Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    morgen staat er bij mij een maiden gepland...
    hopen dat het droog blijft..

    Ik heb dat toestel nu al een wek of 5 bij me, maar iedere keer staat de wind raar, of is het turbulent..
    en met een nieuwe kist wil ik graag wel een beetje normaal weer hebben als ik er wat mee ga doen ;-)
    geen zin in een kist die moeilijk bestuurbaar is vanwege uitslagen/zwaartepuntproblemen, en dan ook nog eens een spannend windje erbij

    en over prikkels..
    ik daag mezelf ook graag uit.
    maar tegelijk heb ik een hekel aan schade, waardoor ik minder risico neem dan velen.
    gevolg is dan dat velen me "voorbij" vliegen in het leertraject.
    so what..
    mijn toestel blijft heel, terwijl de meesten van de snelvliegers wel een paar kisten opofferen tussendoor..
    gewoon heeeeeeel veel vliegen, kom je er ook
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik lees dat je het op een manier doet, waar je jezelf prettig bij voelt.
    Welk doel hebben we eigenlijk? Voor mij moet de P van Plezier voorop staan.
    Morgen wordt het behoorlijk goed weer. Veel plezier met je maiden. Post gerust hier hoe het is gegaan.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je repareren leuk vind, is veel risico's nemen ook een manier om je doel te bereiken :D :D :D

    Ikzelf heb er een broertje dood aan, en hou de boel liever heel.
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Daar ben ik het helemaal mee eens. En wat betreft windkrachten, als er meer wind staat hoef je het vliegtuig natuurlijk niet kapot te vliegen. Maar buiten vliegkunst en kunnen heb je ook met harde wind nog andere sloopfactoren. Zoals het wegwaaien van vleugel, het dicht waaien van een autodeur waar toevallig een vleugel een vleugel tussen zit.
    Mij is het overkomen met een vlagerige windkracht 5 de wind in de vleugel sloeg bij het uit de auto halen en mijn vingers door de vleugelbeplanking ging. Ik heb het een beetje gehad met de strijd tegen de elementen. Daarom bij windkracht 5 neem ik niet eens meer de moeite om te gaan vliegen, dan bouw ik liever of laat ik liever een van mijn nieuwe motoren in draaien.

    Groet, Aad dB
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Even opgezocht;;
    Windkracht 4: 20-28 km/uur en 5,5- 7,7 m/sec, haar in de war, kleding flappert
    Windkracht 5: 29-38 km/uur en 8,0-10.5 m/sec. opwaaiend stof hinderlijk voor de ogen, gekuifde golven op meren en kanalen en vuilcontainers waaien om

    Als vuilcontainers omwaaien, kun je dan nog je vliegtuig laten opstijgen en landen?
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2017
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja hoor, geen enkel probleem. Maar leuk is het dan allang niet meer.
    Ik heb wedstrijden gevlogen met helikopter en soms stond je dan met kracht 5 of 6 je figuren te doen. Best spannend en zeer leerzaam !
    Voor de lol moet je het in ieder geval niet doen.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bij 9 m/sec ( gedurende een aaneengesloten periode van 30 sec.) worden onze wedstrijden stilgelegd.
    Je hebt dan al het idee dat je het hele terrein over getrokken gaat worden.
    Meer dan 5 m/sec vind ik al onaangenaam, maar als het er echt om gaat - bijv. op een WK (↓)- dan ga je door.
    [​IMG]
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lijnbesturing heb ik maar weinig ervaring mee.
    Ergens rond mijn 10e had ik een paar Cox modelletjes waar ik mee vloog.
    Gewoon op een pleintje in Amsterdam-Oost.
    Ik heb nog een litteken op mijn vinger van die Cox Tee Dee.

    Voor de rest:
    Mooi weer vliegers! :)
    Ik heb wel eens op een duin gestaan (nou.. meer gekropen omdat we niet meer konden staan).
    En dan lekker vliegen.
    Was windkracht 10 of meer.
    Hartstikke leuk, vooral het landen bovenop het duin is dan een uitdaging als je heel snel een zware bui van zee aan ziet komen.
    Comfortabel vliegen en lessen met een normaal trainermodel (Calmato achtig) deden we nog met windje 4 / kleine 5.
    Maar misschien is dat iets van mensen die aan de kust wonen, daar waait het altijd.
    Het lijkt me ook heel eng als je niet met veel wind kan vliegen of landen, stel het weer slaat snel om, wat doe je dan?

    Bij de F5B Eurotourwedstrijd in 2013 in Zeewolde klaagden de Duitsers (zelfs de wereldkampioen) ook al dat het zo hard waaide. of die windmolens niet uitgezet konden worden omdat ze teveel wind maakten.
    Maar belgen, engelsen en denen hoorde je niet klagen omdat die gewend zijn met wind om te gaan.
    En volgens mij was het toen een hoge windkracht 4.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    dubbelpost.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    O ja? Waar was dat dan? Ik kom uit de Watergraafsmeer en veel van mijn familie woonde in Oost.

    Crashen?:rolleyes: :rofl:
    Persoonlijk ben ik er voor om pas te stoppen met sturen nadat het model voor het grootste deel onder het maaiveld is verdwenen....:bye:

    1200m verderop hebben we ook te maken met apparaten uit dezelfde serie...
    Helaas is het voornemen om ze t.z.t. te vervangen door flink grotere.:eek: De turbulentie is nu al goed te merken.:mad:

    Sommige buitenlanders probeert men dus succesvol te doen geloven dat het ventilatoren zijn, die we aanzetten om het hen extra moeilijk te maken....:D
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zo deed ik het ook altijd.
    Als je bij de start zegt "straks ga je zelf landen" maken ze zich alleen maar zenuwachtig, en gaat het gegarandeerd niet goed....
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bruno, ik heb in de Vrolikstraat gewoond en de 3e Oosterparkstraat.
    De eerste vluchten waren op het Eikenplein en daarna ben ik naar de James Watt straat gegaan, daar was een groot geasfalteerd basketbalveld (waar nu de Intratuin staat, tegenover het Pieter Callandcollege).
    Op mijn 12e verhuisd naar een "goede" buurt, Rivierenbuurt.
    Daar werd toen de A10 aangelegd en heb ik met RC modellen gevlogen, RC auto's gereden.
    Was ideaal, de modelbouwboer zat vlakbij, HobbyShack op het Europaplein.

    GJ
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Wij hebben eens met een windkracht 7/8 gevlogen op het Zuiderduin bij Zoutelande, was voor mij toch echt wel de max hoor...
    Je kist vasthouden/weggooien is bijna niet te doen, waait bijna stuk in je handen ( volglas kisten), en ademhalen gaat ook al bijna niet meer aan de rand van het duin...
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vanmiddag met een kleine windkracht 4 gevlogen en niets aan het handje.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2017
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :yes::thumbsup::worship:
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Top!
    Dat geeft vertrouwen he?
    Volgende keer een hoge 4, kleine 5 proberen.
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ja! Laten we de kruik te water houden tot ie breekt
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, te water en dan toch niet laten breken....:D
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee Arnold, dat heet je grenzen verleggen, daar leer je van.
    Rondjes blijven vliegen onder dezelfde omstandigheden leer je niets van.
    Ik kan gerust zeggen dat sinds ik wedstrijden ben gaan vliegen ik mijn modellen veel beter onder controle ben gaan krijgen en het model exact kan plaatsen waar ik dat wil, onder vrijwel elke omstandigheid.
    Dat geeft ook heel veel rust in je hoofd tijdens het vliegen.
    Ik zou dan ook iedereen aanraden ooit eens aan een wedstrijd mee te doen, het kan nooit kwaad, je leert er heel veel van, niet alleen wat vliegen betreft maar ook de dingen er omheen, techniek en dergelijke.

    GJ
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :thumbsup::beer:
     

Deel Deze Pagina