieginstructeurs zijn vrijwilligers en ja, de verenigingen lopen in het algemeen niet over van zulke mensen.
    Nuance is ook dat de meeste mensen die ergens een vak voor hebben geleerd daar ook voor betaald krijgen.

    Het valt mij altijd op dat leerlingen altijd zeggen dat het wel meevalt en dat ze "het wel even gaan doen".
    Mja, de ene leerling is de andere niet, niet iedereen heeft evenveel tijd, aanleg of kan leren (kan en wil luisteren).
    Als je 1 keer per maand komt dan is zowat elke les weer gelijk je eerste les.
    Zo zal de ene het met 2 jaar oppikken, de andere na 5 jaar nog niet en weer een andere binnen bijv. 6 maanden.

    Net als bij het autorijbewijs zegt het brevet nog niet altijd zo veel.
    Je wordt na het behalen geacht dat je zelfstandig en op een veilige manier de hobby uit kunt oefenen.
    Nadat je het brevet hebt ga je pas dingen stuk vliegen..........;)
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb veel respect voor vliegers die bereid zijn, in hun vrije tijd, anderen wat te willen leren. Maar nu is het tijd voor een professionele leraar :rolleyes:. Het leerplan van Bald ziet er doordacht uit. De beste man is overigens ook bezig nieuwe instructeurs op te leiden :feli:
     

Deel Deze Pagina