Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Die seagull Flybaby is een nabouwsel van de klassieker. Het origineel was van Dynaflite en was een prettige niet kritische vlieger. Er is ook een nog grotere versie van. Ik heb deze ARF zelf ook (in de doos) staan. Kwaliteit is gewoon goed en lekker compleet... en het is een minder gezien vliegtuig op de velden dus ook wel wat origineler. Standaard uit de doos is deze te bouwen met brandstof en er zit ook een steun voor elektro bij. Elektro vliegen in dit soort modellen is goed te doen die grote Acro wott XL wat overigens ook een goed vliegmachine vergt nogal een flinke diepte investering voor wat betreft motor/regelaar/lipo's. Verder is de afwerking van seagull ten op zichte van Ripmax gewoon wel wat beter. Het gebruikte balsa is ook een iets betere kwaliteit en ook is het bekledingsmateriaal meestal genuine oracover. In het buitenland bij onze Oostenrijkse shop is ie het goedkoopst op dit moment, maar als je hem wilt zien.... Hobbyinn daar hebben ze hem staan
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2016
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga wel eens naar Oostenrijk (knipoog-knipoog). Als het verschil klein is, gun ik het altijd de winkelier in de buurt. Maar .....
    Nog even 10% eindejaarskorting er af en we gaan weer naar Oostenrijk :D.

    Je, zeer goede, info komt op het juiste moment. Bij een bepaalde afmeting/gewicht is het handiger om op brandstof over te gaan. Anders dien je een motor van € 200,00 te kopen en voor honderden euro's aan lipo''s.
    Met de Seagull Fly Baby heb ik inderdaad een wat "origineler" vliegtuig en dat spreekt mij wel aan.

    Dank je zeer.
     
  4. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    Sorry dat ik een beetje 'achter' loop in de discussie, maar ik zit nu eenmaal niet zo vaak op MBF (té druk met anderen op weg hepen, ha, ha...)...
    Wil, allereerst: van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Nog vele gezonde jaren man! En veel goede vluchten...

    Het antwoord (pardon, mijn antwoord...) heb je al in je bezit, al weet je dat misschien niet (meer). Het staat in mijn 'boekje voor beginners' op pagina 52, dat ik je op 21 maart heb toegestuurd. Of heb je dat al weg gedaan... En hetzelfde verhaal (met aanvulling) is te vinden op mijn website onder 'Leesvoer'>'Techniek'>'Lipo's'. Het komt volgens mij op het volgende neer (ik ben geen 'elektronucus', maar dit werkt wél): als je een lipo vol laadt bij bijvoorbeeld 18 graden Celsius gaat hij ongeveer 99% aangeven. Als nu de temperatuur van de omgeving stijgt, wil de vulling (de elektronen gaan harder trillen en dus 'uitzetten') stijgen tot boven de 100%. En dat gaat niet. Gevolg: een kapotte cel... Dit had ik de eerste jaren vaak omdat ik de lipo's toen vol weg legde. Sinds drie jaar haal ik er minimaal 10% uit, dus maximaal 90% lading. Nooit meer een 'spontaan' kapotte accu gehad. En dat zegt wel iets, want ik bezit er meer dan 75 voor 35 kisten (ik ben een 'veelvlieger' met de laatste jaren meer dan 1500 vluchten per jaar). Dus: als er na een vliegdag volle accu's over zijn: even 10% er uit halen. Op de lader op 'Decharge', of als je dat niet hebt even op het vliegtuig aansluiten en een minuutje de motor laten lopen op half gas. Ik gebruik ALTIJD een Lipotester vóór en na iedere vlucht...
    Als ik bepaalde lipo's langere tijd niet gebruik ga ik naar 'storage', bij mij ongeveer 50%.

    Hopelijk kan je (en jullie ook) hier iets mee.
    Groet, Bald
     
  5. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    O ja, een weekje kan je wel een lipo vol laten liggen. Wordt het naar verwachting langer dat je naar het veld mag, dan een beetje 'entladen'...
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Alles valt en staat met het type vlieger.
    Ik wissel nogal van vliegtuig, dan zou ik iedere week anderenaccu's bij me hebben.
    per accu, aan het eind van het jaar, heb je dan niet zo gek veel vluchten.
    En dat is niet zo best. Doorgaans.

    Heb je meerdere kisten op die accu, vlieg je regelmatig, haal je het er makkelijk uit.

    Brandstof is (vind ik) makkelijker als je meerdere, niet compatible kisten vliegt..
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een zekere winkel in de Alpen geeft nu ongeveer 10% korting bij bestellingen vanaf € 150,00
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Absoluut! Totdat je weer voor verschillende kisten ook verschillende brandstoffen nodig hebt... :D
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Nu schiet je in je eigen voet Brutus
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor.... dat is gewoon iets wat ik vanaf het begin (35 jaar geleden) al vervelend vond en altijd zoveel mogelijk vermeden heb....
    En daarom ook het geleidelijk uitfaseren van de methanol, uiteindelijk wil ik alles (voor wat mijn eigen modellen betreft) op benzine hebben draaien, van groot tot klein....

    De lesheli's draaien nog op methanol, en twee van mijn minder vaak gebruikte "privé-heli's" (en allemaal op dezelfde mix)....

    Dan heb ik nog een 50 jaar oud Fuji buitenboordmotortje wat op een afwijkende mix draait (zit wonderolie in vanwege de gietijzeren zuiger), maar daar vaar ik niet zo heel vaak mee. En da's ook niet op het vliegveld logischerwijze, dus dan heb ik altijd uitsluitend dat ene bootje, en dus ook maar die ene brandstof bij.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach. Ik draai zo'n beetje alles op 5%.
    Snel, langzaam.. beginner en gevorderd. Klein en groot.
    Ik heb nu 1 afwijkende, die draait op mengsmering (benzine)

    Maar die ene mag het ;-)

    De electro jongens zie ik toch regelmatig met vele soorten en typen accu's slepen.
    Vaak zie je dat ze dan toch vaak dezelfde typen kisten meeslepen op een dag, zodat er maar 1 type accu mee hoeft.
    En ik vind het juist zo leuk om meerdere types mee te slepen.

    Maar dat ben ik ;-)
    En ik zie er ook die meerdere typen meeslepen, maar die hebben dan meestal ook een tas met accu's bij zich
     
  12. Wings

    Wings

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    73
    Kaos?
    Wat denk je dan van een Puma. Heeft er wel wat van weg.
    Makkelijk zelf te bouwen en daar kun je ook behoorlijk mee rossen.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zoals gezegd, misschien voor de 2e helft van 2017 een wat snelle jongen.
    De Kunai van Great Planes is ook genomineerd. Maar hij is ook "maar" 140cm en hij kost maar € 160,00.
    De nieuwe Gringo van Erwin Schwamburger zal slechts 120cm zijn. Dat wordt voor mij helemaal te klein, om nog goed te kunnen zien.
    Vanaf 150cm wordt het meteen weer een stuk duurder.
    Wat een problemen allemaal op nieuwjaarsdag :D. Iedereen de allerbeste wensen voor 2017 :friends:.
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb per ongeluk een 6S Viperjet besteld bij Banggood en die heb ik alweer een maand in huis met een nieuwe 6S 3300 mah nano-tech accu. Eigenlijk zoek ik nog een ander leuk kistje bij die accu.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Even weer een update;
    In december niets meer gekocht.
    Het eerste halfjaar ga ik met een laagdekker vliegen.
    Het tweede halfjaar zal er iets snels komen. Het zelf bouwen van een Ninja Speed zit er voorlopig niet in. inmiddels is naast de GP Kunai, de Bandit van FVK weer in beeld gekomen. Gelukkig heb ik nog een half jaar om er over na te denken.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vandaag is de WOT4 voor het eerst de lucht in gegaan.
    Mijn zeer gewaardeerde leraar heeft de eerste vlucht op zich genomen. De meest ingewikkelde figuren waren geen enkel probleem voor beiden :feli:.

    Zo gauw het weer het toelaat, gaan wij er samen mee vliegen. Het eerste nieuwe- en houten kistje moet zolang mogelijk heel blijven.
     
    Arnold 85 en ron van sommeren vinden dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zit wat te lezen over de Bandit van FVK. Er wordt geschreven over een gearbox. Is dat een soort versnellingsbak ? Moet de motor binnen in de romp, of aan voorkant voor de romp?

    Gerben is jouw regelaar geschikt voor dit toestel?
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is een vertraging/reductie/tandwielkast/tandriem om het hoge optimale toerental van een elektromotor aan te passen aan het lage optimale toerental van een prop.

    Meerdere formaten planetaire vertragingen, in- (grijs) en uitgaande (rood) as op dezelfde lijn
    www.reisenauer.de/artikelauswahl.php5?kids=40

    Ik weet niet volgens welk animatie de Reisenauers werken.
    [​IMG] [​IMG]

    Tandriemvertraging, in- en uitgaande as niet op één lijn, verschillende hoogtes
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2017
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  19. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zeer uitgebreide info Ron! Zit zelfs in accuboren......hoe weet ik dat

    Het mooie van een planetair systeem is dat er weinig verlies van vermogen optreed. Bij een andere tandwieloverbrenging is het verlies veel hoger.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Met AXI motor gaat hij loodrecht omhoog. Dat deed de YouCanFly niet :D.
     

Deel Deze Pagina