Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    Een goede leidraad is: ga boven de drie bomen hoog vliegen, dan zie je meteen dat de turbulentie bijna helemaal weg is en dat vliegt lekkerder.
    Heel goed, maar: er is (in het vak vliegveiligheid) onderscheid tussen oorzaak, factor en gevolg: Turbulentie is eigenlijk vaak niet de oorzaak van crashes. Het is een factor. De oorzaak zal dan moeten worden gezocht in de vaardigheden van de vlieger... Groet, B.
    ..
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt niet helemaal. Bomen en vooral boomgroepen kunnen tot vrij grote hoogte effect hebben. Ik heb met kleine vliegtuigen gevlogen zoals de Cessna 172 en 182, de Ralley 160 en 160 en degelijke. Tot meer dan 300m hoogte kan je soms last hebben van turbulentie die wordt veroorzaakt door een bomenrij, een bosrand of zelfs een gebouw. Ooit een keer bijna uit de lucht gevallen toen ik op ongeveer 600' (180m) hoogte op long final van baan 25 van Hilversum vloog en door een klap onder de rechtervleugel opeens bijna 60° helling naar links kreeg. Die "klap" werd veroorzaakt door turbulentie van een groepje net iets hogere bomen een paar honderd meter voor me.

    Helemaal met je eens. Ik had moeten schrijven dat de turbulentie de schuld krijgt van een crash. Een goede (model)vlieger herkent de situatie zal voorbereid zijn op eventuele "vreemde" bewegingen van het vliegtuig. Helaas is dat niet altijd een garantie voor een goede landing. Je kan goed voorbereid zijn maar als je de vaardigheden niet voldoende hebt om op de juiste manier in te grijpen gaat het alsnog mis
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Turbulentie (met een knipoog:D) in de bovenkamer;

    Beste mensen,
    De Escapade .61 die ik aan het opbouwen ben, wil ik gaan vliegen met een 6s/5000. Ik ben echter nogal geschrokken van de prijs van een dergelijke lipo.
    Tot nu toe heb ik altijd Gens Ace gebruikt en meestal naar tevredenheid. In de Wot heb ik D-Power en die bevallen ook goed. Nu komt de onvermijdelijke vraag: welke lipo's zal ik kopen? Kunnen jullie mij van de turbulentie in mijn bovenkamer af helpen?
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2017
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Is een beetje een probleem met de wat grotere toestellen. Het worden gewoon veel grotere investeringen en al gauw lopen de kosten hoog op. Dat is met brandstof en ook elektro. Grote Lipo's zijn gewoon duur. En ik vind de levensduur Lipo's gewoon een beetje tegenvallen (let op is mijn visie, ik wil niet WO 3 ontketenen:)). Verder heb je ook een goede lader nodig en bij dergelijke lipo's moet die lader ook een hoge capaciteit hebben. Het merk van de lipo vind ik moeilijk want ik ben al jaren weer een nitro-haas.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De lader is een Junsi iCharger 4010 Duo en de voeding een Chargery S1500 Power Supply. Toen ik deze combi twee jaar geleden kocht, werd ik door velen voor gek verklaard. Leer eerst maar eens fatsoenlijk vliegen, was een veelgehoorde opmerking. Ik wist echter al vrij snel, dat vliegen een grote hobby ging worden en ik had al een plan in mijn hoofd. Het streven was grotere- en snellere vliegtuigen. Ook vanwege de veiligheid koos ik voor een goed merk en voor over-capaciteit. Ben je dan gek? Een beetje misschien wel :D.

    Voorlopig zie ik toestellen waar 2x6s in moeten niet zitten. Voor mij persoonlijk ga ik dan over een bepaalde grens. Ik meen te begrijpen, dat je met 6s op een vlotte manier vliegtuigen van maximaal 180cm span kunt vliegen. De Escapade heeft een span van 172cm. Ik vind het overigens een mooi, groot, stevig, betaalbaaar toestel. Misschien wel een blijvertje for ever !?

    Op het grote web, het beste merk lipo zoeken, is een nagenoeg zinloze bezigheid. Ik lees alleen maar tegengestelde meningen. Dennis in Waalwijk zegt dat D-Power een goed produkt is. Op de een of andere manier, is hij een van de weinige verkopers die ik op zijn woord geloof.
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Die lader is inderdaad een prima ding, je moet ze de kost niet geven die snel 6 s pakketten willen laden met een 80 watt lader. Verder is het wel een groot beest van een lader, ik dacht eerst dat ik een printer zag :) wel een mooi apparaat met een redelijke prijs.

    Die Escapade is een heel prettig toestel en inderdaad erg stevig. Het minst mooie vind ik de iets grote staartvin, maar dat is mijn mening.

    Wat betreft die D-power.... die is zo gek nog niet ik heb daar goede dingen over gehoord. Maar wat blijft is Lipo's blijven dure verbruiksartikelen. D-power is een eigen merk van Derkum uit het groot Germaanse rijk. even op Googlen 'Derkum lipo'. Verder is de omgang met de lipo ook belangrijk, vraag je het uiterste... dan gaat ie kort mee, ga je er voorzichtiger mee om dan leeft ie langer.

    Succes Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2017
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die Escapade zal vol symmetrisch vleugelprofiel hebben. Gaat wat strakker door het firmament. Dus ook door hobbelig weer. Dat zal je straks wel merken. Veel vliegen in zulke omstandigheden, en je kist altijd goed getrimt natuurlijk. Massa van een kist speelt ook een rol. Land ook wat makkelijker, dan heb ik het niet over een schaalkist. Warbird...
    Een Sebart gaat als een mes door de boter. Ook bij wat ruiger weer.

    Iets met span van 160 cm op 3 kilo gaat goed. 180 en 3 kilo is al weer licht. M'n Semi Klassieke cloud dancer 60 is merkbaar licht met 180 span en 3400 gram. Merkbaar in hobbelig weer. Maal er niet om, wel actief in de smiezen houden. Profiel is niet symmetrisch... tegen windkracht 4 wordt het vermoeiend met de enorme vleugellap

    Je kan ook nog bij SLS kijken? F5b vliegers verwarmen de accu naar 45 graad zoiets. Innere weerstand wordt dan iets minder, stroom afgifte beter. Levensduur langer... hoewel... die jongens trekken enorme stomen
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2017
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Persoonlijk vond ik de lader en de voeding behoorlijk duur, maar ik heb iets met goede spullen en veiligheid staat hier voorop. Ik laad ook altijd in lipo-bags.
    Mijn D-Power lipo's hebben tot dusver nog niets engs meegemaakt. Ik behandel ze net als mijn vrouw :D.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb niet echt iets met Warbirds. Daarom zoek ik het meer in goed-vliegende toestellen. Is elke Sebart een 3D toestel?

    Goed te weten dat span 160cm en 3kg goed samen gaan.

    Aan een accu-warmer heb ik wel eens gedacht.

    Ik ga eens bij SLS kijken. Daar heb ik al meer goede dingen over gehoord.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zoeken op 'lipo heater' in de F5b tak van sport. Er is op het MBF het een en ander over geschreven. Meeste van ons normale vliegers doen daar niet aan. Wel als je performance gaat vliegen, of wedstrijden.

    Sebart is kunstvlucht geënt. Dus niet achteruit inparkeren met een vliegert, maar mooie strakke figuurtjes vliegen. Met zo een Miss Wind... of hoe zo ook allemaal heten... vliegen zo strak als een plotter!

    Warbirds ben je nog niet aan toe... maar pas op... ze zijn verslavend :)
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2017
    blaauwen vindt dit leuk.
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zoals Bas zegt: sebart is meer geënt op kunstvlucht dan 3D. Ook wat strakke schaaltoestellen in hun lijn.
    Voor mij persoonlijk was de Sebart Angel HET toestel die me veel deed evolueren. In het midden tussen een klassiek sporttoestel en een kunstvluchttoestel.
    Miss wind, wind s, mythos... vliegen allemaal nog wat strakker, de angel is wat speelser maar ook vergevinsgezinder door zijn dikkere vleugel.
    Ik heb al veel verschillende sebarts gevlogen, de minste vond ik de sebach 50. Dat was echt mossel nog vis.
     
    MicropropSport en blaauwen vinden dit leuk.
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    :offtopic:Vlees noch vis, is dat bij ons, je Hollandse vrienden.:offtopic:
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  13. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    Dan heb je wel veel pech gehad zeg! Ik heb dertig jaar dagelijks gevlogen en zoiets nooit meegemaakt. Wel 'Clear Air Turbulence' (CAT) met een klein passagierstoestel op 6000 ft (!) boven Texas, Maar toen zat ik achterin... De zojuist geserveerde 7-up zat tegen het palfond...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    Ik zou bij turbulentie op deze hoogten toch ook denken aan CAT. Mijn bewering klopt volgens mij wel hoor. De door op de grond staande objecten veroorzaakte turbulentie gaat in de regel tot ongeveer drie bommen hoog. Zo heb ik het geleerd op de echte vliegopleiding. En ik vlieg vrijwel elke dag met modellen en klim altijd met succes boven de turbulente laag uit. Echter, ik ben geen weerman, dus jij kan ook best eens gelijk hebben. Punt is, dat we er mee zullen moeten dealen, en dat kan door goede vaardigheden, een goede opleiding waar dat aan bod komt en vervolgens héél véél vliegen...
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat is dan een verschil in de opleiding geweest want het werd mij juist verteld mede in verband met de ligging van het vliegveld Hilversum. Het is aan de noord en de oostkant omgeven door bos en enkele heide velden. Het circuit van twee banen ligt over die bos en heide gebieden en daar kan het dus bij bepaalde windrichtingen en sterktes wel eens "spoken". Ik heb daar elf jaar gevlogen en in al die jaren heb ik het maar één keer zo erg meegemaakt. In het circuit heb ik wel zeer regelmatig die onrust in de lucht gemerkt. Omdat ik er op voorbereid was leverde dat eigenlijk nooit grote problemen op. Voor eventuele passagiers was het wel eens minder plezierig. Mijn vader ging regelmatig mee maar en had nooit last van luchtziekte. Alleen in het circuit voelde hij zich wel eens minder lekker. Gelukkig duurde het altijd maar kort dus echt ziek is hij nooit geworden.

    We moeten hier inderdaad mee leren om te gaan. Wat ik vaak vertel is dat je moet blijven vliegen. Veel mensen willen gaan landen en vliegen dan vrijwel vol gas richting de baan. Op een bepaald punt aangekomen wordt het gas dicht getrokken en het vliegtuig laat men naar de baan "vallen". Iets te vroeg gas dicht en je komt voor de baan uit. Te laat en je schiet over de baan heen. Meestal heeft men dat op tijd in de gaten en wordt er weer vol gas gegeven om door te gaan en het opnieuw te proberen.
    Blijven vliegen en "spelen" met het gas en hoogteroer laat je het model op die plek landen waar jij wilt. Omdat het nog steeds volledig vliegt heb je ook veel meer controle en kan je een tikje makkelijker opvangen.
    Allemaal makkelijk vertelt natuurlijk maar ook bij mij, met bijna 40 jaar modelvliegervaring, gaat het ook nog wel eens fout. Schade levert dat tot nu toe zelden op maar een "niet zo nette landing" :rolleyes: is wel het resultaat. :D
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zou ook windshear/windschering kunnen zijn? Kunnen ook rare dingen van komen.

    Maar ik ben geen weerman, ook geen piloot, slechts een domme bouwvakker.....

    Willy,
    Lipo nemen met een goede prijs/kwaliteit verhouding, opzich best.
    De duurdere gaan weer wat langer mee, alleen die prijs hè.....Turnigy troep bolt al op als je ernaar kijkt .....

    geen wo3 aub

    Groeten, Arnold
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Je propmaat speelt hier ook een heel belangrijke rol. Met een te grote prop krijg je de snelheid er niet uit. Bij de juiste maat kun je de kist best een beetje aanduiken naar het begin van de baan en de prop remt de kist gewoon af.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, ja ...... je bent waarschijnlijk gevallen voor de foto :D.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2017
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dag Arnold,

    Ik wist niet dat je vouwbakker was :D. Wel dat je een goede tijd tegemoet gaat, want er is nu al een tekort aan mensen met jouw beroep. Dit terwijl de economie nog maar nauwelijks hersteld is. Gewoon € 80,00 per uur vragen en vervolgens lach je iedereen uit ;).

    Over SLS is niet iedereen even positief. Nou geldt dat voor elk merk! Het zou zomaar kunnen dat ik voor D-Power ga, of ik moet ergens een leuke aktie tegenkomen voor Gens Ace.

    Groeten, Wil
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  20. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    Ik geloof dat het tijd voor me wordt om weer even de (oude) boeken in te gaan...
     

Deel Deze Pagina