Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga weer proberen iets wijs te zeggen: Verantwoorde risico's nemen, kan grensverleggend werken (of zoiets :D)
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Verantwoorde risico's..... Mmm....:rolleyes:;)

    Hier iets schrijven, dat valt daar volgens mij onder....:rofl:
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heel wijs!
    Alleen verschilt het per persoon wat men verantwoord vind.
    Ik tikte met mijn auto regelmatig (elke dag wel) de 220+ aan op een 80km weg.
    En ooit eens de 320 gehaald op de A9 om 3 uur 's nachts.
    Sommigen vinden dat onverantwoord, ik vond het wel meevallen.
    Het ligt deels aan waar je het risico mee neemt en wat je zelf gewend bent.
    Ik zou niet graag bij mijn zus in de auto zitten als ze harder dan 140 gaat.
    Dat vind ik onverantwoord

    GJ
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    320km per uur? Wat had je voor een auto toen?
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zo hard rijden vindt ik onverantwoord, maar dat ben ik.
    Als je na de 220 te hebben aangetikt weer 80 gaat rijden is dat een slakkegangetje.
    Zoiets vergelijkbaars gebeurt hier dan ook.

    Een grens kun je pas zien als je eroverheen bent gegaan. Dan breekt de kruik(of de kist) zeg maar......probeer net daarvoor te stoppen, te zorgen om met de situatie vertrouwt te raken, daarna weer verder opbouwen......
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als er niks op de weg is en geen zijwegen kan er niks gebeuren.
    In de stad reed ik altijd netjes 30-40 (mensen moeten de auto ook goed kunnen zien :)

    Een grens kun je zien als je er overheen gegaan bent.
    Maar hoe weet je dan waar de grens ligt?
    Als je steeds een stapje verder gaat is er niks aan de hand.
    Het is wat anders als je een beginner meteen een speedkist in zijn handen douwt.
    Maar als men zijn grenzen niet zou verleggen dan zouden er alleen maar hoogdekkertjes verkocht worden met brandstofmotor.
    En zouden we nog steeds met paard en wagen door het land trekken.

    GJ
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Met paard en wagen 320km/h rijden valt niet mee

    Allemaal leuk en aardig, maar het is een spanningsveld, dat probeerde ik met mn spreekwoord aan te geven.

    Hoe meer je de grens op gaat zoeken, hoe groter de kans op schade. Met een auto, evenzo met vliegen.
    Het is aan ons om te kijken wat wij willen.....de 1 wil continue uitdaging, de ander vindt rustig rondjes draaien genoeg.

    Voor mijzelf vind ik het lastig om op zn kop te vliegen. (tips welkom)
    Ik ben nu er op de computer (lekker saai) daarmee aan het oefenen.
    Ga ik dat eerst op het veld proberen dan kost mij wel een kist denk ik.....
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat vind je dan moeilijk aan op zijn kop vliegen?
    Als je op wat grotere hoogte oefent maar wel zo dat je het model nog goed kan zien, dan zal er echt niets crashen.
    Je moet allereerst het model snel omrollen, dan meteen iets down geven, dan zou hij gewoon horizontaal moeten blijven.
    OK, minder stabiel op rol omdat je nu ineens negatieve V-stelling hebt maar dat kan je met sturen allemaal corrigeren.
    Rustig met rol blijven sturen en ipv doortrekken in de bocht is het doorduwen.
    Verder geldt gewoon hetzelfde als altijd, als ie op je afvliegt is het een kwestie van sturen naar de laagste vleugel om hem weer horizontaal te krijgen.
    Als je het niet meer weet, snel omrollen of vol down en gas geven, dan ligt ie weer normaal.
    En als je echt staat te trillen als een rietje, andere piloot erbij halen en vragen of ie er even bij kan komen staan om in te kunnen grijpen..
    Angst voor rugvlucht zit ook tussen de oren, kwestie van je angst overwinnen door het een paar keer te doen.
    Op hoogte dus geen onverantwoord risico.

    Trouwens, dat is een gebrek geweest ik de lesperiode, wij lieten mensen altijd even een rol, looping en rugvlucht doen.
    Zelf wilde ik nog wel eens aan de knuppels roeren bij de leerling zodat de kist anders lag dan hij dacht, en dan kijken hoe ie het oplost,
    Staat niet in de breveteisen maar zoals ik al zei, als je een brevet hebt wil dat niet zeggen dat je kan vliegen.

    GJ
     
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren

    Dat is em nou net.....tussen de oren zit het. Ik raak ook danig in de war doordat ik opeens heel anders moet sturen.

    Laatst probeerde ik een langzame roll, halverwege (rugvlucht) gaf ik iets up.....je raad het al, richting de aarde ik zat al niks hoog, kon net boven de grassprietjes weer wegkomen......
    Ik heb trouwens een Acromaster, symmetrisch profiel.....geen V-stelling.

    Ik heb hetzelfde als Willy, club zonder brevettensysteem.


    Ik ben toch eens van plan om een f3a programma onder m'n kussen te leggen, gaandeweg de figuren lijkt mij dat de oriëntatie ook beter moet worden......split s, cuban 8, oefenen maar!
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2017
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH

    Gert-Jan van Oostrum

    Helemaal niet wijs! Je moest je SCHAMEN!
    Gewoon dom, asociaal en roekeloos,

    Dom omdat;
    Je niet de toestand van de weg kent, je weet niet wat er na elke bocht is. Is er olie op het wegdek of een prikgrage spijker of gewoon materiaalpech of een klapband of een dier wat oversteekt. Met zulke snelheden weet je niet wat er gebeurd en zijn de gevolgen heel erg groot en een ongeluk kan in een heel klein hoekje zitten.. En niet zeiken als je auto wordt afgenomen en je rijbewijs ingevorderd wordt zou wat mij betreft een prima plan zijn. En van het geld van je bekeuringen kun je beter een nieuw vliegtuig kopen!

    Asociaal omdat;
    Omdat er mensen zijn die zich wel aan de snelheid houden en er geen rekening mee houden dat er zulke roekeloze chauffeurs die zo onberekenbaar hard gaan als jouw! Die breng je dus wel zeker in gevaar! Verder krijg je een klapper of ongeval dan draait de gemeenschap daar voor een groot deel voor op. Denk maar eens aan ambulances, trauma heli's, politie en misschien nog wel de brandweer. Dat dekt geen verzekering dus bloeden we met zijn allen hiervoor. En als het wel gedekt zou worden door de verzekering zal door dit soort voorvalletjes de premie alleen maar stijgen.

    Roekeloos, kijk nog maar eens goed naar voorgaande punten!

    En wat is er mis met hoogdekkertjes met verbrandingsmotoren? Niet iedereen is een thrilseeker. Er zijn veel mensen die hebben veel plezier met dergelijke toestellen. Niet iedereen is uit op gaan tot de limit! Gewoon rondvliegen is ook leuk.

    @WillydeWoofer
    Het is uiteraard prima dat je probeert en dat het je lukt om ook met meer wind te vliegen. Daar is niets mis mee!
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2017
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik geef (bewust) even een andere draai aan de gesprekken. Vandaag weer wat beter gevlogen dan gisteren. Mijn vaste begeleider was er niet, maar er stond spontaan een vervanger op. Fijn dat iedereen altijd wil helpen.
    Gisteren hadden we al iets belangrijks ontdekt. Bij het landen ben ik zo geconcentreerd op de verticale bewegingen, dat ik vergeet op de horizontale bewegingen te letten. Oftewel, dat lukt nog niet helemaal goed samen. Daar ben ik nu speciaal op aan het oefenen en al met wat resultaat. Ook kom ik wot te snel binnen met de wat :D.
    De begeleider van vandaag had "het" ook al gezien en we hebben er samen op geoefend.
    Al met al, was dit een bijzonder leuk en leerzaam weekend. Wat wil een mens nog meer?
     
    Arnold 85 en blaauwen vinden dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ach, als ik die auto had, en zou mij in Duitsland begeven zou ik hem ook testen.
    Ik heb jaren motor gereden en zocht ik ook de grenzen op als het uitkwam.
    Mijn motor hield op bij 220 en zonder kuip is dat best hard.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Blaauwen, ik ken de weg door en door, ik doe het niet als er andere auto's in de buurt zijn.
    En als er wat gebeurd zou zijn dan zou de gemeenschap goedkoper uit zijn dan nu.
    Ik heb een chronische ziekte en er zit een levertransplantatie aan te komen, dan is een traumateam bij een ongeluk goedkoper.
    We hebben het trouwens niet over een opgefokt opeltje of zo maar een auto die gebouwd is voor die snelheden.
    En een geruststelling voor jou.
    Ik heb besloten geen auto meer te rijden. ik ben te suf, reageer te traag dus vind ik mezelf een gevaar voor mijn omgeving.
    Dat is ook de reden waarom ik al eerder gestopt was met modelvliegen, ik had ze niet meer onder controle.
    En er is niks mis met een hoogdekkertje met brandstofmotor maar als men zijn grenzen niet zou verleggen was er nooit een middendekker gekomen en ook geen elektromotoren.
    Je hoeft van mij niet met snelle kisten te gaan vliegen hoor, ik kan ook genieten van een mooie zwever of een schaalmodel.

    @Wil:
    als ik lees dat je zo geconcentreerd bent op 1 as dan moet je je begeleider vragen of je vlakke achten kan gaan oefenen, dan moet je met 2 assen sturen.
    En als je je dan comfortabel voelt, steeds iets lager, tot de grond in zicht komt.
    Komende dagen wordt het schitterend weer dus je kan uren maken.

    @Rhelie, mijn motor heb k weggedaan, dat vond ik te gevaarlijk worden ivm de automobilisten om me heen die tegenwoordig niet meer kijken of zo egoistisch zijn dat ze de auto er gewoon voorgooien.
    Ik ben 1x op de motor naar de Eifel gereden, schnitzeltje halen omdat mijn vliegclubleden daar zaten.
    Ik heb toen in Duitsland 275 gehaald maar dat is echt doodeng en onverantwoord op een motor (tenminste, het ging mij te hard).

    GJ
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    @Wil:
    als ik lees dat je zo geconcentreerd bent op 1 as dan moet je je begeleider vragen of je vlakke achten kan gaan oefenen, dan moet je met 2 assen sturen.
    En als je je dan comfortabel voelt, steeds iets lager, tot de grond in zicht komt.
    Komende dagen wordt het schitterend weer dus je kan uren maken.
    GJ[/QUOTE]

    Bedankt voor de tip. Dat ga ik doen.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @WillydeWoofer
    Je had me gevraagd om even de uitkomst van mn maiden te vermelden:
    Ging boven verwachting!

    Betreft een edge 540 van extreme flight, 1,80 span, 35cc benzine op de neus.
    De eerste voor mij van dit type toestel.. roeren als schuurdeuren en zo.
    Had verwacht dat hij extreem schichtig zou zijn.

    Hij ging netjes en beheerst weg.. kwam netjes los na een half tikkie elevator.
    En gewoon meteen netjes en strak zijn rondjes vliegen.
    2 klikjes trim op hoogte, en als een snaar rechtuit.

    Landen was helemaal een eitje.
    Ik ben gewend dat er stevig snelheid in zit bij het landen, en dat uitmelken niet zo best lukt.
    Bij dit toestel was de snelheid er al uit toen ik het gas minderde.
    Rustig en netjes neer kunnen zetten.

    Heb gister meteen nog 2 extra vluchten gedaan..
    misschien na een paar vluchten de 3d knop eens opzoeken....
    En bij controle bleken zelfs de bouten en moeren nog vast te zitten ;-)
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Da's mooi, alleen maar positieve geluiden.
     
  17. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    "Hoenders" hier komt de "knuppel in het hok": Wind is totaal NIET relevant. Een vliegtuig dat los is van de grond KENT in feite geen wind. Het wordt er slechts in 'meegevoerd', net zoals een luchtballon. Alleen 'zien' we dat niet, omdat een vliegtuig ook zelf door de lucht beweegt. (Sorry, maar hierover is discussie 'onmogelijk', want het gaat om een natuurwet.) Turbulentie ja, want dat is een ander verhaal, Daar heeft een vliegtuig wel degelijk last van. Uiteindelijk komt dat dan weer op hetzelfde neer. Maar ik hou van zuiver zijn en de dingen juist benoemen, dus laten we de wind niet steeds de schuld geven van wat turbulentie veroorzaakt.
     
  18. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Is inderdaad helemaal waar!

    Om een vliegtuig te laten vliegen is een bepaalde luchtsnelheid nodig. Dat is een vast gegeven zonder meer. Het probleem zit meer bij ons want wij refereren de snelheid van het toestel niet aan de luchtsnelheid maar aan de grondsnelheid (snelheid ten opzichte aan wat we er aan landschap omheen zien.). Die wind is namelijk min of meer doorzichtig die is er maar zien we niet, daargelaten dat het niet zo hard waait dat we zand door de lucht zien vliegen. Het vasthouden aan die grondsnelheid strooit ons daarmee zand in de ogen. Waar zit nu het probleem. Met harde wind lukt het opstijgen en vliegen wel, alleen in de landing is het wat lastiger. Zou eigenlijk niet moeten maar toch is het zo. Maar al te vaak maken we 'kleine' fouten met de landing, we melken de snelheid vaak te ver uit, we komen dan dichter bij de overtreksnelheid. Bij weinig wind wordt dit gewoon snel 'vergeven' bij hardere wind lijkt het erop dat fouten als deze harder afgestraft worden. Wat wel blijft is dat als je dicht bij de grond vliegt dus tijdens de landing je meer last hebt van obstakels die in combinatie met de wind de turbulentie wel verergeren kan.Wat ik in het filmpje van Bald wel sterk vond is de landing. Gewoon aankomen vliegen op een meter hoogte aan de voet van het veld en dan de snelheid eraf halen en voorzichtig laten doorzakken. Wat ik veel zie en ook wel zelf ook doe is te hoog aankomen vliegen dan in de aanvlucht naar de baan weinig hoog geven, dan blijft de snelheid er lekker in, dan afvangen, vertragen en neerzetten. Het toenemen van de snelheid is niet het probleem, maar als we dan aan afvangen dan levert de verhoogde snelheid in combinatie met te steil up trekken om de snelheid eraf te krijgen vaak weer veel lift dan gaan we 'pompen' en wordt het vliegbeeld erg onrustig en dan wordt een goede landing gewoon lastig. Bij minder wind heb je wel gewoon minder last van dit fenomeen. Daardoor gaat er dan in de landing makkelijker dingen stuk bij meer wind. Gewoon eigenlijk zoals door Bald beschreven zo je landingen gaan doen... maar vaak hebben we dingen niet goed geleerd.

    Verder ondanks dit gegeven blijf ik toch dat ik met harde wind liever niet vlieg, je kunt mij dan vinden op mijn bouwzolder waar nog zoveel te bouwen staat en waar ik van weet dat mijn leven te kort zal zijn om alles gebouwd te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2017
  19. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    Te hoog aanvliegen is bijna nooit het probleem. Neus op de gewenste plek wijzen (begin van de baan) en daar naartoe. Wordt het te stijl, dan doorstarten. Wat ik vaak waarneem is dat modelvliegers veel te laag aan komen vliegen, En te langzaam. Dat deed ik zelf ook lang verkeerd. Ze zitten dan te vroeg in het grondeffect en 'trekken' het toestel met gas vooruit ('sleepgas'). Dat is een riskante methode, en als ze nog over een sloot moeten valt het grondeffect weg en liggen ze in het talud... Dan krijgt de wind er wéér de schuld van...
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt ook maar daar is een simpele reden voor. "Wij" vliegen met onze modellen op relatief geringe hoogtes. Meestal niet veel meer dan pakweg 150 meter. Daar is "de wind" meestal behoorlijk turbulent door alles wat die wind tegen komt op de grond. Bomen, gebouwen, heuvels, dalen en weet ik wat nog meer zullen invloed hebben op de wind die daar behoorlijk turbulent door kan worden.
    Het is die turbulentie waar we (veel) last van kunnen hebben. Een (deel van de) oorzaak van veel crashes moet je daar ook zoeken.
     

Deel Deze Pagina